מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ
משבר הקורונה

המחסנים בארה"ב מתמלאים והזעזועים הכלכליים בדרך

למעלה מ-40 ספינות ממתינות לפרוק סחורה מחוץ לנמל לוס אנג'לס, אבל אין מחסן אחד פנוי במרחק 100 ק"מ. יחד עם השינויים בשרשרת האספקה העולמית, עלויות השינוע גדלות והקמעונאים עלולים להתחיל למכור במחירי הפסד - וזה רע לכולם
ארז ליבנה | (9)

במאי אשתקד, פרופ' רפי אלדור העריך פה שנהיה עדים למלחמת סחורות, בעקבות סגירת הכלכלות מול הייצור הבלתי פוסק בסין. מה המשמעות? שהמחסנים יתמלאו בסחורות ללא קונים, מה שיביא לנפילה חדה ברווחיות של חברות מסחריות, שיורידו מחירים בניסיון להיפטר מסחורה ובעצם יכנסו למלחמה שהצרכן כביכול אמור להרוויח ממנה. בפועל הפגיעה בשורה התחתונה תוביל לפיטורים המוניים וקריסה בשווקים בניסיון לאזן את המאזנים של החברות המקרטעות.

 

אם זה יתגשם, זה הולך לכאוב. כי מה שקורה כרגע, מזכיר במידה מסוימת את התנאים שלפני המשבר הגדול של 1929, שהפיל את המדדים בוול סטריט, כשאז לקח להם 25 שנה להתאושש מהנפילה החדה והשבר הכלכלי שנוצר.

 

נקודות השקה נוספות לתקופה ההיא היא האופטימיות בשווקים, כשבעשור שלפני הנפילה הגדולה מדד הדאו ג'ונס עלה ב-400%, במה שכונה שנות ה-20 השואגות, בשל הניצחון האמריקאי במלחמת העולם הראשונה והשפע הכלכלי שהניצחון הביא עמו. ההבדל המהותי, נכון לכרגע, הוא מדיניות הפד', שהיום הרבה יותר מעורב ואף הוריד את הריבית כדי להתמודד עם השפעות המשבר – מה שב-1929 לא קרה ובכך העמיק את השבר.

 

כל המחסנים בלוס אנג'לס מלאים

לאחר הרבעון הראשון של 2020, שבו סין נסגרה בשל המגפה, הדרקון האדום חזר לייצר כמעט בכל הכוח, יחד עם מדיניות של צמיחה מבוססת על כוח הקנייה של מעמד הביניים המתחזק במדינה. השבוע הנשיא ג'ו ביידן חתם על צו המעודד רכש של מוצרים המיוצרים בארה"ב בניסיון לעודד צריכה אמריקאית שנפגעה בעקבות המגפה, אבל גם בניסיון להחזיר את הייצור לארה"ב, שסובלת, נכון לכרגע, מ-6.7% אבטלה.

 

בימי הקניות המסורתיים של בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי וגם תקופת הקריסמיס, היו ירידות משמעותיות ברכישות של האמריקאים שלרוב מסתערים, פיזית ודיגיטלית, על הסחורות של הקמעונאיות. גם בסין העצמאיים והעסקים הקטנים מתקשים להתאושש מהשפעות המגפה, יחד עם התחלה מחודשת של סגירת מחוזות בסין בשל התפרצות מחודשת של הקורונה בשטחה.

 

נכון לכרגע, יש לחץ מאוד כבד על המחסנים, כשהמלאים ממשיכים להצטבר ללא רוכשים לסחורות. עד כמה הבעיה יכולה להיות אקוטית? כמות הסחורות המיובאות לארה"ב בדצמבר האחרון עלו ב-23% ביחס לסחורות שיובאו בחודש המקביל ב-2019. המשמעות של זה? לא פחות מ-42 ספינות משא עוגנות מחוץ לנמל בלוס אנג'לס שממתינות לפרוק את סחורתן, מאחר ואין מחסן אחד פנוי במרחק של 100 ק"מ מהנמל. תוסיפו לזה מחסור בעובדי נמל בשל הקורונה ומה שמקבלים הוא סיר לחץ על היבואנים ועל המלאים.

 

"זה מטורף", אמר פיל לוי, כלכלן בפלקספורט, חברת שילוח מסן פרנסיסקו. "המחירים נמצאים בשיא והכול קורה במקביל, כי האנשים פועלים מתוך תחזית וצפי, אבל יש יותר מדי חוסר ודאות מוחלט", הוסיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הבעיה היא עולמית ולא ברור איך היא תיפתר

מדובר בבעיה כלל עולמית, כשהסבירות היא שדברים יתדרדרו לפני שהם ישתפרו. עד כמה הבעיה אקוטית? לפי חברת אושן אינסייטס המספקת נתונים על מצב המסחר הימי הגלובלי, שליש מ-20 הנמלים הגדולים בעולם לא הצליחו להוציא ספינות עם סחורות בזמן. ויש לזה גם משמעויות בשטח. העלות של המוצרים התעשייתיים עלו בממוצע של 4.2% בחודש דצמבר האחרון וב-27% מאז אפריל.

 

זה פוגע בחברות. חברת WDFC, המייצרת את WD-40, דיווחה ברבעון האחרון שעלות הגבוהה יותר של המטען יחד עם עלויות גבוהות של אחסון, פגעו בשולי הרווח. גם יצרן הטלוויזיות ומערכות הסטריאו, באנג אנד אולפסון (BO.CO), נאלץ לעבור לשילוח אווירי יקר כדי להתמודד עם בעיית השילוח הימי העולמית.

