אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

אלקטריאון: הצלחה בניסוי טעינה אלחוטית של משאית חשמלית בשוודיה

ערכה ניסוי במטרה להשלים אינטגרציה מלאה של המערכת על גבי משאית חשמלית כבדה המצוידת במקלטי החברה; השלב הבא: טעינה דינאמית של המשאית באמצעות התשתית שהונחה בכביש בגוטלנד
איתן גרסטנפלד | (5)

חברת אלקטריאון 0.65%  העוסקת בפיתוח "כביש חכם", מדווחת על הצלחה בניסוי טעינה אלחוטית סטטית של משאית חשמלית על מסלול ניסויים בשוודיה. ההצלחה מובילה את החברה לשלב הבא שיתרחש במרץ - טעינה דינאמית של המשאית באמצעות התשתית שהונחה בכביש בגוטלנד בחודש נובמבר 2019.

על פי הדיווח, החברה השלימה בהצלחה, ניסוי טעינה אלחוטית סטטית של משאית חשמלית על מסלול ניסויים בשוודיה. מטרת הניסוי הייתה השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בשוודיה על גבי משאית חשמלית כבדה המצוידת במקלטי החברה, לפני הפעלה דינאמית בכביש ציבורי בגוטלנד.

כעת מוכנה המערכת לשלב הבא שיתרחש במרץ - טעינה דינאמית של המשאית החשמלית באמצעות התשתית שהונחה בכביש בגוטלנד בחודש נובמבר 2019. הכביש, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפיתחה החברה, יהיה הראשון בעולם הטוען משאית ‏ואוטובוס חשמליים תוך כדי נסיעה.

המשאית החשמלית של החברה במהלך הניסוי, צילום: יח"צ

מה כלל הניסוי?

לצורך הניסוי הקימה החברה מתקן ניסויים ליד שטוקהולם, בשטחה של חברת NCC, שותפה של אלקטריאון בפרויקט ההדגמה בגוטלנד. האינטגרציה בניסוי שנערך, כללה שילוב מלא של חמישה מקלטים בגחון המשאית, המצוידת בסוללה, טריילר (נגרר) במשקל 40 טון, התקנה של סלילי כביש על גבי כיבוש ניסויי שנבנה לצורך הבדיקות, יחידת ניהול הכביש שהוצבה בצידיו, ויחידת שליטה המבוססת רשת סלולאר שביכולתה לשלוט באופן מלא על כל המערכת.

הניסוי נערך בתנאי מזג אוויר חורפיים המאפיינים את החורף בשוודיה, כשהטמפרטורה הייתה בסביבות האפס מעלות. המערכת נשלטה מרחוק באופן מלא מרחוק מקרון השליטה של החברה באתר.

במסגרת הניסוי, נמצא כי יחידת השליטה תקשרה עם כל יחידות המערכת דרך ערוץ סלולר, המאפשרת שליטה בכל פרמטר במשאית; הפעלה וכיבוי של מקלטים, ניטור ההספק המועבר לסוללה (מתח וזרם), ניטור הטמפרטורה וזמן ההפעלה.

בחברה מציינים כי ניתן לקבל חיווי על כמות האנרגיה המועברת בסלילים בכביש, לנטר את הטמפרטורות ביחידות הניהול בצדי הכביש ולצפות ביעילות וזרימת האנרגיה הכללית למשאית בזמן אמת. החיווי מאפשר למפעיל הכביש את היכולת לחייב כל כלי רכב הנוסע על הכביש לנסוע בביטחון על ידי ניהול העומסים והשליטה באופן מדויק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

טעינה ראשונית של 65 קילו וואט

על פי החברה, המערכת פעלה בהתאם לתכנון, כשכל מקלט נבדק בתחילה לבד מול סוללת המשאית והעביר על פי הדרישה 20 קילו וואט. 3 מקלטים יחדיו העבירו 60 קילו וואט, ו-4 מקלטים העבירו אנרגיה של 65 קילו וואט. זאת לאור מגבלת קצב הטעינה של הסוללה במשאית, אשר אינה מאפשרת מעבר אנרגיה מעבר ל-65 קילו וואט.

במהלך החודשים הקרובים מגבלה זו תוסר, כך שתתאפשר טעינת הסוללה באנרגיה של מעל 120 קילו וואט. כלומר, שימוש ב-5 מקלטים המעבירים 25 קילו וואט כל אחד, כך שהחברה תעמוד ביעד ההספק שהציבה לעצמה.

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון: "תוצאות הניסוי שבוצע כעת בשוודיה הינן הישג יוצא דופן בדרכה של אלקטריאון להגשמת יעדי החברה בפרויקט הראשון בגוטלנד. המערכת פועלת על פי התכנון ומטעינה את סוללת המשאית בצורה אלחוטית וכעת אנו נערכים לעמידה ביעד הבא כבר בחודש מרץ הקרוב והוא ביצוע נסיעת מבחן ראשונה למשאית בכביש ציבורי בגוטלנד. אנו נרגשים לראות את הטכנולוגיה פועלת מחוץ לישראל וכן נרגשים לראות את העניין הרב שהמערכת של אלקטריאון מייצרת בעולם. אנו גאים לראות כיצד טכנולוגית הכביש החשמלי שלנו משתלבת במהפכת חשמול התחבורה העולמית. בקרוב נתחיל בפריסת התשתית גם בתל אביב".

בחודש שעבר דיווחה החברה, על הצלחת מערכת החברה במבדקי EMC (תאימות אלקטרומגנטית), ו-EMF (שדות אלקטרומגנטים). המבדקים הינם תנאי הכרחי להפעלת המערכת במסגרת פרויקט ההדגמה בשוודיה ובתל אביב.

לפני כחודשיים דיווחה החברה על חתימת מזכר הבנות עם EnBW חברת חשמל גרמנית, במסגרתו, EnBW תרכוש שלושה פרויקטים, כאשר ההתקנה הפיזית הראשונה צפויה בתחילת 2021. לא דווח על סכומים כלשהם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מקסוול 19/02/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
    מי יתן להם לפרוס כאלה משדרים מסרטנים בכביש? בדיחה עצובה.
  • 2.
    יוסי 17/02/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    לבצע טעינה מרחוק זה לא בעייה. הבעייה שהטעינה תהיה יעילה אנרגטית. רוב הסיכויים שאם לא צויינה הנצילות אז היא לא גבוהה, ולכן המערכת לא תהיה כלכלית גם כשתושלם.
  • מרדכי 18/02/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
    הם דיווחו על 87%
  • חחח (ל"ת)
    ביבי 19/02/2020 13:21
  • 1.
    אלקטריאון זבל 17/02/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: