
טויוטה בשיא מכירות, למרות חולשה בסין ויפן - כמה רכבים מוכרת ענקית הרכב?
רכבי היברידי והחשמליים מצעידים את טויוטה למכירות בקצב של 11 מיליון רכבים בשנה, אבל התחרות המקומית בסין והירידה ביפן מדאיגים
טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, רשמה שיא חדש במכירות גלובליות במחצית הראשונה של שנת הכספים שלה (שמסתיימת בספטמבר; השנה הפיסקלית שלה מתחילה במרץ). החברה, לרבות חברות-הבת דייהטסו והינו מוטורס, מכרה מעל 5.54 מיליון רכבים ברחבי העולם, עלייה של כ-7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בקצב מכירות שנתי העולה על 11 מיליון. במקביל, הייצור של הקבוצה חצה את רף ה-5 מיליון רכבים, עם עלייה של כמעט 6% לעומת השנה הקודמת.
הביקוש בצפון אמריקה ממשיך להיות חזק, אך באסיה נרשמה חולשה. מכירות טויוטה בסין ירדו ב-1% בחודש ספטמבר בלבד, וביפן נרשמה ירידה של 5% בעקבות ירידה בייצור שנגרמה בין היתר עקב ריקול רחב לדגם הפריוס. האתגר משמעותי, במיוחד לאור העובדה שמדובר בשווקים חשובים עבור החברה.
למרות זאת, שוק הרכב האמריקאי היווה נקודת אור עבור טויוטה, עם עלייה של יותר מ-14% במכירות במהלך אותה תקופה. גם באירופה נרשמה יציבות, עם מכירה של כ-635 אלף רכבים בחצי השנה, מתוכם 77% היו רכבים ממוזגים (היברידיים וחשמליים).
מבחינת דגמים, טויוטה מצליחה לשמור על רלוונטיות בעיקר הודות להתרחבות בתחום הרכבים ההיברידיים והחשמליים. הביקוש לדגמים כמו bZ3X וההיברידיים המסורתיים תרם לייצוב נתח השוק בסין, גם אם חלק מהתמיכה הממשלתית הצטמצמה. יחד עם זאת, התחרות מצד יצרניות מקומיות בסין ובראשן BYD ממשיכה להציב אתגרים.
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התקופה חיובית עבור טויוטה במונחים גלובליים, אך דורשת מבט זהיר קדימה בעיקר על רקע התחרות העצומה שמתחוללת בשוק הסיני אך גולשת לכל העולם. העלייה בביקושים בשווקים מערביים, לרבות ארה"ב ואירופה, מצליחה לאזן את הקשיים באסיה, אך לא ברור אם המגמה הזו תוכל להימשך לאורך זמן. הגידול בהיצע של רכבים חשמליים זולים מצד מתחרות אסיאתיות עשוי ללחוץ על שולי הרווח של טויוטה, מה שיחייב אותה להגיב באסטרטגיות מחיר ומוצר מותאמות יותר.
שאלות ותשובות על שיא המכירות של טויוטה
כיצד הצליחה טויוטה לשבור שיא מכירות גלובלי במחצית הראשונה של 2025 למרות ירידה במכירות בשווקים אסיאתיים חשובים?
היכולת של טויוטה להגיע לשיא מכירות גלובלי נובעת מהשילוב בין גיוון גאוגרפי לבין גמישות ייצור. החברה השקיעה לאורך השנים בביזור קווי הייצור והפיתוח שלה, מה שאיפשר לה לנצל את ההתאוששות בביקושים בארה״ב ובאירופה. היא נהנתה ממותג חזק ומוניטין של אמינות, במיוחד בדגמים היברידיים, במקביל להתרחקות של צרכנים רבים ממותגים אמריקאים מסורתיים. במקביל, טויוטה שימשה כ"עוגן אמון" בתקופה של חוסר יציבות כלכלית, בזכות התמקדות באיכות לאורך זמן ולא במרוץ קצר טווח אחר חדשנות. זה איפשר לה לשמור על נפח ייצור גבוה גם כאשר אסיה, ובעיקר סין, הפכה למאתגרת.
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
מהם הדגמים המרכזיים שטויוטה מציעה כיתרון תחרותי בשוק הסיני, למרות ההאטה שם?
