ישראל מדינה רעילה? 300 גופים בינלאומיים חושבים אחרת
ואיך תקימו סטארטאפ שידלג מעל חרמות ושנאה לישראל? רמז: באמצעות מודלי OEM
לאחרונה פורסם מדד בשם NBI המדרג מדינות לפי מצבן כ"מותג" בינלאומי. תוצאות המדד שעשה בישראל קצת רעש, סקר דעותיהם של 40 אלף איש מ-20 מדינות. מדוע עשה רעש? כי מתוך 50 המדינות שנדגמו דורגנו במקום ה-49, האחד לפני האחרון וכותרת הידיעה בחלק מהמדיה הישראלית היתה שישראל מדינה "רעילה". איזה יופי.
אתחיל מהסוף. עד כמה המדד הזה בכלל משנה? בשנת 2006 כאשר נבדקנו לראשונה היינו במקום האחרון... מאז המשכנו, ע"פ המדד הזה, והשתרכנו לאורך כל השנים במקומות הכמעט אחרונים. במהלך ה-5 שנים האחרונות התוצאות שלנו נעו בין המקומות 45 ל-47, מתוך 50. למעשה, מתברר שהתפיסות השליליות בנוגע לישראל מושרשות היטב והן לא התחזקו בעקבות המלחמה כי מקום 49 לעומת 47, בו היינו בשנת 2020, למשל, זה על גבול של סטיית תקן.
מזמיני המדד מהצד הישראלי מציעים לגייס כספים ולמתג את ישראל מחדש. עומד להיות להם קרב אדירים ללא ספק כאשר חלק מהמדרגים, חושבים עוד מינקות, שאנחנו רצחנו את ישו (רבים בעולם הקתולי) וחלק אחר חושב שאנחנו קופים וחזירים (רבים מאד בעולם המוסלמי).
מדוע אנו מדורגים במדד הזה כ"כ נמוך?
מדוע זה כך? מדוע המותג ישראל כ"כ ירוד? מסתבר ששניים מתוך ששת הפרמטרים שהמדד בודק הם "הרצון לבקר במדינה הזו?" ו"הרצון לעבוד או להגר למדינה הזו?" וואו, מישהו רוצה לבקר או לעבוד במדינה שמתחוללת בה מלחמה או אירועי טרור על בסיס קבוע? ובישראל, לא נעים לומר, אין ממש זמנים שקטים אף פעם. ואכן, להתבסס למשל על תיירות חוץ, זה אכן ביזנס מאד מסוכן בישראל.
- טורקיה תשקיע בשדות גז בארה״ב ותגדיל יבוא LNG - מה זה אומר לישראל?
- 3.6 מליארד אירו: ישראל מוכרת את ״חץ 3״ לגרמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחקר עליו מבוסס המדד העלה גם כי רוב מכריע של המשיבים ענה כי לא יהיה מעוניין לרכוש מוצרים שיוצרו בישראל. זהו לכאורה איום ברור ליצוא סחורות ומוצרים מישראל וכן לחברות ישראליות הפועלות בחו״ל.
אז איך יתכן אם כך שבחמש השנים האחרונות ועד ה-7 לאוקטובר ישראל היתה המדינה הכי צומחת ב-OECD ואחת הכי צומחות בעולם? כנראה שהמדד הזה שווה למשהו שניתן לעטוף איתו את הדגים הסרוחים של מחר בבוקר. הוא אמנם מן הסתם מראה נכונה שרבים לא סובלים אותנו (ממש הפתעה, מתי סבלו יהודים?) אך הוא גם מראה שיכולתו לייצג משהו, לפחות בתחום הכלכלי היא אפסית.
איך יתכן שכ"כ סולדים מאיתנו ועדיין אנו מצליחים?
רמז עבה לשאלה הזו קיבלנו לפני מספר ימים. ביקוש עצום להנפקת האג"ח של מדינת ישראל. בהנפקה השתתפו כ-300 גופי השקעה בינלאומיים מ-30 מדינות שונות והביקוש היה גבוה פי 4.6 מההיצע והגיע ל-23 מיליארדי דולרים!!!
