4 יועצי תקשורת משרטטים כיצד הקמפיינים הפוליטיים ייראו
כחודש לאחר כינונה של הכנסת ה-21, היא פוזרה אמש (יום ד', והנה אנחנו מוצאים את עצמו שוב במערכת בחירות שצפויה להיות עוד יותר מלוכלכת מזו שחווינו בחודשים האחרונים. פנינו ל-4 יועצי תקשורת כדי שינסו לשרטט בפנינו מה יהיה בקמפיין הבחירות של המפלגות השונות, מי יהיה על הכוונת ואת מי ינסו לשים בצל, ואיזו אסטרטגיה עשויים ראש הממשלה בנימין נתניהו, כוכב פיזור הכנסת אביגדור ליברמן, ויו"ר כחול לבן בני גנץ לאמץ כעת.
נילי רייכמן: עכשיו נגלה עד כמה באמת נמוך אפשר לרדת
תכירו: המילה "ליוואי" היא שמאלני ברוסית. נשמע את המילה הזאת הרבה מאד בתקופה הקרובה – כמובן בהקשר של אביגדור ליברמן, בעיקר בתקשורת הרוסית, לה בנימין נתניהו הולך להעניק לא רק תשומת לב נרחבת, אלא גם נתחים מתקציב קמפיין הליכוד לבחירות 2019ב'. הוא לפני תום המשבר, נתניהו כבר התראיין לערוץ 9 ובצורה לא רשמית – יצא קמפיין במגזר דוברי הרוסית. עד כה שמענו שהתקשרות שמאלנית וגם שומרי הסף ומערכת אכיפת החוק, אחר כך בני גנץ וגדעון סער זכו להתהדר בשם הגנאי "שמאלן, ועכשיו גם ליברמן מצטרף למועדון המפוקפק של השמאלנים – כך על פי מכונת המסרים של בלפור.
ליברמן יפתח את מערכת הבחירות הזו בקמפיין חילוניות מהדהד, אחרי שכבר הוכיח אתמול שאצלו "מילה זו מילה" - בניגוד מוחלט לנתניהו, משה כחלון ואפילו אבי גבאי יו"ר מפלגת העבודה, ששקל במשך יותר מדי זמן להיות שר אוצר בממשלת נתניהו החמישית. ליברמן יכוון אל השוליים השמאליים של הימין ואל השוליים הימניים של השמאל - כדי לשים את ידיו על קולות החילוניים. במובן הזה, ליברמן הרוויח במהלך שלו בשבועות האחרונים, קהל יעד שקודם לכן כלל לא שקל להצביע לו.
מנגד הוא יתקל בניסיון של ראש הממשלה לבצע לו גירוש פוליטי מגוש הימין – כבר אתמול נתניהו טען ש"ליברמן הוא שמאל". אבל זה גם מעין התנתקות מרצון מצידו של ליברמן, שהעדיף מה שבליכוד פירשו כמסע נקמה אישי בנתניהו ומיצוב הליכוד כ"לא ימין, פולחן אישיות" וכמי שנכנעו לחרדים, על פני ממשלת ימין בראשות נתניהו, שתבטיח את הישרדותו הפוליטית וגם תפתח אופק להישרדותו המשפטית. אתמול נסדקה משמעותית תדמית הווינר של נתניהו, ושולי גלימת הקוסם נפרמו. אם הוא ימשיך במשחק ההאשמה מול ליברמן יותר מדי, הוא עלול לצנוח מווינר לוויינר.
- ליברמן קורא למוסדיים להשקיע בהייטק הישראלי: האם זה מהלך נכון?
- ממאבק פוליטי - למלחמת הישרדות: מה נשאר מהקרב בין הפועל ת"א לבית"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם חשבנו שהבחירות הקודמות היו נמוכות ושפלות, זה היה רק הפרומו לקיץ החם שמצפה לנו בו נגלה באמת עד כמה נמוך אפשר לרדת. גנץ עוד עלול למצוא את עצמו מתגעגע לקמפיין הלא אפוי-לא שפוי, ונתניהו ישמע בחודשים הקרובים את צירוף המילה "מה, מה פתאום?".