ה-bZ3X, רכב חשמלי בגודל בינוני שמיוצר בשיתוף פעולה עם שותף מקומי, נועד להתמודד עם התחרות הישירה מצד BYD ודומיה. טויוטה שמה דגש גם על דגמים היברידיים שצורכים פחות דלק – מה שמושך קהל שמחפש פתרון מעבר לקראת מעבר לרכב חשמלי. עם זאת, התחרות בסין אינה רק על מוצר, אלא גם על חוויית משתמש, תוכנה, וממשקי רכב-נהג. בנקודה הזו טויוטה עדיין נחשבת למרוסנת יחסית לעומת מותגים סינים שמציעים עדכונים מהירים יותר, חידושים טכנולוגיים ודגמים עם ממשק דיגיטלי מתקדם יותר.
כיצד השפיעה הקריאה לתיקון (ריקול) לדגם פריוס על הפעילות של טויוטה ביפן?
הריקול היה תוצאה של תקלה בתכנון מערכת הבלימה והחשמל של הפריוס, דגם הדגל ההיברידי של החברה. בגלל מרכזיותו של הדגם הזה ביפן, ובשל העובדה שמדובר בתרבות עסקית שבה כל תקלה נתפסת כחולשה מערכתית – ההשלכות היו מעבר לירידה נקודתית במכירות. הריקול פגע גם באמון הציבורי וגם בעבודת הספקים של טויוטה, שנדרשו להשהות משלוחים. יתרה מכך, פגיעה בייצור מקומי השפיעה גם על ההיצע ליצוא – שכן יפן היא בסיס ייצור עיקרי לרכבים היברידיים. זו המחשה לחשיבות שבניהול סיכונים מוקפד בשרשרת האספקה.
למה דווקא ארצות הברית ממשיכה להיות מוקד צמיחה עבור טויוטה למרות התחרות מבית?
מעבר לאיכות הנתפסת ולמחיר תחרותי, טויוטה הבינה מוקדם את החשיבות של ייצור מקומי בארה״ב. היא הקימה מפעלים במספר מדינות בארה״ב שמעסיקים עשרות אלפי עובדים – מה שמסייע לה לזכות בתמיכה פוליטית ובאמון צרכנים. בנוסף, בניגוד לטסלה שמתמקדת ברכב חשמלי בלבד, טויוטה מציעה קשת פתרונות: היברידי, פלאג-אין, ובקרוב גם מימן. הגישה הזו מאפשרת לה לענות על צרכים מגוונים במדינה ענקית כמו ארה״ב שבה התשתית החשמלית אינה אחידה. החוזק שלה בקטגוריות כמו ה-RAV4, הקאמרי והטקומה מאפשר לה לשמר נתח שוק משמעותי.
מתי נוסדה טויוטה, ומה היו שלבי ההתפתחות העיקריים שלה לאורך השנים?
טויוטה הוקמה ב-1937 על ידי קייצ׳ירו טויודה, בן למשפחת תעשיינים שהתמחתה במכונות אריגה. החזון היה להקים תעשיית רכב יפנית שתתחרה ביצרנים האמריקאים. בשנות ה-50, אחרי מלחמת העולם השנייה, החברה כמעט קרסה אך קיבלה חוזה מהצבא האמריקאי לשינוע ציוד – מה שהציל אותה. משנות ה-60 טויוטה החלה בייצוא מאסיבי לארה"ב, ובשנות ה-80 יצרה מפעלים מחוץ ליפן. פריצת הדרך הגדולה שלה הייתה עם השקת הפריוס ב-1997 – הרכב ההיברידי המסחרי הראשון. משם היא התרחבה למותגים נוספים, נישת רכבים מסחריים, ותחומי טכנולוגיה מתקדמים.
מהם עקרונות הייצור שעליהם מבוססת תרבות העבודה של טויוטה ומה ייחודי בהם?
טויוטה פיתחה את ה-Toyota Production System – שיטה שמבוססת על שני עקרונות יסוד: Just-in-Time (ייצור לפי דרישה) ו-Jidoka (אוטומציה עם מגע אנושי). כלומר, עצירת קו הייצור במקרה של תקלה נתפסת כחלק מהשיטה – לא ככישלון. נוסף לכך, מושג ה-Kaizen (שיפור מתמיד) הוא עמוד תווך של התרבות הארגונית, ומשמעותו שכל עובד, בכל דרג, אחראי לאתר ולפתור בעיות. הגישה הזו תרמה ליצירת מוצרים איכותיים במיוחד, ושימשה מודל לחברות רבות אחרות.
