טסלה
צילום: Istock

טסלה נפלה ב-4.4% לאחר דו"חות חלשים

החברה מציגה הפסד של 702 מיליון דולר ברבעון האחרון, והיא לא צפויה להיות רווחית גם ברבעון ה-2 של 2019. קופת המזומנים של החברה רומזת על צורך בגיוס הון
עמית נעם טל |

כשעה וחצי לאחר סגירת המסחר אמש, פרסמה יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2019. נראה כי הפרסום המאוחר באופן חריג הגיע בניסיון להסתיר את הנתונים החלשים שהציגה החברה ברבעון האחרון. מניית החברה איבדה הערב 4.4% מערכה בתגובה לדו"ח.

החברה הציגה הפסד נקי של 702 מיליון דולר רבעון האחרון, או הפסד של 4.1 דולרים למניה. נזכיר כי ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הפסד של 710 מיליון דולר. ההפסד המתואם (בניכוי סעיפים חד פעמיים) עמד על 494 מיליון דולר, או 2.9 דולר למניה, גבוה משמעותית מהצפי המוקדם שעמד על הפסד של 1.3 דולרים למניה. מי שמקווה כי החברה  תחזור להיות רווחית, כנראה יצטרך לחכות עוד זמן רב, שכן אלון מאסק טען אמש כי החברה צפויה לרשום הפסד גם ברבעון ה-2 של 2019.

הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון הסתכמו ב-4.5 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 3.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מדובר על ירדה של 37% ביחס להכנסות ברבעון האחרון של 2018.

קופת המזומנים של החברה התכווצה באופן משמעותי, וירדה מרמה של 3.7 מיליארד דולר בסוף 2018 לרמה של 2.2 מיליארד דולר. נזכיר כי החברה ביצעה פירעון אג"ח להמרה בסכום של 920 מיליון דולר בתחילת מרץ. הנתונים האחרונים מאותתים כי גיוס הון נוסף על ידי החברה הוא תהליך בלתי נמנע.

צרה נוספת שעומדת בפני החברה היא צמצום זיכוי המס הפדרלי שמעניק הממשל לרוכשי מכוניות חשמליות, דבר שפוגע בביקוש למכוניות. נזכיר כי החברה ביצעה הפחתה של מחירי הרכבים שלה בתחילת השנה.

גרף המניה של החברה בשנים האחרונות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.