גולן פרצר
צילום: אוהד רומנו
טור

הפיצול בטלוויזיה: הבום הגדול של תעשיית התוכן השיווקי

משאב הזמן של הזכיינים אינו חייב להסתכם רק בזמן הפרסומות, גם זמן התכניות הוא משאב אדיר ולמעשה הוא המשאב הגדול יותר שלהם. איך מנצלים את זה כדי להכניס יותר כסף? גולן פרצר מ-Peach כבר מוכן לשינוי הגדול
גולן פרצר | (4)

הפיצול של ערוץ 2 מתקרב בצעדי ענק. קשה עדיין לאמוד את השפעתו של הפיצול ועד כמה שוק הטלוויזיה ישתנה בעקבותיו - בעיקר בכל הקשור להרגלי הצפיה של הציבור, שבימים כתיקונם לא באמת ידע להבדיל בין הזכיינים השונים, אך ידע שהוא צופה בערוץ 2. כך שהדרמה הגדולה, ללא ספק, עוד לפנינו בנושא זה. עם זאת, בסוגיה אחת ניתן לראות כבר שינוי משמעותי והוא זריקת החיים שקיבלה תעשיית התוכן בארץ לקראת הפיצול הצפוי.

מאחר ותוכן הוא שם המשחק, כבר עתה ניתן לראות שלל הפקות חדשות שיוצאות לדרך, תנופת פיתוח אדירה של תכנים ופורמטים וקרב אדירים על טאלנטים שיהוו "עוגני רייטינג". חברות ההפקה עמוסות בהפקות, האולפנים מלאים בהפקות ואנשי מקצוע מובילים בתחום דרושים בטירוף.

דומה הדבר לשנת 1994, עת פתח ערוץ 2 את שעריו. חברות ההפקה, האולפני ואנשי המקצוע נהרו לערוץ החדש. עתה הם נוהרים לשלושת הערוצים החדשים, קשת (12, רשת (13) וערוץ 10 (14).

כל שחקן בשוק הטלוויזיה, לא רק קשת ורשת, מודע לכך שהפיצול הקרוב "טורף את הקלפים", ומאפשר קביעת כללי משחק חדשים. כשהיד על השלט לא נודדת אוטומטית לערוץ 22, כל האופציות פתוחות ולכן מי שייצר את התוכן הטוב ביותר, הוא זה שיזכה לגרייס מהצופים.

ההכנסה מפרסום לא תספיק – מה האלטרנטיבה?

עם זאת, ברור לכל שהפיצול ישפיע על שיעורי הרייטינג, שצפויים לרדת בשיעור מסוים, על רקע התחרות המתחממת. כשהרייטינג יורד, ההכנסה מפרסום אמורה להיפגע וכל המערכת מזדעזעת. האם ירידת רייטינג היא סיבה לדאגה כה גדולה? איני חושב כך. אני חושב שדווקא ירידת הרייטינג, לצד עלייה גדולה במשאב העצום שנקרא זמן אוויר מזמנים לזכיינים הזדמנות פז.

נכון, נקודות הרייטינד יירדו  - אבל בעולם מפוצל כל נקודה שווה יותר והמחירים לנקודה יעלו. האפשרות השיווקית שתיווצר תאפשר גם לעשות שיווק ממוקד יותר לקהלי מטרה -  יותר תכניות אומר בהכרח קהלים ממוקדים יותר לכל תכנית. אולם, הנקודה העיקרית היא שתעשיית הטלוויזיה תוכל להתקדם עתה מבחינה מסחרית ועסקית ולישר קו עם העולם הדיגיטלי ולא רק למכור פרסום.

