רחפני סיב SFPV אוקראינים. אילוסטרציה: דפדפן אטלס Open AI
רחפני סיב SFPV אוקראינים. אילוסטרציה: דפדפן אטלס Open AI

כרוניקה של עיוורון מרצון: מדוע ישראל לא נערכה לאיום הרחפנים?

במשך שנים מערכת הביטחון הישראלית לקתה ב״מגלומניה טכנולוגית״ - נטייה לחפש פתרונות מושלמים ויקרים לאיומים מורכבים, תוך התעלמות מהאיומים הפשוטים והזולים. מה צריך לעשות כדי לסגור את הפער, וכמה זמן ייקח עד שכלל הכוחות בחזית ישלטו בממד האווירי הקרוב אליהם ביותר



עופר הבר | (43)

האיום מעל שמי הצפון אינו נראה כמו מטוסי הקרב האימתניים של חיל האוויר ואין לו את השובל הלבן של טיל בליסטי. הוא שוקל קילוגרמים בודדים, הוא נרכש בכמה מאות דולרים באתר קניות סיני, והוא מסוגל להטיל פצצת מרגמה מדויקת ישירות לתוך צריח של טנק או לחדור מבעד לחלון חמ"ל ממוגן.

איום הרחפנים והכטב"מים הקטנים הפך באחת לאחד האתגרים האסטרטגיים והטקטיים המורכבים ביותר של מדינת ישראל במערכה מול חיזבאללה בצפון. בעוד צה"ל נחשב במשך עשרות שנים למעצמה עולמית בפיתוח כטב"מים גדולים למודיעין ותקיפה, הוא נתפס בצורה מדהימה כשהוא לא מוכן, ״עם המכנסיים למטה״, מול מהפכת הרחפנים האזרחיים שעברו הסבה צבאית.

כיצד קרה שצבא ההייטק המתוחכם בעולם החמיץ את האיום המרחף ומדוע חיל הרגלים וחיל השריון שנמצאים בקו החזית בצפון נאלצו להמציא פתרונות מאולתרים תוך כדי תנועה? כדי להבין זאת, יש לצלול למניעים העמוקים של הקונספציה הטכנולוגית הישראלית ולבחון את לוחות הזמנים הקריטיים הנדרשים כדי לחמש, למגן ולשנות את תפיסת הלחימה של החייל בקצה.

הרחפנים של חיזבאללה הפכו לאיום מוחשי ומורכב בצפון, בעיקר בשל היותם קטנים, זולים, מדויקים וחסינים לשיבושים אלקטרוניים. מאחורי האיום עומד מערך משומן של חיזבאללה: יחידת ההתעצמות 4400 מובילה את המאמץ, בשיתוף יחידה 127 האמונה על הייצור וההרכבה. לוחמי כוח רדואן מפעילים את הכלים בשטח, זוהי יחידה 125, יחידת העילית של הארגון, המסתייעים ביחידת המודיעין 200. יחד, הם הקימו מערכת רב-ממדית וגמישה שמחייבת את צה"ל לחשב מסלול מחדש ברמה הטקטית והאסטרטגית.

מדוע ישראל לא נערכה?

התשובה לשאלה מדוע ישראל לא נערכה לאיום הרחפנים אינה נעוצה במחסור בכסף או במודיעין, אלא בקונספציה ארכיטקטונית וטכנולוגית. במשך שנים, מערכת הביטחון הישראלית לקתה במה שניתן לקרוא לו ״מגלומניה טכנולוגית״ - נטייה לחפש פתרונות מושלמים, יקרים וארוכי טווח לאיומים מורכבים, תוך התעלמות מהאיומים הפשוטים, הזולים והאסימטריים. שלושה גורמים חברו יחד ופוגעים בחיילינו בצפון המדינה, והמאמצים הנעשים באיחור רב להיאבק במציאות הקשה נמצאים בקרב מאסף מול החיזבאללה.


