על הצעקה האחרונה והשטות הגמורה - לתשומת לב מנהלי המותגים

גיא וינברגר מזרמון גולדמן DDB מתייחס לבלגן בין המדיה המסורתית לזו החדשה
גיא וינברגר |

המאמר הזה לא מיועד למנכ"לים של חברות ענק עם משכורות שמנות ותקציב פרסום מנופח שאושר כבר בישיבת הדירקטוריון ברומא בקיץ שעבר. הם יכולים להרשות לעצמם להמשיך להיות קורבנות אופנה. הוא מיועד לכל מי שפרסום עבורו הוא כלי חיוני ביצירת מכירות ובקיצור לאנשי השורה התחתונה

כולם יודעים שהפרסום המסורתי מת! כל מנהלת מותג מתחילה מדקלמת את זה מתוך שינה. עכשיו אנחנו מחכים רק להודעה על מועד הפטירה הרשמי ולהזמנה לעשות קצת נטוורקינג בהלוויה.

כולם מדברים על אנגייג'מנט. על קליקביליות. על שוסיאל. על שיתוף גולשים. על פרסום מבוסס לוקשיון. על אפליקציות, משחקים ועוד רעיונות חדשניים שיאפשרו לאזרח הקטן להעביר את זמן האיכות המועט שנותר לו ככה בכיף עם המותג. יש אפילו משרדי פרסום שניפחו את העניין למימדים פומפוזיים עד כדי החלפת שם משרדם בשם המשתלב טוב יותר עם הצעקה האחרונה.

כשיש לך סיפור טוב ביד, העובדות לא באמת משנות, ובכל זאת כדאי לדעת שעל-פי סוכנות המדיה קראט הטלוויזיה מחזיקה בנתח של 45% מסך ההוצאה לפרסום בעולם והיא צפויה לגדול אפילו בעוד 6% בשנתיים הקרובות. האינטרנט, להבדיל, יחזיק על-פי אותן התחזיות ברק 11.5% מסך ההוצאה העולמית לפרסום. אבל, רק הגודל קובע? ובכן, מחקר חדשני חושף שפרסום בטלוויזיה זכיר פי 6 מזה שבדור הווב 3.0 החדש. בתכל'ס זה לא באמת מפתיע שהרי גם בארץ הפרסומות "הזכורות והאהובות" ואפילו "המדוברות ביותר ברשת" הן תמיד כאלה שנעשו בפרסום המסורתי ולא בדבר הבא.

מה שמטריד בנתונים זה לא החשש שהפרסום באינטרנט הוא רק ספין תקשורתי שנופח למימדים של מהומה רבה על לא דבר. זה גם לא נכון. הבעיה היא בעצם ההשוואה בין המסורתי והילד החדש. זו טעות לראות באינטרנט ערוץ מדיה נוסף. הטלוויזיה, שילוט החוצות, העיתונות והרדיו הם ערוצי מדיה. האינטרנט הוא לא ערוץ מדיה, אלא פלטפורמה תקשורתית.

מי שיקשיב לך באינטרנט יהיו לקוחותיך הקיימים, ובפרסום המסורתי, בלית ברירה, כל המדינה אחותו וגרושתה. הפרסום המסורתי יודע לשטוף ת'מוח והאינטרנט לייצר דיאלוג שיהפוך את לקוחותיך מסתם צרכנים לשגרירים. הטלוויזיה יכולה לגרום לאנשים להכניס מסטיק לפה והאינטרנט ללעוס ולעשות ממנו ביחד איתם בלונים יפים בשלל צבעים.

המחשבה שהאינטרנט יחליף את הפרסום המסורתי היא שטות גמורה. האינטרנט לא יחליף את הפרסום המסורתי בדיוק כמו שהצ'יפס לא יכול להחליף את הסטייק. מדובר בפלטפורמות שונות באופן עקרוני.

האינטרנט הוא חלק מנקודות המגע השיווקיות והפרסום המסורתי המערוך שלש ומעצב את התודעה הציבורית. הטלוויזיה היא נוד נפוח שיודע להשתלט בכוח על הסלון ולהפציץ באופן מסיבי ולפרק זמן קצוב את משפחת כהן כדי לייצר הרעשה ציבורית. האינטרנט הוא פציפיסט שוחר שלום שיודע לעבוד אחד על אחד: הוא מתחפש לסוס טרויאני כדי לפתות את הגולש לקחת אותו הביתה מרצון.

זה הרבה יותר מגניב להיות פציפיסט מתקדם ועדכני עם שיער ארוך ומתנפנף בבריזה הנעימה אבל אם תרצו להציג תוצאות מפילות בישיבת הדירקטוריון הבאה כדאי לכם להוציא מהבוידם את קונאן הברברי ולצייד אותו בכמה פצצות נאפלם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?

הפתעה גדולה - כל הכלכלנים ציפו לירידה, אבל של 0.1% עד 0.3%; מחירי הדירות בנפילה, מדד תשומות הבנייה ללא שינוי; בנק ישראל צריך להוריד את הריבית

אדיר בן עמי |

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.6% בחודש ספטמבר 2025, בהשוואה לחודש אוגוסט 2025. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2025 לעומת ספטמבר 2024), מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.5%. הירידה במדד המחירים לצרכן היא הרבה יותר גבוהה מתחזית הכלכלנים שדיברו על ירידה של 0.1% עד 0.3%. 

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הוצאות על נסיעות לחו"ל וחופשות - קרוב ל-9% כשההשפעה של סעיף זה על המדד היא 0.45%.

פירות טריים ירדו ב-3.2%, תרבות ובידור שירד ב-2.4%, תחבורה ותקשורת שירד ב-2.2%, מזון שירד ב-0.5%, הלבשה והנעלה שירד ב-0.3%, שירותי דיור בבעלות הדיירים ותחזוקת הדירה שירדו ב-0.2%, כל אחד. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שעלו ב-3.5%, שכר דירה ובריאות שעלו ב-0.3%, כל אחד.  

בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.3%. מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי ועמד על 100.4 נקודות (הבסיס: יולי 2025 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-4.2%.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי - אוגוסט 2025 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני - יולי 2025, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.6%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (1.0%), צפון (0.2%-), חיפה (0.4%-), מרכז (1.8%-), תל אביב (0.9%-) ודרום (0.8%). מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.2%.