טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

העלאת המכסים על סחורות מסין ב-200 מיליארד דולר נכנסה לתוקף

העלאת המכסים מ-10% ל-25% אמנם נכנסה לתוקף באופן רשמי, אולם נותר לשתי המעצמות חלון הזדמנויות של כחודש להגיע להבנות מבלי שההעלאה תתבצע בפועל
ערן סוקול | (11)

העלאת המכסים על סחורות סיניות בהיקף של 200 מיליארד דולר, עליה הכריז נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בתחילת השבוע, נכנסה לתוקף באופן רשמי היום (ו') בבוקר (00:01 שעון ארה"ב) ושוב מעלה הילוך בסכסוך הסחר בין שתי המעצמות. עם זאת, אפקטיבית, נותר חלון הזדמנויות של כחודש להגיע להסכם לפני תשלום המכסים בפועל.

ממשל טראמפ העלה את המכסים על סחורות אלו מ-10% לשיעור של 25%. סין בתגובה איימה לנקוט בצעדי תגמול אם טראמפ יממש את האיום להעלות את המכסים כאמור.

ממשל טראמפ מחריף את מלחמת הסחר עם סין, בטענה שהסינים נסוגו מהתחייבויות שנתנו מוקדם יותר במהלך שיחות הסחר. זאת, למרות חידוש המשא ומתן עם הסינים ביום חמישי בוושינגטון, כאשר השיחות צפויות להימשך היום לאחר שאתמול בסיום השיחות לא הושגה התקדמות כלשהי.

אפקטיבית, המכסים יכנסו לתוקף עוד כחודש

האיומים ההדדיים של ארה"ב וסין העלו את חששות המשקיעים מפני הפגיעה הצפויה מהסלמת מלחמת הסחר בצמיחה הגלובלית וגרמו לזעזוע בשווקי ההון מסביב לעולם. עם זאת, עדיין נותר חלון הזדמנויות של כשלושה עד ארבעה שבועות עד שהמכסים יכנסו לתוקף אפקטיבית.

העלאת המכסים אמנם נכנסה לתוקף באופן רשמי, אולם המכסים לא יוטלו על סחורות שכבר יצאו מהנמלים בסין וצפויות להגיע תוך כשלושה עד ארבעה שבועות לארה"ב, באופן אשר מותיר לשתי המעצמות חלון הזדמנויות להגיע להבנות מבלי שהעלאת המכסים תתבצע בפועל.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אמיר 12/05/2019 02:25
    הגב לתגובה זו
    כשיחתם ההסכם, השוק יטוס 10% בימים ספורים.
  • 5.
    אתם אתר קקות 10/05/2019 15:42
    הגב לתגובה זו
    העלאת המכסים על סחורות מסין ב-200 מיליארד דולר נכנסה לתוקף העלאת המכסים מ-10% ל-25% אמנם נכנסה לתוקף באופן רשמי, אולם נותר לשתי המעצמות חלון הזדמנויות של כחודש להגיע להבנות מבלי שההעלאה תתבצע בפועל
  • 4.
    בני 10/05/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
    משרת את שני הצדדים הבורסה תעלה
  • 3.
    לפי החוזים אין שום בעיה- הוויסות ממשיך (ל"ת)
    יוסי 10/05/2019 12:04
    הגב לתגובה זו
  • ...בערבית : 10/05/2019 17:36
    הגב לתגובה זו
    בעברית : לכל ויסות יש גבול .
  • 2.
    איזה נשיא !!! 10/05/2019 11:17
    הגב לתגובה זו
    מחזירים את כל יצור הסחורות לארה"ב ...ברחוק ארה"ב הופכת ליצרן הסחורות הגדול בעולם ...עבור צרכן הסחורות הגדול בעולם...הסינים !!!
  • 1.
    אריאל 10/05/2019 11:02
    הגב לתגובה זו
    הגדלת המכסים על סין יגדילו את ההכנסות האמריקאיות , יעודדו רכש של מוצרים מקומיים זה win win.השוק יתהפך חזרה למעלה ובעוצמה גבוהה .רק האמריקאים ירוויחו מזה .דונלד חכם
  • דונלד אידיוט 10/05/2019 17:27
    הגב לתגובה זו
    אז שיעלו ב -50% ככה כולם ירוויחו יותר והשוק יעלה חזק יותר...
  • אתה בלוג על השוק עוד מעט תאכל את הגזר (ל"ת)
    אריאל 12/05/2019 09:28
  • ארי 11/05/2019 07:03
    לא תפסת.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.