מארק צוקרברג פייסבוק
צילום: פייסבוק

"החזרה בתשובה" של פייסבוק - וההשלכות על שוק הפרסום

עדותו הכתובה של צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, מכוונת להקשחת המדיניות בכל הנוגע לפרסום פוליטי.  בין השאר, המפרסם יחויב לציין בפני קהל הגולשים מי נושא בעלויות התשלום על הפרסום
משה בנימין |

הלילה (יום ג') ב-21:15 שעון ישראל, יתייצב מארק צוקרברג בפני הקונגרס האמריקאי במה שצפוי להיות אחד מרגעי השיא הדרמטיים של פייסבוק מאז נוסדה. צוקרברג יעיד בפני ועדת המסחר של בית הנבחרים בעקבות "פרשת קיימברידג' אנליטיקה", זליגת המידע הפרטי של 87 מיליון משתמשים פרטיים וההתערבות החיצונית של גופים כגון ממשלת רוסיה בבחירות בארה"ב באמצעות הפלטפורמה.

עוד בטרם יחל השימוע שיחייב את מנכ"ל פייסבוק לענות על שאלות קשות ומתבקשות, צוקרברג הגיש לקונגרס את עדותו כפי שהועלתה על הכתב. מעבר להצהרות על חזון החברה האידיאליסטי והדמוקרטי, לצד ההודאה ולקיחת האחריות על בעיות אבטחת הפרטיות וההשלכות של הפרצות המסוכנות - צוקרברג מחבר מעשה למילים ומציג בפני הקונגרס מספר החלטות אופרטיביות הנוגעות לפרסום פוליטי וצפויות להשפיע במידה ניכרת על כל הקמפיינים הפוליטיים העתידיים בפייסבוק.

תחת הסעיף "הקשחת מדיניות הפרסום הפוליטי", מראה צוקרברג לקונגרס כיצד פייסבוק "מגדילה ראש" ויוצאת בעצמה ביוזמות של פיקוח ושקיפות מוגברת עוד בטרם יצא לדרכו הליך חקיקה רשמי בנושא. לדבריו, מעתה כל מפרסם שרוצה להריץ קמפיין פוליטי או לקדם אינטרס פוליטי-מדיני-חברתי כלשהו, בשונה מפרסום מסחרי, יחויב לקבל אישור מהחברה, מה שאומר שהמפרסמים יעברו הליך שמברר ומאשר את זהותם - כולל המיקום שממנו הם פועלים. 

החלטה נוספת של פייסבוק היא לתייג את המפרסם ולחייב אותו לציין בפני קהל הגולשים מי הוא המממן של הקמפיין הפוליטי - מי נושא בעלויות התשלום על הפרסום. בתחילה הגבלות אלו יחולו בארה"ב ולאחר מכן יזלגו לשאר העולם.

סעיף נוסף שלטענת צוקרברג יגביר את השקיפות סביב הפרסום הפוליטי, הוא כלי שיאפשר לכל גולש לראות במקום אחד את כל הפרסומות, המודעות והקמפיינים הפוליטיים שגוף מסוים מריץ בפייסבוק. החברה גם תשיק מנוע חיפוש ארכיוני שבו יופיעו כל פרסומות העבר הפוליטיות של גופים אלו. כלי זה כבר נמצא בשימוש בקנדה וצפוי להיות מושק בעולם בקיץ הקרוב. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה