מדיה חברתית
צילום: iStock
טור

עתיד המדיה החברתית הוא שיפסיקו לקרוא לה מדיה חברתית

מה שמתרחש באינסטגרם זולג לחיפוש בגוגל, מה שקורה בפייסבוק זולג לעיתונים ומה שצייצו בטוויטר משפיע על הבחירות. שגיא חמץ, מייסד Blink Havas על סושיאל ב-2019
שגיא חמץ | (1)

לפני 3 שנים הנחתי פאנל בכנס DLD תחת השם "העתיד של המובייל הוא שיפסיקו לקרוא לו מובייל", the future of mobile is stop calling it mobile. הרעיון המרכזי היה שהרשתות הסלולריות והמכשירים הניידים הפכו למשהו בסיסי, חלק בלתי נפרד ומהותי מחיי היומיום של כל אחד מאיתנו שההגדרה שלו כעולם נפרד, כנישה שדורשת התייחסות נפרדת כבר לא רלוונטית, להפך הכל הוא מובייל ומה שלא עוד יהיה ומי שלא הבין זאת בזמן נעלם.

3 שנים אח"כ ההגדרה מובייל כעולם נפרד כמעט נעלמה. אין אתרים שתומכים במובייל וכאלו שלא, אין חנויות שמוכרות בנייד וכאלו שלא, או סרטוני יוטיוב שאפשר לראות רק בבית. מהצד השני יש עולם שלם של שירותים ניידים שמשנים ומשפיעים על חיינו כמו Uber, גט טקסי, איזי, Waze ועוד, שהניידות והמיקום הם הבסיס שלהם באופן שקוף לחלוטין למשתמש.

על אותו משקל, שנת 2019 מסמנת את תחילתה של אותה מגמה עבור המדיה החברתית והתוכן הדיגיטלי, עתידה של המדיה החברתית הוא שיפסיקו לקרוא לה מדיה חברתית.

מצידו של המשתמש השימוש במדיה החברתית כבר הפך שקוף. בחירת מסעדה, קבלת שירות, צריכת חדשות, צפייה בסדרות וכמובן תקשורת ימיומית. השימוש במדיה החברתית שהגיע השנה לממדי שיא עם יותר מ-2.5 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, חצתה כבר מזמן גילאים או מגזרים והיא משמשת את כולם ולכל דבר מגיל 10 עד 100, מסלבס ועד פעילים חברתיים, מפוליטיקאים באמריקה ועד כוהני דת בהודו. כולם.

הנעשה במדיה החברתית לא נעשה במדיה החברתית הוא קורה במציאות והוא חלק ממנה, מה שמתרחש בתוך אינסטגרם זולג לתוצאות החיפוש בגוגל, מה שמתרחש בפייסבוק זולג לכותרות העיתונים ומה שמתרחש בטוויטר משפיע על תוצאות הבחירות (טוב, בכל מקום חוץ מבישראל), הכל משפיע ומושפע בו זמנית, ובעולם תחרותי עסק שלא יבין זאת - ייעלם.

לעולם השיווק, תחום שמטרתו בניית תדמית, העברת מסרים והשפעה והנעה של צרכנים,  ההבנה הזאת קריטית יותר מלכל התמחות ארגונית אחרת. המהפכה הקודמת שבה נעו ארגונים לכיוון המציאות היומיומית של הצרכן, זו ששברה את החומה בין מה שהוא מובייל למה שאיננו, הונחה על כתפיהם של אנשי הפיתוח וה-IT. המשימה להתחבר למציאות ולשנות את הארגון אל מול מאות מיליוני דוברי מדיה חברתית מוטלת על כתפיהם של מנהלי השיווק.

תוכן דיגיטלי אם לצטט את ידידי יניב סבן הוא היום תחילתו של הפאנל השיווקי, זה שמשמש בסיס לכל תכנית שיווק ולהשגת כל מטרה, התוכן והמדיה החברתית יעמדו בתחילתו של התהליך וינועו לכל אורכה של הפעילות השיווקית לא כחולייה שבה יש מציאות מסוימת וכללי פעולה שונים אלא כמציאות עצמה.

* שגיא חמץ הוא המייסד ומבעלי סוכנות הסושיאל Blink שבה שותפה רשת הפרסום העולמית Havas

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו, מה חידשת? (ל"ת)
    שלומית 04/01/2019 07:11
    הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל