
חברת הרחפנים שמזנקת בעקבות חוזה ענק עם הפנטגון, והקשר לטראמפ
חברת הרחפנים Unusual Machines מזנקת לאחר זכייה בחוזה ענק מהפנטגון, בתמיכת דונלד טראמפ ג׳וניור
מניית Unusual Machines Unusual Machines 3.42% , חברת טכנולוגיה אמריקאית הפועלת בתחום הרחפנים הצבאיים, מזנקת לאחר שהחברה הודיעה על זכייתה בחוזה משמעותי מול משרד ההגנה האמריקאי (הפנטגון). מאחורי החברה עומדים משקיעים
בולטים, בהם דונלד טראמפ ג'וניור, בנו הבכור של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ, מה שהוסיף עניין ציבורי ופוליטי למהלך.
לפי ההודעה הרשמית, החברה תספק 3,500 מנועים תקניים לרחפנים ל-101st Airborne Division, אחת מהיחידות האייקוניות בצבא האמריקאי. בנוסף, הצבא מתכנן הזמנה עתידית של עד 20 אלף רכיבים נוספים עד שנת 2026, שכוללת מנועים, מערכות בקרה וציוד נוסף לפלטפורמות רחפנים מבצעיים. מנכ"ל החברה, אלן אוונס, אמר כי מדובר ככל הנראה בהזמנה הגדולה ביותר עד כה מצד ממשלת ארה"ב, אך סירב לחשוף את שוויה המדויק.
כדי לסבר את האוזן על סדרי הגודל, לפני כחודש, דיווחה החברה על עסקה בהיקף של 12.8 מיליון דולר לאספקת רכיבים עבור חברת Strategic Logix. בהודעת החברה נמסר כי ההזמנה כוללת למעלה מ־160 אלף רכיבים, ובהם גם מערכות שליטה קרקעיות לרחפנים ולמערכות בלתי מאוישות. באוגוסט ביצעה יצרנית רחפנים אמריקאית שלא הוזכר שמה עסקה עם החברה על סך 1.6 מיליון דולר.
בתחילת החודש, אמר מזכיר הצבא האמריקאי, דניאל דריסקול, כי הצבא מוביל את מאמצי הפנטגון בתחום הלחימה נגד רחפנים, והוסיף: "נחמש את חיילינו ברחפנים מתכלים מהסוג הזה, שמסוגלים לייצר אפקטים הרסניים בעלות מזערית. אי אפשר להפריז בחשיבות שתהיה לרחפנים במלחמות העתיד ובהגנת המולדת".
בעקבות הפרסום זינקה מניית החברה בכ-16% ומשלימה המניה עלייה של כמעט 40% מתחילת אוקטובר, על רקע הערכות כי החברה צפויה להפוך לספק קבוע של רכיבים לתעשייה הביטחונית האמריקאית.
כניסה ללב תעשיית הביטחון האמריקאית
Unusual
Machines, שבסיסה בפלורידה, מפתחת ומייצרת רכיבים חיוניים לתעשיית הרחפנים, בהם מנועים, בקרי טיסה, מערכות תקשורת וחומרת עיבוד נתונים. החברה מחזיקה בשווי שוק של כ־452 מיליון דולר, ונחשבת לשחקנית צומחת בתחום הטכנולוגיה
הביטחונית. החוזה החדש עם הפנטגון מציב אותה בשורה אחת עם חברות מבוססות יותר כמו AeroVironment AeroVironment 1.83% ו-Teledyne Teledyne Technologies Inc 1.34% , ומעניק לה גישה ישירה לשוק ההגנה הפדרלי, תחום רווחי ויציב, אך תחרותי ומפוקח מאוד.
העסקה מהווה לא רק הישג מסחרי אלא גם אות אמון מהממשל האמריקאי, שמזהה את חשיבות הרחפנים ככלי מרכזי בלחימה מודרנית ובאיסוף מודיעין. לפי גורמים בענף, מדובר באחת העסקאות הראשונות מסוגה שבה חברה צעירה יחסית מקבלת גישה למערכות צבאיות מבצעיות, מהלך שעשוי לשמש קרש קפיצה לשיתופי פעולה עתידיים נוספים עם גופי ביטחון בארה"ב ובאירופה.
צמיחה מהירה אך רווחיות שלילית
על אף ההתרגשות סביב ההצלחה, הנתונים הכספיים של Unusual Machines מציירים תמונה מורכבת יותר. החברה רשמה בשלוש השנים האחרונות זינוק של 774% בהכנסות, אך עדיין אינה רווחית: שיעור הרווח התפעולי שלה עומד על מינוס 191%, והרווח הנקי על מינוס 512%. גם לאחר החוזה הנוכחי, היא תידרש לשפר את היעילות התפעולית שלה ולהתמודד עם עלויות ייצור הולכות וגדלות.
המאזן מציג איתנות פיננסית חזקה, עם יחס נזילות של 51.37 וחוב מזערי (יחס חוב להון של 0.01), אך מדד התשואה על ההון (ROE) שלילי מאוד – 162.9%-, מה שמעיד על קשיים בהפקת רווחים מההשקעות.
במקביל, לאחרונה נרשמה פעילות מכירה מצד גורמים פנימיים בחברה, 86,000 מניות נמכרו בשלושת החודשים האחרונים, דבר שעורר שאלות בקרב חלק מהמשקיעים.
תנודתיות קיצונית משולבות בניראות גבוהה בזכות הקשרים לטראמפ
הערכת
השווי של החברה מצביעה על פרמיה גבוהה ביחס לביצועים: מכפיל מכירות 21.4, גבוה בהרבה מהממוצע בענף. מכפיל ההון עומד על 6.7, ומעיד על הערכת שוק גבוהה לנכסי החברה. מחיר יעד הממוצע של האנליסטים הוא כ-20.3 דולר, שמראה על אפסייד נוסף של כ-40%. אך עם זאת, מדד התנודתיות
של החברה עומד על 904%, שמעיד על תנודות חדות ורגישות גבוהה לכל אירוע חדשותי.
ההצלחה של Unusual Machines משתלבת בגל ההשקעות הפדרליות בתעשיות ביטחוניות ובתחום הבינה המלאכותית, כחלק ממדיניות “America First Tech” של ממשל טראמפ. השותפות עם בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג׳וניור, מוסיפה לחברה נראות ציבורית רחבה, וייתכן שגם השפעה חיובית על יחסי העבודה שלה עם הממשל הפדרלי ועם תעשיות ההגנה האמריקאיות.
בנוסף, פעילות החברה משקפת מגמה רחבה יותר בכלכלה האמריקאית: חיבור הדוק בין ביטחון לאנרגיה, בין חדשנות טכנולוגית למדיניות תעשייתית. בעוד הממשל האמריקאי שואף להגדיל את ההשקעות בבינה מלאכותית, ייצור מקומי ותעשיות הגנה, גורמים כמו עלויות האנרגיה הגבוהות, הריביות והמתיחות הגיאופוליטית עלולים להשפיע לרעה על קצב ההתרחבות.
- 1.אשר 24/10/2025 20:37הגב לתגובה זומה היקף החוזה. זה אלמנטרי. לא
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
