ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס
ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס

כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל

ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בירידה, וטסלה ממשיכה להיחלש

רונן קרסו | (7)
נושאים בכתבה רכב

שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות. 

בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול. 


עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה. 

במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים. 

את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס -0.5%  , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל. 

במקום הרביעי נמצאת צ’מפיון מוטורס, עם נתח של 12.4%. החברה, שמייצגת מותגים אירופיים ותיקים כמו סקודה, פולקסווגן ואאודי, מצליחה לשמור על מעמדה בזכות מכירות חזקות של דגמי סקודה, שמפצים על חולשה במותגים האחרים. 

הנפילה החדה ביותר שייכת לטלקאר של רמי אונגר, שנפלה ל-10% בלבד. אף שקיה עדיין מסרה מעל 20 אלף מכוניות מתחילת השנה, העדר מותג סיני חזק פגע ביבואנית. המותג סרס (Seres) שברשותה לא הצליח לייצר מסות מכירה משמעותיות, וכתוצאה מכך איבדה טלקאר את מקומה בצמרת. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דוד לובינסקי, יבואנית פיג’ו וסיטרואן, חוותה ירידה של כ-15% במותגים הצרפתיים, אך הצליחה לבלום את הפגיעה בזכות MG הסינית, עם כ-7,500 מסירות, שהשאירו אותה עם נתח שוק של 6.7%. 

אחריה ניצבת דלק מוטורס, שבמשך שנים הייתה כוח דומיננטי בענף אך ממשיכה להידרדר. החברה רשמה ירידה של 70% במכירות פורד ו-36% במאזדה, ומכרה השנה רק 140 רכבי Nio, כישלון מוחלט בחדירה למותג הסיני החדש. 

דלק ירדה לנתח שוק של 5.8% בלבד, ושווי השוק שלה נחתך ב-60% בשנתיים האחרונות ל-2.3 מיליארד שקל. 

בתחתית הרשימה נמצאת טסלה, שהייתה פעם סמל המהפכה החשמלית וכיום סובלת מהיחלשות מתמשכת. החברה מסרה השנה רק 3,600 מכוניות, ירידה נוספת של 31% לעומת השנה הקודמת. מאז עזיבתה של המנכ״לית עדי גיגי לפני כשנה וחצי, טסלה לא מצליחה לייצב את פעילותה בישראל, ונראה כי נתוני השיא של 2022-2023 כבר לא יחזרו בקרוב. 

הנתונים לשנים האחרונות ממחישים עד כמה עמוק השינוי בענף: אם ב-2022 שלטה כלמוביל עם 22% מהשוק, אחריה יוניון עם 17% וטלקאר עם 14.8%, הרי שב-2025 הסדר השתנה לחלוטין, טלקאר נחלשה, קרסו עלתה, ודלק איבדה כמעט שני שלישים ממעמדה. מעל הכול מתבלטת מגמה אחת: המהפכה החשמלית שינתה את חוקי המשחק. השחקנים שנכנסו מוקדם לעולם הרכב הסיני, כלמוביל, קרסו ויוניון, קטפו את הפירות. אלה שפספסו, כמו טלקאר ודלק, מנסים כעת לרדוף אחרי השוק במה שנראה כריצה מאוחרת מדי. הדור החדש של הצרכנים הישראלים פתוח יותר לחדשנות, לטכנולוגיה ולמותגים חדשים והמכוניות החשמליות הפכו מסמל עתידני למציאות עסקית שמעצבת מחדש את שוק הרכב כולו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דוד 24/10/2025 18:24
    הגב לתגובה זו
    כולם עם גאקו גם אני
  • 5.
    אנונימי 24/10/2025 18:23
    הגב לתגובה זו
    גאקו הייתה הפתעת השנה רכב מוצלח ואמין
  • 4.
    לא קונה חשמלית אין למי למכור במחיר סביר (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
  • רון555 06/10/2025 19:05
    הגב לתגובה זו
    אני מבין את החשש אבל אתה פשוט לא מכיר את השוק. יש חשמליות ששמרו על מכירם טוב יותר מרכבי בנזין מקבילים שלא לדבר על חיסכון ובלאי נמוך יותר בחשמליות
  • 3.
    שי 05/10/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    ימשיכו ליפול
  • 2.
    ישראלי 05/10/2025 16:04
    הגב לתגובה זו
    כבעל רכב חשמלי ברגע שאמכור לא אתקרב יותר לבוף הזה.אובן ערך של מעל 40% בשנתיים.רק היבואנים צוחקים כל הדרך אל הבנק בזמן שאני נוסע ממגרש למגרש למצוא חללים.
  • 1.
    במקום תחרות נתנו לחברות הרכב להביא גם חשמליות (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2025 15:18
    הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

מטרו
צילום: Depositphotos

עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?

מתי תהיה מוכנה המטרו, ו-5 דברים שכדאי לדעת על המטרו

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

עבודות התשתית לפרויקט התחבורה הגדול והיקר ביותר בישראל החלו במתחם סבידור-ארלוזורוב בתל אביב. זהו צעד ראשון לקראת הקמת קו M1 של המטרו, שיחבר ערים מרכזיות בגוש דן ויהפוך לאחד מעורקי התחבורה הציבורית המרכזיים במדינה.

העבודות מתמקדות בשטח חניון אחוזות החוף שבמתחם סבידור. הן כוללות העתקת תשתיות חשמל, מים, תאורה, תקשורת וניקוז. עם תחילתן צפויים שינויים בהסדרי התנועה באזור, אך כל הפעילות מתקיימת בתוך שטח מגודר כדי למזער פגיעה בשגרת תושבי העיר והנוסעים בתחבורה הציבורית.

קו M1 התת-קרקעי, שיעבור במתחם, הוא אחד משלושת הקווים במערכת המטרו העתידית של גוש דן. במתחם ארלוזורוב-סבידור ייבנה מרכז תחבורתי משולב שיאחד קווי מטרו, קווי רכבת קלה (האדום והסגול), תחנת רכבת ישראל ומסוף אוטובוסים מרכזי. בנת"ע מציינים כי כל אמצעי התחבורה יתחברו באולם מרכזי אחד, כדי לאפשר מעבר נוח, מהיר ויעיל בין קווים.

פרויקט המטרו כולו כולל כ-150 קילומטרים של מסילות בשלושה קווים, 109 תחנות, וכשירותו צפויה להתחיל בשנות ה-40. בשלב ראשון, קו M1 לבדו ישרת כמיליון נוסעים ביום ויעבור ב-62 תחנות בערים רבות – כולל רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, ראשון לציון, רמלה, רחובות ועוד.

העבודות יוצאות לדרך למרות קשיים מנהליים שהעיקו על הפרויקט. רשות המטרו, שאחראית על התכנון, התפרקה בתקופת שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, ומנהלה עוזי יצחקי התפטר לאחר חודשים ספורים. כעת האחריות המלאה בידי נת"ע, שמובילה את הפרויקט. נת"ע פרסמה לאחרונה מכרז ראשון לשלב המיון המוקדם של חברות בינלאומיות שיתמודדו על ביצוע העבודות הענקיות. השלב הראשון מוערך ב-65 מיליארד שקל וכולל כריית 78 ק"מ של מנהרות כפולות והקמת 59 תחנות תת-קרקעיות.