רכב חשמלי - תעברו עכשיו, אחרת תשלמו הרבה יותר
הרבה כתבות פורסמו בכל הקשור לכדאיות מעבר לרכב חשמלי, ואם כן אז מתי. ברשותכם אציג את נקודת המבט שלי, כמי שעשה את המעבר לחשמל לפני שנתיים וחצי, עם שתי המכוניות המשפחתיות של בעלת הבית ושל עבדכם הנאמן.
איוניק 5
ראשית – כן. עכשיו מיד!
אני אומר את זה בכל מקום אפשרי, כן, כן, כן – תעברו לחשמל כמה שיותר מהר. אפילו המעבר האישי שלי היה באיחור משהו של כשנה. ככל שתקדימו לעבור לרכב חשמלי ככה תגדילו את החסכון עד שהמיסים יעלו.
תנאי בסיסי הכרחי - טעינה ביתית
התנאי הבסיסי וההכרחי על מנת לעבור לחשמל הוא שיש לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית. אם יש לכם אפשרות כזו, תעברו עכשיו לחשמל. אם אין לכם אפשרות לעמדת טעינה ביתית אל תעברו לחשמל, וחפשו רכב היברידי.הנחות בסיסיות:
כמה הנחות יסוד חשובות על מנת שנקיים כאן דיון מקצועי וענייני:- למדינת ישראל אינטרס משמעותי שתעברו לרכב חשמלי. המעבר לרכב חשמלי קריטי להתייעלות האנרגטית של המדינה, ובאמצעות מעבר כזה המדינה יכולה לחסוך עלויות אנרגיה משמעותיות.
- אין שום יתרון לרכב רגיל שאינו חשמלי על פני רכב חשמלי – החל מכלי רכב קטנים כמו קיה פיקנטו או יונדאי i10 ועד כלי רכב גדולים עם שבעה מקומות. רכב חשמלי יהיה יעיל יותר משמעותית. לרכב מסחרי כשהוא מועמס, יש חסרונות במעבר לחשמל, אבל גם כאן יש פתרונות.
- טעינה – הנכון הוא להטעין לרוב את הרכב החשמלי בטעינת AC (טעינה ביתית / טעינה איטית) ולא בטעינת DC.
- המיסים המוטלים על כלי רכב חשמליים, ומחירי כלי הרכב במגמת עליה קבועה.
- סמוטריץ': "קוראים לישראלים לבוא הביתה" - הרפורמה במיסוי ההייטק יוצאת לדרך
- צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טעינה ביתית: הסיבה לחשיבות של עמדת טעינה ביתי היא כפולה:
- עלות - ראשית עלות החשמל הביתית כיום היא 61.45 אג' לכל קוט"ש. עלות טעינה ציבורית איטית AC תהיה בין שקל לשקל וחצי לקוט"ש. עלות קוט"ש בטעינה DC מהירה מגיעה לסביבות ה 2.5 ₪ לקוט"ש ויש כאלה שגובים יותר. כלומר בהיבט הכלכלי הטהור, הרכב משתלם באמת אם אתם 'מתדלקים' אותו בבית בעלות דלק זולה. (ואם יש לכם אפשרות לשים פאנלים סולריים על הגג, הכדאיות רק הולכת וגדלה).
- נוחות – הגעתם הביתה מהעבודה, יצאתם בערב וחזרתם – חברו את הרכב לטעינה. את היום שלמחרת אתם מתחילים עם סוללה טעונה, לא חייב להיות ב 100%, יכול להיות גם 80% או 70% אבל כמות חשמל שתספיק לכם למשימות היומיות שלכם. לחזור בערב מהעבודה ולהתחיל לחפש עמדת טעינה ציבורית איטית פנויה זה לא כיף גדול, ובמהרה אתם תקללו את מי שהמליץ לכם לעבור לחשמל. זה פשוט לא שימושי.
מיסוי
בשלב זה אנחנו לא יודעים אילו מיסים יושתו על כלי רכב חשמליים, אבל ברור שמיסים כאלה ככל הנראה יוטלו, ומיסים קיימים יוכבדו:
- מס קנייה – כיום שיעור המס עומד על 35%. אם לא תתקבל כל החלטה אחרת, ב 1.1.25 שיעור המס יעלה ל 83% ובכך יושווה למס המוטל על כלי רכב רגילים / היברידיים / פלאג אין. כרגע בדיונים האם לאמץ מתווה עליית מיסים עדכני, כזה שהחל מ 2025 המס יעלה לסביבות 45%-50%, שנה לאחר מכן לסביבות ה 65% ורק ב 2028 השוואה ל 83%.
