עליות שערים בת"א: מדד המעו"ף שוב בשיא - 671.44 נק'

ת"א 25 עלה ב-0.65%, ת"א 100 הוסיף כ-0.66%, והתל טק 15 חתם בתוספת של 0.24%. בזק קפצה ב-4.56%, אלווריון 0.71%, טבע עלתה ב-2.19%, הפועלים חתמה ללא שינוי
דרור איטח |

הבורסה לניירות ערך בתל אביב חתמה את יום המסחר בעליות שערים בכל המדדים. את היום פתחו מדדי תל אביב 25 ו-100 בעליות שערים קלות כשמדד התל טק נסחר בטריטוריה האדומה בעקבות ארביטראז'ים שליליים. במהלך יום המסחר ועד לסופו התחזקו מדדי תל אביב כשמדד המעו"ף שובר שוב את שיאו ומדד התל טק עבר לעליות שערים.

מדד ת"א 25 עלה ב-0.65% לרמה של 671.44 נקודות. מדד ת"א 100 הוסיף כ-0.66% לרמה של 690.94 נקודות, ומדד התל טק 15 עבר לעליות לקראת סיום וחתם בתוספת של 0.24% לרמת 400.95 נקודות.

מניות עלו ב-1.59%. היום פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2005. מדוחות החברה עלה כי ההכנסות הסתכמו ב-66.1 מיליון דולר, גידול של 13.3% לעומת 58.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-5.8 מיליון דולר, או 29 סנט למניה בדילול מלא.

מניות בזק הגיבו בזינוק של 4.56% לפרסום תוצאותיה הכספיים של החברה. מדוחות החברה עלה כי חברת הטלפוניה הישראלית בזק מפרסמת הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2005. מדוחות החברה עולה כי הרווח הנקי הרבעוני הסתכם בכ-280 מליון שקל, עליה 66% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה הסתכמו בכ-2.77 מיליארד שקל, עליה של 37% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מנייית טבע טיפסה ב-2.19%, תוך מחזור של 55.6 מיליון שקל. החברה דיווחה אתמול על גידול של 26% ברווח הנקי שלה ברבעון הראשון של 2005 לגובה של 259 מיליון דולר. הרווח למניה הסתכם ב-38 סנט למניה - בדיוק כפי שצפו לה האנליסטים וגבוה בכ-23% מהרווח למניה ברבעון הראשון של 2004.

הירידות במניות אלווריון התמתנו לקראת סיום, מניית החברה השילה כ-0.71%. הבוקר דיווחה אלווריון על הכנסות של 57.2 מיליון דולר, עליה של 2% ביחס לרבעון הקודם, ו-28% ביחס למקביל, אך עם זאת, נמוך ב-800 אלף דולר מצפי ההכנסות של האנליסטים. הרווח של החברה הסתכם בנטרול הוצאות חד פעמיות של 2.5 מיליון דולר, הגיע ל-2.8 מיליון דולר, או 4 סנט למניה מדוללת, גבוה ב-1 סנט מקונצנזוס האנליסטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.