המציאות בשטח: המרוץ לחימוש ומיגון החיילים בצפון

כאשר התפרצה הלחימה בעצימות גבוהה מול חיזבאללה, הפך האיום המרחף לסיוט היומיומי של הלוחמים במוצבים, ביישובי קו התפר ובשטחי הכינוס. פתאום התברר שלחייל הבודד או למפקד הפלוגה אין כלים יעילים להתמודד עם רחפן שמטיל עליו פצצה או אוסף עליו מודיעין בזמן אמת.

כדי לסגור את הפער הזה, נדרש תהליך מורכב המשלב הגנה (מיגון וגילוי) והתקפה (רחפנים תוקפים ויירוט). כמה זמן באמת לוקח לעבד, לצייד ולחמש את הכוחות בצפון?

המענה המיידי: שבועות עד חודשים בודדים (אלתורים ורכש חירום) - בשלבים הראשונים של הלחימה, המענה התבסס על מהירות וגמישות, לא על סדר וארגון ממוסד:



המענה הבינוני: 3-6 חודשים (הטמעת טכנולוגיות ייעודיות) - כדי להפוך את הכוחות לצבא שיודע להילחם בסביבת רחפנים, נדרש שינוי עמוק יותר, שאורך מספר חודשים:

הפצת מערכות ל"א טקטיות: הצטיידות ברובי שיבוש אלקטרוניים (משבשי תדרים) ומערכות גילוי פסיביות הנישאות על גב הלוחם או מותקנות על רכבים. הטמעת המערכות הללו דורשת ייצור מואץ בתעשיות הביטחוניות הישראליות או יבוא דחוף ועבודה מול חטיבות הקשר והתקשוב כדי למנוע מצב שבו המערכות הישראליות משבשות את הקשר של כוחותינו בירי דו-צדדי אלקטרוני.

נדרשת הקמת ״מחלקות רחפנים״ גדודיות והכשרה: לא מספיק לתת לחייל רחפן, צריך להכשיר אותו. תהליך ההכשרה של מטיס רחפנים צבאי מיומן, ובמיוחד מטיס רחפני FPV הדורשים קואורדינציה יוצאת דופן ורמת מיומנות של גיימרים מקצועיים, לוקח בין חודש לחודשיים של אימונים אינטנסיביים. הקמת פלטפורמה כזו בכל גדוד חי"ר ושריון בצפון היא פרויקט שיכול להימשך כחצי שנה.

המענה המלא והממוסד: שינוי דוקטרינת הלחימה, הפיתוח והרכש המהיר - כדי להגיע למצב שבו צה"ל עליון לחלוטין בתחום הרחפנים בצפון, נדרש זמן ארוך בהרבה, השלמת פיתוח וייצור או רכש מהיר של מערכות גילוי והגנה שכבר נמצאו כמוכחות באוקראינה וחלקן כבר מוצג בשדות ניסויים בקרב חברות אזרחיות ברחבי העולם וישראל, חברות קטנות וזריזות החדורות מוטיבציה ותושייה וללא מגבלות מכרזי הרכש בתעשיות הממשלתיות הגדולות. אלה תעשיות שלמנהל הפרויקט יכולת שליפת כרטיס אשראי והוצאת הזמנות מהירות של חומרה. בנוסף, נדרש שילוב בינה מלאכותית AI - הטמעת תוכנות שמזהות ומגלות רחפנים באופן אוטומטי ומכוונות את הנשק אליהם ללא מגע יד אדם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

SMASH DRAGON הרחפן היורה ברחפנים תוצרת SMART SHOOTER -אילוסטרציה צילומית דפדפן אטלס Open AI
SMASH DRAGON הרחפן היורה ברחפנים תוצרת סמארט שוטר. אילוסטרציה: דפדפן אטלס Open AI


שילוב מערכות יירוט קינטיות ואוטונומיות: שילוב של מערכות כמו "סמארט שוטר" (כוונת חכמה לרובי סער שמבטיחה פגיעה ברחפן בכדור הראשון) בכל מחלקה ופיתוח ״רחפני מיירט״ אוטונומיים שמנהלים קרבות אוויר-אוויר מול רחפני האויב. 

סמארט שוטר היא חברה ישראלית מובילה בתחום הטכנולוגיה הצבאית ומתמחה בפיתוח מערכות בקרת אש מתקדמות לנשק קל כמו רובי סער ומקלעים. המערכות של סמארט שוטר מוכרות בשם המותג SMASH, משלבות חומרה אופטית עם תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת ועיבוד תמונה בזמן אמת. עם לחיצת החייל על ההדק, המערכת עוקבת אחר הרחפן באופן עצמאי ומחשבת באופן רציף את טווח המטרה, מהירותה, כיוון התנועה שלה ואת זווית הירי הנדרשת, כולל פיצוי על רוח וגרביטציה. מנגנון ההדק מבוקר וכשהמשתמש לוחץ ומחזיק את ההדק, הנשק לא יורה עד שהקנה לא יהיה מכוון ב-100% לנקודת הפגיעה המדויקת שחושבה על ידי המחשב האינטגרלי. ברגע שיש התאמה מושלמת, המערכת משחררת את הקליע באופן אוטומטי. לחברה גם מערכת נשק משולבת SMASH DRAGON המורכבת על גבי רחפנים מסחריים או צבאיים ומאפשרת ביצוע ירי מדויק לעבר מטרות קרקעיות או אוויריות כמו רחפני החיזבאללה.

החברה מכרה מערכות לצבא בריטניה, הודו, הולנד ומדינות נוספות באירופה ואסיה שהבינו את הצורך בשיפור קטלניות החי״ר מול איומים אסימטריים. המערכת הוכנסה גם לשימוש מבצעי בצה״ל בשמה ״פגיון״ בחטיבות החי״ר והקומנדו, והוכיחה את עצמה בלחימה בעזה, הן בפגיעה מדויקת במחבלי החמאס והן בהפלת רחפני אויב.

בעוד שפתרונות זמניים וחלקיים זרמו לצפון בתוך שבועות, הפיכתו של קו ההגנה וההתקפה בצפון למערך מוגן ומחומש באופן מלא מפני איום הרחפנים היא תהליך שנמצא בעיצומו ודורש לפחות 6-12 חודשים של לחימה והצטיידות סימולטנית כדי להגיע לבשלות מלאה בכלל הכוחות.

העתיד כבר כאן, והוא קטן וזול

מלחמת הרחפנים בצפון היא קריאת השכמה כואבת אך קריטית עבור מדינת ישראל. היא הוכיחה כי בעולם המודרני, העליונות האווירית של מטוסי קרב בשווי מאה מיליון דולר אינה מבטיחה הגנה על החייל בשוחה מפני כלי טיס שעולה כמו סמארטפון משומש. ההיערכות שלא בוצעה במועד, אילצה את צה"ל לבצע ״הנדסה מחדש״ של שדה הקרב תחת אש. 

השינוי הזה קורה והוא קורה מהר, בזכות התושייה של המפקדים בשטח, הגמישות של התעשיות המקומיות וההבנה הכואבת שהקונספציות הישנות קרסו וצריך לאמץ חשיבה אחרת המתאימה לשדה הקרב המודרני. בסופו של דבר, המלחמה בצפון לא תוכרע רק על ידי עוצמת הטילים או גודל הפצצות, אלא על ידי היכולת של החייל לשלוט בממד האווירי הקרוב אליו ביותר - המימד שבו זמזום קטן יכול לשנות את פני המערכה כולה.


