הצבעה באירופה: האם פייסבוק וגוגל ישלמו מס על שיתוף תוכן?
4 חודשים לאחר שהחלה להתבשל ההצעה במסדרונות האיחוד האירופי, היום (יום ד') תיערך בפרלמנט האירופאי ההצבעה על החוק חסר התקדים שיקבע האם יוטיוב (גוגל) ופייסבוק יוגבלו בשיתוף תכנים של פאבלישרים ואחרים מוגני זכויות יוצרים או שיחויבו לשלם "מס לינק" על כל פיסת תוכן מוגנת שתשותף.
על פי ההצעה, שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת. הצעת המיסוי על שימוש בלינקים וציטוטים מגופי תקשורת עברה כבר מספר ועדות פרלמנטריות בחודשים האחרונים וכיום תגיד לציון דרך נוסף בהצבעה שתתקיים בעניינה.
למרות שהגיעה לשלב מתקדם, להצעת המיסוי יש מתנגדים רבים בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.
הביקורת המרכזית כלפי ההצעה של האיחוד האירופי נוגעת לפגיעה המסתמנת בחופש הביטוי במידה והחוק יעבור. כמו כן המבקרים שצופים כי חברות כגון גוגל ופייסבוק יפתחו רובוטים שיפקחו על משיכת התכנים המוגנים יצנזרו חומרים "קלילים" כגון ממים. מעבר לכך, החשש הוא שהתערבות רובוטית באישור או צנזור תכנים תוביל לסינון מלאכותי של התרבות האנושית על ידי מכונות - מה שמוצג כחשש גדול יותר מזכויות יוצרים. מנגד, בין המצדדים בחוק נמנים דמויות מוכרות כגון היוצר (והחיפושית לשעבר) פול מקרטני שעשוי לקבל לידיו נתח כספי עצום במידה וגוגל או פייסבוק ייאלצו לשלם על כל שיתוף של אחד משירי הביטלס.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכנסה של מליארדי דולרים, מקנסות
הגישה האירופאית כלפי תאגידי הענק האינטרנטיים כגון גוגל ופייסבוק הייתה חשדנית ודקדקנית מאז ומתמיד. רק ביולי האחרון גוגל ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי לאחר שהואשמה בפגיעה בתחרות וניצול לרעה של כוחה המושג באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת על כ-80% מהמכשירים הסלולריים בעולם. עוד לפני כן, ב-2017 החברה כבר ספגה קנס של כ-2.7 מליארד דולר מהאיחוד האירופי בגין הטיית תוצאות במנוע החיפוש של גוגל לטובת השירותים אותם היא מציעה. על קנסות אלו יש להוסיף קנסות עבר (110 מיליון אירו) שהאיחוד השית על פייסבוק על רקע רכישת וואטסאפ ופרשת קיימברידג' אנליטיקה שרק הוסיף שמן למדורה.
זכוכית המגדלת שהונחה על תאגידי הענק האינטרנטיים הגיעה לאחרונה גם לישראל. לפני כשבוע רשות ההגבלים העסקיים פרסמה קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.