- תחת מס קנייה עלה גם רעיון נוסף – גבייה של מס נמוך יותר על כלי רכב שעולם עד סכום של 200,000 ₪ ומס גבוה יותר על כלי רכב שעולם מעל 200,000 ₪. מצד אחד יש בזה משהו הוגן, שעדיין מאפשר לציבור להצטייד בכלי רכב חשמליים זולים יחסית, מצד שני יש בזה פתח ל'הנדסת מחירים' על ידי יבואני הרכב.
- מס נסועה – המדינה החליטה לגבות מס נסועה של 15 אג' לכל ק"מ ברכב חשמלי, החל ב 1.1.26 . לאחר מכן הבינה המדינה שעליה לבנות מנגנון מורכב למדי שיאפשר את גביית המס, שכן פרטי חדש לא צריך לעבור 'טסט' במכון רישוי, ובשלוש השנים הראשונות הבעלים רק משלם את אגרת הרישוי. עכשיו נשאלת השאלה איך גובים את המס הזה, ומה יעשה בעלים של רכב שמגיע בתום שלוש שנים ו 50,000 ק"מ, ופתאום נדרש לשלם למדינה מס בגובה 7500 ₪. כמה סטרטאפים ישראלים כבר פועלים בתחום שכל מטרתו להעביר כסף מהארנק שלכם לכיסים העמוקים של המדינה. המס הזה הוא משמעותי.
- אגרת רישוי. אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת היום על סכום קבוע של 567 ₪ בלבד, לא משנה איזה רכב חשמלי יש ברשותכם. המדינה קיבלה החלטה שהחל ב 1.1.25 אגרת הרישוי תהיה זהה לזה של רכב רגיל, לפי המדרגות המקובלות, כלומר התייקרות של כ 1800 בשנה בממוצע לרכב 'רגיל' והרבה מעבר לכך לרכב יקר.
חלק מעליות המיסים יחולו על כולם כמו אגרת רישוי או מס נסועה, וחלק מעליות המיסים יחולו רק על מי שיקנה בעתיד ולא כרגע. המסים יכולים לגרום לכך שהכדאיות הכלכלית בין רכב חשמלי לרכב על בנזין תשתנה. זה לא אפשרי בטווח הבינוני והארוך כי זה מה שהמדינה אמרה - היא רוצה לעודד את הרכבים החשמליים. מעבר לזה, יש גם את העניין האישי - כל אחד יעדיף לנסוע ברכב פחות מזהם. כלכלית זו שאלה פתוחה לזמן הקרוב, אבל לדעתי ברורה בטווח הבינוני והארוך:
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
הבדלים טכניים
יש מספר הבדלים שמספקים יתרונות גדולים לרכבים חשמליים.- כלי רכב חשמליים שונים במהותם מכלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית. בכלי רכב חשמליים יש הרבה פחות חלקים נעים, והמשמעות היא הרבה פחות בלאי.
- היעילות האנרגטית של מנוע בעירה פנימית עומד במקרה הטוב על כ 25% - 30% - כלומר מתוך האנרגיה הנוצרת במנוע, מרבית האנרגיה מתבזבזת על חיכוך וחום, ורק כרגע ממנה הופכך לתנועה. במנוע חשמלי הנצילות האנרגטית היא מעל 95% - כלומר בפועל כל האנרגיה המושקעת במנוע הופכת לתנועה. יעילות – אמרנו כבר.
- סוללה – כמות המלל השגוי על איכות ושרידות הסוללות היא גדולה מאוד. בפועל כבר נצבר נסיון עם סוללות של כלי רכב. היצרנים והיבואנים נותנים אחריות לסוללות לשבע או שמונה שנים ובין 150,000 ק"מ ל 200,000 ק"מ. להבין מה המשמעות של 'אחריות' יש לקרוא היטב את האותיות הקטנות של תעודות האחריות, עם זאת, בד"כ מדובר על ירידה של קיבולת הסוללה ביותר מ 30% לתקופת האחריות. בפועל, מכלי הרכב החשמליים שכבר נוסעים היום על הכבישים, הירידה בקיבולת הסוללה לא מגיעה לאחוז וחצי בשנה, כלומר כדי להגיע לאותם 30% יידרשו לא פחות מ 20 שנים. במאמר מוסגר – מי שיטעין את הרכב שלו באופן קבוע בטעינה מהירה, יגרום לנזק מצטבר לסוללה, ולכן יש להטעין את הרכב באופן קבוע בטעינת AC שהיא טעינה ביתית או טעינה ציבורית איטית. למען הסר ספק, אין שום בעיה להטעין את הרכב בטעינה מהירה כאשר אתם נוסעים לטיול או שנדרשת טעינה מהירה. הדגל האדום מונף על טעינה מהירה קבועה, ולא כזו מזדמנת מדי פעם.

