עליבאבא
צילום: Istock

טראמפ איים למחוק את עליבאבא מוול-סטריט והמניה נפלה - הזדמנות?

ביום המסחר האחרון בוול-סטריט מניית עליבאבא נפלה ב-5% על רקע ההצהרה של טראמפ לבוא חשבון עם הסינים דרך מחיקת מניותיהן מהמסחר בוול-סטריט; במשרד האוצר האמריקאי אומרים - "לא מתוכנן כרגע מהלך כזה" 
עמית בר | (8)
נושאים בכתבה אינטר עליבאבא

"ארה"ב לא שוקלת מהלך של מחיקת חברות סיניות מהבורסות - כרגע" - כך הודיעה דוברות מחלקת האוצר האמריקאית, בהמשך לדברי הנשיא דונלד טראמפ כי הוא יימחק את המניות הסיניות מהמסחר בארה"ב.

על רקע החששות מהאיום של טראמפ כחלק ממלחמת הסחר בין שתי המעצמות - ארה"ב וסין, שלף טראפ מהשרוול את האיום במחיקת מניות סיניות שנסחרות בוול-סטריט. האיום, יש לומר עבד.

המניות  הסיניות סבלו מחולשה גדולה יותר מהחולשה בשוק עצמו, והדוגמה הטובה ביותר - עליבאבא הסינית שירדה ביום המסחר האחרון בלמעלה מ-5% על רקע ההתבטאות. 

מניית עליבאבא נסחרת במחיר של 166 דולר המבטא שווי של 432 מיליארד דולר (היכנסו לפרטים מלאים על עליבאבא). החברה היא השנייה בגודלה בעולם במסחר מקוון (קניות באינטרנט) אחרי אמזון. בשנת 2020 היא צפויה למכור ב-72 מיליארד דולר ולהרוויח כ-18 מיליארד דולר (כ-7 דולר למניה), ובשנת 2021 היא צפויה להערכת קונסנזוס האנליסטים למכור ב-93 מיליארד דולר  ולהרוויח 23 מיליארד דולר (קרוב ל-9 דולר למניה).

מכפיל הרווח העתידי של החברה לשנה הבאה הוא 24 ולשנת 2021 הוא 18. באופן יחסי לא גבוה מדי, גם בגלל החשש של המשקיעים כי מלחמת הסחר תפגע בחברות ובמניות הסיניות. 

רכישת המניות של עליבאבא כעת היא הימור גדול. מצד אחד החברה טובה, גדלה, מרוויחה. אבל מצד שני, אף אחד לא באמת יודע איך יסתיים המאבק הכוחני בין ארה"ב לסין והאם בדרך יהיו חללים. עליבאבא עלולה להיפגע ממאבק שכזה, האמת שהיא כבר נפגעה - מניית החברה פספסה את העליות המטאוריות של השנה שנתיים האחרונות בתחום האינטרנט (גורילות האינטרנט) גם בשל האיום הגדול. בסופו של דבר נראה שהשקעה בעליבאבא היא הימור על כיוון מלחמת הסחר. פתרון כמובן ייטיב עם החברה, כישלון ומעבר לפסים קשים ואלימים יותר, יפגע בחברה, שחלק הולך וגדל מעסקיה הוא מול העולם הגדול ובראשן ארה"ב, אם כי עדיין רוב המחזור שלה הוא עדיין בתוך סין.  

כך או אחרת, האיום הנקודתי ממחיקה מהמסחר הוסר, אבל לא באופן מלא. הדוברות של האוצר הסבירה כי לא מתוכנן מהלך כזה כרגע, אבל מה זה אומר - עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שנה? 

הממש האמריקאי שומר את הקלפים צמוד לחזה ולא רוצה לאבד את האיום הזה, כי מדובר באיום משמעותי. החברות הסיניות שנסחרות בארה"ב נהנות מהחזקות גדולות של זרים לרבות אמריקאיים, נהנות משווים גבוהים, ובעקיפין הממשל הסיני נהנה מכך - גם דרך גידול בפעילות, אפשרות גיוס בבורסות האמריקאיות, מס על רווחים וגם דרך שווי ההחזקות - הממשל הסיני מחזיק בעקיפין בחלק מההון של החברות הסיניות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דירה = קורת גג 30/09/2019 12:55
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 6.
    חושם 30/09/2019 07:52
    הגב לתגובה זו
    מדובר רק בשמעות שכאמור הוכחשו.
  • הוא אמר בפרוש, משרד האוצר הכחיש (ל"ת)
    דני 30/09/2019 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 29/09/2019 16:07
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט הוא בשלב מסויים שוק מסחר ולא הנפקה. מחיקת מנייה תביא להפסדממשי עתק למשקיעים והפסד תיאורטיבלבד לעליבאבא.
  • 4.
    עמי 29/09/2019 15:51
    הגב לתגובה זו
    ביטול הפטור מימס של 75 דולר בארץ, יפיל אותה ל100$. סתםםם... שנה טובה!
  • 3.
    איתמר 29/09/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
    האמירה הזאת ממש לא נכונה. מעל 90% מההכנסות של עליבאבא הן נטו מתוך סין.
  • 2.
    אבי 29/09/2019 14:10
    הגב לתגובה זו
    זו התייחסות לשנה עוד שנה טרמפ הולך הבייתה בכל מקרה
  • 1.
    חיים 29/09/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים צריכים את החברות הסיניות לא פחות מהשער,נראה כי כל ציוץ מכניס משקיעים לחרדות, צריך לבחון את החברה כלכלית ולא דרך ציוצים.

