בדירוגא דשמיא: סיכום החציון הראשון במשרדי הפרסום במגזר החרדי

נתי יעקובי, מנכ"ל 'יפעת בקרת פרסום': "המיתון רשמית מאחורינו. בחציון ה-1 של 2010 נרשם גידול כספי של 20% בהוצאה לפרסום". בולטון פוטנציאל במקום ה-1 בין המשרדים
משה בנימין |

חודש אלול בפתח ורגע לפני שהמגזר החרדי מתחיל את חשבון הנפש לקראת המאזן השנתי, מאזן מסוג אחר ובעל עניין גדול עבורם מתפרסם - דירוג הפרסום במגזר הדתי לסיכום החציון הראשון של שנת 2010, על-פי 'יפעת בקרת פרסום'.

נתי יעקובי, מנכ"ל "יפעת בקרת פרסום": "המיתון רשמית מאחורינו. בחציון הראשון של 2010 נרשמו גידולים נאים בהיקפי האינצ'ים בעיתונות הדתית, שמניבים גידול כספי של כ- 20 אחוזים בהוצאה לפרסום במגזר. נראה כי המפרסמים הגדולים במשק הפנימו כי על מנת להגיע למגזר הדתי חרדי, יש לפרסם באמצעי המדיה מהם הוא ניזון".

דירוג משרדי הפרסום במגזר החרדי

*גל אורן BSD ואפיקים חולקים את המקום השני

"בולטון פוטנציאל" ממשיך להוביל את טבלת משרדי הפרסום בפער ניכר עם גידול של כ-46 אחוזים בהוצאה לפרסום. הלקוחות הגדולים של בולטון הם ספרי "אור החיים", קבוצת "שטראוס" ורשת "שופרסל" הפועלת במגזר הדתי תחת המותג "יש". כמו כן, "בולטון פוטנציאל" מציג רשימה מכובדת של לקוחות חדשים שלא פרסמו דרכו בחציון הראשון של 2009 ובינהם: אופנת "בגיר", "סלקום", "הנקל סוד", "אלדן", וקמפיין השקת הסניף החדש של "איקאה" בראשל"צ.

את המקום השני בטבלה חולקים "גל אורן BSD" הצומח ב-42 אחוזים ו"פרסום אפיקים" הגדל ב-5 אחוזים. הלקוחות הגדולים של "גל אורן BSD" הם "תנובה", קבוצת "אגד" ו"חוגלה קימברלי". כמו כן, מפרסם המשרד את "דיור ברמה", "פלדהיים", קבוצת "מכשירי תנועה" ו"אמישראגז" אותם לא פרסם בחציון המקביל אשתקד. "אפיקים" מפרסם החציון את "סנו", את "בזק" שמרחיבה את טווח פעילותה עם חידון שמירת הלשון, פרסום לשיחות פנים ופרסום לטלכרד, ואת קבוצת "אסם".

פרסום "מימד", שבין לקוחותיו "החברה המרכזית למשקאות", "סנו" ו"יוניליוור ישראל", מתמקם במקום הרביעי עם גידול של 33 אחוזים בעיקר בזכות פרסום הגלידות של נסטלה, אקמולי של טבע ובניין שלם- עמותת דיור.

משרד הפרסום "טריו" במקום החמישי עם גידול של 60 אחוזים שחלק ניכר ממנו הוא תולדה של הגידול בפרסום של חברת "פרוקטר & גמבל", "טרקלין חשמל", "יוניברסל מוטורס" ו"תמי 4".

את טבלת משרדי הפרסום סוגרים "פרסומי ישראל" ו"מאיר ואקנין" במקומות התשיעי והעשירי עם גידול של כ-70 אחוזים בתקציב הפרסום של כל אחד מהם. "פרסומי ישראל" בולטים עם פרסום ל"ליימן שליסל", "אולמי ירוק בהיר" ו"אולמי שירת ירושלים", ואילו "מאיר ואקנין" בולט עם פרסום ל-"U.D.V וויסקי ג'וני ווקר ווודקה", "יקבי רמת הגולן" ו"טויס אר אס".

נתי יעקובי, מנכ"ל "יפעת בקרת פרסום" מסכם: "חוקי המשחק במגזר הדתי שונים, ומשרדי הפרסום הגדולים במגזר הכללי, שרק שניים מהם מתמקמים בעשירייה הפותחת, אינם שחקנים משמעותיים במגזר, הנשלט על ידי משרדים המתמחים בתחום".

תתי ענפים: עם הספר האמיתי נמצא במגזר החרדי

קטגוריית הספרים ממשיכה להתחזק ומובילה בחציון החולף את טבלת תתי הענפים המושקעים בפרסום. הוצאות "פלדהיים" ו"אור החיים" מנהלות מלחמה פרסומית עזה שעולה בקנה אחד עם הגידול במספר הסניפים שלהן.

במקום השני ממוקמת קטגוריית הארגונים והעמותות שחזרה לפרסם בהיקפים גדולים בארץ וזאת לאחר סיום המשבר הכלכלי, במהלכו ריכזה מאמצים לגיוס תרומות בחו"ל. הבולטים בפרסום בין האגונים והגופים הם: "קופת העיר בני ברק", ארגון "יד לאחים", "ועד הרבנים", ו"עזר מציון".

קטגוריית רשתות השיווק גדלה בכ-40 אחוזים לעומת החציון המקביל אשתקד. בשונה מהפרסום במגזר החילוני, מאופיינת קטגוריה זו במגזר הדתי בתחרות בין הרשתות לחנויות הפרטיות. המותגים המובילים בפרסום בקטגוריה הם: "יש" של "שופרסל"- איחוד של הרשתות הותיקות "זול פה" ו"אלף".

במקום השני בקטגוריה ממוקמת "ברכת הארץ" הפועלת ללא משרד פרסום ומפרסמת שלל מודעות מבצעים. במקום השלישי ממוקמת "שפע שוק" של "הריבוע הכחול" המפרסמת באמצעות משרד הפרסום "תוצאות אפקטיביות" מבצעים בלעדיים, מבצעי פסח ועוד. עוד עולה מנתוני "יפעת בקרת פרסום" כי בחציון הראשון של 2010, הגדילו החברות "ששת ו"ניו פארם" את תקציבי הפרסום בקטגוריה זו באופן משמעותי.

קטגוריית מוצרי החשמל ממוקמת במקום הרביעי עם גידול של כ-60 אחוזים, תוך שהיא מנסה להתחרות על לבם של אלפי הזוגות הצעירים הנישאים בכל שנה במגזר וזקוקים לסל מוצרי חשמל. "טרקלין חשמל" היא המובילה בפרסום בקטגוריה עם מבצע "חבילת חתונה" באמצעות משרד הפרסום "טריו". "מחסני חשמל" של "אלקטרה" מורידים בחציון החולף ווליום פרסומי וממוקמים במקום השני. במקום השלישי ממוקם "גולן ווסט ליין" עם מוצרי ווסטינגהאוז באמצעות פרסום "לין & לין".

נתי יעקובי, מנכ"ל "יפעת בקרת פרסום": "קטגוריית מוצרי החשמל שהפכה בשנים האחרונות תחרותית מאד בכל המגזרים, מאופיינת בחציון החולף במגזר הדתי בכניסתם של שחקנים חדשים כמו 'קנווד', 'אבי סופר', 'ביג בוקס' ועוד".

המפרסמים הבולטים: תנובה, שטראוס וסנו

"תנובה" היא המפרסמת הגדולה במגזר הדתי בחציון הראשון של 2010. החברה מכפילה את תקציב הפרסום שלה ומשיקה שפה תקשורתית חדשה באמצעות משרד הפרסום "גל אורן BSD" תחת הסלוגן "לגדול בבית למהדרין זו חוויה". "תנובה" גם נלחמת ב"שטראוס" שקיבלה לאחרונה הכשר מהדרין על מוצריה בענף הגבינות, ופרסמה בחציון החולף את הגבינה הלבנה ואת גבינת הקוטג' שלה.

"סנו", שפרסמה באמצעות משרד הפרסום "אפיקים" את סנו אנטי קאלק, סנו רהיט, סנו מקסימה ועוד, ממוקמת במקום השני. ספרי "אור החיים" שכאמור נמצאים בתחרות הולכת וגוברת מול "פלדהיים" משלשים באמצעות "בולטון פוטנציאל" את ההשקעה הפרסומית שלהם ובולטים עם שבוע הספר, כרטיספר ועוד. את המקום הרביעי בטבלה חולקות קבוצת "שטראוס" והוצאת "פלדהיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה