מגייסים כשאפשר לא כשצריך: כסף זורם לחברות לא ראויות
אשראי הינו מרכיב חיוני בפעילות המשק. חברות זקוקות לאשראי הן למימון פעילותן השוטפת והן לשם התרחבות. החברות זקוקות לאשראי באופן שוטף, כיוון שהן נדרשות מעת לעת לפרוע הלוואות ישנות. ברוב המקרים, חברות תפרענה הלוואות ישנות בעזרת לקיחת הלוואות חדשות, הדבר נקרא מחזור או גלגול חוב. מחיר האשראי הוא גובה הריבית אותה משלמים הלווים למלווים. גובה הריבית נקבע עי ידי מספר פרמטרים: רמת הסיכון של החברה, תקופת ההלוואה, האם ישנם שעבודים, בטחונות והתניות פיננסיות. כאשר הפרמטר המרכזי והבנצ'מארק לגובה הריבית בכל הלוואה הוא גובה הריבית במשק. עד לפני מספר שנים רוב רובן של ההלוואות לחברות ניתנו על ידי הבנקים, אך בשנים האחרונות צמח לו שוק של אשראי חוץ בנקאי - אלו הן הלוואות שנותן הציבור לחברות מכספו אשר מושקע בקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, וכן מחשבונות הבנק שלו, אם באמצעות השקעה ישירה ואם באמצעות קרנות הנאמנות. התרחבותו של שוק האשראי החוץ בנקאי מאפשר לחברות לגוון את מקורות האשראי שלהן, וכך הן אינן שבויות יותר בידי הבנקים. החברות יכולות כעת לפנות לציבור בבקשה למתן אשראי על ידי הנפקות אג"ח ומכירתו לציבור. מחיר האשראי (גובה הריבית) אשר תשלם החברה בגין ההלוואה נקבע במכרז בעת הנפקת איגרות החוב. שוק האשראי החוץ בנקאי כפוף לחוקי היצע וביקוש כמו כל שוק אחר. כיוון שהביקוש לאשראי בידי החברות הינו קשיח באופן יחסי והן זקוקות לאשראי תמיד, מה שקובע את כמות ההנפקות וגיוסי החוב של החברות הוא ביקוש הציבור למתן אשראי. ביקוש זה משתנה מעת לעת, ונראה כי לא חלים עליו העקרונות המקובלים של ביקוש והיצע. נותן ההלוואה (הציבור) אמור להגדיל את הביקוש שלו להלוות ככל שגובה הריבית אותה יקבל עבור נכונותו להלוות כסף גבוה יותר. אך בפועל מתקיים מצב הפוך, ככל שהריבית במשק נמוכה יותר (ואין אלטרנטיבות השקעה) ומחירי הנכסים גבוהים יותר (שקט בגזרה הביטחונית, אירופה לא מתמוטטת וארה"ב לא נופלת מהצוק הפיסקאלי), כך מוכן הציבור לתת לחברות אשראי במחירים הולכים ויורדים. אחת האמרות הידועות בין הפעילים בשוק ההון היא "מגייסים כשאפשר ולא כשצריך" - הכוונה, שחברות אשר זקוקות לאשראי מנצלות את חלון ההזדמנויות שנפתח בפניהן, והן מנפיקות איגרות חוב כאשר ישנו ביקוש מצד הציבור לאיגרות החוב שלהן. מי שמכיר את התחום יודע, שהנפקות אג"ח מגיעות בגלים: בעת משבר ישנה עצירה מוחלטת בגיוסי החוב של החברות, לאחר מכן בעת רגיעה, ישנן סנוניות ראשוניות של הנפקות - בדרך כלל החברות הגדולות בעלות דירוגי האשראי הגבוהים. ובסוף, מגיעות גם החברות הקטנות והלא מדורגות. מבול ההנפקות בשבועות האחרונים מאותת לנו שאנו בעיצומו של הגל השלישי במחזור הנוכחי. הבנקים, חברות התקשורת וחברות הנדל"ן המניב הגדולות כבר הצטיידו במזומנים. כעת, הגיע תורן של החברות הקטנות (והמסוכנות) יותר. דווקא היום, כאשר הריביות המשולמות על ידי החברות נמוכה באופן יחסי ולא תמיד תואמת את רמת הסיכון של החברות, יש לבחור ולברור בצורה קפדנית את איגרות החוב אותן אנו קונים. יש להעניק אשראי רק לאותן חברות אשר מעניקות תמורה הולמת עבור הסיכון הקיים במתן ההלוואה. מהתבוננות בתשקיפי ההנפקות האחרונות עולה, כי עיקר הביקושים לאיגרות החוב המונפקות כיום מגיעים מצד סוחרי נוסטרו, משקיעים לטווח קצר, אשר בדרך כלל מוכרים את הסחורה הנרכשת תוך ימים ספורים (ונהנים מעמלת התחייבות מוקדמת), חברות החיתום אשר מובילות את ההנפקות ורוכשות את הסחורה משיקולים זרים הקשורים בניגודי עניינים (עמלות חיתום) וחברות קרנות הנאמנות אשר נהנות מגיוסי כספים גדולים בעת האחרונה ומחויבות על פי תשקיף לרכוש בכסף זה איגרות חוב. הכסף "הטיפש" של הציבור שזורם כעת לקרנות הנאמנות ניתן כאשראי לחברות שלעיתים אינן ראויות לאותו אשראי במחיר זול מדי. ניתן לשער כי מה שהיה הוא שיהיה: יגיע רגע בו יעלו חששות להתלקחות אזורית / מבוי סתום במו"מ עם הפלסטינים / נפילה של בנקים בחו"ל / פריצת תקרת החוב האמריקני או כל דבר אחר אשר יצית גל מכירות. לאחר מכן, הכסף הטיפש שזרם אל עבר קרנות הנאמנות יחפש את חוף המבטחים של הקרן הכספית או הפק"מ. סחורה רבה שנרכשה במחירים יקרים מדי תציף את השוק ולא תמצא ידיים קונות עד אשר המשקיעים המתוחכמים, קרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים יחליטו כי הם חוזרים למשחק. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.רומי 09/11/2013 16:09הגב לתגובה זואבל תכלס ביצועים על הפנים!
- 3.ד 09/11/2013 16:08הגב לתגובה זוהתשואה לא נראה לי מפצה על כך....
- 2.אם שם כמו רזניק לא מאמין לך-זוכר את אייס (ל"ת)שוקע 08/11/2013 19:14הגב לתגובה זו
- 1.משקיע 07/11/2013 13:43הגב לתגובה זוקצת נמאס ממנהלי השקעות שכותבים מילים ריקות
- רונן 07/11/2013 14:30הגב לתגובה זוההתראה במקומה ,כל השוק מתומחר ביתר. ואין הכותב צריך לנקוב בשמות ולהכניס לעצמו מקלות בגלגלים . התראתו מספיק מכובדת

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.