הנכס המרכזי של הטלוויזיה הוא זמן אוויר וזה כאמור היה מלא רוב הזמן. המעבר ל-3 ערוצים ובמיוחד פיצולו של ערוץ 2 לשני ערוצים, מעמיד לכל אחד מהזכייניו, קשת ורשת, גופים מלאי עומה, ידע ומקצועיות, זמן אוויר של 7 ימים בשבוע, שכל אחד מהם בפני עצמו לא נדרש היה למלא עד היום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

נדרשת יצירתיות ויזמות כדי למלא עתה זמן אוויר זה. טבעי יהיה לפנות למפרסמים מ- Tier 2, מפרסמים בינונים וקטנים שנמנעו מלפרסם תדיר בערוצים המסחריים בשל הכסף הגדול שנדרש היה בעולם עתיר נקודות רייטינג.

אבל זמן האוויר הרב שמתפנה עתה לרשות הזכיינים יכול לעמוד למסחר ועסקים. כך פורסם למשל שרשת כרתו ברית עם אתר איקומרס חדש של הראל ויזל תמורת אחוזים של רשת במיזם. כשעדיקה עומדת להיות מונפקת לפי שווי של 180 מיליון שקל השווי של הזכיינים יכול להאמיר עתה ולאפשר להם להיות גופים חזקים במשק.

עם כל האש שמופנית לטלוויזיה היא עדיין הכלי המוביל ביצירת רגש ותחושת אחדות בציבור - והיא עדיין מזיזה סחורה ממדפי הסופר ברמות הגבוהות ביותר. הפניית משאבי הזכיינים עתה ליצירת בריתות מעין אלה הם כלי אדיר שעומד לרשותם. המלאי והיכולות הללו, יאפשרו לטלוויזיה ולדיגיטל להתחבר, ליהנות אחד מהשני ולאפשר שיווק סינרגטי ויעיל, בכל החזיתות, טלוויזיה ודיגיטל.

משאב הזמן של הזכיינים אינו חייב להסתכם רק בזמן הפרסומות, גם זמן התכניות הוא משאב אדיר ולמעשה הוא המשאב הגדול יותר שלהם. איך מנצלים משאב זה כדי להכניס יותר כסף? מאפשרים מימון תכנים ושילוב מפרסמים בתוכן עצמו, מוכרים את התוכן בשעות שהרייטינג בהן אינו חשוב כמו שעות הלילה ושעות מסוימות בסוף שבוע למשווקים ישירות כדוגמת ה"אינפורמיישלס" המשודרות ברחבי העולם בשעות כאלה.

בישראל, באופן אבסורדי, כל מעורבות של גוף מסחרי, או אפילו ציבורי, במימון תוכן נתקל בביקורת אגרסיבית כמו מדובר בשטיפת מוח רחבת היקף. בעוד שבמדינות דמוקרטיות ומערביות אחרות, עם שוק טלוויזיה מפותח פי כמה וכמה, מעורבות כזו היא חלק בלתי נפרד מכללי המשחק. כולנו מכירים את הדוגמאות הללו של שילוב מחשבי אפל ב"סקס והעיר הגדולה", רכבי BMW בסדרת ג'יימס בונד, קוקה קולה ב-X Factor ועוד.

תחרות באופן אבסורדי תיתן מענה גם לחששותיהם של רבים שמעורבות מפרסמים בתוכן תדרד את רמתו. זה לא יתכן! היום יותר מתמיד קברינטי הערוצים חרדים על כל נקודת רייטינג ועל כל צופה, רק תוכן שיהיה תחרותי יועלה על ידם ולא משנה כמה הכנסה תהיה בגינו. תוכן אשר ידרדר את הרייטינג ידרדר את התכנית עצמה ברייטינג עמו גם את התכנית שלפניה ואחריה ויגרום לנדידת צופים למתחרים, זה לא משהו שמישהו יכול להרשות לעצמו שיקרה. התוכן הממומן ולא משנה מי מממן אותו יהיה חייב להיות אטרקטיבי.

ברור לכל כי כאשר מדברים על שילוב תוכן כזה, מדברים על שילוב אחראי, כזה שאינו פוגע בחדשות ובתכניות תחקירים, אלא מכוון בעיקר לעולמות של בידור, הממלאים כבר היום את רוב רצועות השידור. הקלה בתחומים אלה תבנה זכייני טלוויזיה חזקים, עצמאיים, כאלה שיכולים לשחק בכל המגרשים - מתחקירים ועד בידור, בצורה הטובה ביותר מבלי לחשוש משיקולי תקציב.

