
כרוניקה של עיוורון מרצון: מדוע ישראל לא נערכה לאיום הרחפנים?
במשך שנים מערכת הביטחון הישראלית לקתה ב״מגלומניה טכנולוגית״ - נטייה לחפש פתרונות מושלמים ויקרים לאיומים מורכבים, תוך התעלמות מהאיומים הפשוטים והזולים. מה צריך לעשות כדי לסגור את הפער, וכמה זמן ייקח עד שכלל הכוחות בחזית ישלטו בממד האווירי הקרוב אליהם ביותר
האיום מעל שמי הצפון אינו נראה כמו מטוסי הקרב האימתניים של חיל האוויר ואין לו את השובל הלבן של טיל בליסטי. הוא שוקל קילוגרמים בודדים, הוא נרכש בכמה מאות דולרים באתר קניות סיני, והוא מסוגל להטיל פצצת מרגמה מדויקת ישירות לתוך צריח של טנק או לחדור מבעד לחלון חמ"ל ממוגן.
איום הרחפנים והכטב"מים הקטנים הפך באחת לאחד האתגרים האסטרטגיים והטקטיים המורכבים ביותר של מדינת ישראל במערכה מול חיזבאללה בצפון. בעוד צה"ל נחשב במשך עשרות שנים למעצמה עולמית בפיתוח כטב"מים גדולים למודיעין ותקיפה, הוא נתפס בצורה מדהימה כשהוא לא מוכן, ״עם המכנסיים למטה״, מול מהפכת הרחפנים האזרחיים שעברו הסבה צבאית.
כיצד קרה שצבא ההייטק המתוחכם בעולם החמיץ את האיום המרחף ומדוע חיל הרגלים וחיל השריון שנמצאים בקו החזית בצפון נאלצו להמציא פתרונות מאולתרים תוך כדי תנועה? כדי להבין זאת, יש לצלול למניעים העמוקים של הקונספציה הטכנולוגית הישראלית ולבחון את לוחות הזמנים הקריטיים הנדרשים כדי לחמש, למגן ולשנות את תפיסת הלחימה של החייל בקצה.
הרחפנים של חיזבאללה הפכו לאיום מוחשי ומורכב בצפון, בעיקר בשל היותם קטנים, זולים, מדויקים וחסינים לשיבושים אלקטרוניים. מאחורי האיום עומד מערך משומן של חיזבאללה: יחידת ההתעצמות 4400 מובילה את המאמץ, בשיתוף יחידה 127 האמונה על הייצור וההרכבה. לוחמי כוח רדואן מפעילים את הכלים בשטח, זוהי יחידה 125, יחידת העילית של הארגון, המסתייעים ביחידת המודיעין 200. יחד, הם הקימו מערכת רב-ממדית וגמישה שמחייבת את צה"ל לחשב מסלול מחדש ברמה הטקטית והאסטרטגית.
מדוע ישראל לא נערכה?
התשובה לשאלה מדוע ישראל לא נערכה לאיום הרחפנים אינה נעוצה במחסור בכסף או במודיעין, אלא בקונספציה ארכיטקטונית וטכנולוגית. במשך שנים, מערכת הביטחון הישראלית לקתה במה שניתן לקרוא לו ״מגלומניה טכנולוגית״ - נטייה לחפש פתרונות מושלמים, יקרים וארוכי טווח לאיומים מורכבים, תוך התעלמות מהאיומים הפשוטים, הזולים והאסימטריים. שלושה גורמים חברו יחד ופוגעים בחיילינו בצפון המדינה, והמאמצים הנעשים באיחור רב להיאבק במציאות הקשה נמצאים בקרב מאסף מול החיזבאללה.
מלכודת ה-LOW-TECH המתוחכם: תעשיות הביטחון בישראל הצטיינו בבניית מערכות הגנה אווירית מפני טילים ורקטות כמו ״כיפת ברזל״, ״קלע דוד״ ו״חץ״. המערכות הללו תוכננו ליירט מטרות מהירות, בעלות חתימת מכ"ם ברורה וגובה טיסה משמעותי. רחפן מסחרי קטן, העשוי פלסטיק וסיבי פחמן, טס בגובה נמוך מאוד, במהירות איטית ומסתתר בין קפלי הקרקע ובתוך הוואדיות של דרום לבנון. עבור המכ"מים הקלאסיים, הרחפן נראה לעיתים קרובות כמו להקת ציפורים או סתם רעש רקע, והמערכות פשוט מסננות אותו ומתקשות בגילוי.
התעלמות מנורות האזהרה בעולם: המלחמה באוקראינה, שהחלה ב-2022, שימשה כמעבדה החיונית ביותר בהיסטוריה המודרנית ללוחמת רחפנים. שם ראינו לראשונה כיצד רחפני FPV המנווטים בעזרת מפעילים המצוידים במשקפיים מיוחדים הופכים ל״ארטילריה של האיש העני״. האוקראינים והרוסים השמידו באמצעותם מאות טנקים ונגמ"שים. צה"ל שלח משלחות, ניתח דוחות, אך תהליכי הרכש והחשיבה הצבאית נעו בקצב של שלום. המחשבה ש״לנו זה לא יקרה״ או ש״לחיל האוויר יש פתרון לכל דבר״ עיכבה את ההתעוררות.
ביורוקרטיה מול קצב מסחרי מסחרר: רחפנים אזרחיים משתפרים ומחליפים דורות טכנולוגיים מדי חצי שנה ולאחרונה אפילו בקצבים מהירים יותר. לעומת זאת, תהליך פיתוח של מערכת נשק בצה"ל, החל משלב האפיון, דרך המכרזים, הניסויים ועד ההצטיידות לוקח בין חמש לעשר שנים. בזמן שישראל חיפשה את מערכת הלייזר המושלמת או את המכ"ם האולטימטיבי, חיזבאללה פשוט קנה אלפי רחפנים בשוק החופשי, הקים יחידות מיומנות, ושיפר את יכולות הניווט שלהם עם חסינות הל"א (לוחמה אלקטרונית) באמצעות רחפני הסיב האופטי.
המציאות בשטח: המרוץ לחימוש ומיגון החיילים בצפון
כאשר התפרצה הלחימה בעצימות גבוהה מול חיזבאללה, הפך האיום המרחף לסיוט היומיומי של הלוחמים במוצבים, ביישובי קו התפר ובשטחי הכינוס. פתאום התברר שלחייל הבודד או למפקד הפלוגה אין כלים יעילים להתמודד עם רחפן שמטיל עליו פצצה או אוסף עליו מודיעין בזמן אמת.
כדי לסגור את הפער הזה, נדרש תהליך מורכב המשלב הגנה (מיגון וגילוי) והתקפה (רחפנים תוקפים ויירוט). כמה זמן באמת לוקח לעבד, לצייד ולחמש את הכוחות בצפון?
המענה המיידי: שבועות עד חודשים בודדים (אלתורים ורכש חירום) - בשלבים הראשונים של הלחימה, המענה התבסס על מהירות וגמישות, לא על סדר וארגון ממוסד:
- רפאל חושפת רחפן ליירוט רחפנים; האם זה הפתרון שכולם חיכו לו?
- מרצדס נכנסת לתחום הביטחון: מערכות שלה ישמשו כפלטפורמות נגד רחפנים
כלובים מטאליים ״סככות קופים״: הפתרון המהיר ביותר היה פיזי ומכני. בתוך שבועות ספורים רותכו רשתות ברזל ומבני מתכת מעל צריחי טנקים, נגמ"שים ומוצבים כדי לגרום לרחפני נפץ או פצצות המוטלות מהאוויר להתפוצץ מרחוק על פני הכלובים מבלי לחדור את השריון העיקרי.
רכש אזרחי וגיוס המונים: חמ"לים אזרחיים וארגוני מתנדבים רכשו אלפי רחפנים מסחריים מחברות כמו DJI והעבירו אותם ישירות לחיילים בשטח לצורכי תצפית מקומית. היכולת הזו הוטמעה בתוך ימים בשטח, אך יצרה בעיות של אבטחת מידע וחסינות לחסימות אלקטרוניות.