עופר הבר הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר



הוספת תגובה
43 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(43):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    נדב 28/05/2026 10:49
    הגב לתגובה זו
    הבעיה הכי מפחידה פה היא שלא היה חסר מידע העולם כולו כבר ראה מה רחפנים עושים באוקראינה. שוב רואים איך מערכות גדולות מתכוננות למלחמה הקודמת במקום לאיום הזול הפשוט והקטלני שמגיע עכשיו. מקווה שהלקח הזה יוביל לחשיבה הרבה יותר מהירה וגמישה.
  • אנונימי 28/05/2026 17:39
    הגב לתגובה זו
    יותר מכך חלק מהנשקים הקודמים מתייתרים ויש צורך בחדשים. מטוסים מתקשים לטפל בנחילי רחפנים וכך גם טילי קרקע אויר. העולם משתנה ולא לטובה אך נדרשת חשיבה המצאתית קדימה ומה שהיה אתמול הפך ללא רלוונטי
  • 29.
    אנונימסבאי 27/05/2026 06:06
    הגב לתגובה זו
    האם לא ראינו את זה בא ברחפני ההשה של האוקראינים נגד הענק הסובייטילמה המזכיר הצבאי של ביבי לא הפעיל אוו נכון הוא לא מבין בזה. אבל הוא לא רואה טלויזיה ולא לומד מצבאות זרים אולי לא רצה או לא יכול להבין באיום הכל כך ותיק אלוף של לשבת ליד המנהיג ולכתוב ולהנדס פרוטוקוליםתופעות סובייטיות נכנסות למשרדי הקרמלין הישראלי.
  • 28.
    365 26/05/2026 12:33
    הגב לתגובה זו
    רציתי להציע את הפתרון שלי לאוקריינים בכלל ...איימו עליי שזו עברה פלילית...ירדתי מזה חודשיים לך פני המלחמה....אמרתי נציגת אפי נתראה במלחמה..הכל היה כתוב על הקיר..
  • 27.
    אנונימי180 26/05/2026 12:29
    הגב לתגובה זו
    יש פתרון לרחפנים לא נותנים לחברות ביטחוניות ישראליות להרוויח כסף.מעדיפים לתת את כל השמנת לתעשייה האווירית ולרפאל ואלביט משרד הביטחון מסואבים....
  • 26.
    אבי 26/05/2026 11:05
    הגב לתגובה זו
    בארך יש אלפי מהנדסים שלא עובדים או עבדו בתעשיות הביטחון.אנחנו הקמנו קבוצת חשיבה של מהנדסים בכירים לשעבר יש לנו רעיונות פשוטים ואין גוף אליו אפשר להעביר את ההצעות האלה.מפאת מפיץ קול קורא לתעשיות ומה התעשיות יודעות להציע more of the same טילים מכמים רחפנים הצעות שיביאו להם עבודה וכסף
  • 25.
    אנונימי 26/05/2026 00:22
    הגב לתגובה זו
    חכם בדיעבד
  • 24.
    כהן 25/05/2026 18:10
    הגב לתגובה זו
    מפאת גוף מסואב רדוף אגו וכנראה שחיתות מגיעים יזמים עם רעיונות מבריקים ומפאת זורקים אותם מהחלון או בגלל שהרעיון פוגע באגו של היועצים שלהם שגוזרים קופון ממקורות אחרים יזמים שאני מכיר וכולל אותי הושמדו על ידי אגף מסויים במפאת בעוד הם מממנים צוות כושל שחוזר על עצמו שנים צריך ועדת חקירה על מפאת
  • אנונימי 26/05/2026 03:51
    הגב לתגובה זו
    האם אינם רואים את הצורך הדחוף בפתרון בגבול הצפון בנושא הרחפנים
  • 23.
    אלכס 25/05/2026 10:49
    הגב לתגובה זו
    בדיוק מאותה סיבה למה צהל לא היה ב 07.10.23 .הגנרלים שלנו הם סוסים מתים שהחל מדרגת רב סרן מתנתקים ממהמציאות וכל מה שיש להם בראש זו פוליטיקה הדלפות ואיך לקבל ליטופים מהתקשורת. אייל זמיר הוא דוגמה מצויינת לכך.
  • 22.
    זורקים לחרדים 22/05/2026 18:01
    הגב לתגובה זו
    ללא כיפת ברזל נתניהו היה כבול מלזרוק כסף למיגזרים לא רלוונטיים!!
  • 21.
    עמי 22/05/2026 16:30
