אוטובוס דן נוסעים נהיגה תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

החל משישי הקרוב - יופעלו מיניבוסים בגוש דן בסופי שבוע

מדובר ברשת קווים שתפעל בערים תל אביב-יפו, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון המונות כ-4 מיליון תושבים. בשלב זה, השירות יהיה חינמי; חולדאי: "האפשרות לנוע ממקום למקום בכל ימי השבוע היא זכות יסוד"
מורן ישעיהו | (6)

בסוף השבוע הקרוב יחל מערך היסעים בגוש דן בו ישתתפו ארבעת הערים תל אביב-יפו, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון - המונות כ-4 מיליון תושבים. העלות השנתית להפעלת הפרויקט מוערכת בכ-12.5 מיליון שקל וצפויה לגדול ככל שיצטרפו ערים נוספות.

חברת "מוניות קווי שירות 4,5 בע"מ" זכתה בהתמחרות על הפעלת המערך. מדובר ברשת קווים בין עירונית שתתבסס על אוטובוסים בגודל קטן, הכוללים כל אחד 19 מקומות. המערך יכלול 6 מסלולים שאורכם כ-300 ק"מ ויעצור ביותר מ-500 תחנות. הקווים יופעלו בימי שישי בשעות 02:00-18:00 ובשבת, בשעות 17:00-09:00. בשלב זה השירות יהיה חינמי ותתאפשרנה החלפות בין הקווים.

רשת הקווים תמוספר במספרים 710-705 והמיניבוסים והתחנות ימותגו באופן שיאפשר לזהות אותם בקלות, כולל מפות של הקווים בתחנות הייעודיות. הקווים יצאו בתדירות קבועה של כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו שייצא כל שעה עגולה. יש לציין כי התדירות והלו"ז עשויים להשתנות במהלך ההפעלה.

פירוט המסלולים:

מבחינת נגישות, כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) יהיה מונגש ונוסע בעל מוגבלות בתנועה המעוניין להשתמש בשירות יוכל להודיע למוקד הטלפוני לפחות שעתיים מראש, על מנת שיתואם אוטובוס ויישמר עבורו מקום.

 

בשלב הראשוני, ניתן יהיה לקבל מידע בזמן אמת אודות מיקום הרכבים באפליקציית אוטובוס קרוב, או דרך מוקד שירות לקוחות שיופעל במהלך שעות הפעילות בלבד בטלפון 03-9676000. מידע יהיה זמין גם בקישור המצורף ודרך מוקדי 106 העירוניים.

"האפשרות לנוע ממקום למקום בכל ימי השבוע היא זכות יסוד", מסר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו. "פרויקט "נעים בסופ"ש" נועד למלא את הצורך של אוכלוסייה גדולה בישראל לעשות זאת, בהיעדר תחבורה ציבורית ממשלתית. כולי תקווה שממשלת ישראל תרים את הכפפה ותרחיב את השירות הזה לכלל תושבי המדינה."

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "מועצת העיר אישרה לפני כשבועיים את השתתפותנו במיזם החדש והבינעירוני ברוב קולות. בגבעתיים יעבור קו אחד, מידתי, שמסלולו נקבע בצירים הראשיים של העיר בלבד, תוך התחשבות ברגשות הציבור הדתי. אנו מקווים כי יותר ויותר רשויות סמוכות שטרם הצטרפו, יבחרו להצטרף, יסייעו לרשת הקווים להתפתח ויאפשרו גם לתושביהם התניידות גם בסופי שבוע".

 

ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו: "על מקבלי ההחלטות במדינה לראות את החשיבות שבעידוד הציבור לנסוע במערכת הסעת ההמונים בכל ימות השבוע, כי ידוע שברגע שהציבור יוכל להשתמש בקווי תחבורה יעילים, נוחים וראויים בכל עת שיחפוץ, יופחתו עומסי התנועה בכבישים. כאשר הציבור יוכל להשתמש בפתרונות יעילים בכל ימות השבוע, הוא יעדיף להימנע מנסיעה ברכב פרטי, ויחסוך עלויות רבות".

 

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון: "מערך התחבורה החדש בסופי השבוע מהווה בשורה אמיתית לכל תושבי גוש דן. בזכות שיתוף הפעולה בין הרשויות נוצרת לראשונה רשת תחבורתית אפקטיבית המאפשרת התניידות נוחה ויעילה בין הערים בסופי השבוע".

 

מפת הקווים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוזמה מבורכת...כן ירבו (ל"ת)
    משה 20/11/2019 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    Zvika 20/11/2019 09:13
    הגב לתגובה זו
    בכל הערים הללו ביחד אין מילי'ון אחד
  • 4.
    אדם 19/11/2019 11:38
    הגב לתגובה זו
    הסבים והסבתות שלנו גם אם הם לא שמרו הם הבינו שעל מסורת ישראל צריכים לשמור אנחנו דור 2020 חיביים הכל כאן ועכשיו ותראו לאן אנו מגיעים "ככל העמים בית ישראל" רח"ל אז בשביל מה אנו מקיזים דם בארץ הזאת אולי באמת עדיף לעזוב פה את הערבים לבד ולעבור לאוגנדה
  • 3.
    רמת גני 18/11/2019 23:03
    הגב לתגובה זו
    הסבבוס של רמת גן לא פועל ביום שישי לאחר הפסקת שירות האטובוסים הרגיל. מתחיל רק ב 11 בלילה. לא נוכל להגיע לארוחות משפחתיות ונאלץ להמשיך לשבת בבית... הכל בגלל בעיות אגו של ראש העיר שסירב להצטרף למיזם
  • 2.
    נריה 18/11/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
    ב"ה
  • 1.
    4 מיליון זרגגים (ל"ת)
    בוב 18/11/2019 19:32
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.