המענה הבינוני: 3-6 חודשים (הטמעת טכנולוגיות ייעודיות) - כדי להפוך את הכוחות לצבא שיודע להילחם בסביבת רחפנים, נדרש שינוי עמוק יותר, שאורך מספר חודשים:
הפצת מערכות ל"א טקטיות: הצטיידות ברובי שיבוש אלקטרוניים (משבשי תדרים) ומערכות גילוי פסיביות הנישאות על גב הלוחם או מותקנות על רכבים. הטמעת המערכות הללו דורשת ייצור מואץ בתעשיות הביטחוניות הישראליות או יבוא דחוף ועבודה מול חטיבות הקשר והתקשוב כדי למנוע מצב שבו המערכות הישראליות משבשות את הקשר של כוחותינו בירי דו-צדדי אלקטרוני.
נדרשת הקמת ״מחלקות רחפנים״ גדודיות והכשרה: לא מספיק לתת לחייל רחפן, צריך להכשיר אותו. תהליך ההכשרה של מטיס רחפנים צבאי מיומן, ובמיוחד מטיס רחפני FPV הדורשים קואורדינציה יוצאת דופן ורמת מיומנות של גיימרים מקצועיים, לוקח בין חודש לחודשיים של אימונים אינטנסיביים. הקמת פלטפורמה כזו בכל גדוד חי"ר ושריון בצפון היא פרויקט שיכול להימשך כחצי שנה.
המענה המלא והממוסד: שינוי דוקטרינת הלחימה, הפיתוח והרכש המהיר - כדי להגיע למצב שבו צה"ל עליון לחלוטין בתחום הרחפנים בצפון, נדרש זמן ארוך בהרבה, השלמת פיתוח וייצור או רכש מהיר של מערכות גילוי והגנה שכבר נמצאו כמוכחות באוקראינה וחלקן כבר מוצג בשדות ניסויים בקרב חברות אזרחיות ברחבי העולם וישראל, חברות קטנות וזריזות החדורות מוטיבציה ותושייה וללא מגבלות מכרזי הרכש בתעשיות הממשלתיות הגדולות. אלה תעשיות שלמנהל הפרויקט יכולת שליפת כרטיס אשראי והוצאת הזמנות מהירות של חומרה. בנוסף, נדרש שילוב בינה מלאכותית AI - הטמעת תוכנות שמזהות ומגלות רחפנים באופן אוטומטי ומכוונות את הנשק אליהם ללא מגע יד אדם.
- החלטת הריבית הראשונה של קווין וורש: מהו האתגר המרכזי ולמה כדאי לשים לב?
- תמ"א 38 פקעה, התכנית החדשה עוד לא קמה: המלכוד שמשתק את חיפה

שילוב מערכות יירוט קינטיות ואוטונומיות: שילוב של מערכות כמו "סמארט שוטר" (כוונת חכמה לרובי סער שמבטיחה פגיעה ברחפן בכדור הראשון) בכל מחלקה ופיתוח ״רחפני מיירט״ אוטונומיים שמנהלים קרבות אוויר-אוויר מול רחפני האויב.
סמארט שוטר היא חברה ישראלית מובילה בתחום הטכנולוגיה הצבאית ומתמחה בפיתוח מערכות בקרת אש מתקדמות לנשק קל כמו רובי סער ומקלעים. המערכות של סמארט שוטר מוכרות בשם המותג SMASH, משלבות חומרה אופטית עם תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת ועיבוד תמונה בזמן אמת. עם לחיצת החייל על ההדק, המערכת עוקבת אחר הרחפן באופן עצמאי ומחשבת באופן רציף את טווח המטרה, מהירותה, כיוון התנועה שלה ואת זווית הירי הנדרשת, כולל פיצוי על רוח וגרביטציה. מנגנון ההדק מבוקר וכשהמשתמש לוחץ ומחזיק את ההדק, הנשק לא יורה עד שהקנה לא יהיה מכוון ב-100% לנקודת הפגיעה המדויקת שחושבה על ידי המחשב האינטגרלי. ברגע שיש התאמה מושלמת, המערכת משחררת את הקליע באופן אוטומטי. לחברה גם מערכת נשק משולבת SMASH DRAGON המורכבת על גבי רחפנים מסחריים או צבאיים ומאפשרת ביצוע ירי מדויק לעבר מטרות קרקעיות או אוויריות כמו רחפני החיזבאללה.