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
הביקוש העצום נבע מההערכה של המשקיעים הזרים שישראל תצא מהבוץ הכלכלי ולכן לרכוש אג"ח ישראליות בפרמיית הסיכון בדירוג A- בו היא נמצאת כעת (או BBB+ לפי מודיס'), זו עיסקה מצוינת. חשוב גם לזכור שבסופו של יום המשקיעים קונים אג"ח של מדינת ישראל ולא אג"ח של ממשלת ישראל. הם מצליחים לעשות את ההבחנה שלא תמיד הישראלים עצמם יודעים לעשות: מדינת ישראל היא הרבה יותר מאשר ממשלתה. למעשה, לפחות במובן הכלכלי, המשקיעים הזרים מבינים שהעוצמה הכלכלית של ישראל נובעת פעמים רבות על אף הממשלה.
אנו רואים במו עינינו שכאשר מגיעים לקבלת החלטות, פתאום שמים את הסנטימנטים בצד. דוגמה מצוינת היא מדינות שעשו עלינו אמברגו נשק אך במקביל רכשו ורוכשות מאיתנו אמל"ח והתור עצום ומשתרך שנים קדימה.
הנפקת האג"ח של ישראל היא דוגמה חשובה אך ציינתי זאת בעבר פעמים רבות. בעולם העיסקי הקר שמים בצד את השיקול של אהבת/שנאת ישראל מול אינטרסים כספיים או אסטרטגיים שהם חשובים בהרבה. אפילו היצואנים מטורקיה עשו הכל על מנת להמשיך ולייצא לישראל, על אף ההוראה המפורשת של ארדואן. קולומביה הכריזה שתפסיק למכור לנו פחם ומיד באה מדינה מזרח אירופאית ואמרה שהיא תשמח לספק לנו כמה פחם שנרצה.
פוטנציאל החרם גדל כאשר ברור לצד השני שמדובר בחברה ישראלית והוא יכול למצוא בקלות חלופות במחיר דומה ובאיכות דומה
שלא יובן לא נכון – המלחמה פגעה ופוגעת בחברות ישראליות. אלו החשופות במיוחד הן חברות שמוכרות לצרכן הסופי BTC וגם כאלו הפועלות כ-BTB, כאשר ברור לצד השני שמדובר בחברה ישראלית והוא יכול למצוא בקלות חלופות במחיר דומה ובאיכות דומה. סולאראדג' היא דוגמה לחברה ישראלית גדולה שמוכרת לצרכני קצה בעולם אשר לצערנו נפגעה מחרם על מוצריה.
במאמר מוסגר נציין כי באקדמיה, שלא כבעולם העיסקי, ההחלטה שלא להזמין מדענים ישראליים לכנסים בינלאומיים ולא לפרסם את מאמריהם, קלה, כי אין שום "עלות" או "קנס" על כך למחרימים. כשהמלחמה תסתיים המצב ישתפר, כפי שקרה תמיד בעבר, אך זה ייקח זמן.
מעט מאד חברות ישראליות מוכרות לצרכן הסופי
כאשר אתם קונים משהו, עד כמה באמת מעניין אתכם מה ארץ הייצור? התשובה ברורה כאשר קונים רכב. אך האם כאשר קונים נייר דבק זה גם חשוב לכם? האם מישהו בכלל בודק היכן הוא יוצר? כאן טמונה תשובה חשובה. מעט מאד חברות ישראליות מוכרות לצרכן הסופי וגם אלו שעושות זאת, ברוב המקרים אין מדובר במוצר שהצרכנים מתחילים לבדוק את קרביו בכדי להבין את ארץ המקור.