 

"האתגרים הללו יצרו לחצים אינפלציוניים על החברה שלנו ועל חברות רבות נוספות", אמרה שלי סימסון, סמנכ"לית חברת השילוח ג'יי.בי האנט (JBHT) בשיחת המשקיעים האחרונה של החברה. "השוק צופה שהמצב ימשך עם לחצים אינפלציוניים על תעריפי ההובלה", הוסיפה.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חיים 30/01/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    הסינים חנקו את אוכלוסיית כדור הארץ במוצרים והאזרחים שבו רווים לדעתי הבעיה תהיה במזון ובחקלאות כי השינוי באטמופרת כדור הארץ לא נתון בידינו ואין לנו שליטה על זה בכלל ורצוי להתמקד על זה לעתיד הקרוב
  • 8.
    שמוליק 30/01/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה עדיין לא מאשרים תוכנית של 2 טריליון דולר, האגח 5 שנים כבר מגלם עליה באינפלציה של יותר מ2%
  • 7.
    Mt 29/01/2021 23:13
    הגב לתגובה זו
    אצלינו שום מחסן לא מלא. יבואנים בישראל מתקשים לקבל סחורה. מחירי ההובלה הוכפלו ולפעמים שולשו. יש מחסור גדול במכולות . הסינים ממש עכשיו יצאו לחודש חופש בגלל החג היחידי והארוך שלהם( הניו ציניז אירס). כל זה מקשה עלינו היבואנים בהשגת סחורה . וכשחסר סחורה המחירים יעלו ולא ירדו..
  • 6.
    סגנון כתיבה לא ברור. מקשה על ההבנה (ל"ת)
    קורא מהשורה 29/01/2021 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מונקי ביזנס 29/01/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    פעם ראשונה שאני שומע על הנושא.
  • 4.
    שווקים קורסים נפילות חדות (ל"ת)
    רותי 29/01/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    n 29/01/2021 09:14
    הגב לתגובה זו
    שורה ראשונה אכלנו אותה.. שורה שניה האכלנו אותה לא נראה באופק....
  • 2.
    לא להגזים בבקשה 29/01/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
    שכחתם לשים את הכתבה במדור של המדע בדיוני
  • 1.
    רק מזומן 28/01/2021 18:34
    הגב לתגובה זו
    פיצוץ הבועה קרוב.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטראלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטר

פלנטיר סיפקה דוח מרשים - אז למה המניה יורדת?

אלכס קארפ, מנכ"ל החברה: "אלו התוצאות הכי טובות של חברת תוכנה מאז ומעולם" 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר

פלטיר Palantir 3.35%  דיווחה על תוצאות טובות, תחזית חזקה, אבל אחרי שהמניה נסקה לשווי של טריליון דולר - פי 5 בשנה, הציפיות מאוד גבוהות. המניה מתממשת אחרי המסחר. מה הסיבה? פלנטיר כבר מנותקת מהתוצאות. זו מניה שלא נסחרת על פי תוצאות בפועל, היא נסחרת כחברת חלום. כדי להצדיק את המחיר שלה, פלנטיר צריכה להגיע למימדים של לפחות פי 10, ומכאן שם שקשה לחפש תשובה בתוצאות, או בתחזית. התשובה נמצאת במסחר - מאות אלפי משקיעים שמקבלים החלטה אם לקנות, להחזיק או לממש. פלנטיר היא "מניית העם" בארה"ב, יש לה קהל מאמין, אובססיבי  וענק. הוא גדול יותר ומשפיע יותר על המניה מאשר משקיעים מוסדיים. 

למעשה מדובר בסוג של כת - כדאי לכם לקרוא על מהנהיג הכת, אלכס קארפ והרטוריקה שלו: המופע של אלכס קארפ - "כמה עצובים אלה שלא השקיעו בנו. תביאו פופקורן. הם בוכים"

למעשה, בעוד רוב הגופים המוסדיים אמרו למכור את המניה בחצי שנה האחרונה, המשקיעים הפרטיים היו אלו שהזניקו אותה. בפלנטיר יודעים לטפח את הקהילה - הם עושים מפגשים ייעודים עם הקהילה, הם מדברים איתם לפעמים לפני שיחות הוועידה המסורתיות עם אנליסטים. הם גם יודעים להלהיב אותם. "אלה היו התוצאות הכי טובות של חברת תוכנה מאז ומעולם", אמר אתמול אלכס קארפ. אתמול זה לא עזר, המניה יורדת אחרי המסחר ב-5%, אבל מה זה מימוש כזה לעומת  נסיקה של 400% בשנה. 

ברבעון השלישי ההכנסות של פלנטיר הסתכמו ב-1.18 מיליארד דולר, עלייה של 63% לעומת שנה קודמת, ומעל הציפיות שנעו סביב 1.09 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה עמד על 0.21 דולר, גבוה מההערכה שעמדה על 0.17 דולר.

ברבעון זה פעילות המגזר המסחרי (commercial) בארה"ב טיפסה בקצב של 121%, והגיעה ל-397 מיליון דולר, בעוד פעילות הממשלה גדלה ב-52%. לצד זה, החברה עדכנה כלפי מעלה את תחזית המכירות לרבעון הרביעי של 2025 לטווח 1.327-1.331 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהתחזיות של כ-1.19 מיליארד דולר.


פלנטיר נסחרת במחיר של 198 דולר (כולל הירידה שאחרי סגירת המסחר), השווי שלה הוא חצי טריליון דולר, ומכפיל הרווח לשנה הבאה הוא כ-200.