החברה מכרה מערכות לצבא בריטניה, הודו, הולנד ומדינות נוספות באירופה ואסיה שהבינו את הצורך בשיפור קטלניות החי״ר מול איומים אסימטריים. המערכת הוכנסה גם לשימוש מבצעי בצה״ל בשמה ״פגיון״ בחטיבות החי״ר והקומנדו, והוכיחה את עצמה בלחימה בעזה, הן בפגיעה מדויקת במחבלי החמאס והן בהפלת רחפני אויב.
בעוד שפתרונות זמניים וחלקיים זרמו לצפון בתוך שבועות, הפיכתו של קו ההגנה וההתקפה בצפון למערך מוגן ומחומש באופן מלא מפני איום הרחפנים היא תהליך שנמצא בעיצומו ודורש לפחות 6-12 חודשים של לחימה והצטיידות סימולטנית כדי להגיע לבשלות מלאה בכלל הכוחות.
העתיד כבר כאן, והוא קטן וזול
מלחמת הרחפנים בצפון היא קריאת השכמה כואבת אך קריטית עבור מדינת ישראל. היא הוכיחה כי בעולם המודרני, העליונות האווירית של מטוסי קרב בשווי מאה מיליון דולר אינה מבטיחה הגנה על החייל בשוחה מפני כלי טיס שעולה כמו סמארטפון משומש. ההיערכות שלא בוצעה במועד, אילצה את צה"ל לבצע ״הנדסה מחדש״ של שדה הקרב תחת אש.
השינוי הזה קורה והוא קורה מהר, בזכות התושייה של המפקדים בשטח, הגמישות של התעשיות המקומיות וההבנה הכואבת שהקונספציות הישנות קרסו וצריך לאמץ חשיבה אחרת המתאימה לשדה הקרב המודרני. בסופו של דבר, המלחמה בצפון לא תוכרע רק על ידי עוצמת הטילים או גודל הפצצות, אלא על ידי היכולת של החייל לשלוט בממד האווירי הקרוב אליו ביותר - המימד שבו זמזום קטן יכול לשנות את פני המערכה כולה.
עופר הבר הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 30.נדב 28/05/2026 10:49הגב לתגובה זוהבעיה הכי מפחידה פה היא שלא היה חסר מידע העולם כולו כבר ראה מה רחפנים עושים באוקראינה. שוב רואים איך מערכות גדולות מתכוננות למלחמה הקודמת במקום לאיום הזול הפשוט והקטלני שמגיע עכשיו. מקווה שהלקח הזה יוביל לחשיבה הרבה יותר מהירה וגמישה.
- אנונימי 28/05/2026 17:39הגב לתגובה זויותר מכך חלק מהנשקים הקודמים מתייתרים ויש צורך בחדשים. מטוסים מתקשים לטפל בנחילי רחפנים וכך גם טילי קרקע אויר. העולם משתנה ולא לטובה אך נדרשת חשיבה המצאתית קדימה ומה שהיה אתמול הפך ללא רלוונטי
- 29.אנונימסבאי 27/05/2026 06:06הגב לתגובה זוהאם לא ראינו את זה בא ברחפני ההשה של האוקראינים נגד הענק הסובייטילמה המזכיר הצבאי של ביבי לא הפעיל אוו נכון הוא לא מבין בזה. אבל הוא לא רואה טלויזיה ולא לומד מצבאות זרים אולי לא רצה או לא יכול להבין באיום הכל כך ותיק אלוף של לשבת ליד המנהיג ולכתוב ולהנדס פרוטוקוליםתופעות סובייטיות נכנסות למשרדי הקרמלין הישראלי.
- 28.365 26/05/2026 12:33הגב לתגובה זורציתי להציע את הפתרון שלי לאוקריינים בכלל ...איימו עליי שזו עברה פלילית...ירדתי מזה חודשיים לך פני המלחמה....אמרתי נציגת אפי נתראה במלחמה..הכל היה כתוב על הקיר..
- 27.אנונימי180 26/05/2026 12:29הגב לתגובה זויש פתרון לרחפנים לא נותנים לחברות ביטחוניות ישראליות להרוויח כסף.מעדיפים לתת את כל השמנת לתעשייה האווירית ולרפאל ואלביט משרד הביטחון מסואבים....
- 26.אבי 26/05/2026 11:05הגב לתגובה זובארך יש אלפי מהנדסים שלא עובדים או עבדו בתעשיות הביטחון.אנחנו הקמנו קבוצת חשיבה של מהנדסים בכירים לשעבר יש לנו רעיונות פשוטים ואין גוף אליו אפשר להעביר את ההצעות האלה.מפאת מפיץ קול קורא לתעשיות ומה התעשיות יודעות להציע more of the same טילים מכמים רחפנים הצעות שיביאו להם עבודה וכסף
- 25.אנונימי 26/05/2026 00:22הגב לתגובה זוחכם בדיעבד
- 24.כהן 25/05/2026 18:10הגב לתגובה זומפאת גוף מסואב רדוף אגו וכנראה שחיתות מגיעים יזמים עם רעיונות מבריקים ומפאת זורקים אותם מהחלון או בגלל שהרעיון פוגע באגו של היועצים שלהם שגוזרים קופון ממקורות אחרים יזמים שאני מכיר וכולל אותי הושמדו על ידי אגף מסויים במפאת בעוד הם מממנים צוות כושל שחוזר על עצמו שנים צריך ועדת חקירה על מפאת
- אנונימי 26/05/2026 03:51הגב לתגובה זוהאם אינם רואים את הצורך הדחוף בפתרון בגבול הצפון בנושא הרחפנים
- 23.אלכס 25/05/2026 10:49הגב לתגובה זובדיוק מאותה סיבה למה צהל לא היה ב 07.10.23 .הגנרלים שלנו הם סוסים מתים שהחל מדרגת רב סרן מתנתקים ממהמציאות וכל מה שיש להם בראש זו פוליטיקה הדלפות ואיך לקבל ליטופים מהתקשורת. אייל זמיר הוא דוגמה מצויינת לכך.
- 22.זורקים לחרדים 22/05/2026 18:01הגב לתגובה זוללא כיפת ברזל נתניהו היה כבול מלזרוק כסף למיגזרים לא רלוונטיים!!
- 21.עמי 22/05/2026 16:30הגב לתגובה זובדיוק כמו בהפתעה של ה 7 באוקטובר והבעיה הגדולה שחוסרת על עצמה היא שהם בטוחים שהם יודעים הכל ולכן לא מקשיבים ולא לומדים מנסיון רב שנצבר באוקראינה !!!
- 20.אחד שיודע 22/05/2026 13:32הגב לתגובה זורחפנים טילים רקטות חיצים אבנים. מאומה לא השתנה לאורך ההיסטוריה. הפתרון היחיד שהוכח כנכון השמדה טוטאלית של האויב. ללא שטויות כגון חפים מפשע או בילתי מעורבים. כל מי שמעבר לגבול נחשב כאויב וכך מנצחים מלחמה עם שקט לעשרות שנים קדימה
- 19.יודאי 22/05/2026 12:50הגב לתגובה זובכיפור 73 היו הסגרים וטילי הנמ .איפה היה אמן שבכ אף אחד לא יודע . ב 7.23 גם שבכ שבכ שבכ ואמן איפה היו לר יודים . וכעת בינואר 26 הרחפנים איפה היה אמן. איפה היה הרמטכל לא יודעים .לכאורה . אבל הרמטכל עסוק במינוים. ו בענישת חייל עם פץ חבד לכאורה .