- תחזוקה שוטפת – רכב עם מנוע בעירה פנימית נדרש לתחזוקה שוטפת של החלפת שמנים, פילטרים ועוד, כל שנה או 15,000 ק"מ. לטיפול זה עלויות שיכולות להגיע גם למעל 1000 ₪ בשנה. רכב חשמלי אינו נדרש לתחזוקה זו כלל, למעט שני דברים – החלפת פילטר מזגן (כמו בכל רכב אחר) ובחלק מכלי הרכב נדרשת החלפת נוזל קירור של הסוללה כל כמה עשרות ק"מ או מספר שנים.
- בלימה רגנרטיבית – כלי רכב חשמליים מצויידים במערכת שנקראת בלימה רגנרטיבית. מערכת בלימה זו מאפשרת להאט ואף לבלום את הרכב באופן מוחלט. מערכת זו למעשה הופכת את המנוע החשמלי של הרכב למערכת בלימה שבמקום לקבל חשמל ולהסתובב, הוא מאט את הרכב ומייצר חשמל ומטעין את הסוללה. קחו רכב חשמלי לירידה ארוכה ובסוף הירידה יהיה לכם בסוללה יותר חשמל ממה שהיה לכם בתחילת הירידה. המשמעות היא הרבה פחות שימוש במערכת הבלמים של הרכב, וכפועל יוצא אתם יכולים להתחיל לשכוח את ה'קנס' הקבוע במוסך של 'חייבים להחליף צלחות / רפידות'.
יבואנים, חברות ליסינג ולוביסטים
- יבואני כלי הרכב, כמו מדי שנה, יקדימו לשחרר ממיסים כמה שיותר כלי רכב על מנת למכור אותם במחירים הישנים. חלק יצליחו וחלק לא. זה גם תלוי ביכולת של היבואן להכניס את כלי הרכב לארץ, ועכשיו גם נכנסה מגבלה חדשה עליה קראתם לראשונה אצלנו בביזפורטל, עם מגבלה שהטילה המדינה על איחסון כלי רכב בנמלים.
- ליבואני רכב לובי חזק בכנסת, אולם הם לא מפעילים אותו בכל הקשור למיסי כלי רכב חשמליים. גם חברות הליסינג הגדולות נמנעות מהפעלת לובי בנושא. גם היבואניות וגם חברות הליסינג הן ספקיות כלי רכב למדינה באמצעות מכרזים. המדינה מחזיקה צי כלי רכב של עשרות אלפי כלי רכב. אף אחת מהשחקניות, על אף שהן חזקות ועשירות לא רוצה 'להסתכסך' עם פקידי האוצר, ולהפעיל לחצים, וכך יוצא שמעט מאוד מהלחץ האמיתי שהמדינה תשית על הציבור אכן מגיע לחברי הכנסת שעסוקים כמו תמיד בעיקר בעצמם.
סיכום
אתם תעברו לרכב חשמלי. היום / מחר / בעוד שנה או בעוד שלוש שנים, אבל אתם תעברו לרכב חשמלי. ככל שתקדימו את המעבר לרכב חשמלי, אתם תגדילו את החסכון שתייצרו לעצמכם.
- 15.ישראל 15/10/2024 03:05הגב לתגובה זוברגע שיעלו מילים ככל שהמילים יהיו יותר גבוהים אנשים לא יוכלו לשלם ואז עדיף שיעלו כמה שיותר ויותר ויותר אנשים לא ישלמו ויעבדו בשחור ככה יהיה להם כסף רק על הנייר ואצלינו ישאר הכסף האמנתי אז עלה תעלו מהר כדי שיגמר
- 14.בועז 14/10/2024 22:42הגב לתגובה זורכב חשמלי לרוב דורש צמיגים יקרים יותר. בנוסף עקב יכולת התאומה המהירה הבלאי מהיר יותר וזה עלות משמעותית לעומת רכב בנזין מקביל
- 13.עוד הנדסת תודעה? 14/10/2024 10:44הגב לתגובה זוועלות הסוללה (הולכת אחרי 5-7 שנים) היא יותר מכל הדלק שתחסכו. בכל תאונה קלה+ הרכב טוטל-לוס. הביטוח יקר. הפסקת חשמל (מלחמה)? הרכב מושבת. ועוד ועוד ועוד.
- 12.גיא 14/10/2024 08:56הגב לתגובה זואבל אם יש לי רכב ספורטיבי ב- 30 אלף שמשרת אותי נאמנה אז למה? והטווחים עדיין עלובים ביחס לקצב הטעינה.
- 11.Muda 13/10/2024 19:25הגב לתגובה זורכב חשמלי נורמלי משפחתי עולה באיזורה200-250. משפחתי רגיל 80-150. זה פער שאי אפשר לסגור עם הפרשי דלק.
