יבנו מהר? שינויים ברשימת החברות הזרות שיגיעו לבנות בישראל

ענת דניאלי | (7)

משרד הבינוי והשיכון עדכן את החברות הצפויות לבוא ולבנות בישראל. מדובר ב-6 חברות בנייה (5 סיניות ו-1 מפורטוגול) שכל אחת רשאית להביא 1,000 עובדים והן יפעלו בשיתוף פעולה עם קבלן ישראלי. בהתאם לתנאי המכרז, ששת החברות שנבחרו באוקטובר נדרשו לעבור בדיקת נאותות בכדי להגיע ולבנות בישראל, אך 2 חברות סיניות לא הציגו נתונים מתאימים ועל כן הוסרו מהרשימה ובמקומן נכנסו לרשימת 2 חברות אחרות מסין.

בעקבות בדיקת הנאותות הוצאו מהמאגר שתי חברות (Jiangsu First construction Corporation, China Haushi Enterprise Co Ltd) ובמקומן הצטרפו כאמור שתי החברות הבאות בדירוג אשר צלחו את בדיקת הנאותות.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי החברות שהתווספו במקום אלו שלא עברו את בדיקת הנאותות הן החברות הסיניות הבאות:

 

  • Longxin Construction Group Co. Ltd, חברה סינית בבעלות פרטית, הממוקמת בעיר האיימן שבפרובינציית ג'יאנגסו. החברה הוקמה בשנת 1958 ועוסקת בקבלנות בנייה, כמו גם בפיתוח תעשייתי, פיתוח נדל"ן ומחקר ועיצוב. החברה מעסיקה כ-12,000 עובדים, ובנתה בין היתר בסין, אלג'יריה וערב הסעודית. היקף הכנסותיה עומד על למעלה ממיליארד דולר בשנה.  
 
  • Jiangsu Shuntong Construction Group Co. Ltd היא חברה סינית בבעלות פרטית העוסקת בבנייה, וממוקמת בעיר ג'ואגנג שבפרובינציית ג'יאנגסו. החברה הוקמה בשנת 1968 ומתמחה בעבודות הנדסה אזרחית ובנייה למגורים, ובנתה בין היתר בסין, בסינגפור ובאיחוד האמירויות. היקף הכנסותיה של החברה עומד על למעלה מ-1.4 מיליארד דולר בשנה, והיא מעסיקה כ-18,600 עובדים, ובכללם קרוב ל-200 מהנדסים.

ארבעת החברות שנבחרו כבר באוקטובר ועברו את בדיקת הנאותות כפי שנמסרו ממשרד הבינוי והשיכון:

 

  • Beijing Construction Engineering Group Co. Ltd חברה בבעלות ממשלתית סינית אשר עוסקת בתחום הבניה מאז שנת 1953 ומשרדיה הראשיים ממוקמים בבייג'ינג. היקף ההכנסות של החברה עומד על למעלה מ- 2 מיליארד דולר והיא מעסיקה עשרות אלפי עובדים בעולם. החברה ביצעה פרויקטים רבים בתחום הבניה למגורים במספר רב של מדינות בעולם, בין היתר החברה בנתה בסין, ארצות הברית, אנגולה, אוסטרליה, הרפובליקה של קונגו ומאוריציוס.
 
  • Everbright International Construction Engineering Corporationהחברה ממוקמת בבייג'ינג בסין, והיא בעלת ניסיון רב בבנייה למגורים במספר מדינות כולל בסין, מלזיה וערב הסעודית. כמו כן ביצעה החברה בעבר פרויקטים רבים בתחום התשתיות האזרחיות השונות. מחזור ההכנסות של החברה עומד על למעלה מ- מיליארד דולר.
 
  • JiangSu NanTong No. 2 Construction Engineering (Group) Co., Ltdהחברה ממוקמת בעיר ננטונג, מחוז ג'יאנגסו, בסין. עוסקת בבנייה למגורים, בניית תשתיות, הפעלת מנופים ומתקני הרמה בסין, בסינגפור ובקנדה. מחזור ההכנסות של החברה בשלוש השנים האחרונות עומד על למעלה מ- 4 מיליארד דולר. החברה הוקמה בשנת 1985 והיא מעסיקה מעל 3000 מהנדסים ועשרות אלפי עובדים נוספים.
 