- 18.ייודאי 22/05/2026 12:45הגב לתגובה זוהמדיננה עסוקה בבגץ בתי משפט ובקפלן. הצבא היה עסוק בלסדר פנסיות לאננשי צהל . המערכות הבטחוניות רצו הרבה כסף וכסף גדול והלכו על דברים גדולים . כמו החץ. והדבר הקטן הזה עושה שמות בחיילינו למערכת הביטחון לא אכפת מחיילי החיר לכאורה .
- 17.אנו231נימי 22/05/2026 12:18הגב לתגובה זויש פתרון לרחפנים לא נותנים לחברות ביטחוניות ישראליות להרוויח כסף.מעדיפים לתת את כל השמנת לתעשייה האווירית ולרפאל לאחרי המלחמה....משרד הביטחון מסואב... מושחת.....
- 16.אנשי הצבא שנרשמו שוב צריכים לשלם! (ל"ת)מיכאל 22/05/2026 12:11הגב לתגובה זו
- 15.כמה מתסכל.היה צפוי.שוב מתגלה מערכת הביטחון במעורומיה. (ל"ת)אנונימי 22/05/2026 12:04הגב לתגובה זו
- בעיקר מפאת הםנאלו שהיו צריכים לפתח מענים ולא זזו (ל"ת)אלון 25/05/2026 18:11הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 22/05/2026 10:54הגב לתגובה זוגם ההפתעה בשביעי באוקטובר וגם חוסר המוכנות לאיום הרחפנים נובעים מאותה לקות מחשבה שלא בודקים קודם מה אפשרויות ההתקפה של האויב הזמינות והזולות ביותר עבורו.
- 13.אנונימי 22/05/2026 10:52הגב לתגובה זוהאחראים נערכו למצב המניות בבנק זה יותר חשוב
- יודאי 22/05/2026 12:51הגב לתגובה זולמה לא נערכו צריל לשאול רק את הצבא את במטכל את הרמטכל
- 12.אנונימי 22/05/2026 10:34הגב לתגובה זובמקום חץ יקר ומיליארדים להגנה יקרה ולא הרמטית מה היה קורה לו היה נופל פה טיל בליסטי 1 שנשלח מאיראן ולמחרת כל טהרן עולה באש על אנשיה ילדיה נשותיה ותשתיותיה מה היה קורה אז האם היו יורים עלינו טיל נוסף כנראה שלא.
- כמה שטויות. איתך לא נגיע רחוק (ל"ת)אנונימי 24/05/2026 19:07הגב לתגובה זו
- 11.אנונימי 22/05/2026 10:28הגב לתגובה זוחיל האויר שבתוכו מערך ההגנא התעלמו מהאיום ואולי אפילו זלזלו בו.פתרון בינים הוא כפול ללמד את יחידות צהל להציב צופי אויר מקומיים להתרעה ולצייד הכוחות במקלע כבד תותח נמ קל עם מערכת הפגיון.
- פתרון שיכול לעבוד תותחים מהירים עובדים באוקראינה (ל"ת)אנונימי 22/05/2026 20:35הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 22/05/2026 10:16הגב לתגובה זוכמו תמיד ראשי מערכת הביטחון לא מתכוננים לעתיד וחושבים על ההוה או העבר. מזלזלים במה שאןמרים להם אנשים וחושבים שהם הכי חכמים .
- 9.מומחה בתחום 22/05/2026 09:23הגב לתגובה זוהבעיה הגדולה היא הגילוי ומערכות גילוי RF הוכחו כלא רלוונטיות מול רחפני סיב אופטי. גם סמארט שוטר עם כל הכבוד זה לכל היותר פלסטר עקום. רק תדמיינו לוחם מסכן מנסה ליירט 50 רחפנים תוקפים עם רובה וכוונת חצי עובדת. הפתרון היחיד הוא מערכות אוטונומיות מדויקות המסוגלות לגלות לזהות וליירט כמויות גדולות של רחפנים במקביל.
