נתב"ג הושבת שוב בגלל הרדיו הפיראטי

מנכ"ל רשות שדות התעופה הורה על עצירת כל ההמראות עד 21:30 בעקבות המשך השיבושים בקשר עם המטוסים, שגורמות תחנות הרדיו הפיראטיות. גם ועד העובדים משבית את הפעילות

אם מפריעים - לא ממריאים: ההמראות מנמל התעופה בן-גוריון יושבתו עד השעה 21:30 בעקבות שידורים של תחנות רדיו פיראטי, ששיבשו את עבודת מגדל הפיקוח. מוקדם יותר הודיע ועד רשות שדות התעופה כי ישבית את השדה במחאה על חוסר הטיפול בבעיה והאכיפה הלא מספקת מצד הרשויות.

בשעות אחר הצהריים נוצרו הפרעות קשר חמורות במגדל הפיקוח של שדה התעופה בן-גוריון, כתוצאה מהפעלתה של תחנת רדיו פיראטי. מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, הורה ליצור רווחי זמן גדולים יותר בין הטיסות הממריאות לבין אלו שנוחתות בנמל התעופה.

כתוצאה מהקשיים הטכניים, עוכבה יציאתם של ארבעה מטוסי נוסעים במשך כשעה וחצי. בהמשך איתרו הרשויות תחנה פיראטית בחיפה, שעמדה מאחורי ההשתלטות על התדרים. מנכ"ל הרשות הודיע כי ניתן לחזור לשגרה וביקש לאפשר תחילה את המראתן של ארבע הטיסות המעוכבות, ובהמשך – לדאוג לשאר המטוסים.

ועד רשות שדות התעופה אפשר לנוסעי הטיסות המעוכבות לצאת לדרכם, וסייע בהמראתן של שש טיסות נוספות. עם זאת, הוועד הכריז כי הוא ממשיך במחאה נגד תחנות הרדיו הפיראטי, שמקשות על פעולת העובדים בחודשים האחרונים. עובדי השדה שטוענים בתוקף כי הרשויות המוסמכות לא דואגות לאכוף את החוק ולפעול נגד מפעילי הרדיו הפיראטי, הודיעו כי ההמראות מנתב"ג יושבתו עד השעה 21:30.

למרות איתורה של התחנה הפיראטית בחיפה, השיבושים הטכניים חזרו לנתב"ג סמוך לשעה 19:30 בערב. מנכ"ל הרשות אופיר נאלץ להודיע פעם נוספת על עצירה של כל ההמראות.

הפרעות הקשר בנתב"ג אינן דבר חדש. רק שלשום הורה מנכ"ל הרשות על הפסקת ההמראות ועל הפרדה של כ-10 דקות בין נחיתה לנחיתה, בעקבות

שיבושי קשר בשני תדרים בשדה. לאחר כשעה הסתיימו ההפרעות והתנועה בנמל התעופה חזרה לסדרה.

לפני כחודש התעוררה סערה גדולה בעקבות שיבושים שנגרמו על ידי רדיו פיראטי, וועד עובדי נמל התעופה אף איימו לפתוח בשביתה אם הבעיה לא תיפתר. ביטול השביתה התאפשר רק ברגע האחרון בעקבות פנייתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לשר התחבורה, שאול מופז ולשר התקשורת, אריאל אטיאס, ולאור התחייבותו של האחרון לטפל בבעיית השיבושים וההפרעות למערכת הקשר.

בעיית הרדיו הפיראטי היא בעיה מוכרת לגורמים רבים, בהם גם משרד התקשורת, המשטרה וגורמי אכיפה שונים. כולם כאחד מנסים ללא הצלחה מזה כעשור להילחם בתופעת התחנות הפיראטיות שגורמות לשיבושי תדרים פוגעות באופן קשה, אחת לכמה שבועות, בסדר הטיסות ובבטיחות התעבורה האווירית במדינה.

לפני כעשר שנים זיהה משרד התקשורת את פוטנציאל הסכנה של התופעה ונלחם באמצעות המשטרה באופן אגרסיבי באותן תחנות, אשר קמות ללא אישור ומשדרות בתדרים המקבילים לתדרים של רשות שדות התעופה.

במסגרת המאבק נסגרו כמה תחנות רדיו והוגשו כתבי אישום כנגד המעורבים. אולם, במהלך השנתיים האחרונות חלה שוב התעוררות בתחום הרדיו הפיראטי וכרגיל גם הפעם, כמו בעבר, אותם בעלי תחנות רדיו, הן במגזר החרדי והן במגזר הרוסי, מתעלמים מהחוק ומסכנים את ביטחונים של מאות אלפי אנשים מדי יום.

לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

ניר ברקת
צילום: סיון פרג

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים

ירידות מחירים של עד 24% במוצרי צריכה ועלייה של מעל 40% ביבוא - משרד הכלכלה מסכם מחצית ועל השפעת הרפורמות החדשות ביבוא
מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה יבוא

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".

שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.

שינוי בדפוסי היבוא

הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.

במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.

ירידות רוחביות במוצרים

הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.