חוק המדיניות הכלכלית לשנת 2005 - ביטוח לאומי

ביום 29.3.2005 התקבלה בקריאה שניה שלישית הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005. הצעת החוק מתקנת חוקים שונים במטרה להשיג את יעדי התקציב. להלן עיקרי הצעת החוק בכל הנוגע לתחום הביטוח הלאומי.
עו"ד לילך דניאל |

ביום 29.3.2005 התקבלה בקריאה שניה שלישית הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005 (להלן – החוק). תחילת החוק ביום 1.1.2005, אלא אם נקבע אחרת. החוק טרם פורסם ברשומות.

הפחתת חלק המעביד בדמי ביטוח לאומי

בחוק הופחת שיעור דמי הביטוח הלאומי המשתלמים בגין עובד (חלק המעביד בלבד), בחמישה שלבים, החל מיום 1.7.2005 ועד לשנת 2009.

להלן טבלה המפרטת את השינוי בשיעור דמי הביטוח, חלק מעסיק, החל מיום 1.7.2005, וזאת לגבי עובדים תושבי ישראל שמלאו להם 18 שנה וטרם הגיעו לגיל הפרישה [יודגש כי ההפחתה חלה גם על סוגי עובדים אחרים (חלק המעסיק) אולם בשיעורים שונים].

שיעור דמי הביטוח – חלק מעביד (באחוזים) תקופה

עובד ששכרו מעל מחצית השכר הממוצע במשק עובד ששכרו עד למחצית השכר הממוצע (3,482 ₪)

5.93 5.93 עד 30.6.2005

5.68 5.33 1.7.2005 -31.12.2005

5.68 4.88 1.1.2006 -31.12.2006

5.68 3.93 1.1.2007 - 31.12.2007

5.43 3.63 1.1.2008 - 31.12.2008

5.43 3.19 מיום 1.1.2009

בשיעורי הניכוי משכר העובד לא חל כל שינוי וכך גם בסכום ההכנסה המרבית והמזערית לתשלום דמי ביטוח.

הגדלת קצבת הזקנה

בסעיף 10 לחוק תכנית החירום הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2002 ו-2003), התשס"ב-2002, נקבעה הוראת שעה (מיום 1.7.2002 ועד 31.12.2006), לפיה גמלאות מסוימות, המשתלמות לפי חוק הביטוח הלאומי או לפי חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, תשולמנה בניכוי 4% מסכום הגמלה.

בחוק נקבע כי על אף האמור לעיל, קצבת זקנה המשתלמת בעד התקופה המתחילה ביום 1.5.2005 ומסתיימת ביום 31.12.2006, תשולם בניכוי 1.5% בלבד מסכום הגמלה (במקום 4%).

דמי אבטלה למי שהגיע לגיל 65 אך לא לגיל פרישה

החוק תיקן את סעיף 33(ב) לחוק גיל פרישה, התשס"ד- 2004 (להלן - חוק גיל פרישה), ונקבע כי מי שפסקה זכותו לדמי אבטלה רק מחמת הגיעו לגיל 65, וטרם הגיע לגיל הפרישה הקבוע לגביו בחוק גיל פרישה, יהיה זכאי לדמי אבטלה עד הגיעו לגיל פרישה. תחילת הוראה זו ביום 1.4.2004.

הגדלת חלקו של המעביד בדמי הפגיעה המשולמים לעובד

כיום, על המעביד להחזיר למוסד לביטוח לאומי את סכום דמי הפגיעה שהמוסד שילם לנפגע בעבודה, בעד תשעת הימים הראשונים. מספר הימים הנ"ל הוגדל בחוק לשנים עשר יום.

תחילת הוראה זו ביום 1.4.2005 והוא יחול על פגיעה בעבודה שאירעה ביום זה ואילך. היתה הפגיעה בעבודה מחלת מקצוע, תחול הוראה זו על מחלת מקצוע כאמור שתביעה להכרה בה כפגיעה בעבודה הוגשה ביום 1.4.2005 ואילך.

לא ישולם מענק נכות מעבודה למי שדרגת נכותו היציבה פחותה מ-9%

לפי פרק ה' בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), תשתלם קצבה לנפגע עבודה שדרגת נכותו היא דרגה יציבה של 20% ומעלה או דרגה שאינה יציבה של 5% ומעלה. עוד קובע הפרק האמור, כי ישתלם מענק למי שנקבעה לו דרגת נכות יציבה הפחותה מ-20% אך אינה פחותה מ- 5%. בחוק שונה האחוז האמור ונקבע כי המענק ישתלם למי שדרגת נכותו היציבה אינה פחותה מ-9%.

הוראה זו תחול על פגיעה בעבודה שאירעה ביום 1.4.2006 ואילך. היתה הפגיעה בעבודה מחלת מקצוע, תחול ההוראה על מחלת מקצוע כאמור שתביעה להכרה בה כפגיעה בעבודה הוגשה ביום האמור ואילך.

פגיעה בעבודה עקב חשיפה לרעש

בחוק הוספה רשימת תנאים ומגבלות, אשר רק בהתקיימם, ליקוי שמיעה עקב חשיפה לרעש יחשב כפגיעה בעבודה.

אחד מן התנאים שנקבעו (להלן – התנאי הנוסף) הוא כי הוגשה למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בליקוי השמיעה כפגיעה בעבודה, בתוך 12 חודשים מהיום המוקדם מבין אלה -

א. היום שבו תועד הליקוי לראשונה ברשומה רפואית כמשמעה בסעיף 17 בחוק זכויות החולה, התשנ"ו–1996.

ב. היום שבו לדעת הועדה הרפואית או הועדה הרפואית לעררים, לפי הענין, החלה הירידה בשמיעה.

תחילתו של התיקון ביום 1.4.2005 והוא יחול לגבי ליקוי שמיעה, שתביעה להכרה בו כתוצאה של פגיעה בעבודה, הוגשה ביום 1.4.2005 ואילך.

תחילתו של התנאי הנוסף ביום 1.7.2005 והוא יחול לגבי ליקוי שמיעה, שתביעה להכרה בו כתוצאה של פגיעה בעבודה, הוגשה ביום 1.7.2005 ואילך.

עדכון סכום מענק אשפוז

כיום, סכום מענק האשפוז ליולדת, בשל לידת יילוד אחד או יותר, הוא 4,806 ₪ בתוספת 49,950 ₪ בעד כל פג שנולד באותה לידה. סכומים אלה עודכנו בחוק והם עומדים כיום על סך 6,775 ₪ בשל לידת יילוד אחד ו-102,409 ₪ בעד כל פג שנולד באותה לידה.

תחילת הוראה זו ביום 1.4.2005, אולם החל מהמועד האמור עד יום 31.12.2005 סכום מענק האשפוז בשל לידת יילוד אחד או יותר יעמוד על סך 6,799 ₪ ו-106,202 ₪ בעד כל פג שנולד באותה לידה.

סנקציות כנגד הטעיית המוסד לביטוח לאומי

בחוק נקבע כי תובע גמלה או מקבל גמלה שמסר למוסד לביטוח לאומי מידע מטעה, ביודעין, או נמנע מלמסור מידע ביודעו שיש בכך כדי להשפיע על זכותו לגמלה, והמוסד לביטוח לאומי החליט לדחות בשל כך את התביעה לגמלה, כולה או חלקה, או להפסיק בשל כך את תשלום הגמלה, כולה או חלקה, לפי הענין (להלן - החלטת המוסד), יחולו הוראות אלה:

נדחתה התביעה לגמלה במלואה או הופסק תשלום הגמלה במלואה –

(א) לא תוגש תביעה חוזרת לגמלה זהה (להלן - תביעה חוזרת) בעד תקופה של 90 ימים מהיום שבו הודע לתובע על החלטת המוסד לביטוח לאומי, אלא אם שילם למוסד דמי טיפול בסך 400 ₪.

(ב) הוגשה תביעה חוזרת בטרם חלפו 24 חודשים קלנדריים מהחודש שבו הודע לתובע על החלטת המוסד לביטוח לאומי, תופחת הגמלה המשתלמת בעד התקופה הקובעת בשיעור של 25% ("התקופה הקובעת" - שלושת החודשים הראשונים שלאחר הגשת התביעה החוזרת שבעדם זכאי התובע לגמלה).

נדחתה התביעה לגמלה בחלקה או הופסק תשלום הגמלה בחלקו - יחולו הוראות סעיף (א) לעיל, וכן תופחת הגמלה המשתלמת בעד שלושת החודשים הראשונים שלאחר החלטת המוסד לביטוח לאומי בשיעור של 25%, ולענין גמלה שאינה משתלמת בעד תקופה מסוימת - תופחת אותה גמלה בשיעור האמור.

יראו כתביעה חוזרת גם תביעה לגמלה זהה, שאינה בעד התקופה, שלגביה הוגשה התביעה שנדחתה או שבעדה שולמה הגמלה שתשלומה הופסק, לפי הענין.

החלטת המוסד לביטוח לאומי תתקבל לאחר שניתנה לתובע הגמלה או למקבל הגמלה, לפי הענין, הזדמנות לטעון טענותיו.

הוראות אלה יחולו על תובע גמלה או מקבל גמלה שמסר למוסד לביטוח לאומי מידע מטעה ביום 1.4.2005 או לאחריו, או שהמוסד לביטוח לאומי נוכח לגביו, ביום 1.4.2005 או לאחריו, כי נמנע ממסירת מידע כאמור.

ביטוח בריאות

דמי ביטוח בריאות לעקרת בית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?