מניות השורה השניה של אמריקה: גוגל לעסקים מקומיים

מדור חדש ינתח את המניות במדד ראסל 2000. היום סיפורה של חברת Yelp שצופה צמיחה בהכנסות בשנים הקרובות

רפורמת המס המדוברת של הנשיא טראמפ חוללה ויכוחים רבים אודות התועלות הצפויות ממנה לעומת ההשלכות הנגזרות ממנה. אולם, אחת מן ההשלכות הצפויות שלה, אשר עליה מסכימים מרבית הכלכלנים, היא שהפחתת שיעורי מס החברות מ-35% ל-21% תסייע בעיקר לחברות בסדר גודל קטן עד בינוני, דוגמת החברות במדד RUSSELL 2000 0.86% המפיקות עיקר הכנסותיהן בתוך ארה"ב ושכספיהן לא נמצאים במקלטי מס מחוץ לגבולות ארה"ב. החברות הללו ייהנו מהכנסה נוספת שתוכל להיות מתורגמת להשקעות חדשות או אפילו רכישה חוזרת של מניותיהן (לטענת המבקרים של התכנית). כך או כך הדבר צפוי להניב תשואה עודפת על מניותיהן בטווח הקצר-בינוני. הדבר נראה לנו נכון שבעתיים בחברות צמיחה אשר זקוקות להון כדי להמשיך ולהרחיב את עסקיהן ולצמוח. לכן אנחנו בוחרים להתמקד בסדרת הכתבות הזו בחברות אשר מפגינות שיעורי צמיחה גבוהים (דו ספרתיים) של הכנסותיהן ואשר צפויות ליהנות מההתפתחויות הללו. היום סיפורה של חברת Yelp. קהילה שמבקרת עסקים   Yelp אשר מוכרת בוודאי לחלק ניכר מהגולשים הישראליים, מתפעלת אתר אינטרנט ואפליקציה המקשרים בין עסקים מקומיים ללקוחות פוטנציאליים. החברה הוקמה בשנת 2004 בסן פרנסיסקו ארה"ב מאפשרת לעסקים מקומיים לפרסם את עצמם ומאפשרת לגולשים לחפש עסקים מקומיים, לקרוא ביקורות עליהם, ולקבל המלצות ורעיונות בערים שונות והחשוב מכל - לכתוב המלצות וביקורות בעצמם. הגולשים באתר ובאפליקציה עשויים לחפש מידע אודות מסעדות, מקומות בילוי, בידור, קניות ושירותים שונים.   בעולם שבו יותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך שירותים דרך האינטרנט וגם מעדיפים להסתמך על המלצות של גולשים אחרים ועל 'חוכמת ההמונים' החברה הולכת ומרחיבה את מאגר המשתמשים בשירותיה ואת הכנסותיה וצומחת במהירות.   שווי השוק של החברה עומד כיום על 3.6 מיליארד דולר וברבעון השלישי של 2017 ביקרו בחודש באתר החברה ובאפליקציה באמצעות הטלפון הנייד ומחשב נייח בסך הכל בממוצע כ-188 מיליון איש. כ-104 מיליון מהם באמצעות הסלולרי. ל- Yelp פריסה ב-29 מדינות והאפליקציה והאתר נחשבים לאחד מאתרים הפופולריים ביותר בארה"ב. חברי הקהילה הנקראים Yelpers כתבו כ-142 מיליון ביקורות במהלך הרבעון השלישי של 2017. מצד אחד החברה מאפשרת לבעלי עסקים מקומיים לפתוח חשבון בחינם ולפרסם שם תמונות ומידע אודות בית העסק, אך במקביל מוכרת החברה פרסומות.  החברה טוענת כי המלצה על מקום לגולש מסוים תעשה על בסיס אלגוריתם מיוחד אשר יודע לעשות את הסינון המתאים ולשקלל את מגוון הביקורות שנכתבו אודות אותו מקום וללא קשר לעבודה אם במקביל בית העסק גם מפרסם מודעות בתשלום. יש לציין כי גולש יכול לפתוח על דעת עצמו דף ביקורת לעסק אף אם העסק עצמו אינו מעוניין בכך או לא ביקש להיחשף באפליקציה ומכאן נובע חלק גדול של האתר.   YELP מצפה לסיים את 2017 עם הכנסות שיסתכמו ב- 844 מיליון דולר ורווח תפעולי שינוע בין 154-157 מיליון דולר. מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו והחברה מעסיקה כ-4,300 עובדים. עיון בדוחותיה הכספיים של YELP מראה כי היא חברת צמיחה קלאסית שעשתה את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה ב-2016, לאחר צמיחה מרשימה בסעיפי המכירות והרווח התפעולי. בשנת 2016 ההכנסות של החברה ממכירות עמדו על 713 מיליון דולר מה שהיווה שיפור של 30% ביחס ל-2015 אז המכירות עמדו על 550 מיליון דולר) ולעומת 2014 (מכירות בסך 378  מיליון דולר). את שנת 2017 החברה  צפויה לסיים עם מכירות של 844 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המכירות של החברה צפויות להסתכם ב- 952 מיליון דולר ב-2018 ו-1,109 מיליארד דולר ב-2019.   