- יש קוראים לה לאונידס של צבא ארהב. מיועדת להפיל נחיל רחפנים בפולס אלקטרומגנטי אחד בודד. (ל"ת)אנונימי 22/05/2026 15:12הגב לתגובה זו
- זה לא מתאים לרחפני סיב שמוגנים משיבוש אלקטרו מגנטי (ל"ת)אנונימי 26/05/2026 14:24
- מומחה בתחום 22/05/2026 16:40שוב הבעיה היא הגילוי. כל FPV פשוט ישמיד את המערכת שלהם בשניות. מה שלא מגלים לא מיירטים.
- עופר 22/05/2026 13:31הגב לתגובה זובכתבה מוזכר רק פתרון בסיסי. לנושא הנחילים צריך להתארגן במהירות כי גם הנחילים יעמדו בפתח ברגע שהחיזבאללה יסיים הצטיידות והכשרת לוחמיו
- 8.אנונימי 22/05/2026 09:06הגב לתגובה זומערכות מעולות וזולות מגופים קטנים לא נרכשו על ידי צהל. לעומת זאת מערכות יקרות מחברות גדולות נרכשו בממון רב הן לא בדיוק עושות מה שהתחייבו לעשות אפשר לאמר אפילו לא בערך. יש פתרונות מעולים בתחום רחפני הקרב זולים שישנו את פני שדה הקרב. צריך רק שצהל ימנה אנשים עם ראש פתוח והבנה .
- 7.ביבי וסמטוריץ מעכבים התקציב לבטחון והתקציב עצמו קטן ממה שהצבא ביקש זו גם בעיה (ל"ת)אנונימי 22/05/2026 08:49הגב לתגובה זו
- 6.קודם שימצאו פתרון לסכין אקדח מטען צד (ל"ת)עושה חשבון 22/05/2026 08:32הגב לתגובה זו
- 5.אנשייןונימי 22/05/2026 08:31הגב לתגובה זופשע אמיתי כלפי החיילים ההרוגים והפצועים. ביורוקרטיה ארורה במערכת הביטחון שאחראית למתן מענה. אין תירוצים והסברים.
- 4.יש כבר רחפני ESIM לזה בכלל לא מתכונניםאפשר להפעיל מאיראן וברשת נקלטים כמו טלפון נייד (ל"ת)אנונימי 22/05/2026 08:24הגב לתגובה זו
- רחפני ESIM ידועים למעטים גם באלה צריך לטפל בדחיפות (ל"ת)ESIM 22/05/2026 20:41הגב לתגובה זו
- 3.שאלה 22/05/2026 07:29הגב לתגובה זוהרבה שזקוקים להסרת משקפיים לפי כמות הפרסומות זה לא ניראה ככה כולל גם השתלות שיניים! לו היו רצים להשתלות לא היה צורך לפרסם!! נכון
- 2.הפתרונות האלו לא יעזרו כשהרחפנים יופנו ליעדים אזרחים בישובי הצפון קו התפר והעוטף (ל"ת)קלבסיאלה 22/05/2026 07:19הגב לתגובה זו
- לסביבה אזרחית צריך מערכות הגנה היקפיות כמו באוקראינה בהגנה על ערים (ל"ת)אזרח 22/05/2026 20:43הגב לתגובה זו
- 1.חיגז 22/05/2026 07:16הגב לתגובה זומאבקים פנימיים במע הבטחון מנעוהכנסת טכנולוגיות חדשות וזולות.כנראה שמ קרה תותח לייזר חוזר היתה מע נאוטילוס לפני 20 שנ. אך מאבקיכוח בחא ומפעת מ עו את קליטתם.וכך פיספסנו כ20 שנה.גם המאבק לפיתוח כיפת ברזלהיו ורק כניסת שר בטחון שלא מחויב לקליקות בצבא הצליח לבנות פרויקט זה.