ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולסג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס

כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל

ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בצניחה, וטסלה ממשיכה להיחלש

רונן קרסו | (1)
נושאים בכתבה רכב

שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות. 

בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול. 


עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה. 

במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים. 

את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס 1.23%  , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל. 

במקום הרביעי נמצאת צ’מפיון מוטורס, עם נתח של 12.4%. החברה, שמייצגת מותגים אירופיים ותיקים כמו סקודה, פולקסווגן ואאודי, מצליחה לשמור על מעמדה בזכות מכירות חזקות של דגמי סקודה, שמפצים על חולשה במותגים האחרים. 

הנפילה החדה ביותר שייכת לטלקאר של רמי אונגר, שנפלה מנתח שוק של 15% ל-10% בלבד. אף שקיה עדיין מסרה מעל 20 אלף מכוניות מתחילת השנה, העדר מותג סיני חזק פגע ביבואנית. המותג סרס (Seres) שברשותה לא הצליח לייצר מסות מכירה משמעותיות, וכתוצאה מכך איבדה טלקאר את מקומה בצמרת. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דוד לובינסקי, יבואנית פיג’ו וסיטרואן, חוותה ירידה של כ-15% במותגים הצרפתיים, אך הצליחה לבלום את הפגיעה בזכות MG הסינית, עם כ-7,500 מסירות, שהשאירו אותה עם נתח שוק של 6.7%. 

אחריה ניצבת דלק מוטורס, שבמשך שנים הייתה כוח דומיננטי בענף אך ממשיכה להידרדר. החברה רשמה ירידה של 70% במכירות פורד ו-36% במאזדה, ומכרה השנה רק 140 רכבי Nio, כישלון מוחלט בחדירה למותג הסיני החדש. 

דלק ירדה לנתח שוק של 5.8% בלבד, ושווי השוק שלה נחתך ב-60% בשנתיים האחרונות ל-2.3 מיליארד שקל. 

בתחתית הרשימה נמצאת טסלה, שהייתה פעם סמל המהפכה החשמלית וכיום סובלת מהיחלשות מתמשכת. החברה מסרה השנה רק 3,600 מכוניות, ירידה נוספת של 31% לעומת השנה הקודמת. מאז עזיבתה של המנכ״לית עדי גיגי לפני כשנה וחצי, טסלה לא מצליחה לייצב את פעילותה בישראל, ונראה כי נתוני השיא של 2022-2023 כבר לא יחזרו בקרוב. 

הנתונים לשנים האחרונות ממחישים עד כמה עמוק השינוי בענף: אם ב-2022 שלטה כלמוביל עם 22% מהשוק, אחריה יוניון עם 17% וטלקאר עם 14.8%, הרי שב-2025 הסדר השתנה לחלוטין, טלקאר נחלשה, קרסו עלתה, ודלק איבדה כמעט שני שלישים ממעמדה. מעל הכול מתבלטת מגמה אחת: המהפכה החשמלית שינתה את חוקי המשחק. השחקנים שנכנסו מוקדם לעולם הרכב הסיני, כלמוביל, קרסו ויוניון, קטפו את הפירות. אלה שפספסו, כמו טלקאר ודלק, מנסים כעת לרדוף אחרי השוק במה שנראה כריצה מאוחרת מדי. הדור החדש של הצרכנים הישראלים פתוח יותר לחדשנות, לטכנולוגיה ולמותגים חדשים והמכוניות החשמליות הפכו מסמל עתידני למציאות עסקית שמעצבת מחדש את שוק הרכב כולו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    במקום תחרות נתנו לחברות הרכב להביא גם חשמליות (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2025 15:18
    הגב לתגובה זו
אוניות RoRo של BYD. צילום BYDאוניות RoRo של BYD. צילום BYD

הצי של BYD הושלם עם הכנסה לשירות של אוניה שמינית

יצרנית כלי הרכב מסין BYD השלימה את השקת האוניה השמינית והאחרונה בצי אוניות שילוח כלי הרכב שבבעלות החברה, עם יכולת שינוע של כ 1,000,000 כלי רכב בשנה. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD

BYD השלימה השבוע את צי האוניות של היצרנית, כשהשיקה את האוניה השמינית בצי שקיבלה את השם הרשמי BYD Jinan. היצרנית שהחליטה לשלוט גם במרכיבים הקריטיים בשרשרת ההפצה השיקה בינואר 2024 את האוניה הראשונה בצי ה BYD Explorer No1 השלימה את השקת כל שבע האוניות הנוספות בתוך פחות משנתיים. יכולת השילוח של היצרנית עומד על כמיליון כלי רכב בשנה באמצעות שמונה האוניות Hefei, Changzhou, Shenzhen, Xi’an, Changsha, Zhengzhou ועכשיו Jinan.

כל שמונה האוניות הן אוניות יעודיות להובלת כלי רכב בשיטת RoRo   (Roll on / Roll off), כלומר המכוניות עולות לאוניות השילוח בנסיעה ומורדות ממנה בנסיעה.

האוניות של BYD מכילות בין 7200 כלי רכב ל 9000 כלי רכב כל אחת, כשההבדלים נובעים מהמבנה השונה של כל אוניה.

BYD Shenzhen - מדגימה את עיקרון ה RoRo. צילום BYD

צי האוניות של BYD מאפשר לחברה גמישות בהתאמת המכוניות המיועדות לכל שוק, כאשר לחברה מפעלים בכל העולם, בסין כמובן, אבל גם בברזיל, בתאילנד, בהונגריה, ומפעלים נוספים מתוכננים גם בטורקיה, גרמניה ופקיסטן, כאשר המפעלים הם מפעלי הרכבה של קיטים הנשלחים ישירות מסין.