בעלי עסקים טענו כי סוחטים אותם, והמניה נפלה בשנת 2016 ה-EBITDA  עמד על 120 מיליון דולר והיווה 16.8% מהמכירות., ב-2015 החברה הציגה EBITDA של 69 מיליון דולר שהיוותה 12% מסך המכירות, בהחלט שיפור משמעותי. ההפסד הנקי של החברה שעמד בשנת 2015 על 33 מיליון דולר ירד ל- 4.7 מיליון דולר ירד בשנת 2016. יש לציין כי החברה עברה לראשונה בשנת 2014 לרווח נקי של 36 מיליון דולר, עם EBITDA  של 70.9 מיליון דולר. אולם חוותה משבר לא פשוט בחצי השני של 2014, כאשר החברה הואשמה על ידי בעלי עסקים וגולשים בניצול כוחה, ושהאלגוריתם שלה מכוון גולשים לאותם אתרים אשר פרסמו בתשלום. קבוצת בעלי עסקים קטנים מקליפורניה תבעה את החברה בתביעה ייצוגית בטענה שהחברה ניסתה לסחוט מהם כסף תשלום עבור פרסום באיום בביצוע מניפולציות בביקורות ובדירוגים עליהם באתר. בסופו של דבר התביעה נדחתה, אולם שווי השוק של החברה שעמד על  7.26 מיליארד דולר במרץ 2014 ירד ב-40%. בחודש פברואר 2016 כאשר עמדה במחירי שפל של 15.11 דולרים הגיע השינוי המיוחל בהתנהגות המניה עד היום. כיום נסחרת המניה סביב מחיר של 43 דולר, וזאת בעקבות  חזרה לפסים של צמיחה בשנת 2016 ורווחיות בשנת 2017.   ב-2017 החברה צפויה להציג EBITDA של 167 מיליון דולר מה שיהווה 18.5% מסך המכירות ושיפור של 31% ביחס ל-2016. ושורת הרווח הנקי צפויה לעמוד על 15.4 מיליון דולר, רק 2% מסך המכירות אולם תואם פרופיל של חברת צמיחה, ואכן החברה ביצעה ב-2017  שתי רכישות שנועדו לסייע לה להגביר תנועה של גולשים לאתר שלה. החברה חתמה במהלך 2017 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת Grubhub.com שיאפשר לה לתת לגולשים להזמין משלוחים וטייק אווי דרך האתר שלה ובכך להגדיל את תנועת המשתמשים באתר. תחזית אופטימית   תחזיות החברה לשנים 2018 ו-2019 צופות שיפור של 13% ו-17% בסך המכירות (בהתאמה)  ובסעיף ה- EBITDA השיפור אמור להיות משמעותי יותר וצפוי לעמוד על 198 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר (בהתאמה).המהווים שיפור של 26% כל שנה וביחס של 21% ו-23% מסך המכירות בהתאמה כל שנה.  הרווח הנקי ב2018-2019 צפוי לעמוד על 3.7 % ו-5.2% בהתאמה. אחזקות המוסדיים עומדות על 85% מהון המניות המונפק. מכפיל הרווח של החברה גבוה ועומד על 196 כאשר מכפיל הרווח של חברות דומות עומד על 139. המכפילים הללו גבוהים ויכולים להרתיע משקיעים אולם יש לזכור כי חוקי המשחק בחברות הצמיחה בתחום האינטרנט גבוהים מאוד. מכפיל הרווח של אמזון עומד לדוגמא על 311... בין האפליקציות המתחרות באפליקציה של החברה ניתן למנות את Foursquare ,Tripadvisor ו-Groupon. החברה סיפקה דוחות טובים מאד ברבעון השלישי אך הנמיכה את התחזית לשנה כולה בשל צפי לרבעון רביעי חלש יותר מה שגרר ירידה חריפה במחיר המניה. מאז הנפילה החלה המניה להתאושש והיא נמצאת במגמת עליה. YELP חברת צמיחה בתחום צומח של חיפוש שירותים מבוסס מיקום. כפי שניתן לראות מן העבר ביצועי החברה תנודתיים משהו ומאחר ושווי החברה נמוך והיא נמצאת בתחום דינאמי ניתן להמשיך לצפות כי כל אירוע שיחרוג מתחזיות החברה לרעה ישפיע על מחיר המניה באופן משמעותי. מנגד, נראה שהחברה עברה לפסים של צמיחה ורווחיות ב-2016 ו-2017 והתחזיות לשנתיים הבאות הן מצוינות.     דנה אביב ואבי שגב, מנכ"לים משותפים באביב-שגב בוטיק השקעות