פוני AI
צילום: טוויטר

מניית הרכבים האוטונומיים הסינית שצפויה לזנק ב-43%

בגולדמן זאקס צופים לחברה עתיד מזהיר, הודות לטכנולוגיה המתקדמת, הצלחה מוקדמת והיערכות לצמיחה משמעותית, הן בסין והן בארה"ב, בשוק הצומח של הרכבים האוטונומיים
אדיר בן עמי | (1)

פוני AI (סימול:PONY) חברת הנהיגה האוטונומית מסין שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק, מקבלת המלצת "קנייה" מגולדמן זאקס עם מחיר יעד של 19.60 דולר, המשקף פוטנציאל צמיחה של כ-43% ממחירה הנוכחי. מניית החברה עלתה ביותר מ-5% החודש, כאשר המשקיעים ממשיכים לרכוש את המניה מאז ההנפקה שלה ב-27 בנובמבר.

בהנפקה גייסה פוני AI כ-260 מיליון דולר לפי שווי של 13 דולר למניה. גולדמן זאקס הייתה אחת מהחתמים. בנוסף, החברה מכרה מניות רגילות בשווי של 153.4 מיליון דולר לקבוצת משקיעים, מה שהעלה את שווי החברה ל-4.2 מיליארד דולר.

הופעתה של פוני AI בשוק האמריקני מגיעה בזמן שמספר חברות מובילות בתחום הרכבים האוטונומיים, ביניהן Waymo של אלפאבית, טסלה בבעלות אילון מאסק וזוקס של אמזון, מתחרות על הרחבת פעילותן המקומית והשגת כדאיות מסחרית.

 

ספקית מרכזית עד 2030

לפי גולדמן זאקס, פוני AI היא כבר שם בולט בסין, והיא צפויה להפוך לספקית שירותי רובוטקסי מרכזית במדינה עד סוף 2030. החברה מובילה בתחום הניידות האוטונומית ברמת אוטונומיות L4 מבחינת גודל הצי, ומציעה שירותי רובוטקסי ומשאיות אוטונומיות ברחבי סין. היא נמצאת גם בשלבים מוקדמים של מסחור הרובוטקסי שלה הפועלים ללא נהג בכלל.

כמו כן, פוני AI שואפת להתרחב בשוק האמריקאי. מנכ"ל החברה, ג'יימס פנג, אמר לאחרונה כי הצמיחה של החברה בארה"ב היא "חשובה מאוד", וכי גיוון שרשרת האספקה והמשך מאמצי המחקר והפיתוח יהיו מוקד מרכזי במהלך ממשל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.

נכון למחצית הראשונה של 2024, פוני AI מפעילה 225 רובוטקסי ויותר מ-190 משאיות רובוטיות, כאשר עוד 124 רובוטקסי כרגע בייצור. החברה מפעילה את שירות הרובוטקסי ללא נהג בארבע ערי דרג 1 בסין: בייג'ינג, שנחאי, גוואנגג'ואו ושנג'ן. ערי דרג 1 נחשבות בדרך כלל לערים המפותחות והעשירות ביותר במדינה, על בסיס גורמים כמו אוכלוסייה ורמת הכנסה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פוני AI ממשיכה לצבור לקוחות

אנליסט גולדמן זאקס, אלן צ'אנג, ציין כי פוני AI קיבלה באוגוסט 2023 אישורים רגולטוריים להפעיל את שירותי הרובוטקסי הציבוריים שלה הגובים תשלום ללא נהגי ביטחון בבייג'ינג. ההשקה הייתה מוצלחת עד כה, והעסק של פוני AI ממשיך לצבור הרשמות לקוחות באמצעות אפליקציית הסלולר PonyPilot+, המאפשרת למשתמשים להזמין נסיעה.

לפי דיווחי מבחני הכביש שפורסמו על ידי העיריות של בייג'ינג וגוואנגג'ואו, כלי הרכב של פוני AI הפגינו מדדי בטיחות העולים על אלה של מתחריה המקומיים בסין ועל ביצועי מכוניות הנהוגות על ידי אדם.

צ'אנג מעריך שהכנסות פוני AI יצמחו בשיעור CAGR של 27% בין השנים 2024 ל-2027 תוך הגדלת צי הרובוטקסי שלה ותחילת גביית דמי רישיון עבור הרכבים שלה. בין השנים 2027 ל-2030, האנליסט צופה CAGR של 158%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בררר 29/12/2024 23:08
    הגב לתגובה זו
    תתנהל סביב שער 23 בסו 2025
המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.

מניות קוונטים עליות
צילום: דאלי

שוק הקוונטום מתחמם: חוזים גדולים דוחפים את ריגטי ואיון-קיו למעלה,

וושינגטון מגבירה השקעות, סין ואירופה מאיצות פיתוח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

דמיינו עולם שבו מחשבים פותרים סודות כימיים במהירות בזק, מפצחים הצפנות בלי מאמץ, ומאיצים פיתוח תרופות חדשות. זה לא מדע בדיוני, זה המחשוב הקוונטי.  אתמול, שתי חברות אמריקאיות, ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing 15.28%  ואיון-קיו IonQ 5.39%    זכו בחוזים ממשלתיים משמעותיים. חיל האוויר האמריקאי משקיע 5.8 מיליון דולר בריגטי לבניית רשתות קוונטום, ומשרד האנרגיה חותם על שותפות חללית עם איון-קיו. התוצאה? המניות קופצות בעשרות אחוזים.

השוק העולמי צפוי להגיע ל-125 מיליארד דולר עד 2030, עם השקעות מצטברות של יותר מ-40 מיליארד דולר עד כה, וארה"ב תופסת חצי מהעוגה.

ריגטי: בניית גשרים קוונטיים לעתיד

נתחיל בריגטי, החברה הקליפורנית שמתמחה במחשבים קוונטיים מבוססי סופרקונדוקטורים, אותם "קיוביטים" על-מוליכים שמתנהגים כמו חלקיקים קסומים, מסתובבים במקביל בכמה מצבים.

החוזה החדש, בשווי 5.8 מיליון דולר לשלוש שנים, מגיע מהמעבדה למחקר אווירי של חיל האוויר (AFRL). המטרה לבנות רשתות קוונטום שמאפשרות העברת מידע קוונטי בין מכונות מרוחקות, כמו גשרים על-טבעיים שמחברים בין עולמות. ריגטי תעבוד כאן הסטארט-אפ ההולנדי QphoX, שמפתח ממירים אופטיים-מיקרוגליים , במטרה לפתח כלים שממירים אותות קוונטיים לאור סיבי אופטי, כדי שהמידע לא יתפוגג בדרך.

המנכ"ל סובודה קולקרני לא מסתיר את ההתרגשות: "זה מחקר לטווח ארוך, אבל הוא הבסיס לכל מה שיבוא אחר כך, רשתות מאובטחות לצבא, לדאטה סנטרים, אפילו לערים חכמות". ריגטי כבר הוכיחה את עצמה עם מערכת Ankaa-2, שכוללת 84 קיוביטים, אבל האתגרים עדיין שם: יציבות נמוכה ושגיאות תכופות.

החוזה הזה הוא חלק מגל השקעות אמריקאי רחב יותר תחת National Quantum Initiative (1.2 מיליארד דולר מאז 2018), נותן דחיפה לתעשייה.


איון-קיו: הקוונטום כובש את החלל


ממול, איון-קיו לוקחת את זה צעד קדימה - אל החלל. החברה, שמתבססת על טכנולוגיית יונים כלואים (אטומים תקועים בשדות מגנטיים, יציבים יותר מקיוביטים רגילים), חתמה על מזכר הבנות (MOU) עם משרד האנרגיה (DOE) להדגמת תקשורת קוונטית לוויינית.