אמבאק ו-MBIA אומרות שלום לדירוגים הנחשקים: המניות איבדו גובה
ענקית הדירוגים, מוד'יס, חתכה היום את דירוגי ה-AAA של מבטחות האג"ח, MBIA ואמבאק, בטענה כי החברות הציגו יכולת ליקוייה בגיוס והון וביצירת עסקים חדשים. זאת, לאחר שמודיס הזהירה מוקדם יותר החודש מפני הורדת הדירוגים לשתי החברות ל-A בשל ירידת מחירי מניותיהן ויכולתן המוגבלת בגיוס הון חדש.
נזכיר כי כבר בתחילת החודש, ענקית הדירוגים, חברת S&P, הודיעה על הורדת הדירוג למבטחות האג"ח, אמבאק פיננשל (סימול: ABK) ו-MBIA (סימול: MBI), לרמה של AA מרמה של AAA. המעניין הוא שפרסום הורדות הדירוג דווקא העביר את מניות השתיים מירידות של 5% ו-7% לעליות שערים חדות בסגירה.
היום, מודיס הורידה את דירוגה של אמבאק ביטוחים בשלוש דרגות ל-AA3 - דרגת ההשקעות המדורגת במקום הרביעי מבין הדירוגים הגבוהים, בעוד שדירוגה של אמבאק פיננשל ירידה ל-A3 – דרגת ההשקעות המדורגת במקום השביעי מבין הדירוגים הגבוהים. מנגד, הדירוג של MBIA ביטוחים נחתך בחמש דרגות ל-A2, בעוד הדירוג של חברת MBIA ירד ל-BAA1 – שלוש רמות מעל "זבל".
התחזית בעבור החברות נותרה שלילית, בשל אי הוודאות האופפת את תוכניות העסקים של החברות. ראוי לציין, שתחזית שלילית מרמזת על אפשרות להורדת דירוג נוספת במהלך 12-18 החודשים הקרובים.
בהצהרה רשמית של חברת MBIA נאמר, כי החברה מבולבלת ומאוכזבת מהניתוח של חברת מוד'יס. "עם מקורות לתשלומים בהיקף של 16 מיליארד דולר, יש לנו הון מספק בכדי לענות על דרישותיהם של קובעי המדיניות", כך נמסר מהחברה. "בסיס ההון החזק של החברה, אף תחת התרחישים הקיצוניים של מודיס, תאפשר הישרדות במשבר האשראי".
בחברת אמבאק גם הגיבו באכזבה לניתוח של מודיס ואמרו כי אינם מסכימים עם התחזית השלילית. כמו כן, מסרו כי הם מצפים לראות תוצאות חיוביות מתהליכי הריפוי של החברה. בנוסף, באמבאק מסרו כי להורדת הדירוג לא תהיה שום השפעה על התחייבויות החברה ועל עסקיה הפיננסים.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