הכותב, גולן פרצר, הוא מנכ"ל חברת התוכן השיווקי Peach

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כל מילה! (ל"ת)
    דנידין 18/10/2017 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה? 17/10/2017 21:28
    הגב לתגובה זו
    1. אם המחירים יעלו לטענתך, איך יכנסו מפרסמים קטנים יותר? 2. יש עניין של כיסוי אפקטיבי. אז המחירים לא יעלו והתקציבים ישארו בערך אותם תקציבים רק על פני זמן ארוך יותר...עד שיתייאשו ותהיה נטישה לפלטפורמות אחרות. מלבד בתכניות פריים עם רייטינג גבוה, אם הזכיינים יצליחו להחזיק אחת כזאת ברבעון, דיינו. 3. כאילו שעכשיו אין תוכן בתכניות, איפה אתה היית בשלוש שנים האחרונות? 4. מסיבה לא ברורה, אתה מדבר על הרייטינג בטלוויזיה כמשהו מדיד... למה? זו אחת ההונאות הגדולות של העולם שלנו, לא מדיד ובטח לא מפולח. 5. תהייה... מתי מפרסמים יפסיקו לשלם על צפייה נדחית, יתחילו למדוד בדקות ולפי רייטינג של קהל?
  • 1.
    למנכ"לים לבעלי עסקים 17/10/2017 17:05
    הגב לתגובה זו
    התוכן השיווקי נולד והתפתח כבר בשנות ה-50 בארצות הברית. תוכן שיווקי הינו פרסום יעיל מאוד, אשר מביא בדרך כלל לתוצאה פרודוקטיבית. שם המשחק הוא, לדעת כיצד לכתוב את התוכן השיווקי ולהגישו בצורה חכמה, יעילה ומרתקת. חברות לייצור סבונים ודטרגנטים באמריקה, מצאו דרכים להעביר את המסרים השיווקיים שלהם בצורה ייחודית, תוך שילוב מוצריהם בתכניות לכל המשפחה, ולכן הסדרות העממיות הללו נקראו - אופרות סבון. לימים התוכן השיווקי התפתח בארה"ב גם בסרטים, בתכניות אקטואליה ובסדרות טלוויזיה נוספות, וכיום הוא נמצא במדינות רבות בעולם. תוכן שיווקי המשולב בחדשות, באמצעות ראיונות, או בתכניות הבידור השונות, הוא אפקטיבי מאוד ומסייע להגדלת המכירות וההכנסות. המאזינים והצופים, אוהבים ליהנות מבידור וחדשות מרתקות ומעניינות ורבים לוקחים חלק בראיונות, בשילוב שאלות ותשובות עם מומחים בנושאים שונים. ידוע וברור, שמה שמעניין באמת את המאזינים לרדיו והצופים בטלוויזיה, זה תכניות בידור, חדשות עם תכנים מעניינים וטריים. מנכ"לים ובעלי עסקים קטנים, בינוניים כגדולים, הפנימו מזמן את הרעיון מאחורי הראיון של תוכן שיווקי איכותי, אשר מקשר בין החברה המפרסמת א
  • זה היה מיותר... 18/10/2017 09:12
    הגב לתגובה זו
    תוכן שיוקי קיים כיום והוא אף בוטה במיוחד בתכניות הדגל של הזכייניות וברור שזה ימשיך, אבל הכותב מתעלם לחלוטין ממה שהיה עד היום וכיצד התוכן השיווקי הזה יתומחר בעולם בו הרייטינג נחתך בחצי, וזה יקרה. מעבר לכך, אף מילה על הרגולציה של הרשות השניה והקנסות. למכור תוכן בשעות הלילה? היה מעניין לכתוב טור על איך כללי הרגולציה וכמות התוכן החדשותי והמקורי אליהם מחוייבות הזכייניות צריכים להשתנות בכדי לשרוד את הפיצול. זה היה ממש מיותר...
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.