רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

הצבעה באירופה: האם פייסבוק וגוגל ישלמו מס על שיתוף תוכן?

האיחוד האירופי יצביע היום על החוק השנוי במחלוקת שקורא להגביל את שיתוף התכנים בפייסבוק, יוטיוב ודומיהן או לחייב את החברות לשלם מס לינק על כל שיתוף
משה בנימין |

4 חודשים לאחר שהחלה להתבשל ההצעה במסדרונות האיחוד האירופי, היום (יום ד') תיערך בפרלמנט האירופאי ההצבעה על החוק חסר התקדים שיקבע האם יוטיוב (גוגל) ופייסבוק יוגבלו בשיתוף תכנים של פאבלישרים ואחרים מוגני זכויות יוצרים או שיחויבו לשלם "מס לינק" על כל פיסת תוכן מוגנת שתשותף. 

על פי ההצעה, שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת. הצעת המיסוי על שימוש בלינקים וציטוטים מגופי תקשורת עברה כבר מספר ועדות פרלמנטריות בחודשים האחרונים וכיום תגיד לציון דרך נוסף בהצבעה שתתקיים בעניינה. 

למרות שהגיעה לשלב מתקדם, להצעת המיסוי יש מתנגדים רבים בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.

הביקורת המרכזית כלפי ההצעה של האיחוד האירופי נוגעת לפגיעה המסתמנת בחופש הביטוי במידה והחוק יעבור. כמו כן המבקרים שצופים כי חברות כגון גוגל ופייסבוק יפתחו רובוטים שיפקחו על משיכת התכנים המוגנים יצנזרו חומרים "קלילים" כגון ממים. מעבר לכך, החשש הוא שהתערבות רובוטית באישור או צנזור תכנים תוביל לסינון מלאכותי של התרבות האנושית על ידי מכונות - מה שמוצג כחשש גדול יותר מזכויות יוצרים. מנגד, בין המצדדים בחוק נמנים דמויות מוכרות כגון היוצר (והחיפושית לשעבר) פול מקרטני שעשוי לקבל לידיו נתח כספי עצום במידה וגוגל או פייסבוק ייאלצו לשלם על כל שיתוף של אחד משירי הביטלס. 

הכנסה של מליארדי דולרים, מקנסות

הגישה האירופאית כלפי תאגידי הענק האינטרנטיים כגון גוגל ופייסבוק הייתה חשדנית ודקדקנית מאז ומתמיד. רק ביולי האחרון גוגל ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי לאחר שהואשמה בפגיעה בתחרות וניצול לרעה של כוחה המושג באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת על כ-80% מהמכשירים הסלולריים בעולם. עוד לפני כן, ב-2017 החברה כבר ספגה קנס של כ-2.7 מליארד דולר מהאיחוד האירופי בגין הטיית תוצאות במנוע החיפוש של גוגל לטובת השירותים אותם היא מציעה. על קנסות אלו יש להוסיף קנסות עבר (110 מיליון אירו) שהאיחוד השית על פייסבוק על רקע רכישת וואטסאפ ופרשת קיימברידג' אנליטיקה שרק הוסיף שמן למדורה. 

זכוכית המגדלת שהונחה על תאגידי הענק האינטרנטיים הגיעה לאחרונה גם לישראל. לפני כשבוע רשות ההגבלים העסקיים פרסמה קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף בראש כל רצועות השידור

כמות הצופים במהדורות החדשות חזרה לנורמה, אחרי פיק חריג, אך המגמה נשמרה, 12 עדיין בראש, 14 מצמצם פערים ו-13 מגרד את ה-100 אלף צופים; אחד מעשרה צופי המהדורות המרכזיות צופה במהדורה המרכזית של כאן11

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לאחר ששככה הסערה, אמש כמות הצופים במהדורות המרכזיות ירדה ל-742 אלף צופים. כמובן, שמבחינת הנתונים של כל ערוץ וערוץ נרשמה ירידה מאשר בערב יום ראשון החריג, אבל מבחינת הדירוג עצמו, המגמות נותרו זהות. 12 עדיין בראש, 14 מדביק פערים, 13 מאבד גובה וכאן11 על גבול הנישה. 

מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.5% רייטינג ו-320 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-241 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.6% רייטינג ו-1010 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 80 אלף צופים ו-3.3% רייטינג.


פריים טיים

בערב של ריאליטי חזק, הריאליטי תמיד יהיה בראש, וכך היה גם אמש, כש-"מאסטר שף" של קשת הובילה בגאון, עם 14.2% רייטינג ו-333 אלף צופים (והיתה התכנית הנצפית ביותר בכל לוח השידורים). אחריה היתה "הפטריוטים" שהולכת ומתחזקת מדי ערב, ואתמול היתה התכנית השלישית הנצפית בלוח השידורים, עם 9.2% רייטינג ו-297 אלף צופים. השעשועון של רשת, "כלוב הזהב", היה הרחק מאחור, עם 4.9% רייטינג ו-115 אלף צופים ואילו עוד הרחק מאחור היה תכנית ראיונות חדשה של כאן11, "הייתי שם", שפתחה עם רצח רבין וקיבלה 2.5% רייטינג עם 56 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.3% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.8% רייטינג ו-66 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 2% רייטינג ו-52 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 לקח את ההובלה, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, שעמד על רייטינג של 2.5% ו-55 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.2% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.