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו בהפתעה של ה 7 באוקטובר והבעיה הגדולה שחוסרת על עצמה היא שהם בטוחים שהם יודעים הכל ולכן לא מקשיבים ולא לומדים מנסיון רב שנצבר באוקראינה !!!
  • 20.
    אחד שיודע 22/05/2026 13:32
    הגב לתגובה זו
    רחפנים טילים רקטות חיצים אבנים. מאומה לא השתנה לאורך ההיסטוריה. הפתרון היחיד שהוכח כנכון השמדה טוטאלית של האויב. ללא שטויות כגון חפים מפשע או בילתי מעורבים. כל מי שמעבר לגבול נחשב כאויב וכך מנצחים מלחמה עם שקט לעשרות שנים קדימה
  • 19.
    יודאי 22/05/2026 12:50
    הגב לתגובה זו
    בכיפור 73 היו הסגרים וטילי הנמ .איפה היה אמן שבכ אף אחד לא יודע . ב 7.23 גם שבכ שבכ שבכ ואמן איפה היו לר יודים . וכעת בינואר 26 הרחפנים איפה היה אמן. איפה היה הרמטכל לא יודעים .לכאורה . אבל הרמטכל עסוק במינוים. ו בענישת חייל עם פץ חבד לכאורה .
  • 18.
    ייודאי 22/05/2026 12:45
    הגב לתגובה זו
    המדיננה עסוקה בבגץ בתי משפט ובקפלן. הצבא היה עסוק בלסדר פנסיות לאננשי צהל . המערכות הבטחוניות רצו הרבה כסף וכסף גדול והלכו על דברים גדולים . כמו החץ. והדבר הקטן הזה עושה שמות בחיילינו למערכת הביטחון לא אכפת מחיילי החיר לכאורה .
  • 17.
    אנו231נימי 22/05/2026 12:18
    הגב לתגובה זו
    יש פתרון לרחפנים לא נותנים לחברות ביטחוניות ישראליות להרוויח כסף.מעדיפים לתת את כל השמנת לתעשייה האווירית ולרפאל לאחרי המלחמה....משרד הביטחון מסואב... מושחת.....
  • 16.
    אנשי הצבא שנרשמו שוב צריכים לשלם! (ל"ת)
    מיכאל 22/05/2026 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כמה מתסכל.היה צפוי.שוב מתגלה מערכת הביטחון במעורומיה. (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 12:04
    הגב לתגובה זו
  • בעיקר מפאת הםנאלו שהיו צריכים לפתח מענים ולא זזו (ל"ת)
    אלון 25/05/2026 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 22/05/2026 10:54
    הגב לתגובה זו
    גם ההפתעה בשביעי באוקטובר וגם חוסר המוכנות לאיום הרחפנים נובעים מאותה לקות מחשבה שלא בודקים קודם מה אפשרויות ההתקפה של האויב הזמינות והזולות ביותר עבורו.
  • 13.
    אנונימי 22/05/2026 10:52
    הגב לתגובה זו
    האחראים נערכו למצב המניות בבנק זה יותר חשוב
  • יודאי 22/05/2026 12:51
    הגב לתגובה זו
    למה לא נערכו צריל לשאול רק את הצבא את במטכל את הרמטכל
  • 12.
    אנונימי 22/05/2026 10:34
    הגב לתגובה זו
    במקום חץ יקר ומיליארדים להגנה יקרה ולא הרמטית מה היה קורה לו היה נופל פה טיל בליסטי 1 שנשלח מאיראן ולמחרת כל טהרן עולה באש על אנשיה ילדיה נשותיה ותשתיותיה מה היה קורה אז האם היו יורים עלינו טיל נוסף כנראה שלא.
  • כמה שטויות. איתך לא נגיע רחוק (ל"ת)
    אנונימי 24/05/2026 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 22/05/2026 10:28
    הגב לתגובה זו
    חיל האויר שבתוכו מערך ההגנא התעלמו מהאיום ואולי אפילו זלזלו בו.פתרון בינים הוא כפול ללמד את יחידות צהל להציב צופי אויר מקומיים להתרעה ולצייד הכוחות במקלע כבד תותח נמ קל עם מערכת הפגיון.
  • פתרון שיכול לעבוד תותחים מהירים עובדים באוקראינה (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 20:35
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 22/05/2026 10:16