בהצהרה של בני גנץ אמש לאחר ההצבעה על פיזור הכנסת, היו יותר כוח ואותנטיות מכל מסר אחר של קמפיין כחול לבן בבחירות הראשונות השנה. גנץ הצליח לשדר - אולי לראשונה - כעס אמיתי שהלם אותו מאד. סוף סוף הוא לא נראה כמי שמקריא נאומים שתוכנתו ותוכננו היטב, אלא מדבר באמת מתוך הקרביים. להצהרה של גנץ אתמול בשעת לילה מאוחרת, היה יותר כוח ואותנטיות מכל מסר אחר של קמפיין כחול לבן בקמפיין הבחירות הראשון השנה.
אם גנץ ימשיך ככה לאורך מערכת הבחירות ויצליח להימנע מהתקלות הטכניות הרבות שאפיינו את הקמפיין הקודם (עדיין קשה להשתחרר מאותו ראיון אוזניות מוושינגטון עם יונית לוי ובטח מנאום הניצחון המוקדם מדי בערב הבחירות), יש לו סיכוי טוב לשפר את הביצועים במועד ב'. גם הדבק הפנימי ויכולת העמידות המרשימה של אנשי כחול לבן בימים האחרונים, אל מול הניסיונות של הליכוד ונתניהו ליצור עריקים מקרבם, יחלישו את הטענות נגדה כאילו מדובר במפלגת אווירה חד פעמית.
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
הנעלם הגדול ביותר הוא בגזרת נפתלי בנט ואיילת שקד, בין אם ביחד ובין אם בנפרד, תוך שריונה של שקד במקום בכיר בליכוד לכנסת. לא בטוח שחברי רשימת הליכוד ימהרו לפתוח את הדלת בשמחה גדולה כל כך לשרת המשפטים היוצאת, לאחר שהחיבור עם משה כחלון, שטרם הוסדר פרוצדורלית, כבר גבה מהם 4 מקומות יקרים ב-35 המקומות הראשונים ברשימת הליכוד.
נילי רייכמן היא יועצת לאסטרטגיה ציבורית ומנהלת קמפיינים. ניהלה את האסטרטגיה התקשורתית של יש עתיד בבחירות 2013 ושימשה דוברת החיכוד בין השנים 2007-2010
רועי לחמנוביץ': נתניהו יעשה הכול להעלים את כחול לבן מהשיח
השאלה המעניינת לקראת בחירות ספטמבר 2019 היא: האם ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לקבוע ולנהל גם את האופוזיציה. אסביר: רגע אחרי שעברה אמש הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, יצא נתניהו מאולם מליאת הכנסת ואמר לעיתונאים כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוא חלק מהשמאל היות ותרם להפלת ממשלת ימין. נתניהו הודיע לכתבים כי ימשיך ביום ממחרת לספר להם עוד עד כמה ליברמן הכשיל את הקמת הממשלה.
נתניהו התחיל בפועל את מערכת הבחירות. בבחירות הבאות היריב של הליכוד ושל ראש הממשלה הוא יו"ר ישראל ביתנו ליברמן. היריב של יו"ר ש"ס אריה דרעי הוא ליברמן, ושל יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן - גם ליברמן. בקיצור, ליברמן נגד שאר העולם. וכן, למי שהתבלבל לרגע - אביגדור ליברמן יהיה חלק מממשלת נתניהו לכשזו תקום. הקול האופוזיציוני המשמעותי ביותר שקם לנתניהו הוא משותף ותיק שלו לדרך ולקואליציות.
אחרי שנתניהו והחרדים מצאו אויב, למי לא נשאר? לבני גנץ. יו"ר מפלגת כחול לבן יצטרך להמציא לעצמו אויב לקראת הבחירות הקרובות: העדר אויב משמעו העדר רלוונטיות. המציאות בה גנץ יהיה מחוץ לשיח, תגרום למפלגת כחול לבן לחדד עמדות ואולי להחריף טון וסגנון.
השלכה נוספת של בחירות אלו תהיה על מפלגות קטנות. איחוד מפלגות הימין ומפלגת מרצ יצטרכו להסביר היטב לבוחרים שלהם על מה ולמה הם נדרשים לצאת שוב ולהצביע לכנסת.
לסיכום, אם נבחר לעשות אינדיקציה מהפרומו של נתניהו מיד לאחר פיזורה אז עד כה - נתניהו יעשה הכול להעלים את כחול לבן מהשיח, מפלגות קטנות מחפשות אויב ומעל לכל - הטון במערכת הבחירות הקרובה יהיה חד יותר .
רועי לחמנוביץ' הוא יועץ אסטרטגי ומרצה לתקשורת בבר אילן ובמכללת ספיר. בעבר היה דובר ש"ס
נסים דואק: הבחירות כעת - מקצה שיפורים מהבחירות האחרונות
יש כאן סיטואציה שלא קרתה בישראל עד היום: בכל המסגרות הפוליטיות אפשר להסיק מסקנות מהסיבוב הראשון. למעשה, אחרי שאבק הבחירות הקודמות שקע, אנחנו ניגשים למקצה שיפורים - כאשר המסך הורם וכל מתמודד יוצא לדרך עם לכאורה כמות מידע גדולה לאין שיעור מהפעם הקודמת. אנחנו יודעים מה תוקף המסרים, מה שווה כל אחד, איך נראה הנגטיב של היריב, והיתרונות והחסרונות של היריב שלנו, ואז לכאורה המערכת הפוליטית מתחילה משחק כאשר כל הקלפים גלויים.
כעת יוכל למשל משה פייגלין לשקול את אסטרטגיית ההתמודדות שלו כאשר בקמפיין הקודם עמעם את הימניות שלו; האם העוצמה של המסר "שמאל שמאל שמאל" בה נתניהו נקט, תהיה בתוקף דומה גם בקמפיין הקרוב; והאם למשל יהיה נכון לקיים קמפיין של הטוענים לכתר שכל כולו הוא "רק לא ביבי".
האם בבחירות חוזרות נחווה מספר דומה של רשימות קטנות, האם אתה ואת – כבוחרים - תצביעו שוב למפלגה קטנה שלא עברה בבחירות הקודמות השנה את אחוז החסימה, והצבעה חוזרת אליהם בבחירות הבאות עשויה להוציא אותנו אידיוטים? הרי המון קולות הלכו לפח בבחירות בחודש אפריל. זה עשוי להתנקם במפלגה כמו הימין החדש ואפילו במפלגת זהות של פייגלין, והנה - משה כחלון השכיל להבין את הביצה בה הוא שוחה, והתמזג בליכוד. גם העבודה ומרצ עשויות להתמודד יחדיו, אחרי מפח הנפש שחוו מוקדם יותר השנה בבחירות לכנסת ה-21.
בבחירות הקרובות נראה קמפיין הרבה יותר גושי ופחות מפלגתי - גוש ימין, גוש שמאל, גוש חרדים וגוש ערבים. הרי 300 אלף קולות הלכו באפריל לפח, ושיעור הצבעה של הערבים עמד על 50%, מול שיעור כללי שהתייצב על רף של כ-70%. כפועל יוצא נראה קמפיין המרצה מאסיבי במגזר הערבי, וקמפיין משמעותי במיוחד מצידו של גוש הימין.
לעשות קמפיין בחירות בטווח כל כך קצר, זו קריעה. לא מדובר במרתון, אלא באיירון מן. סיימת רכיבה של 180 קילומטר, ועכשיו אתה צריך לצאת לעוד כמה עשרות קילומטרים של ריצה. העייפות והשחיקה אצל הפוליטיקאים – אבל גם אצל הקמפיינרים - תבוא לידי ביטוי, מהטעם הפשוט שמדובר בחוויה מאד קשה ומורטת נפשית. וכן, גם אצל נתניהו – שועל קרבות שנראה כי בחירות מעוררות אותו, עשויה להצטבר עייפות ולהתעורר נקודת שבירה.
