
את ההלכות הללו אתם שוכחים משום מה
מי שדורשים ליישם בישראל את ההלכה, לא תמיד מקיימים אותה בעצמם. הנה כמה דוגמאות מחיי הפרט והכלל, מתוך פסיקתו של הרמב"ם ב"משנה תורה"
1. אטען לשיטתכם
כתב-יד של "משנה תורה", צפון איטליה, המאה ה-15 (צילום: ארדון בר-חמא, הספרייה הלאומית)
את אחת מדרכי הלימוד הייחודיות של הגמרא ניתן לכנות "לשיטתך": אני לא מסכים איתך, אבל לצורך הדיון אני טוען על פי שיטתך. לעיתים הדבר נעשה כדי לברר את הדעות: אם אתה סבור כך וכך, האם התוצאה היא כזאת וכזאת. לעיתים זו דרך להדגיש דווקא את השיטה שלי: אם נלך על פי שיטתך, נגיע לתוצאה בלתי סבירה ואולי אפילו בלתי הלכתית.
בערב חג השבועות, השורות הבאות הן באותה רוח: לשיטתם של חרדים, אלו הסבורים שיש ליישם את ההלכה במדינה ואולי אפילו להפוך אותה למדינת הלכה. אני עצמי שומר מצוות המאמין בנצחיות התורה, אך גם יודע שהיהדות מתאימה את עצמה מזה אלפי שנים לנסיבות החיים המשתנות. יישום ההלכה במדינת ישראל הוא משימה מורכבת במיוחד, בה עסקו ענקים כמו הרב יצחק אייזיק הרצוג, הרב שאול ישראלי והרב שלמה גורן.
בעולם החרדי התפיסה שונה. יש שם מי שרוצים שהמדינה ותושביה ינהגו על פי ההלכה. יש שם מי שמטיפים מוסר לאחרים שאינם אדוקים כמותם. יש שם מי שכופרים במוסדות המדינה ובחוקיה. אלא מאי? חלק ממי שאוחזים בתפיסות עולם אלו, מתנהגים בעצמם בניגוד להלכה בעניינים של הפרט והכלל, מה שהופך את טענותיהם לצבועות. הנה כמה דוגמאות להלכות שפוסק הרמב"ם, ושמשום מה זוכות להתעלמות בחוגים אלה.
2. ללמוד ולקבל תקציבים?
"משנה תורה", פיורדא, 1795 (ווינרס מכירות)
נפתח במצוות היום: תלמוד תורה. מצווה שאין לה שיעור, שחיובה הוא לכל אורך החיים, בכל יום ובכל מקום. הרמב"ם מפליג בחשיבותה של המצווה ובמעלתם של העוסקים בה, אבל אז מתנסח בצורה מן החריפות ביותר שב-14 ספרי "משנה תורה":
"כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה - נטל חייו מן העולם... וכל תורה שאין עימה מלאכה סוֹפהּ בטלה, וסוף אדם זה שיהא מלסטם [שודד] את הבריות.
"מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומידת חסידים הראשונים היא, ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא" (הלכות תלמוד תורה, פרק ג', הלכות י'-י"א).
3. חילול השם וקידוש השם
כתב-יד של "משנה תורה", צפון איטליה, המאה ה-15 (צילום: ארדון בר-חמא, הספרייה הלאומית)
"חילל את השם" - העבירה החמורה ביותר, כפי שאומר הרמב"ם בהלכות תשובה, ושרק המיתה יכולה לכפר עליה. היפוכה הוא קידוש השם, מושג שנעשה בו שימוש רב החל מימי האינקוויזיציה ועד השואה. אבל הרמב"ם מלמדנו, שגם התנהגות יום-יומית עשויה להיות קידוש השם ועלולה להיות חילול השם - ודווקא כאשר מדובר במדקדקים במצוות:
"ויש דברים אחרים שהם בכלל חילול השם, והוא שיעשה אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו [מדברים בגנותו] בשבילן, ואף על פי שאינם עבירות - הרי זה חילל את השם... או שאין דיבורו בנחת עם הבריות ואינן מקבילן בסבר פנים יפות, אלא בעל קטטה וכעס.
- מחקר בנק ישראל: הריבית עלתה - והבנקים איבדו נתח משוק האשראי הצרכני
- רשות המסים - 30% מהזכאים לא מבקשים מענק עבודה; למה?
"...וכן אם דקדק החכם על עצמו, והיה דיבורו בנחת עם הבריות ודעתו מעורבת עימהם, ומקבילן בסבר פנים יפות, ונעלב מהן ואינו עוֹלְבָן, מכבד להם ואפילו למקילין לו [שאינם נוהגים בו בכבוד]... הרי זה קידש את השם" (הלכות יסודי התורה, פרק ה', הלכה י"א).
4. כיצד מדברים
"משנה תורה", דיהרנפורט, 1809 (מורשת מכירות פומביות)
הרמב"ם מקדיש הלכות נפרדות לדרך בה אמור לדבר תלמיד חכמים (כך במקור: מי שלמד אצל חכמים). "תלמיד חכמים לא יהא צועק וצווח בשעת דיבורו כבהמות וכחיות ולא יגביה קולו ביותר, אלא דיבורו בנחת עם כל הבריות. וכשידבר בנחת, לא יתרחק [יאט את דיבורו] עד שייראה כדברי גסי הרוח. ומקדים [לשאול] לשלום כל האדם, כדי שתהא רוחן נוחה הימנו, ודן את כל האדם לכף זכות, מספר בשבח חברו ואינו מספר בגנותו כלל, אוהב שלום ורודף שלום" (הלכות דעות, פרק ה', הלכה ז').
באותו פרק (הלכה י"א) גם אומר הרמב"ם מהו סדר החיים הנכון: "דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך ישא אישה... אבל הטיפשים מתחילין לישא אישה, ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית, ואחר כך בסוף ימיו יחזר לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה".
5. חבר מביא חבר
כתב-יד של "משנה תורה", פרובנס, המאה ה-14 (צילום: ארדון בר-חמא, הספרייה הלאומית)
נעבור לכמה ענייני ציבור. ראו כיצד ממנים את הסנהדרין: "אמרו חכמים, שמבית הדין הגדול היו שולחין בכל ארץ ישראל ובודקין: כל מי שימצאוהו חכם וירא חטא, ענו ושפוי [רגוע], ופרקו נאה, ורוח הבריות נוחה הימנו - עושין אותו דיין בעירו, ומשם מעלין אותו לפתח הר הבית, ומשם מעלין אותו לפתח העזרה, ומשם מעלין אותו לבית דין הגדול" (הלכות סנהדרין, פרק ב', הלכה ח'). בימינו היו קוראים לזה "חבר מביא חבר".
גם המלך כפוף לסנהדרין: "מלכי בית דוד, אף על פי שאין מושיבין אותן בסנהדרין - דנין הם את העם, ודנין אותן אם יש עליהם דין [תביעה נגדם]. אבל מלכי ישראל [שלא מזרע דוד] - אין דנין ואין דנין אותן, לפי שאינן נכנעין לדברי תורה, שמא תבוא מהן תקלה" (פרק ב', הלכה ה').
ראו גם את סמכות הסנהדרין: "אין מעמידין מלך [שאינו בנו של הקודם] אלא על פי בית הדין של שבעים ואחד, ואין עושין סנדרי קטנה לכל שבט ושבט ולכל עיר ועיר אלא בית דין של שבעים ואחד... ואין מוסיפין על העיר [שטחה של ירושלים] ועל העזרות [שטחו של בית המקדש] ולא מוציאין למלחמת הרשות [לכיבוש שטחים] אלא על פי בית דין הגדול" (פרק ה', הלכה א').
6. מלחמת מצווה
"משנה תורה", אמסטרדם, 1702 (קדם מכירות פומביות)
הגענו להלכות האחרונות שב"משנה תורה" - הלכות מלכים ומלחמות. "אין המלך נלחם תחילה אלא מלחמת מצווה. ואי זו היא מלחמת מצווה? זו מלחמת שבעה עממין [כיבוש הארץ מידי הכנענים], ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מצר שבא עליהן. מלחמת מצווה - אינו צריך [המלך] ליטול בה רשות בית דין, אלא יוצא מעצמו בכל עת, וכופה העם לצאת. אבל מלחמת הרשות - אינו מוציא העם בה אלא על פי בית דין של שבעים ואחד" (פרק ה', הלכה א').
בהמשך מפרט הרמב"ם את מי שיכולים להשתחרר משירות קרבי פעיל בזמן מלחמה, ואז מדגיש: "במה דברים אמורים שמחזירין אנשים אלו מעֶרְכי המלחמה? במלחמת הרשות. אבל במלחמת מצווה - הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" (פרק ז', הלכה ד'). גם מי שמשתחררים ממלחמת הרשות, "חוזרין ומספקין מים ומזון לאנשי הצבא, ומתקנין את הדרכים" (הלכה ט'). והוא מסיים: "וכל הנלחם בכל ליבו בלא פחד, ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד - מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעו רעה, ויבנה לו בית נכון בישראל, ויזכה לו ולבניו עד עולם, ויזכה לחיי העולם הבא" (הלכה ט"ו).
- 13.מירה 23/05/2026 11:12הגב לתגובה זופרשנות נכונה ומעמיקה
- 12.יוסי 23/05/2026 08:50הגב לתגובה זומומחה גדול להלכה מיד נמנה אותך כגדול הדור! ליצן!
- אוי אוי אוי. יוסי קובע מיהו ליצן ומי רציני. עדיף שתחזור למטבח ותסיים לשטוף את הכלים מומחה (ל"ת)סייג לחכמה 23/05/2026 11:46הגב לתגובה זו
- 11.מריומה 22/05/2026 09:31הגב לתגובה זומתחייב על פי הרמבם
- 10.שקורי 21/05/2026 21:50הגב לתגובה זוכל הכבוד על הגישה המעמיקה והנבירה האמיתית ויסודית בכתבי הרמבם ולחרדים אפנה ואומראנא התגייסו לצבאפרזיטים.
- 9.אנונימי 21/05/2026 15:10הגב לתגובה זומה הקשר לכלכלהדרך אגב הרמבם גם כתב שכשהשכל ריק כותבים שטויות.
- הקשר כתוב שחור על גבי מסך. האם למדת גם לקרוא או רק לכתוב (ל"ת)הבנת הנקרא זו מעלה 23/05/2026 11:47הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 21/05/2026 14:38הגב לתגובה זולא מצאתי שום דבר שאינו נכון בכתוב והתגובות הן של אלה שהעמידו להם ראי מול הפרצוף והמראה מנוגד להשקפתם
- 7.אנונימי 21/05/2026 11:58הגב לתגובה זותקרא את הרמבם איך צריך לראות יום של בעל בית אגב עדיף שלא תקרא כתוב שם שצריך לעבוד 3 שעות ו 9 שעות ללמוד ההה ועוד המון דברים שאתה אפי לא בכיוון מה הדרך של הרמבם ודי לחכם שיבין שזה אמירות סלקטיביות ממש לא חכם הכתבה נ.ב חבל שאתם הופכים יותר ויותר להיות כמו כלכליסט חבלללל
- חבל שאתם מעודדים עושק של חלק מעם ישראל ובמקביל תומכים בהשתמטות של חלק אחר (ל"ת)שנאת אחים זה לא בחינם 23/05/2026 11:48הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 21/05/2026 11:54הגב לתגובה זולפני הסברים שאין בהם כלום תקיים את הדברים הבסיסיים ואחכ תתחיל להעמיק ואז תבין שאתה לא מבין כלום
- תתחיל עם לימודי ליבה ואז תבין את הדברים החשובים באמת (ל"ת)אל תפחד מהידע והבינה 23/05/2026 11:49הגב לתגובה זו
- 5.אבי 21/05/2026 10:51הגב לתגובה זוהאם אתה מקיים בכל דבר את דברי הרמבם או שאתה משתמש בו ככלי ניגוח במה שנוח לך...
- משה 23/05/2026 10:36הגב לתגובה זוומה שיש לי זה החוק האזרחי במדינה שעליי לקבל את כולו.כל חוקי המדינה חילם עליי ללא יוצא מן הכלל.לגבי שומרי תורה ומצוות אין להם את הפריוילגיה של לבחור אילו מצוות לקיים..
- 4.צריך מעט יותר להעמיק לחקור גם ביחס לתפיסה החרדית וגם ביחס למה אתה מבין שכוונת הרמבם (ל"ת)אנונימי 21/05/2026 10:31הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 21/05/2026 10:20הגב לתגובה זוכמה שטויות בכתבה אחת
- קשה לך להתמודד עם האמת. המצוות מעולם לא שחררו את היהודים מעבודה או מהגנה על העם (ל"ת)תורה עבודה וגמח 23/05/2026 11:50הגב לתגובה זו
- בלבול של מי של הרמבמ (ל"ת)אנונימימשה 23/05/2026 10:30הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 21/05/2026 10:11הגב לתגובה זויש כאן נסיון להשחיר ציבור שלם בדרך רמזולא סתם ציבור אלא את האיכותי ביותר !זה שאין אצלו דקירות סמים. ושאר מראין בישין.בחילה.
- וואו. איזה מנותק אתה ועוד חושב שזה הציבור הטוב יותר.חפש חדשות מהשבוע האחרון בנוגע להרג שהיה בבני ברק (ל"ת)ניתוק וחוסר דעת 23/05/2026 11:52הגב לתגובה זו
- משה 23/05/2026 10:33הגב לתגובה זוהרי הם בוחרים ללבוש שחור..והם בוחרים שלא לעבודוהם בוחרים להשען על קיצבאות וחסדי אחריםאולי אין שם סמים ודקירות אך הרבה מאוד מרעין בישין אחרים..
- 1.אנונימי 21/05/2026 09:06הגב לתגובה זויש המון מחלוקות בין הפוסקים ואתה תופס צד כראות עיניך.תעמיק יותר ותרחיב את אופקיך יותר ואז תגיב
- אתה בוודאי מניח שכולם צריכים לתפוס את הצד שאתה מאמין בו. אבל יש את הצד ששומר על עם ישראל (ל"ת)זה הצד הנכון 23/05/2026 11:52הגב לתגובה זו