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד ראשי מערכת הביטחון לא מתכוננים לעתיד וחושבים על ההוה או העבר. מזלזלים במה שאןמרים להם אנשים וחושבים שהם הכי חכמים .
  • 9.
    מומחה בתחום 22/05/2026 09:23
    הגב לתגובה זו
    הבעיה הגדולה היא הגילוי ומערכות גילוי RF הוכחו כלא רלוונטיות מול רחפני סיב אופטי. גם סמארט שוטר עם כל הכבוד זה לכל היותר פלסטר עקום. רק תדמיינו לוחם מסכן מנסה ליירט 50 רחפנים תוקפים עם רובה וכוונת חצי עובדת. הפתרון היחיד הוא מערכות אוטונומיות מדויקות המסוגלות לגלות לזהות וליירט כמויות גדולות של רחפנים במקביל.
  • יש קוראים לה לאונידס של צבא ארהב. מיועדת להפיל נחיל רחפנים בפולס אלקטרומגנטי אחד בודד. (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 15:12
    הגב לתגובה זו
  • זה לא מתאים לרחפני סיב שמוגנים משיבוש אלקטרו מגנטי (ל"ת)
    אנונימי 26/05/2026 14:24
  • מומחה בתחום 22/05/2026 16:40
    שוב הבעיה היא הגילוי. כל FPV פשוט ישמיד את המערכת שלהם בשניות. מה שלא מגלים לא מיירטים.
  • עופר 22/05/2026 13:31
    הגב לתגובה זו
    בכתבה מוזכר רק פתרון בסיסי. לנושא הנחילים צריך להתארגן במהירות כי גם הנחילים יעמדו בפתח ברגע שהחיזבאללה יסיים הצטיידות והכשרת לוחמיו
  • 8.
    אנונימי 22/05/2026 09:06
    הגב לתגובה זו
    מערכות מעולות וזולות מגופים קטנים לא נרכשו על ידי צהל. לעומת זאת מערכות יקרות מחברות גדולות נרכשו בממון רב הן לא בדיוק עושות מה שהתחייבו לעשות אפשר לאמר אפילו לא בערך. יש פתרונות מעולים בתחום רחפני הקרב זולים שישנו את פני שדה הקרב. צריך רק שצהל ימנה אנשים עם ראש פתוח והבנה .
  • 7.
    ביבי וסמטוריץ מעכבים התקציב לבטחון והתקציב עצמו קטן ממה שהצבא ביקש זו גם בעיה (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קודם שימצאו פתרון לסכין אקדח מטען צד (ל"ת)
    עושה חשבון 22/05/2026 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנשייןונימי 22/05/2026 08:31
    הגב לתגובה זו
    פשע אמיתי כלפי החיילים ההרוגים והפצועים. ביורוקרטיה ארורה במערכת הביטחון שאחראית למתן מענה. אין תירוצים והסברים.
  • 4.
    יש כבר רחפני ESIM לזה בכלל לא מתכונניםאפשר להפעיל מאיראן וברשת נקלטים כמו טלפון נייד (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 08:24
    הגב לתגובה זו
  • רחפני ESIM ידועים למעטים גם באלה צריך לטפל בדחיפות (ל"ת)
    ESIM 22/05/2026 20:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שאלה 22/05/2026 07:29
    הגב לתגובה זו
    הרבה שזקוקים להסרת משקפיים לפי כמות הפרסומות זה לא ניראה ככה כולל גם השתלות שיניים! לו היו רצים להשתלות לא היה צורך לפרסם!! נכון
  • 2.
    הפתרונות האלו לא יעזרו כשהרחפנים יופנו ליעדים אזרחים בישובי הצפון קו התפר והעוטף (ל"ת)
    קלבסיאלה 22/05/2026 07:19
    הגב לתגובה זו
  • לסביבה אזרחית צריך מערכות הגנה היקפיות כמו באוקראינה בהגנה על ערים (ל"ת)
    אזרח 22/05/2026 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חיגז 22/05/2026 07:16
    הגב לתגובה זו
    מאבקים פנימיים במע הבטחון מנעוהכנסת טכנולוגיות חדשות וזולות.כנראה שמ קרה תותח לייזר חוזר היתה מע נאוטילוס לפני 20 שנ. אך מאבקיכוח בחא ומפעת מ עו את קליטתם.וכך פיספסנו כ20 שנה.גם המאבק לפיתוח כיפת ברזלהיו ורק כניסת שר בטחון שלא מחויב לקליקות בצבא הצליח לבנות פרויקט זה.