שוק הרכבים החשמליים - לאן?
המצב בשוק והצמיחה המוערכת ב-2024
שוק הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח בקצב מהיר גם ב-2024, כאשר האנליסטים צופים גידול שנתי ממוצע של 23% עד שנת 2035. בארצות הברית, נמכרו מעל ל-1.4 מיליון רכבים חשמליים בשנת 2023, עם עלייה של יותר מ-40% בהשוואה לשנה הקודמת. באירופה, נמכרו כמעט 3.2 מיליון רכבים חשמליים, גידול של כמעט 20% לעומת 2022. בסין, השוק הגדול בעולם, נמכרו למעלה מ-5 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת.החברות המרכזיות בתחוםהשוק נשלט על ידי מספר חברות מובילות, כאשר טסלה, BYD וניסאן הן השחקניות הבולטות ביותר:
- טסלה: טסלה ממשיכה להוביל את השוק עם מכירות חזקות של דגמים כמו Model 3 ו-Model Y. בארצות הברית, טסלה מחזיקה בנתח שוק משמעותי של מעל ל-60% משוק הרכבים החשמליים.
- BYD: החברה הסינית BYD היא השחקנית הגדולה ביותר בסין עם מכירות שיא של דגמים כמו Tang ו-Han. בסין, נתח השוק של BYD עולה על 30%.
- ניסאן: ניסאן ממשיכה להיות שחקן מרכזי בשוק האירופי עם דגם ה-Leaf הפופולרי שלה. ניסאן מחזיקה בנתח שוק משמעותי במיוחד ביפן ובאירופה.
נתח השוק בארה"ב, אירופה וסיןבארצות הברית, טסלה מובילה את השוק עם יותר מ-60% מנתח השוק. באירופה, שוק הרכבים החשמליים מפוזר יותר, כאשר טסלה, פולקסווגן וניסאן מתחרות על הבכורה. בסין, BYD וטסלה הן השחקניות המרכזיות, כאשר BYD מובילה עם נתח שוק של מעל ל-30%.
95% מהרכבים החדשים בנורבגיה הם חשמלייםבמדינות שונות יש מקומות ייחודיים שמובילים בתחום הרכבים החשמליים:
- נורבגיה: נורבגיה היא המובילה בעולם באחוז הרכבים החשמליים, עם 95% מכלל הרכבים החדשים שנמכרים הם חשמליים. המדינה מציעה תמריצים כלכליים משמעותיים למעבר לרכבים חשמליים.
- גרמניה: גרמניה היא השוק הגדול ביותר באירופה לרכבים חשמליים, עם 18% מכלל המכירות של רכבים חדשים שהיו רכבים חשמליים בשנת 2023.
- סין: סין היא השוק הגדול ביותר בעולם לרכבים חשמליים מבחינת כמות מכירות, והיא ממשיכה להשקיע בתשתיות ובתמריצים כדי להגדיל את אחוז הרכבים החשמליים על הכביש.
מדיניות ממשלתית ותמריצים כלכלייםהצמיחה בשוק הרכבים החשמליים נתמכת על ידי מדיניות ממשלתית ותמריצים כלכליים. בארצות הברית, חוק האינפלציה (IRA) מספק זיכוי מס של 7,500 דולר לרכבים חשמליים שעומדים בדרישות מסוימות, מה שתמך במכירות של דגמים פופולריים כמו ה-Tesla Model Y. באירופה, המדיניות משתנה בין המדינות, כאשר בגרמניה, למשל, הוסרו סובסידיות לרכבים היברידיים טעונים (PHEV) ונסגרו כל הסובסידיות לרכבים חשמליים בסוף 2023.
חדשנות טכנולוגית ושיפור חוויית המשתמשהחדשנות הטכנולוגית בתחום הסוללות והטעינה המהירה ממשיכה לשפר את חוויית המשתמש ולהפוך את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים. לדוגמה, שיפורים בטכנולוגיית הסוללות יכולים להפחית את עלויות הייצור ולהגדיל את טווח הנסיעה של הרכבים. חברות כמו טסלה, ניסאן ו-BYD משקיעות בפיתוח סוללות חדשות ובתשתיות טעינה מתקדמות. העלייה במכירות משקפת את האמון הגובר של הצרכנים בטכנולוגיה וביתרונותיה הסביבתיים.
תשתיות טעינה ותחזוקת רכבים חשמלייםאחד האתגרים הגדולים ביותר לשוק הרכבים החשמליים הוא הצורך בהקמת תשתית טעינה מתאימה. כיום, קיים מחסור בתחנות טעינה מהירות, במיוחד באזורים כפריים ובפרברים. ממשלות ויזמים פרטיים משקיעים בהקמת רשתות טעינה רחבות ומתקדמות. בארצות הברית, למשל, התוכנית הפדרלית משקיעה מיליארדי דולרים בהקמת תחנות טעינה ציבוריות כחלק מהמאמצים לעודד את המעבר לרכבים חשמליים.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מגמות עולמיות וחדירה לשווקים חדשיםבעוד שהצמיחה בשווקים המפותחים נמשכת, רכבים חשמליים מתחילים לחדור גם לשווקים מתפתחים כמו הודו וברזיל. במדינות אלו, רכבים דו-גלגליים ותלת-גלגליים חשמליים הופכים לפופולריים יותר בשל נגישותם ומחירם הנמוך יחסית. בהודו, לדוגמה, מכירות רכבים חשמליים עלו ב-70% בשנת 2023, כאשר נרשמו כ-80,000 רכבים חשמליים חדשים.
- 7.מיקי 05/06/2024 20:54הגב לתגובה זואין תמריצים וההפך מעלים את המיסים ועושים הכל כדי שלא נעבור לחשמליות. מצד שני גם תשתיות ציבוריות אין וגם לא אופק אופטימי... בקיצור מדיניות כושלת בכל תחום
- 6.טקסט שטחי מדי (ל"ת)לוקו 04/06/2024 19:09הגב לתגובה זו
- 5.מיואש 04/06/2024 13:58הגב לתגובה זובקרוב - מס נסועה על רכבים חשמליים בלבד.
- 4.טכנולוגיה לא מספיק מבושלת (ל"ת)העיקר שמו טאבלט 03/06/2024 17:42הגב לתגובה זו
- 3.איתי 02/06/2024 17:19הגב לתגובה זוירידה חדה בביצועים וץ ירידה הקיבולת הסוללה ונזק מצטבר. בהצלחה למי שקונה
- 2.חיגז 02/06/2024 15:07הגב לתגובה זומאמר מגמטי מזכיר רק את טסלה,BYD,ושארהחברות.היכן ינדאי ,קיה
- 1.שוק הרכבים החשמליים - לאן? לפח. (ל"ת)הצחתיהוני 02/06/2024 13:55הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