- 10.פיסטון 13/10/2024 15:08הגב לתגובה זומכונית חשמלית דומה לאייפון, מה שקנית היום, כבר מיושן ברגע שיצא מהמפעל. כמו המון מוצרי צריכה אחרים, גם רכב הפך להיות מוצר מתכלה וחסר תועלת גם אם הוא תקין לחלוטין, רק בגלל שהוא כבר "ישן". בארץ המושג "ישן" הרבה יותר גרוע מרוב העולם בגלל איכות שירות נמוכה ולא מקצועית שגורמת לכלי רכב להפוך לבעייתיים מהר מאוד. המסקנה, חכו, כל יום נולד עוד רכב סיני חדש, קצת יותר מתוחכם וקצת יותר מהיר וקצת יותר זול. שום דבר לא בוער ואם חסכתם שקל היום, מחר הוא ילך על משהו אחר.
- 9.מוני 13/10/2024 14:40הגב לתגובה זוטווח ממוצע של 400 קמ ומטה של רוב החשמליות הוא עלוב במחיר מופרז לחלוטין.
- 8.ש 13/10/2024 14:36הגב לתגובה זומספיק עם הדחיפה לקנות ולקנות ללא תלות במחיר. המחירים גבוהים ללא כל פרופורציה. אם לא תרוצו לקנות, אולי המחירים יירדו או שלפחות לא יעלו.
- 7.ירון 13/10/2024 14:29הגב לתגובה זומה הטעם לרכוש רכב ב 200,000 ש"ח כשבכוד שנה ייצא רכב חדיש יותר בכל מובן (תחום הסוללה החשמלית נמצא בפיתוח מתמיד), מה שיוזיל את מחיר הרכב שלך משמעותית ויותיר אותו כאבן שאין לה הופכין בלוח המודעות ביד 2? רכבי יד שניה חשמליים נמכרים בעשרות אחוזים פחות ממחיר המחירון, אם בכלל.
- גם ברכב בנזין יש מלא רכבים חדשים וטנולוגיותמשנוספות כל שנה (ל"ת)עמית 13/10/2024 19:31הגב לתגובה זו
- 6.אבי 13/10/2024 13:59הגב לתגובה זואין קונים למשומשות ראו הוזהרתם!
- רמי 13/10/2024 19:30הגב לתגובה זוהמחירון יורד לפי בלאי הסוללה שהוא פונקציה של כמות הקילומטרז שעשה הרכב.אין כמו רכב חשמלי זה תענוג וכייף .. במיוחד אקספנג'
- 5.אורן 13/10/2024 13:54הגב לתגובה זובעבר הממשלה עודדה כלכלית רכבים חשמליים. כיום ברור שהממשלה הנוכחית רוצה לחלוב רכבים חשמליים, כי בעליהן הם שמאלנים שלא בבייס שלה, וכי זה מקור מיסוי זמין ומי שיש לו כבר חשמלי הוא שבוי של המיסוי. אז צריך להניח שמס הנסועה הספציפי לרכבים חשמליים רק יילך ויגדל. זו הסיבה שהחלטתי לא לקנות חשמלי למרות היתרונות הנכונים שמצויינים בכתבה
- 4.קרינה 13/10/2024 13:39הגב לתגובה זומה לגבי קרינה?
- 3.אבג 13/10/2024 13:00הגב לתגובה זוובכל זאת כדאי להדגיש שוב גם כאן (זה הוזכר בכתבה): למי שאין טעינה ביתית רגילה-שלא יתקרב
- 2.לרון 13/10/2024 12:27הגב לתגובה זובהוצאות החיים,מה עוד שעוד מעט לא יהיה חשמל לטעינה,אז תהיה לכם א ו ל י תכנית חיסכון בחניון הבית
- 1.שטויות בקילו 13/10/2024 12:19הגב לתגובה זוככל שהשנים עוברות הירידה ביעילות הסוללה תהפוך למשמעותית הרבה יותר מ1.5% לשנה. הירידה אינה לינארית וניכר שהכתב רחוק מתחום הטכנולוגיה
- אלפונסו 13/10/2024 15:32הגב לתגובה זונכון, היה מישהו שפוצץ טסלה בת 8 שנים כי הלכה לו הסוללה ורצו ממנו 22 אלף דולר. תרשמו החיפוש "לא רצה לשלם על החלפת הסוללה בטסלה" אז לא כל כך מסתדרת ההצהרה שלו עם המציאות. ברגע שצריך לשלם עשרות אלפים על החלפת סוללה כל התמונה משתנה, עד שלא יהיה שוק ברור של תיקוני סוללה או החלפת תאי סוללה זה הימור
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח.
הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין.
טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.
החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס. מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.
שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.
העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.
- טלקאר נכנסת לתחום הליסינג לפרטיים
- מוסו EV - נהיגה ראשונה בדגם ה'לייף סטייל' של KGM
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים
מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה - העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.
מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות
אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%. סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.
ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

