הראל פיננסים על הוט: סבורים כי כ-65% מהמנויים הפרטיים יעזבו את החברה
הראל פיננסים מעדכנת היום (ד') את מחיר היעד של חברת הוט ומפחיתה את המחיר בכ-15% ל-34 שקלים. להערכת אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר "גם בתרחיש בו ההתאוששות בתחום השירות תארך מספר רבעונים עדיין תצליח החברה להציג שיפור מסויים ב- EBITDA"
בין הגורמים שייסיעו לצליחת המשבר הכלכלי
אדר טוען כי "חשיפתה הנמוכה יחסית לסקטור העסקי, חבילת הטריפל אשר קרנה בשעת מיתון עולה וכן את הערכתנו כי צמצום בסעיף התרבות והבידור בתקציב המשפחתי במשק ממותן עשוי דווקא לעודד צפייה בטלוויזה רב ערוצית. כל אלו לצד צמיחת מנויים בתחום הטלפוניה ועלייה ב- ARPU הלקוחות הדיגיטלים מביאים אותנו להערכה כי פוטנציאל האפסייד בחברה לא תם. על כן אנו מותירים את המלצת משקל היתר על כנה".
אובדן של 8,000 מנויים ברבעון
כלל שוק הטלוויזה הרב ערוצית צמח בשנתיים האחרונות בכ- 12,000 מנויים בלבד לכן סבורים אדר כי "ניתן לעבור על סדר היום עם נטישה ברבעון אחד בהיקף שדיווחה החברה ולפתור אותה ברמת השירות שכן נודה על האמת מדובר בסעיף בו לא נרשמה הצטיינות יתרה בעבר.
להערכת אדר "גורמים נוספים שתרמו להיקף נטישה שכזה הנם: עיתוי סיום הרבעון השלישי (חגים), הלחץ מצד מועצת הכבלים והלוויין לאפשר ניתוק מנויים ברבעון הרביעי, העלאת תעריפים תוך מתן הנחות בהיקפים נמוכים יחסית מבעבר ללקוחות המעוניינים לעזוב וכן החדירה הגבוהה של הממיר המקליט ב- yes אשר הקטין את שיעור הנטישה תוך היותו מתחרה ראוי לשירות ה- VOD של הוט".
עוד מציין אדר כי "בסופו של יום החברה תיבחן האם גם בתרחיש של אובדן מנויים תצליח לשפר את ההכנסה הממוצעת ממנוייה הדיגיטלים וזאת בין השאר על ידי מינוף שירות ה- VOD ".
מסע ארוך אל עבר התאוששות השירות
קצב הצמיחה הגבוה של מנויי החברה בתחום התקשורת בשנתיים האחרונות, איחוד מערכות הבילינג והקיפאון החלקי שאחז בחברה כתוצאה מחוסר הוודאות בנוגע להעברת השליטה הובילו להרעה נוספת בתחום השירות. ארד סבור כי "מהפך בתחום זה יארך מספר רבעונים ולהערכתנו יבוא לידי ביטוי רק במהלך המחצית השניה של השנה. האתגר אף מתעצם לאור הסבירות הגבוהה כי כמות הפונים למרכזי השירות תעלה עת יושקו השירותים הטריסטריליים".
הראל פיננסים מעריכים כי החברה תאבד בשנת 2009 כ- 25 אלף מנויים ובשנת 2010 כ- 53 אלף נוספים
לטענת אדר, "החברה צפויה לעבור בקרוב מעמדת התקפה למגננה עת יושקו השירותים הטריסטריאלים, זאת לצד החרפת התחרות בשוק המפ"א לכשפרטנר תגביר את מאמציה בתחום (להערכתנו במהלך שנת 2010) וכן צפי להקלות רגולטוריות לבזק.
אדר מעריך, כי הוט "תאבד בשנת 2009 כ- 25 אלף מנויים ובשנת 2010 כ- 53 אלף נוספים. במידה ונביא בחשבון כי בקרב המנויים האנלוגיים קיים מספר לא מבוטל של לקוחות מוסדיים (עסקים, בתי מלון וכיו"ב) הרי שאנו שלמעשה אנו מניחים כי 65% מהמנויים האנלוגיים הפרטיים יעזבו בטווח של שלוש שנים מהשקת השירות. עדיין אנו סבורים כי גם בתרחיש זה הפגיעה בהכנסות משידורים תהיה נמוכה יחסית ותסתכם באחוזים בודדים זאת לאור מינוף מצבת המנויים הדיגיטליים".
תוצאות הרבעון הרביעי- צמיחה של כ- 12.2%
הוט דיווחה לאחרונה, על הכנסות של כ- 775 מיליון שקל, צמיחה של כ- 12.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הוצאות תפעול גבוהות מהצפי (שכר ואחזקת מנויים) הובילו ל- EBITDA של כ- 254 מיליון שקל.
אדר מציין כי "שינוי שיטת חישוב אורך חיי לקוח העלתה את ההכנסות בכ- 17 מיליון שקל אולם לא תרמה ל- EBITDA כך שלמעשה הרווחיות שנרשמה היתה נמוכה יחסית ועמדה על כ- 32.8% (להערכת הראל בנטרול היה עומד שיעור זה על כ- 33.6%), הפרשה למיסים נדחים הובילה את החברה לרשום הפסד נקי של כ- 27 מיל' שקל. בסיכום שנת 2008 עמד התזרים מפעילות שוטפת על כ- 749 מיליון שקל ובניכוי השקעה עמד על כ- 239 מיליון שקל זאת לעומת 2 מיליון שקל בלבד בשנת 2007".
מגזר הטלוויזיה הרב ערוצית
החברה דיווחה על כ- 918 אלף מנויים, ירידה של כ- 8,000 מנויים ברבעון, זאת לעומת מתחרתה אשר צמחה בכ- 4,000 מנויים. הנטישה צפויה להימשך אם כי בקצבים נמוכים משמעותית ברבעון הקרוב ולהעצר ברבעון השני, כאן תהנה החברה מרבעון אחד של חסד שכן ברבעון הרביעי צפוי המפעיל הטריסטריאלי לתת את אותותיו על מצבת מנויי החברה. ה-ARPU ממשיך לצמוח ועמד על 204 שקל ברבעון, צמיחה של כ- 7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
אדר סבור, כי "נתון זה משקף צמיחה של כ- 6% מההכנסה הממוצעת למנוי דיגיטאלי בדומה לזו שהושגה ב- yes. כתוצאה מכך צמחו ההכנסות משידורי הטלוויזיה בכ- 5.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ- 563 מיליון שקל.
ועדת מרדכי - מודל ההכנסות צפוי להשתנות
ועדת מרדכי אמצה את עמדתה של ועדת גרונאו בנוגע לחבילה צרה ושידור פרסומות וזאת תוך דחייה של שנה בהמלצותיה (דובר על שנת 2011). בהשר זה מציין ארד כי "קיימת אמנם המלצה "לעודד" את המפעילות להציע חבילה צרה אולם החיוב יעשה כאמור רק החל מאוגוסט 2012 וזאת תוך "רווח סביר" למפעילות". לטענת אדר, "בזמן זה מודל ההכנסות של המפעילות ישתנה מהקצה אל (פרסומות, תמחור שונה לחבילות הערוצים השונות, תשלום בגין ממירים, תשלום למפעילים נוספים המשדרים על התשתית וכיו"ב)".

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם
לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.
בואו ונעשה קצת סדר.
החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה.
מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי.
מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:
1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות.
2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו.
כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר.
כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:
- המספר היומי - איך 2.25 נקודות זכות משפיעות על המס שלך?
- הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?
תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר:
