ראש עיריית אילת על שדה דב: "הממשלה מתנהגת כמו כרישי נדל"ן"
בעקבות סגירת השדה הודיע היום מאיר יצחק הלוי על פרישתו מסיעת הליכוד ואמר כי "ישראל מתפרקת מנכסיה". מנהלי הגוש הגדול: "לחץ פוליטי ערב בחירות"
"הממשלה מתנהגת כמו כרישי נדל"ן ולא כממשלה שפועלת לטובת אזרחיה", כך התבטא היום (ג') ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בנוגע לסגירת שדה דב במפגש חירום שהתקיים בנושא בהשתתפות ראשי ענף התיירות בארץ וראשי הערים אילת ות"א. עוד הכריז הלוי על עזיבת סיעת הליכוד: "החלטתי שלא להיות חלק מתנועה שמובילה מהלך מחפיר וכוחני שכזה".
בדבריו כינה הלוי את שדה דב כ"תחנה המרכזית" של האילתים. "הוא משמש כמנחת מהיר "לאוטובוסים עם כנפיים" שהם התחבורה הציבורית של תושבי העיר אילת ואורחיה. לא מצאתי שום סיבה הגיונית לסגירת השדה – להוציא את הרצון לחמוד את הקרקע כדי לכסות גירעון תקציבי שיצרה המדינה", אמר ראש העירייה והוסיף: "אני מבקש להדגיש, כי ניתן ואפשר לבנות על הקרקע 8,500 דירות לבעלי הקרקעות ולהותיר מנחת של מסלול אחד וטרמינל קטן. הכסף הגדול מנצח את הכל".
נציין כי סגירת שדה דב קבועה לעוד כשבועיים, ביולי 2019, כאשר התכנית הראשונה המקודמת על שטח השדה לבניית 4,844 יחידות דיור כבר אושרה להפקדה (לכתבה המלאה). מועד סיום הגשת ההתנגדויות חלף ובהיעדר הנחיה אחרת מצד ראש הממשלה בנוגע לפינוי השדה, תימשך התכנית כסדרה.
ישראל מתפרקת מנכסיה
בהמשך דבריו במפגש טען הלוי כי "בזה אחר זה מתפרקת ישראל מנכסיה ומתשתיות התעופה: סגרו את השדה בקריית שמונה, סגרו את השדה במחניים, סגרו את השדה בעטרות ועכשיו רוצים לסגור את שדה דב. אני מודיע שייקח שנים עד שיעלו טרקטורים לשטח ועד שיינתנו היתרים. מה החופזה? מה הלהיטות?".
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גם רשות שדות התעופה שותקת – שם יודעים שנתב"ג העמוס והקורס לא יוכל להכיל את שדה דב, הם יודעים מה המשמעות של המתנה, הסעה על המסלול והמתנה לאישור משדה בינ"ל לאילת. ברשות מסתירים את הנתונים החמורים של הצניחה בטיסות מנתב"ג לשדה תעופה רמון והסיבה לכך היא פשוטה – הם קיבלו כבר "דמי שתיקה" של חצי מיליארד שקל, כבר חילקו את "עור הדוב" או יותר העור שלנו!", אמר ראש העירייה.
"בכל יום טסים כ-120 חולים לקבלת טיפול במרכז. סגירת שדה דב, תביא את הישראלים ואת האילתים לפנות לנסיעה בכלי רכב ובכך יהפוך כביש הערבה החד סטרי ל"כביש דמים". הכתובת על הקיר והיא כתובה בדם. אין לנו כוונה ללכת כצאן לטבח. אנו ממשיכים את המאבק נגד נתניהו ונגד ההחלטה. נילחם על צינור החמצן שלנו".
חיבוק דב: מנהלי הגוש הגדול בקמפיין לסגירת השדה
במקביל למאבק שמתנהל נגד סגירת השדה, מובילים מנהלי הגוש הגדול שמונו מטעם בית המשפט לניהול השטח (המונה למעלה מ-1,500 איש), קמפיין הסברה בימים אלו "על מנת להציף את ההשלכות ההרסניות של שדה דב והתועלות האדירות לציבור הנובעות מפינויו".
- בלב פ"ת: ההתחדשות העירונית של שיכון ובינוי מתקדמת
- ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
לטענתם, "הוויתורים על זכויות הבנייה שהעניקו בלעדי הקרקע הפרטיים למדינה וכן ויתור על דמי שימוש שלא שולמו לאורך עשרות שנים נאמדת במיליארדי שקלים. אי סגירת השדה תגרום לנזק של למעלה מ-12 מיליארד שקלים שיחד עם הגרעון הקיים גם כך בתקציב המדינה, עלולים להכניס את המשק הישראלי למיתון חריף".
בהתייחס לדבריו של ראש עיריית אילת מסרו: "צר לנו כי מופעלים לחצים פוליטיים כבדים ערב בחירות. אבסורד שראש עיריית אילת שפעל נמרצות להוצאת שדה התעופה מהעיר, זועק על מנת לכסות על חוסר התמודדותו עם מצבה של אילת בשנים האחרונות ואינו נלחם על שיפור השירותים הניתנים לתושבי אילת בעירם. כמו כן, תמוהה התעלמות המלונאים וראש העיר מהעובדות הידיעות להם היטב כי מחירי הלינות הגבוהים והיעדר האטרקציות הם הגורמים המרכזיים למצב התיירות באילת".
- 8.נו ... ? פרשת מהליכוד ....או שאתה פקה פקה כמו ביבי ? (ל"ת)כוכי 16/06/2019 09:35הגב לתגובה זו
- 7.אלתית 14/06/2019 06:43הגב לתגובה זובאופן כללי, מאיר צודק יש בעיה עם הממשלה שלנו. אבל בכל מה שקשור לאילת , המלחמה על שדה דב מיותרת. תדאג לתשתיות להסעות קודם כל משדה רמון לאילת. שקופות החולים יממנו הסעות לחולים לבתי החולים מבן גוריון. סתם מהומה רבה על לא כלום. יש דברים אחרים לסדר בעיר , כמו התיירות היורדת. כמו שיזמים לא מעוניינים לפתוח מלונות באילת. כמו לפתוח אטרקציות חדשות בעיר כדי לגוון לקהל הישראלי. המלחמה על שדה דב אחת המיותרות. חבל על הזמן
- 6.עוזי 13/06/2019 16:08הגב לתגובה זוראש עריית אילת העדיף את "כרישי הנדל"ן" של אילת שיבנו על שטח שה התעופה העירוני שפונה אך מתנגד ל"כרישי הנדל"ן" שיבנו באזור שדה דב.
- 5.כל הצרות במדינה מרוכזות בשם אחד: ביבי. (ל"ת)גיא 13/06/2019 12:27הגב לתגובה זו
- שרה 14/06/2019 06:46הגב לתגובה זומרוכזות בישראלים בלבד. אנחנו אלופים בלעדיות דיונים פוליטיים, לריב, להאשים ולא לקחת אחריות. הפתרון הוא בנו בלבד. שכחנו לגמרי שהם הנציגים שלנו. די לדיבורים
- 4.מפריח השערוריות 12/06/2019 16:25הגב לתגובה זובטענה שהצבא צריך את זה. מאז פתחו שדה אזרחי ולא פיצוי הבעלים .בשום בירה כלכלית מודרנית אין שדה תעופה בתוך העיר. שהתל אביב יועילו לנסוע 15 דקות ברכבת לנתבג. גם האילתים .תתקדמו- עשו לכם שדה מודרני ואיכותי מחוץ לעיר. תפסיקו להתבכיין.
- 3.נועם 12/06/2019 09:30הגב לתגובה זומדהים איך הנדל"ן והמחירים ההזויים של הדירות הורסים כאן הכל. עם שהולך אחרי עגל הנדלן לא ישאר הרבה שנים על אדמתו. עצוב
- 2.נועם 11/06/2019 21:35הגב לתגובה זוהעיקר שהעשירים יתעשרו. הדבר הכי מטומטם זה לסגור את שדה דב.תסגרו את אילת וזהו.
- אזרח 12/06/2019 06:07הגב לתגובה זומדוע אתה לא סועק על מחירים מטטרפים של בתי מלון? ומדוע אינך סועק על העתקת שדה התעופה של אילת צפונה כ30ק"מ?
- 1.בוחר מנהיגות מרןשעת מאוד (ל"ת)עם טיפש 11/06/2019 17:56הגב לתגובה זו

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.
מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.
אילו ערים נמצאות ברשימה?
ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.
לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.
- זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות.
בנייה. קרדיט: צלי אהרוןמס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.
אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.
רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל
החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן.
מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר לשולחן: הנה המשמעות לבעלי הקרקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה.