כמה מותגים נמצאים תחת קבוצת טויוטה, ומה ההבדלים ביניהם?
טויוטה עצמה מחזיקה במספר מותגים: טויוטה (המותג הכללי), לקסוס (מותג יוקרה), דייהטסו (מכוניות קטנות, בעיקר לשוק היפני והמזרח-אסיאתי), והינו (רכב מסחרי כבד). כל מותג מתמקד בפלח שוק שונה: בעוד שטויוטה מציעה רכב משפחתי ואמין, לקסוס מדגישה יוקרה ושירות, ודייהטסו מציעה פתרונות אורבניים קומפקטיים. ההחזקה המפוצלת מאפשרת גמישות שיווקית וייצורית – כאשר חלק מהמותגים גם משתפים פלטפורמות ייצור לצמצום עלויות.
כיצד נערכת טויוטה למעבר הגלובלי לרכב חשמלי?
טויוטה נקטה בגישה שמרנית יחסית בתחום הרכב החשמלי המלא (BEV), מתוך תפיסה שהעולם אינו מוכן עדיין למעבר חד. היא השקיעה רבות בטכנולוגיות ביניים – בעיקר היברידי ופלאג-אין – וממשיכה לפתח רכבים מונעי מימן. לאחרונה, היא הגבירה השקעות בפלטפורמת bZ (Beyond Zero) המיועדת לרכבים חשמליים, עם שיתופי פעולה בפיתוח סוללות מצב מוצק (solid state). טויוטה מבינה שהשוק משתנה, אך מעדיפה להציג טכנולוגיות בשלות ולא למהר עם מוצרים שעשויים להכביד על המוניטין שלה.
מה תפקידה של Woven by Toyota בעתיד התחבורה?
Woven היא זרוע החדשנות של טויוטה ומפתחת פתרונות מתקדמים בערים חכמות, רכב אוטונומי, תשתיות מידע לתחבורה, ומערכות הפעלה לרכב. אחת היוזמות הבולטות שלה היא "Woven City" – עיר ניסיונית שבנויה מתשתיות דיגיטליות מהיסוד ומאפשרת ניסוי של טכנולוגיות בזמן אמת. טויוטה מבינה שהתחרות בעתיד לא תהיה רק על הרכב – אלא על חוויית הנסיעה, האינטגרציה עם החיים הדיגיטליים, והשירותים סביב הנהג.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
סמארט #5. צילום יואב פולסיותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
כלמוביל החלה בשיווק הסמארט #5 - קרוסאובר חשמלי גדול בסגמנט D, החל מ 220.0 אש"ח.
בעתיד מתוכננות גם סמארט #6 וסמארט #2
כלמוביל יבואנית דגמי סמארט לישראל החלה בשיווק הסמארט #5, הקרוסאובר הגדול ביותר של מותג סמארט.
הסמארט #5 הוא קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם אורך כולל של 4.695 מטר ובסיס גלגלים גדול במיוחד 2.9 מטר, והוא מגדיל את היצע הדגמים של מותג היוקרה המשותף לג'ילי הסינית ולמרצדס הגרמנית.
הסמארט #5 שונה מכל דגמי סמארט עד עתה ומציג עיצוב רבוע משהו, בניגוד לעגלגלות של הסמארט #1 והסמארט #3.
המרכיב העיצובי הבולט נוסף על הצללית הייחודית המזכירה על מאוד את המרצדס GLB הוא יחידות התאורה, הן מלפנים והן מאחור. יחידות התאורה הראשיות בצידי הרכב, בשפת סמארט "CyberSparksLED" עם שני פסי לד אופקיים, וארבעה פסי לד רחבים יחסית לרוחב כל החזית. בדיוק אותו העיצוב מופיע מאחור, רק הפעם בצבע אדום. שני פסי לד אופקיים וביניהם עוד ארבעה פסי לד לרוחב כל הרכב. היציבה של הרכב זקופה והצללית גבוהה עם קורה אחורית רחבה מאוד בצבע המרכב. כדי להשלים את מימדי ה #5 נציין כי הרוחב 1.92 מטר, והגובה 1.705 מטר.
- סמארט #3 - קרוסאובר חוצה סגמנטים
- סמארט #5 - קרוסאובר גדול עם פתרונות יצירתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
