פייסבוק בהכרזה יומרנית: מצאנו תשובה לשאלה - "איזה חצי מהכסף לפרסום הולך לזבל"

הכלי המרכזי שאותו פייסבוק הציגה, מחבר בין רכישה "חיה", פיזית, בנקודות מכירה לבין ההשפעה של פרסום אונליין, באמצעות כלי שנקרא Offline Actions שאמור לספק למפרסמים מידע על קשר זה
משה בנימין |

פייסבוק השיקה אתמול (יום ב') את מה שהיא מגדירה כשדרוג משמעותי ובשורה אמיתית למפרסמים בפלטפורמת אטלס. כיאה למעמדה של ענקית הסושיאל, דייב יעקובובסקי ראש מחלקת טכנלוגיות הפרסום בפייסבוק יצא באמירה יומרנית למדי כשהזכיר את האמירה המפורסמת של איש השיווק ג'ון וואנאמייקר: "חצי מהכסף שאני משקיע בפרסום מבוזבז סתם, הבעיה היא שאינני יודע איזה חלק". יעקובובסקי, מטעם פייסבוק, מתיימר להציג את התשובה למה שרבים ניסו וכנראו לא יצליחו לעולם לפענח - איך מייעלים את הפרסום כך שיגיע בדיוק לקהל הנכון?

לדעתו, התשובה כמובן  בידי פייסבוק, באמצעות מערכת האטלס שאותה היא מציגה ומציעה למפרסמים. מערכת אטלס היא פלטפורמה לכלי מדידה מבוסס אנשים ופרסום מודעות שעובדת עם בעלי האתרים השונים. הפלטפורמה נבנתה על תובנות ממשתמשים אמיתיים מתוך הקהילה של פייסבוק. למעשה, אטלס היא התשובה של פייסבוק למודעות גוגל באתרי אינטרנט. המערכת שנרכשה ממיקרוסופט ב-2013 אמורה לנגוס בנתח השוק העצום של גוגל כשהיא מציעה פרסומות מובססות מידע פרסונלי פייסבוקי.

במהותה, המערכת מתפקדת ככלי שיוכל להציג למפרסמים מי מגולשי פייסבוק יצרו אינטרקציה או פעולה גם במודעות שהופיעו באתרי אינטרנט ואפליקציות, מחוץ לפייסבוק.

הבשורה, כפי שפייסבוק מנסה להציג אותה למפרסמים, טמונה לכאורה בעובדה שאטלס היא מערכת קרוס פלטפורמית, להבדיל מכלי המדידה מבוססי גלישת דסקטופ שנהוגים בעיקר כיום. הכלי המרכזי שאותו פייסבוק הציגה, מחבר בין רכישה "חיה", פיזית, בנקודות מכירה לבין ההשפעה של פרסום אונליין. מתוך נקודת הנחה שעדיין - רוב הרכישות הן "חיות"  - בחברה מנסים להציג למפרסמים את רכיב ההשפעה שיש לפרסומות אונליין על המכירות. 

הכלי שנקרא Offline Actions אמור לספק למפרסמים מידע על קשר זה. מפרסמים שימדדו וינטרו את הפרסומות שלהם עם אטלס יוכלו להזין את המידע שמתקבל מנקודות המכירה (POS - Point Of Sale) ובתוך דקות יוכלו לדעת אם וכיצד פרסום האונליין שלהם השפיע על המכירה. 

ואם נחזור ליעקובובסקי ולאמירה המפורסמת של וואנאמייקר, בפייסבוק טוענים שמחקרים וסימולציות שערכה החברה הצליחו לגלות מהיכן מגיע חלק הארי של ה"בזבוז" בהוצאה לפרסום בדיגיטל: באנרים ובורסות פרסום. בפייסבוק מדווחים כי לאחר מחקר שנערך בשנה שעברה באמצעות מערכת אטלס ובחיבור לבורסות הפרסום היא הופתעה לגלות את כמויות "פרסום הזבל": מלאים של פרסומות שאינן מדויקות וחסרות כל ערך. בחברה מציינים כי רק 2 פורמטים הציגו תוצאות איכותיות בעלות ערך: פרסום מבוסס תוכן - NATIVE ווידיאו.

בהתבסס על נתונים אלו החלה פייסבוק לבדוק את עצמה במערכת Live Rail שברשותה - מערכת לשיווק ומכירת פרסום בוידיאו. באקט של כנות מודה החברה כי גם במערכת Live Rail נמצא בעיקר מלאי של פרסומות זבל, בהיקף של כ-75%, שלטענת פייסבוק נכנס למערכת על ידי בורסות פרסום שדוחפות את מלאי הזבל שלהן מאתרים שאינם איכותיים, מתאימים או בעלי ערך.

 

"ידענו שלא נוכל, במצפון נקי, למכור את מה שמערכת אטלס וכלי המדידה מבוססי האנשים שלנו מגדירה כפרסום חסר ערך לחלוטין" אומר יעקובובסקי. "לצערנו", הוא מוסיף, "מלאי זה מן הסתם נזרק שוב לבורסת פרסום זולה אחרת וככל הנראה גם נמכרה למפרסמים". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים