טיפים להמשך קבלת החזרי מע"מ ברכישת רכב

מאת: רמי אריה, עו"ד ורו"ח

הכותב מסביר כיצד ניתן להמשיך ולנכות מע"מ ברכישת רכב פרטי או מסחרי למרות התקנה החדשה של מע"מ שעומדת להיכנס לתוקף בתחילת יוני 2005.
עו"ד לילך דניאל |

רוצים להמשיך ולנכות מע"מ ברכישת רכב פרטי או מסחרי למרות התקנה החדשה של מע"מ שעומדת להיכנס לתוקף בתחילת יוני 2005. כל שעליכם לעשות הוא להקים חברה להסעת נוסעים שתרכוש את כלי הרכב ותפעיל אותם לצורך הסעת העובדים של החברה הקיימת שלכם. שכן, רכישת רכב לצורך הסעת נוסעים על ידי חברת הסעות עדיין תאפשר את ניכוי המע"מ ששולם בעת רכישתם.

אומנם, חברת ההסעות תצטרך להוציא חשבונית מס מידי חודש בשל ההסעות שביצעה בעבור החברה שלכם. אך היות ומדובר בשימוש עסקי תוכלו לנכות את המע"מ שבחשבונית במלואו וחסכתם 17% מערך הרכישה של הרכב. אף אם השימוש ברכב יהיה חלקו עסקי וחלקו פרטי עדיין ניתן יהיה לנכות חלק יחסי מהמע"מ המתייחס לחלק העסקי. עם זאת יש להקפיד שאכן יהיה מדובר בתשלום בעבור הסעות ולא בהשכרת רכב. שכן, השכרת רכב שלא ניתן לקבל מע"מ בעת רכישתו אינה מאפשרת גם את קבלת המע"מ המשולם בעת השכרתו. הקושי הוא באבחנה מהי פעילות הסעה לעומת פעילות השכרה ? באם נאבחן את ההבדל בשאלת מיהו הנהג ? הרי עולה כי יהיה ניתן ליהנות מתכנון המס האמור רק כשהנהג הוא מחברת ההסעות עצמה מה שמגביל מאד את השימוש בתכנון מס זה.

תכנון מס זה כדאי מיום 1.6.2005 שבו עומדת להיכנס לתוקף תקנת מע"מ חדשה אשר אוסרת, לכאורה באופן גורף, את ניכוי המע"מ שישולם ברכישת כלי רכב שמשקלם הכולל עד וכולל 3.5 טון. האיסור לניכוי מע"מ ששולם יחול רק לגבי רכישת רכב פרטי, רכב פרטי דו שימושי, רכב מסחרי אחוד ורכב מסחרי בלתי אחוד במשקל כולל של עד וכולל 3.5 טון.

ניכוי המע"מ ייאסר לגבי רכב כאמור שנמסר לקונה החל מיום 1.6.2005 וכן לגבי רכבים כאלו שיימסרו עד 1.6.2005 וימכרו החל מיום 1.1.2008. במילים אחרות, כל הרוכש רכב שעד היום ניתן היה לקבל החזר בעת רכישתו וגם יקבל אותו עד וכולל חודש מאי 2005 יוכל לקבל את החזר המע"מ ששולם בעת רכישתו.

כדאי לשים לב, כי למרות התקנה עדיין יתכן החזר מע"מ במקרים הבאים:

1. עדיין ניתן יהיה להמשיך לקבל החזר מע"מ בשל כלי רכב שיירכשו לצורך מכירתם על ידי העוסקים במסחר בכלי רכב.

2. עדיין אפשר יהיה לקבל החזר מע"מ בשל רכישת כלי רכב המשמשים אך ורק לצורך:

- לימוד נהיגה בבתי ספר לנהיגה.

- השכרת רכב על ידי חברות להשכרת רכב.

- הסעת נוסעים בידי מי שעסקו הסעת נוסעים, כגון מוניות או רכב הסעות.

- סיורים וטיולי שטח בידי מי שעסקו ארגון סיורים.

3. יש לזכור כי קיימים סוגים נוספים של כלי רכב אשר לא הוגדרו בתקנת מע"מ ככלי רכב שבשל רכישתם אסור לנכות מע"מ. מכאן שלגבי כלי רכב אלו עדיין אפשר יהיה לקבל החזרי מע"מ. המדובר בכלי רכב כגון, רכב עבודה כהגדרתו בפקודת התעבורה וכן אוטובוס לרבות אוטובוס זעיר, אופנוע לרבות קטנוע, אמבולנס, רכב גרר, גרור ומכונה נגררת, מונית זוטובוס, טרקטור, טרקטורון, כסא גלגלים ממונע לנכה, רכב ביטחון, רכב חילוץ, רכב המונע במנוע חשמלי, רכב מדברי, רכב סיור, רכב צידי לאופנוע ותלת אופנוע.

4. כמובן, שעדיין יהיה לקבל החזר מע"מ מלא בשל רכישת רכב מכל סוג אשר משקלו הכולל עולה על 3.5 טון לצורך עסקי.

5. כדאי לשים לב, כי בכל מקרה שבו משמש הרכב גם לשימוש פרטי ולא רק לשימוש עסקי הרי גם אם מותר לנכות את המע"מ ששולם בעת רכישתו, הרי יש לנכות רק את חלק המע"מ המתייחס לחלק העסקי בלבד.

6. ההוראות האמורות יחולו גם לגבי כלי רכב כאמור שנרכשו במסגרת ליסינג מימוני או ליסינג תפעולי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".