חיוב מעביד שפיטר עובדת בהריון בקנס בגובה 80,000 ₪
פ 100/04 מדינת ישראל נ. ש.י.ר.ן (2002) מיסוד האגודה למען החייל ואח', ניתן ביום 15.12.2004.
עובדות
הנאשמת היא חברת בת של האגודה למען החייל (להלן – החברה), הפועלת לתועלת הציבור ומבוקרת על ידי משרד הביטחון.
החברה העסיקה עובדת לתקופה זמנית בלבד בלתי מוגדרת, נוכח היעדרות שתי עובדות אחרות. העובדת פוטרה לאחר תקופת העסקה של 6 חודשים פחות יומיים בהיותה בהריון. עם סיום עבודתה שולמו לעובדת מלוא זכויותיה. לטענת העובדת, פיטוריה מהווים הפליה מחמת הריון, הורות ומין.
כנגד החברה הוגש כתב אישום בגין עבירה על סעיפים 2(א)(5), 15 ו-16 לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1998 (להלן גם- החוק).
החברה הודתה בעובדות המיוחסות לה בכתב האישום (לנאשמת לא היו הרשעות קודמות בבית הדין). גובה הקנס המקסימלי הרלוונטי הינו 134,600 ₪. יחד עם זאת, הצדדים הגיעו להסדר טיעון וביקשו להפחית הקנס ל80,000 ₪.
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו פסק
החברה הבהירה לבית הדין את הנסיבות המיוחדות, תוך ציון העובדה שהעובדת שפוטרה בניגוד לחוק, התקבלה לעבודה כעובדת זמנית במקום שתי עובדות שנפצעו בתאונת דרכים ועד אשר תחזורנה לעבודתן, ואכן שבועיים לאחר חזרת אחת העובדות לעבודתה, פוטרה.
בנוסף, לטענת החברה היא לא ידעה שהעובדת היתה בהריון והפיטורים לא נבעו מההריון אלא מההסדר שהיה בעת קבלתה לעבודה (עבודה זמנית).
בית הדין קיבל את טענות העובדת בענין חשיבות אכיפת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה והשלכותיו. החוק מכוון להשגת המטרה הרחבה של מניעת אפליה בין קבוצות שונות של עובדים בהקשרים שונים. במקרה זה מדובר באפליה מחמת הריון, הורות ומין. החוק שומר על זכויות נשים הנובעות מהשוני הביולוגי הקיים בין שני המינים. זכויות אלו מתייחסות להריון, שמירת הריון, פריון, לידה או הנקה.
באיזון שיש לעשות בין חשיבות אכיפת החוק לבין העובדה שהחברה הודתה בביצוע העבירה והבהירה ארוכות את הנסיבות המיוחדות במקרה זה, וכן לאור העובדה שלחברה אין עבירות קודמות בבית הדין, אושר הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים והחברה תישא בקנס.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.
