הצבעה באירופה: האם פייסבוק וגוגל ישלמו מס על שיתוף תוכן?
4 חודשים לאחר שהחלה להתבשל ההצעה במסדרונות האיחוד האירופי, היום (יום ד') תיערך בפרלמנט האירופאי ההצבעה על החוק חסר התקדים שיקבע האם יוטיוב (גוגל) ופייסבוק יוגבלו בשיתוף תכנים של פאבלישרים ואחרים מוגני זכויות יוצרים או שיחויבו לשלם "מס לינק" על כל פיסת תוכן מוגנת שתשותף.
על פי ההצעה, שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת. הצעת המיסוי על שימוש בלינקים וציטוטים מגופי תקשורת עברה כבר מספר ועדות פרלמנטריות בחודשים האחרונים וכיום תגיד לציון דרך נוסף בהצבעה שתתקיים בעניינה.
למרות שהגיעה לשלב מתקדם, להצעת המיסוי יש מתנגדים רבים בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.
הביקורת המרכזית כלפי ההצעה של האיחוד האירופי נוגעת לפגיעה המסתמנת בחופש הביטוי במידה והחוק יעבור. כמו כן המבקרים שצופים כי חברות כגון גוגל ופייסבוק יפתחו רובוטים שיפקחו על משיכת התכנים המוגנים יצנזרו חומרים "קלילים" כגון ממים. מעבר לכך, החשש הוא שהתערבות רובוטית באישור או צנזור תכנים תוביל לסינון מלאכותי של התרבות האנושית על ידי מכונות - מה שמוצג כחשש גדול יותר מזכויות יוצרים. מנגד, בין המצדדים בחוק נמנים דמויות מוכרות כגון היוצר (והחיפושית לשעבר) פול מקרטני שעשוי לקבל לידיו נתח כספי עצום במידה וגוגל או פייסבוק ייאלצו לשלם על כל שיתוף של אחד משירי הביטלס.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכנסה של מליארדי דולרים, מקנסות
הגישה האירופאית כלפי תאגידי הענק האינטרנטיים כגון גוגל ופייסבוק הייתה חשדנית ודקדקנית מאז ומתמיד. רק ביולי האחרון גוגל ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי לאחר שהואשמה בפגיעה בתחרות וניצול לרעה של כוחה המושג באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת על כ-80% מהמכשירים הסלולריים בעולם. עוד לפני כן, ב-2017 החברה כבר ספגה קנס של כ-2.7 מליארד דולר מהאיחוד האירופי בגין הטיית תוצאות במנוע החיפוש של גוגל לטובת השירותים אותם היא מציעה. על קנסות אלו יש להוסיף קנסות עבר (110 מיליון אירו) שהאיחוד השית על פייסבוק על רקע רכישת וואטסאפ ופרשת קיימברידג' אנליטיקה שרק הוסיף שמן למדורה.
זכוכית המגדלת שהונחה על תאגידי הענק האינטרנטיים הגיעה לאחרונה גם לישראל. לפני כשבוע רשות ההגבלים העסקיים פרסמה קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
