בניין קשת
צילום: אלכסנדר כץ

אחרי חבלי לידה קשים: אור ירוק למיזם הסטרימינג FREETV

לאחר 15 חודשים, 2 ישיבות, תמרור אזהרה מהיועמ"שית ואפילו עתירה לבג"צ, אישרה מועצת הרשות השנייה את המיזם של קשת ו-RGE, עם הגבלות שנועדו לשמור על התחרות. מחיר חבילה שתכלול ערוצי ברודקאסט, ילדים וספורט תעלה כ-40 ש' לחודש
אלכסנדר כץ | (1)

מפץ בשוק השידורים בישראל: מועצת הרשות השנייה אישרה היום את מיזם הסטרימינג FREETV, אולם בתנאים והגבלות לתקופה של קצת יותר משלוש שנים. מדובר על תקופה זהה לזו שנתנה הרשות לתחרות, שבסופה "תבוצע בחינה מחודשת של הבקשה, מצב השוק והאינטרסים של הציבור הישראלי או עד לחקיקה בנושא, לפי המוקדם".

 

החלטת המועצה התקבלה לאחר ששלשום התקבלה התייחסותה של מועצת הכבלים והלוויין, שקבעה כי אישור המיזם יכול להתקבל לאחר הגבלות שונות, אך עדיפה דרך החקיקה.

שוק הטלוויזיה בישראל מתלהט, כשבוע לאחר כניסת שירות דיסני פלוס ארצה, ולקראת הגעתם של שירותים נוספים. כעת המיזם של קשת צפוי להיות מושק בחלקו האחרון של השנה, והדבר ישנה את מה שהכרנו עד כה בשירותי הטלוויזיה הרב-ערוציים: הציבור כבר לא יצטרך לרכוש שירות שכולל מאות ערוצים בהם אינו צופה, תמורת מאות שקלים לחודש. גם HOT החלה להפעיל שירות אפליקטיבי מוזל. 

 

קדם לאישור הזה שני דיונים שהתקיימו במועצת הרשות השנייה לגבי המיזם של קשת ושל RGE, שאמור לשדר ערוצים ישראלים, ערוצי ספורט וילדים, ותוכן מקורי, בעלות של כ-40 שקלים לחודש בערך. למיזם היו מתנגדים רבים, בעיקר מצד HOT ו-yes שראו בו תחרות לשירות הרב-ערוצי שהן מעניקות, בתשלום גבוה בהרבה - של כ-200 שקלים.

 

כמו כן, האישור התקבל לאחר כשנה וחצי, במרץ 2021, אז הגישה קשת למועצת הרשות ולממונה על התחרות בקשה לקבלת אישור להפעלת המיזם. בעוד שבתחילת ספטמבר הממונה על התחרות אישרה את המיזם, וקבעה כי "ההסדר הנדון יאפשר כניסה של מתחרה נוסף לענף וכתוצאה מכך היצע המוצרים הזמין לצרכן יגדל ורמת התחרות צפויה להשתפר", הרי שמועצת הרשות השנייה מזמזה את ההחלטה. קשת ניהלה קמפיין לאישור המיזם, ובהמשך אף עתרה לבג"צ בדרישה לצו על תנאי שיורה לרשות השנייה ולמועצה שלה להסביר מדוע טרם התקבלה החלטה בנושא. עתירה זו התייתרה בשלב זה. 

.

סדרת מגבלות לתקופה של 3 שנים

.

כחלק מאישור המיזם וקידום התחרות, מועצת הרשות קבעה שורה של תנאים ומגבלות שמטרתן להבטיח שמירה על אינטרסים ציבוריים נוספים. בין היתר קבעה המועצה כי יש למנוע זליגת תכנים חינמיים של ערוץ 12 לערוצי המיזם שבתשלום, למעט העברת שידורי ערוץ 12. עוד נקבע כי יש לשמור על היצירה הישראלית באמצעות הכללת הכנסות קשת מהמיזם לצורך חישוב חובת הפקות המקור והסוגה העילית של ערוץ 12, וכי יש לעגן את ההתחייבות של קשת והמיזם לגבי השקעה של המיזם ביצירה הישראלית בהיקף שחל על HOT ו-yes (כ-8% מהכנסותיהן).

 

כדי למנוע פגיעה בתחרות, תהיה קשת חייבת להעביר את ערוץ 12 בכל פלטפורמה רב-ערוצית שתבקש זאת, ובאותם התנאים כמו של המיזם. במקביל, המיזם יהיה חייב להעביר את יתר ערוצי הברודקאסט (9, 13, 14, 24 והלא TV בערבית) על אותו מסך ובאותו סדר כפי שאלה מוצגים בפלטפורמות אחרות, מבלי לתת העדפה לערוץ 12 באופן הצגתו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

בנוסף, יש ליצור הפרדה בין חברת החדשות של קשת לבין המיזם, בין היתר על ידי איסור על שימוש של המיזם בתשומות (לרבות מועסקי חברת החדשות) ותוצרי חברת החדשות. כמו כן יש איסור על מינוי של בעל תפקיד במיזם (לרבות נושא משרה) ככל שזה ממלא תפקיד (לרבות נושא משרה) בחברת חדשות 12.

 

 

עוד נאסר על קשת 12 להעדיף את המיזם על פני מתחריו בפרסום ובקידום בשידורי ערוץ 12, לרבות בתנאי הפרסום בערוץ בהשוואה לתנאי הפרסום של המתחרים של המיזם.

 

סעיף נוסף מתייחס להשקעות ולהעמדת מימון נוסף על ידי קשת לטובת המיזם או RGE, וכן שינוי בהחזקות קשת במיזם או ב- RGE, לרבות מימוש אופציות. מועצת הרשות קבעה שהדבר כפוף לאישור מראש של מועצת הרשות השנייה.

 

וגם, קשת לא תפגע בסודות מסחריים של מתחרי המיזם ויחול איסור על העברת מידע כאמור למיזם. ואילו בעניין צפייה נדחית או שירותים אחרים שיסופקו על ידי קשת לפלטפורמות מתחרות במיזם, המועצה תיקח בחשבון את התנהלות קשת בתקופת האישור כאשר תתבקש לדון בהארכת תוקפו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה מיזם שנקרא free עולה 40 ש״ח? (ל"ת)
    8 22/06/2022 19:18
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.