נסים דואק הוא המייסד והבעלים של קבוצת התקשורת unik
רותם טוני: אשכנזי פנוי להובלה בשווקים ובמעוזי האליטה
לבחירות עליהן הוכרז אמש, גוש המרכז שמאל מגיע חכם יותר, מנוסה יותר, בטוח יותר. חרף ההכחשות, כולם שם מבינים שגבי אשכנזי חייב להתייצב בפרונט ולהוביל את מחנה המרכז הלאומי והשמאלי כמועמד היחידי שיכול לנגוס במצביעי ימין ולהוביל את כחול לבן לראשות הממשלה.
התקשורת צמאה לשמוע אותו, העם מחכה לו, ושום חמאה לא באמת מרוחה על ראשו. המידע הממונף שהפיץ אהוד ברק על הפוליטיזציה בלשכת המטכ"ל טרם עזיבת אשכנזי, הוא ספין מוצלח שהפך לקמפיין עיתונאי, אבל בסופו של יום הוא לא מהווה עבירה פלילית מהותית, בטח שלא מתחום טוהר המידות. אם היה נגדו משהו יותר מאשר הקשקוש המוכר, זה היה צריך לצאת בבחירות האחרונות. תחקירני הליכוד במשרדי החקירות הפרטיים ובמעוזים העיתונאיים שלהם בעיתונות ובמהדורות החדשות, מיצו את הקטע, ועכשיו אשכנזי פנוי להובלה - בשווקים ובמעוזי האליטה העסקית והתעשייתית.
מנגד, המאבק האחרון של בנימין נתניהו נגד מערכת המשפט, חסינות, התגברות, גרם להתפכחות בקרב מצביעיו השפויים, ההגונים, הלא פנאטיים. אנשים מבינים ומדברים על כך שביבי המלך דואג רק לעצמו, והגיע זמן להיפרד.
לגבי הכוכב העולה אביגדור ליברמן, הוא החל את הקמפיין שלו לבחירות הקרובות בדיוק כאשר הסתיימו הבחירות האחרונות, רק לפני חודש וחצי. ליברמן הרגיש לפתע שלהיות שוב שר ביטחון בממשלת נתניהו יהיה עבורו מוות פוליטי. לכן, כמו כל פוליטיקאי שמבין שאם לא דורסים נדרסים, נראה כי הוא הוא קיבל החלטה להתיש את נתניהו, להחליש אותו, להעמיד אותו אל מול מערכת אכיפת החוק, ולחבור למחנה המרכז שמאל - כחול לבן, עבודה, מרצ, ואפילו חלק מהמפלגות הערביות.
יועציהם של בני גנץ, אשכנזי ויאיר לפיד, ויועציו של ליברמן (שזה ליברמן), הבינו כי מה שהיה כבר לא יהיה. למרות ההכחשות בתכניות הבוקר שאחרי, מאחורי גבו של הציבור הישראלי כולו, חברו הכוחות הנ"ל יחדיו להקמת הממשלה הבאה, עוד בטרם הבנו כולנו שהאיום על בחירות נוספות הוא ממשי.
לכן, הקמפיין יהיה ישראל מחכה לאשכנזי, בין היתר משום שבפוסט מורטם לבחירות 2019 (א') הסקרים הוכיחו את זה, ומפלגה שלא תתיישר תמצא עצמה בחוץ. הניסיון בבחירות האחרונות יביא את כל המפלגות לאיחוד "סמוי/גלוי" וחבירה יחד. המוטיבציה, הניסיון והפחד להיכשל הפעם, יאחדו כוחות סביב מועמד ראוי שישראל באמת מחכה לו - אשכנזי.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.