אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טירוף בטסלה: פורצת את ה-1,000 דולר למניה ומגיעה לשווי טריליון דולר

חברת השכרת הרכב הרץ דיווחה על הזמנת 100,000 רכבי טסלה ב-4.2 מיליארד דולר; ומהן התחנות הבולטות של טסלה - מהנפקה של 7.5 מיליון דולר ועד למועדון הטריליון דולר
צחי אפרתי | (7)

מניית טסלה TESLA INC (TSLA) מזנקת ב-12% ומגיעה לשווי שוק של 1 טריליון דולר בפעם הראשונה. טסלה נכנסת למועדון אקסקלוסיבי שכולל היום 4 חברות בלבד: אפל, מיקרוסופט, גוגל ואמזון. פייסבוק הייתה אחרונה חברה במועדון הטריליון דולר בסוף ספטמבר. טסלה משלימה השנה עליה של כ-41%, כשהמניה השיגה ביצועים טובים יותר לעומת מדד ה-SP500 שטיפס כ-22% באותה התקופה.

 

שלל חדשות חיוביות עזרו לדחוף את המניה לשיא של כל הזמנים. חברת השכרת הרכב הרץ דיווחה על הזמנת 100,000 רכבי טסלה ב-4.2 מיליארד דולר, כאשר אלה מיועדים למסירה עד סוף 2022. נזכיר כי הרץ יצאה מפשיטת רגל רק לפני מספר חודשים, ויש לה כיום כ-8.5 מיליון מכוניות ברחבי העולם, ואולי זה מאותת על הכיוון של הרץ, במהלך שהוא הרכישה הכי גדולה של רכבים חשמליים עד היום. הרץ ציינה כי היא מתכוונת "להציע את צי הרכבים החשמליים להשכרה הגדול ביותר בצפון אמריקה ואחד הגדולים בעולם", הלקוחות יוכלו להטעין בתחנות ההטענה של טסלה, ובנוסף - הרץ תקים תחנות הטענה משלה.

 

נקודות ציון עיקריות של טסלה עד לטריליון דולר

טסלה נוסדה בשנת 2003, לאחר ששני מייסדיה הושפעו מה-Recall שביצעה GM לכלל הרכבים החשמליים שלה בשנת 2003 והשמדתם על ידה. שמה הוא מחווה לממציא ומהנדס החשמל האייקוני ניקולה טסלה, והיא נוסדה במטרה להיות "חברת רכבים שהיא גם חברת טכנולוגיה". החברה ביצעה גיוס ראשון של 7.5 מיליון דולר, שמתוכם 6.5 מיליון דולר הגיעו מאילון מאסק, שהפך ליו"ר החברה.

 

בשנת 2010, הונפקה טסלה בנאסד"ק, ובכך הייתה לחברת הרכב האמריקנית הראשונה שהונפקה מאז ה-IPO של חברת פורד בשנת 1956. ב-2016 - טסלה רכשה את סולאר סיטי ב-2.6 מיליארד דולר. המיזוג יצר ענקית אנרגיה נקיה שמציעה פנלים סולאריים, מערכות איחסון סוללות ומכוניות חשמליות תחת מותג אחד.

 

ביולי 2020 הגיע שווי השוק של טסלה לכ-206 מיליארד דולר, היא עקפה את שווי השוק של טויוטה שעמד על 202 מיליארד דולר והפכה ליצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. בנובמבר 2020 – דווח כי יצרנית הרכבים החשמליים תתווסף למדד ה-SP500 ב-21 בדצמבר. מה שהפך אותה לחברה הגדולה ביותר שאי פעם התווספה למדד היוקרתי. ואילו היום פחות משנה אחרי, החברה מצטרפת למועדון של הגדולות ביותר - שווי שוק של טריליון דולר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אחת המניות הטובות היום,רק כותב לא ממליץ ! (ל"ת)
    רמי 26/10/2021 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלעד 26/10/2021 04:52
    הגב לתגובה זו
    יש מניות עם מוצר לא פחות טוב ועם עתיד בהיר עם מכפלות הרבה יותר גבוהות,xpeng,nio,chpt, וכן אני בפוזיציה והולך להישאר שם לפחות לעוד שלוש עד חמש שנים
  • 5.
    אריק 26/10/2021 00:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה הולכת לגדול ועוד הרבה.
  • 4.
    בן 26/10/2021 00:03
    הגב לתגובה זו
    אבל טסלה זה מדע בדיוני
  • 3.
    מאסק הרויח היום באופן אישי 15 מיליארד דולר (ל"ת)
    יצחק 25/10/2021 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שכחתם את ארמקו- יותר גדולה מאפל (ל"ת)
    מועדון הטריליון 25/10/2021 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה יש בה שאין לאחרים. (ל"ת)
    יוסי ק 25/10/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.