תעשייה
צילום: istock

סימני ההתאוששות בכלכלה האמריקנית צוברים תאוצה

אפשר לטעון כי מדובר בצמיחה מלאכותית ע"י כסף של הפד', אך קשה להתעלם מהעובדה כי נתוני המאקרו בארה"ב מתחילים להשתפר במהירות. היום סקר ה-ISM ומדד מנהלי הרכש הפתיעו 
עמית נעם טל | (9)

למרות הדיווחים הרבים על המשבר הכלכלי בארה"ב, סימני ההתאוששות בכלכלה האמריקנית ממשיכים לצבור תאוצה. בוול סטריט אוהבים לכנות סימנים אלו כ-"Green Shoots". האמת שזה לא מפתיע, גם אם מדובר בתהליך מלאכותי לחלוטין שתלוי בכסף מהבנקים המרכזיים. הפעילות הכלכלית חוזרת לתפקד. 

סקר ה-ISM  למגזר הייצור לחודש יוני , הנחשב לסקר המקיף ביותר בכלכלה האמריקנית, מצביע על התאוששות מרשימה בחודש האחרון. הנתון האחרון עמד על 52.4 נק', לעומת קריאה של 43.1 נק' בחודש מאי. נזכיר כי כל קריאה מעל רף ה-50 הנק' מצביעה על צפי להתרחבות כלכלית בחודשים הקרובים. 

בהסתכלות מעמיקה יותר על הדו"ח, סעיף ההזמנות החדשות קפץ מרמה של 31.8 נק' בלבד בחודש מאי לרמה של 56.4  נק' ביוני - מדובר בדר"כ בנתון החשוב בדו"ח. נתון הייצור זינק לרמה של 57.3 נק'. מנגד, נתון התעסוקה ממשיך להיות בטריטוריה  השלילית של 42.1 נק'. 

סעיף סקר ה-ISM: סימני ההתאוששות הכלכלית בארה"ב צוברים תאוצה

במקביל, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש יוני היה קצת פחות אופטימי והצביע על קריאה של 49.8 נק' - גבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק, אך עדיין בטריטוריה של התכווצות. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גם גל 2 צובר תאוצה שם. נעם טל, ירדת מהפסים. (ל"ת)
    כלכלן 02/07/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה 02/07/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    כולם עברו לטריטוריה של הימורים! זה כמו לומר ששקלתי עם 70 קילו עם שרירים ואני שוקל 70 קילו עם שומן...
  • 7.
    אנליסט הדור החדש 02/07/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
    היא צופה לעתיד ובעתיד מתישהו יהיה שיפור גם אם בדרך יהיה שואה הרי שלאחר מכן יהיה טוב. לכן אין סיבה שירד כי בכל מקרה זה יעלה בסוף אז אפשר שיעלה כבר עכשיו
  • 6.
    סוחר 02/07/2020 08:13
    הגב לתגובה זו
    הכל תלוי בכסף של הבנקים המרכזיים ברגע שהם יפסיקו להדפיס כסף או שתהיה אינפלציה מטורפת הנתונים יחזרו 50 שנה אחורה ולא כמו לפני הקורונה .
  • 5.
    אבל בקצב קצת יותר מהיר. יש לנו הוצאות כל יום. 01/07/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
    אבל בקצב קצת יותר מהיר. יש לנו הוצאות כל יום.
  • 4.
    שירן 01/07/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    איזה התאוששות אתה מדבר ? העולם בדרך לשינוי גדול אפשר לומר שזה מכה לאומות העולם . בדיוק כמו שהתנ"ך חזה -"והשלכתי דבר(מגפה) באומות העולם".
  • 3.
    יוני 01/07/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
    אין גבול לשערורייה, הפירמידה הכי מטורפת בתולדות האנושות והפעם על ידי הממשל האמריקאי, מיידוף נכנס על פחות מזה ל 50 שנה בפנים
  • 2.
    לרון 01/07/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    לפי דוד בלומברג מנכ"ל בנק המזרחי לשעבר ירידות חדות צופות מיתון,כך עליות צופות שיפור!
  • 1.
    ירדת מהפסים (ל"ת)
    עמית צור טל 01/07/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.