פסיקת בג"ץ והשלכותיה על תקציבי הישיבות
רקע ופסיקת בג"ץ
במשך תשעה חודשים העבירה הממשלה, דרך משרד החינוך, תקציבים לישיבות בתקופה שבה לא היה בסיס חוקי לאי־גיוס חלק מתלמידי הישיבות. משמע - ההעברות הכספים האלו היו לא חוקיות. שופטי בג"ץ קבעו בפסק דינם שפורסם הבוקר, כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, וכי עד אז לא ניתן להמשיך להעביר כספי תמיכות לישיבות עבור תלמידים שלא קיבלו פטור. בעקבות פסיקה זו, צפויים להישלל השנה כ־270 מיליון שקל מתקציבי הישיבות, סכום שיגדל ל־400 מיליון שקל בשנת 2025.ההשפעה הכלכלית של הפסיקה
מדובר על סכום משמעותי מתוך 1.7 מיליארד שקל שכיום מועברים לישיבות החרדיות תחת הסעיף התקציבי "מוסדות תורניים" בתקציב החינוך. לפי נתוני לשכת הגיוס שהוצגו לבג"ץ, ישנם 63 אלף תלמידי ישיבות שדחיית שירותם כבר פקעה. הפסיקה הגיעה לאחר פקיעת הוראות השעה הנוגעות לגיוס חרדים, ולפי המצב החוקי הנוכחי, אין כל פטור העומד לזכות תלמידי הישיבות, וצה"ל אמור לגייס אותם כמו כל בן 18. זה לא יקרה מחר בבוקר, צה"ל לא יגייס אותם ולא יכפה גיוס, כל עוד לא יהיה הסדר פוליטי, אך נראה שאחרי קביעת בג"ץ, לא יהיה מנוס מהסדרת העניין באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים.הפסקת תקציבים ותמיכות
למרות זאת, לצה"ל ("הפוקד") יש סמכות חוקית להחליט מי יגויס ומתי, וכל עוד אין חוק גיוס מסודר - הוא מעדיף להימנע מגיוס. בינתיים, התקציבים לאותם מחויבי גיוס, המגיעים למוסדותיהם בשל הסדר "תורתו אומנותו" שבו הם נכללים, כבר אינם רלוונטיים. בג"ץ פסק כי התקציב היחסי שהישיבות אמורות לקבל בשל אותם חייבי גיוס לא יוכל להגיע אליהן יותר. מדובר על כסף גדול וזה לא כל הכסף שעובר למגזר החרדי.
גידול במספר בני הישיבות לאורך השנים
מספר בני הישיבות עלה משמעותית לאורך השנים. ההערכה היא שמדובר על כ-45 אלף תלמידי ישיבות גבוהות וכ-104 אלף אברכים. מדובר על גידול של 3%-3.2% בשנה, בדומה לגידול באוכלוסייה החרדית.
מבנה התקציבים
כל ישיבה זוכה לשיעור תמיכה לפי מספר הנקודות הכולל, כאשר ערך הנקודה עומד היום על כ-480 שקל. על תלמיד ישיבה גבוהה מקבלים נקודה, בעוד שעבור תלמיד כולל ליום שלם המוסד יקבל 1.8 נקודות, כלומר כ-850 שקל.- 4.אתם אכולי שנאה לחרדים כי החילוניות פשטה את הרגל . (ל"ת)יאאללה 27/06/2024 15:58הגב לתגובה זו
- 3.שלמה 26/06/2024 12:01הגב לתגובה זובוזזים את הקופה כאילו אין מחר. גם החילונים הם יהודים. אסור לגזול אותם.
- 2.אבנר 26/06/2024 00:36הגב לתגובה זוהתנהגותה של ההנהגה החרדית היא בזיון. בוזזים את הקופה הציבורית ללא רחמים, בעת מלחמה.
- 1.גזאל חן 25/06/2024 22:46הגב לתגובה זויש לכפות את לימודי הליבה על כל החרדים. מי שלא ילמד- לא יתוקצב. די לגזל החרדי

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?