למעשה רוב היצואניות הישראליות חומקות מהבעיה כי הן פועלות ע"פ מודל OEM. ז"א, הן חלק משרשרת האספקה של מוצר שהן בונות רק חלק מרכיביו או אפילו את כולם אך מישהו אחר בעולם מוכר זאת תחת שמו. כאשר מדובר ביצוא השירותים מישראל, בו שולט בעיקר ההייטק, כאן מעל 95% מהחברות עובדות כ-OEM ורבות אחרות הן סניפים ישראליים של מעל ל-500 חברות זרות בינלאומיות, חלקן מהגדולות בעולם, שהחליטו שמרכזי פיתוח ענקיים שלהן ישבו כאן. זאת הפלא ופלא על אף שישראל, לפחות לפי מדד ה-NBI, היא מקום שלא רוצים לעבוד איתו.
זהו גם הרמז למי שמקים סטארטאפ. במידת הניתן על תבנו משהו שמיועד לצרכן הסופי, אלא משהו שמשתלב כ-OEM עבור ענקים בינלאומיים. כמובן שאם המוצר שלכם כה ייחודי, כה יוצא דופן, שעל אף שהוא מיועד לצרכן הסופי, עדיין יקנו אותו, זה כבר סיפור אחר. למשל תרופה לסרטן. או למשל חברת טבע שמוכרת תרופות גנריות בזול או תרופות ייחודיות שפיתחה בעצמה. שמעתם שמחרימים בעולם את טבע? ברור שאם אתם בעולמות הביטחוניים או הסייבר או הדיפנסטק, Made in Israel זה בכלל משהו נחשק.
מדד העוצמה נותן הסבר טוב בהרבה
מדד שמספק כנראה הבנה גדולה הרבה יותר למצבנו הכלכלי הוא בכלל מדד העוצמה של "פורבס". כאן מסתבר אנו במצב אחר לגמרי, מקום 10 בעולם בשנת 2025. שיטת הדירוג נבנתה תוך בחינה של חמישה פרמטרים עיקריים - עוצמה צבאית, כוח פוליטי, השפעה כלכלית, הנהגה, בריתות בינלאומיות:
ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"
- 10.אנונימי 24/02/2025 08:20הגב לתגובה זוכתוב יפה. הכתב מביא נתונים ברורים. כל הכבוד
- 9.שקד 18/02/2025 13:31הגב לתגובה זובסקר נכללות מדינות כמו ווילס וסקוטלנד שהן בעצם פרובינציות קטנות בממלכה המאוחדת. לעומת זאת לא מופיע ניגריה שהיא מדינה בעלת כ 200 מליון תושבים. כמו כן פלסטין מופיעה בסקר כמדינה .עלוב כבר אמרתי
- 8.גולדפינג 18/02/2025 12:31הגב לתגובה זוגופים פיננסים מסתכלים על ההיזדמונות לרווח והסיכון הגלום בו זה בעיקר ניתוח סיכונים שלוקח בחשבון את היסטורית התשלומים של מדינת ישראל והיא די טובה. דעת קהל לעומת זאת משתנה כמו שבשבת וכרגע הסנטימנט כלפי ישראל בתחתית אולי בעוד 5 שנים הוא יתהפך אין לדעת.
- 7.זה הכל בוליטיקה (ל"ת)אייל 18/02/2025 08:42הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 17/02/2025 20:24הגב לתגובה זווהמבוע המפכה אותו זה הנוכל
- 5.דודו 17/02/2025 19:12הגב לתגובה זותמיד היכו את היהודים החוכמה של עם ישראל היא לעמוד בגבורה ולהמשיך לצמוח ולגדול.
- 4.איך ד. קוריאה מעל יפן (ל"ת)אנונימי 17/02/2025 14:32הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 17/02/2025 13:31הגב לתגובה זותמיד חיובי ובעד המדינה והיהודים
- 2.מיכאל 17/02/2025 12:30הגב לתגובה זויישר כוח
- 1.הסתכל בראשי הנחש מה אתה מביא לי גופים בינלאומיים 300 בכסף אני יכול להביא לך אלפים (ל"ת)חיים 17/02/2025 12:18הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)