  •   Mota Engil Engenharie E Construction, S.Aהחברה אשר הוקמה בשנת 2006 ומעסיקה אלפי עובדים ממוקמת בעיר פורטו בפורטוגל. לחברה ניסיון עשיר בבניה למגורים בתחום הבניה הרוויה בפורטוגל ומחוצה לה ובין היתר בנתה החברה פרויקטי מגורים בצ'כיה, פולין, ופרו. מחזור ההכנסות של החברה הממוצע בשלוש השנים האחרונות עומד על למעלה מ- 400 מיליון דולר.

בין תנאי הסף המרכזיים שנקבעו בקול הקורא ובהן עומדות החברות: מחזור הכנסות שנתי בהיקף של לפחות 300,000,000 דולר בממוצע לשנה מפעילות בענף הבניה והתשתיות; שיעור מלאי של ציוד וחומרים לבניה של לפחות  30% מכלל הרכוש הקבוע של החברה; ניסיון קודם של ביצוע 15 פרויקטים שונים של בניה למגורים מחוץ לישראל בהיקף של 3,000 מ"ר לפחות בכל פרויקט כאשר מתוכם לפחות פרויקט אחד שהינו בנין מגורים מעל 15 קומות; ופרויקט אחד לפחות במדינה שאינה "מדינת האם" של החברה ושאינה ישראל.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט מסר בתגובה: ״שוק הבניה בישראל יקבל בקרוב תגבור של אלפי ידיים עובדות ומיומנות שיבצעו מהפכה בקצב הבניה בארץ. אחרי שנים של מחסור בכוח אדם, איטיות ומשאבים יקרים, היום אנו בפתח של מהפכת הבינוי בישראל שתבטיח בניה מהירה יותר, איכותית יותר וחדשנית, העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר. את הפירות יקצור הציבור בישראל, ובמיוחד זוגות צעירים וחיילים משוחררים, בזכות דירות זולות יותר בזמן קצר יותר". 

המכרז להבאת חברות בנייה זרות נועד על פי משרד הבינוי והשיכון: "להביא חברות ביצוע זרות המתמחות בבנייה באיכות גבוהה וברמת תיעוש גבוהה, על עובדיהן המיומנים לכך". תהליך ה'קול קורא' לחברות בנייה זרות נוסח ונוהל במסגרת צוות בין-משרדי בהובלת מר אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ומר נתנאל לפידות, ר' אגף אסטרטגיה  במשרד הבינוי והשיכון  הצוות כלל נציגי משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד החוץ, משרד הכלכלה ורשות ההגירה והאוכלוסין.  

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קבלן,בנק,ממשל=נצלנים 30/01/2017 19:35
    הגב לתגובה זו
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל את אזרחיה!
  • אחד 30/01/2017 21:04
    הגב לתגובה זו
    עוד המון שנים.עצירה קטנה כרגע במחירות לפני קפיצה גדולה במחירים תוך כמה חודשים.
  • זוג צעיר 31/01/2017 00:00
    ובהיצע הדירות מטפלים ע"י חברות בינלאומיות שיציפו את השוק בבתים. אז איך עליה? יותר הגיוני שהעצירה והקיפאון שאתה באופן כנה טוען שאתה חווה, זו בעצם רגישות נכונה של הציבור שמרגיש שאנחנו לקראת ירידות וממש לא כדאי לקנות עכשיו.
  • 2.
    אני 30/01/2017 14:56
    הגב לתגובה זו
    חזרה לבניה טרומית כמו לפני 40 50 ו 60 שנה.בחורף קפוא ובקיץ חום אימים!! שלא ינסו לעבוד עלינו!! בגלל זה המחירים אולי יהיו קצת נמוכים יותר.
  • הרבה יותר נמוכים 40 אחוז+- (ל"ת)
    בענף 31/01/2017 18:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שאלה לביבי,איפה נמצאת חווה מספר 19?! (ל"ת)
    בא 30/01/2017 14:56
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.