
טויוטה בשיא מכירות, למרות חולשה בסין ויפן - כמה רכבים מוכרת ענקית הרכב?
רכבי היברידי והחשמליים מצעידים את טויוטה למכירות בקצב של 11 מיליון רכבים בשנה, אבל התחרות המקומית בסין והירידה ביפן מדאיגים
טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, רשמה שיא חדש במכירות גלובליות במחצית הראשונה של שנת הכספים שלה (שמסתיימת בספטמבר; השנה הפיסקלית שלה מתחילה במרץ). החברה, לרבות חברות-הבת דייהטסו והינו מוטורס, מכרה מעל 5.54 מיליון רכבים ברחבי העולם, עלייה של כ-7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בקצב מכירות שנתי העולה על 11 מיליון. במקביל, הייצור של הקבוצה חצה את רף ה-5 מיליון רכבים, עם עלייה של כמעט 6% לעומת השנה הקודמת.
הביקוש בצפון אמריקה ממשיך להיות חזק, אך באסיה נרשמה חולשה. מכירות טויוטה בסין ירדו ב-1% בחודש ספטמבר בלבד, וביפן נרשמה ירידה של 5% בעקבות ירידה בייצור שנגרמה בין היתר עקב ריקול רחב לדגם הפריוס. האתגר משמעותי, במיוחד לאור העובדה שמדובר בשווקים חשובים עבור החברה.
למרות זאת, שוק הרכב האמריקאי היווה נקודת אור עבור טויוטה, עם עלייה של יותר מ-14% במכירות במהלך אותה תקופה. גם באירופה נרשמה יציבות, עם מכירה של כ-635 אלף רכבים בחצי השנה, מתוכם 77% היו רכבים ממוזגים (היברידיים וחשמליים).
מבחינת דגמים, טויוטה מצליחה לשמור על רלוונטיות בעיקר הודות להתרחבות בתחום הרכבים ההיברידיים והחשמליים. הביקוש לדגמים כמו bZ3X וההיברידיים המסורתיים תרם לייצוב נתח השוק בסין, גם אם חלק מהתמיכה הממשלתית הצטמצמה. יחד עם זאת, התחרות מצד יצרניות מקומיות בסין ובראשן BYD ממשיכה להציב אתגרים.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- הצעד של החברה בדרך להיות רשת הקמעונאות הגדולה בעולם, ומה קרה היום לפני 14 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התקופה חיובית עבור טויוטה במונחים גלובליים, אך דורשת מבט זהיר קדימה בעיקר על רקע התחרות העצומה שמתחוללת בשוק הסיני אך גולשת לכל העולם. העלייה בביקושים בשווקים מערביים, לרבות ארה"ב ואירופה, מצליחה לאזן את הקשיים באסיה, אך לא ברור אם המגמה הזו תוכל להימשך לאורך זמן. הגידול בהיצע של רכבים חשמליים זולים מצד מתחרות אסיאתיות עשוי ללחוץ על שולי הרווח של טויוטה, מה שיחייב אותה להגיב באסטרטגיות מחיר ומוצר מותאמות יותר.
שאלות ותשובות על שיא המכירות של טויוטה
כיצד הצליחה טויוטה לשבור שיא מכירות גלובלי במחצית הראשונה של 2025 למרות ירידה במכירות בשווקים אסיאתיים חשובים?
היכולת של טויוטה להגיע לשיא מכירות גלובלי נובעת מהשילוב בין גיוון גאוגרפי לבין גמישות ייצור. החברה השקיעה לאורך השנים בביזור קווי הייצור והפיתוח שלה, מה שאיפשר לה לנצל את ההתאוששות בביקושים בארה״ב ובאירופה. היא נהנתה ממותג חזק ומוניטין של אמינות, במיוחד בדגמים היברידיים, במקביל להתרחקות של צרכנים רבים ממותגים אמריקאים מסורתיים. במקביל, טויוטה שימשה כ"עוגן אמון" בתקופה של חוסר יציבות כלכלית, בזכות התמקדות באיכות לאורך זמן ולא במרוץ קצר טווח אחר חדשנות. זה איפשר לה לשמור על נפח ייצור גבוה גם כאשר אסיה, ובעיקר סין, הפכה למאתגרת.
- ג'ילי סטאריי בנזין- מבחן לרכב שלא יגיע לשוק המקומי
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
מהם הדגמים המרכזיים שטויוטה מציעה כיתרון תחרותי בשוק הסיני, למרות ההאטה שם?
ה-bZ3X, רכב חשמלי בגודל בינוני שמיוצר בשיתוף פעולה עם שותף מקומי, נועד להתמודד עם התחרות הישירה מצד BYD ודומיה. טויוטה שמה דגש גם על דגמים היברידיים שצורכים פחות דלק – מה שמושך קהל שמחפש פתרון מעבר לקראת מעבר לרכב חשמלי. עם זאת, התחרות בסין אינה רק על מוצר, אלא גם על חוויית משתמש, תוכנה, וממשקי רכב-נהג. בנקודה הזו טויוטה עדיין נחשבת למרוסנת יחסית לעומת מותגים סינים שמציעים עדכונים מהירים יותר, חידושים טכנולוגיים ודגמים עם ממשק דיגיטלי מתקדם יותר.
כיצד השפיעה הקריאה לתיקון (ריקול) לדגם פריוס על הפעילות של טויוטה ביפן?
הריקול היה תוצאה של תקלה בתכנון מערכת הבלימה והחשמל של הפריוס, דגם הדגל ההיברידי של החברה. בגלל מרכזיותו של הדגם הזה ביפן, ובשל העובדה שמדובר בתרבות עסקית שבה כל תקלה נתפסת כחולשה מערכתית – ההשלכות היו מעבר לירידה נקודתית במכירות. הריקול פגע גם באמון הציבורי וגם בעבודת הספקים של טויוטה, שנדרשו להשהות משלוחים. יתרה מכך, פגיעה בייצור מקומי השפיעה גם על ההיצע ליצוא – שכן יפן היא בסיס ייצור עיקרי לרכבים היברידיים. זו המחשה לחשיבות שבניהול סיכונים מוקפד בשרשרת האספקה.
למה דווקא ארצות הברית ממשיכה להיות מוקד צמיחה עבור טויוטה למרות התחרות מבית?
מעבר לאיכות הנתפסת ולמחיר תחרותי, טויוטה הבינה מוקדם את החשיבות של ייצור מקומי בארה״ב. היא הקימה מפעלים במספר מדינות בארה״ב שמעסיקים עשרות אלפי עובדים – מה שמסייע לה לזכות בתמיכה פוליטית ובאמון צרכנים. בנוסף, בניגוד לטסלה שמתמקדת ברכב חשמלי בלבד, טויוטה מציעה קשת פתרונות: היברידי, פלאג-אין, ובקרוב גם מימן. הגישה הזו מאפשרת לה לענות על צרכים מגוונים במדינה ענקית כמו ארה״ב שבה התשתית החשמלית אינה אחידה. החוזק שלה בקטגוריות כמו ה-RAV4, הקאמרי והטקומה מאפשר לה לשמר נתח שוק משמעותי.
מתי נוסדה טויוטה, ומה היו שלבי ההתפתחות העיקריים שלה לאורך השנים?
טויוטה הוקמה ב-1937 על ידי קייצ׳ירו טויודה, בן למשפחת תעשיינים שהתמחתה במכונות אריגה. החזון היה להקים תעשיית רכב יפנית שתתחרה ביצרנים האמריקאים. בשנות ה-50, אחרי מלחמת העולם השנייה, החברה כמעט קרסה אך קיבלה חוזה מהצבא האמריקאי לשינוע ציוד – מה שהציל אותה. משנות ה-60 טויוטה החלה בייצוא מאסיבי לארה"ב, ובשנות ה-80 יצרה מפעלים מחוץ ליפן. פריצת הדרך הגדולה שלה הייתה עם השקת הפריוס ב-1997 – הרכב ההיברידי המסחרי הראשון. משם היא התרחבה למותגים נוספים, נישת רכבים מסחריים, ותחומי טכנולוגיה מתקדמים.
מהם עקרונות הייצור שעליהם מבוססת תרבות העבודה של טויוטה ומה ייחודי בהם?
טויוטה פיתחה את ה-Toyota Production System – שיטה שמבוססת על שני עקרונות יסוד: Just-in-Time (ייצור לפי דרישה) ו-Jidoka (אוטומציה עם מגע אנושי). כלומר, עצירת קו הייצור במקרה של תקלה נתפסת כחלק מהשיטה – לא ככישלון. נוסף לכך, מושג ה-Kaizen (שיפור מתמיד) הוא עמוד תווך של התרבות הארגונית, ומשמעותו שכל עובד, בכל דרג, אחראי לאתר ולפתור בעיות. הגישה הזו תרמה ליצירת מוצרים איכותיים במיוחד, ושימשה מודל לחברות רבות אחרות.
כמה מותגים נמצאים תחת קבוצת טויוטה, ומה ההבדלים ביניהם?
טויוטה עצמה מחזיקה במספר מותגים: טויוטה (המותג הכללי), לקסוס (מותג יוקרה), דייהטסו (מכוניות קטנות, בעיקר לשוק היפני והמזרח-אסיאתי), והינו (רכב מסחרי כבד). כל מותג מתמקד בפלח שוק שונה: בעוד שטויוטה מציעה רכב משפחתי ואמין, לקסוס מדגישה יוקרה ושירות, ודייהטסו מציעה פתרונות אורבניים קומפקטיים. ההחזקה המפוצלת מאפשרת גמישות שיווקית וייצורית – כאשר חלק מהמותגים גם משתפים פלטפורמות ייצור לצמצום עלויות.
כיצד נערכת טויוטה למעבר הגלובלי לרכב חשמלי?
טויוטה נקטה בגישה שמרנית יחסית בתחום הרכב החשמלי המלא (BEV), מתוך תפיסה שהעולם אינו מוכן עדיין למעבר חד. היא השקיעה רבות בטכנולוגיות ביניים – בעיקר היברידי ופלאג-אין – וממשיכה לפתח רכבים מונעי מימן. לאחרונה, היא הגבירה השקעות בפלטפורמת bZ (Beyond Zero) המיועדת לרכבים חשמליים, עם שיתופי פעולה בפיתוח סוללות מצב מוצק (solid state). טויוטה מבינה שהשוק משתנה, אך מעדיפה להציג טכנולוגיות בשלות ולא למהר עם מוצרים שעשויים להכביד על המוניטין שלה.
מה תפקידה של Woven by Toyota בעתיד התחבורה?
Woven היא זרוע החדשנות של טויוטה ומפתחת פתרונות מתקדמים בערים חכמות, רכב אוטונומי, תשתיות מידע לתחבורה, ומערכות הפעלה לרכב. אחת היוזמות הבולטות שלה היא "Woven City" – עיר ניסיונית שבנויה מתשתיות דיגיטליות מהיסוד ומאפשרת ניסוי של טכנולוגיות בזמן אמת. טויוטה מבינה שהתחרות בעתיד לא תהיה רק על הרכב – אלא על חוויית הנסיעה, האינטגרציה עם החיים הדיגיטליים, והשירותים סביב הנהג.
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.
למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
המחיר - 159,990 ש"ח

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
