הירידות בת"א התחזקו בסיום: מדד המעו"ף צנח ב-3.8%, אפריקה ירדה עוד 13.4%

מדד הנדל"ן המשיך להסחר בתנודתיות חריפה - צנח היום 13.4%. יצחק תשובה רכש היום ממניות קבוצה דלק וזו הסתפקה בירידה של 1.6%
קובי ישעיהו |

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב סגרו את יום המסחר בירידות שערים חדות. לאורך כל היום נסחרו המדדים במגמה שלילית אך פתיחת שבוע המסחר המסחר בניו-יורק החריפה את המגמה. מחזור המסחר שהיה נמוך באופן חריג לאורך מרבית שעות המסחר, התעורר לקראת הסיום והסתכם בסופו של יום במיליארד שקלים.

בעולם - המדד בלונדון נסחר כעת בירידה של 5%, המדד בפריז יורד 5.3% והמדד בפרנקפורט יורד 5.3%. בוול סטריט נסחרים כעת המדדים בירידות של למעלה מ-5%. מוקדם יותר, בבורסות אסיה נפתח שבוע המסחר במגמה מעורבת.

במסיבת עיתונאים שקיים הבוקר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הדגיש הנגיד כי בנק ישראל תומך ביישום רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני. פישר הדגיש כי רשת הביטחון צריכה להיות ממוקדת בחוסכים שפורשים לגימלאות בעתיד הקרוב, שאין להם מקורות כספיים נוספים ועתידים להיפגע מהמשבר.

סיכום חודש נובמבר

מדד המעו"ף אמנם נמצא במומנטום חיובי אך בסיכום חודשי, נובמבר היה חודש שלילי למדד המוביל בישראל שאיבד כ-8% מערכו. מדד ת"א-75 רשם ירידה של 7.5% ומדד הנדלן-15 רשם ירידה של 15.6%. לעומת זאת, מדדי התל בונד קטעו חודשיים שליליים ורשמו עליות שערים בסיכום חודש נובמבר. התל-בונד 40 טיפס החודש בשיעור של 4.6%. התל בונד 20 רשם עלייה של 2.06%. נציין, כי בחודשים ספטמבר-אוקטובר רשם מדד התל בונד 20 ירידה של 13.5%, מדד התל בונד 20 נחתך בתקופה זו ב-26%.

מדדים מובילים

מדד ת"א 25 רשם ירידה של 3.78% ל-642 נקודות ומדד ת"א 75 נסוג ב-6.27% לרמה של 376 נקודות. מדד הנדל"ן נפל ביותר מ-11%.

מניות בכותרות

קבוצת אי.די.בי המשיכה לרכז עניין, על רקע הידיעות בנוגע לתכניות בעלי השליטה, בראשות נוחי דנקנר, למחוק חלק מחברות המקבוצה מהמסחר בבורסה. אמש דיווחנו כי דיסקונט השקעות פרסמה מתוקנת למניות נכסין ובניין. דיסקונט השקעות מציעה כעת לרכוש 11% ממניות החברה (650 אלף מניות) לפי שער של 154 שקל למניה. בסה"כ מדובר כעת ברכישה בהיקף של כ-100 מיליון שקל, זאת לעומת הוצאה של 81.9 מיליון שקלים בהתאם להצעה הקודמת.

גם החברה לישראל וכיל לא יורדות מהכותרות. אמש דיווחנו כי עידן עופר, יו"ר החברה לישראל ובעל השליטה בחברה, אחזקה במניות חברה לישראל. עופר רכש אתמול (ה-30 לנובמבר) ממניות החברה לישראל בסכום של 17.2 מיליון שקל, לפי שער של 957.8 שקל למניה.

חברת אפריקה פרסמה אתמול דוחות מאכזבים והמניה נפלה בתגובה ב-6%, היום הוסיפה המניה ירידה של 13.4%. האנליסטית גליה מיכלביץ' מלידר שוקי הון, בשיחה עם bizportal בעקבות הדוחות כי "הדוח מהווה איתות לא טוב בעיקר בגלל המחיקות הגדולות. יש עוד מה למחוק בפרוייקטים של החברה במנהטן. גם במיאמי יש מה למחוק, אם כי הרבה פחות ממנהטן". לגבי הנכסים ברוסיה, אומרת מיכלביץ' כי "המחיקה שבוצעה יחסית קטנה וגם שם כמובן שיש עוד הרבה מאוד נכסים שבגינם עלולות להתבצע מחיקות בעתיד. ההכנסות בפרוייקטים לא נפגעו אלא שיעורי היוון שגדלו". המניה רושמת ירידה חדה גם היום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.