טסלה לקראת השקת גרסת רובוטקסי: האם היא יכולה לעקוף את המתחרות הסיניות?

בזמן שאילון מאסק מדבר, הסינים עקפו את טסלה בסיבוב - ממשל תומך, ייצור בעלויות נמוכות הופכים את החלום של נהיגה אוטונומית לעובדה בערים מרכזיות בסין 

רוי שיינמן | (6)

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, מכריז כי החברה תציג ב-8 באוגוסט גרסה של רובוטקסי – רכב אוטונומי לחלוטין, ללא נהג, הגה או דוושות, שמיועד לשירות תחבורה שיתופית. ההבטחה היא לרכב שייקח נוסעים לעבודה ביום וייסע לבד בלילה כדי לייצר הכנסה לבעליו. אך בזמן שטסלה מתכננת את המהפכה, מתחרות סיניות כמו BYD, שיאופנג (XPeng), ניו (NIO) ובאידו כבר מפעילות רכבים אוטונומיים ברחובות ערים כמו בייג'ינג ושנגחאי. האם טסלה באמת מובילה את המירוץ, או שהחברות הסיניות עוקפות אותה בשטח?

טסלה: חזון לעומת מציאות

טסלה מפתחת את מערכת ה-Full Self-Driving (FSD), שמסתמכת על ראייה ממוחשבת בלבד באמצעות מצלמות, ללא חיישני ליידאר או מכ"ם, בניגוד למקובל בתעשייה. הגישה הזו מאפשרת עלויות נמוכות יותר, שכן היא לא דורשת חומרה יקרה, ומתבססת על איסוף נתונים ממאות מיליוני קילומטרים שנהגי טסלה ברחבי העולם צוברים. הנתונים משמשים לשיפור האלגוריתמים של FSD, שמטרתם להגיע לנהיגה אוטונומית ברמה 5 – ללא כל התערבות אנושית.

ההבטחה של מאסק לרובוטקסי ללא הגה היא צעד שאפתני, שכן הוא דורש לא רק טכנולוגיה מתקדמת, אלא גם אישורים רגולטוריים שקיימים כיום במעט מאוד מדינות. בארצות הברית, למשל, רק קליפורניה ואריזונה מאפשרות ניסויים של רכבים ללא נהג, ועדיין עם מגבלות מחמירות. טסלה מתכננת להפעיל את הרובוטקסי כחלק מרשת שיתופית, שבה בעלי רכבים יוכלו להשכיר אותם כמוניות אוטונומיות, או שהחברה תפעיל צי משלה. אם המהלך יצליח, הוא עשוי לשבש את שוק התחבורה השיתופית, ולהפוך את טסלה למתחרה ישירה של אובר וליפט.

אך השוק מראה סימני ספקנות. מניית טסלה מאבדת כ-35% מערכה מתחילת 2025, על רקע ירידה בביקוש לרכבים חשמליים והאטה בצמיחת ההכנסות. הכרזות קודמות של מאסק על FSD לא תמיד עמדו בלוחות הזמנים, והציבור ממתין לראות האם האירוע באוגוסט יציג רכב מתפקד או רק קונספט עתידי.

המתחרות הסיניות: פעולה בשטח

בזמן שטסלה מתמקדת בשדרוג רכבים קיימים לנהיגה אוטונומית, החברות הסיניות בונות רכבי רובוטקסי ייעודיים מאפס, עם דגש על חוויית נוסע ותשתיות תומכות. הנה מבט על החברות המובילות.

נראה שבראש עומדת BYD. החברה, שמייצרת יותר רכבים חשמליים מטסלה מאז 2023, משלבת מצלמות, ליידארים ומעבדים עוצמתיים ברכבי הרובוטקסי שלה. BYD משתפת פעולה עם Didi, ענקית התחבורה הסינית, ומפעילה פיילוטים של רובוטקסי באזורים מתוחמים בסין, עם אישורי רגולציה מלאים. היתרון הגדול של BYD הוא שליטתה המלאה בשרשרת הייצור – מסוללות ושבבים ועד שלדות – מה שמאפשר לה להוזיל עלויות ולפתח טכנולוגיות כמו שבבים אוטונומיים עצמאיים, שמפחיתים את התלות בספקים כמו אנבידיה. BYD גם מתרחבת לשווקים מתפתחים כמו המזרח התיכון, דרום אמריקה ואפריקה, ומתכננת לשלב רובוטקסי במערכות תחבורה עירוניות חכמות.


חברה נוספת שנמצאת חזק במרוץ היא שיאופנג (XPeng). החברה מובילה בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית בסין, עם מערכת XNGP שמתחרה ישירות ב-FSD של טסלה. החברה מפעילה רובוטקסי בערים כמו גואנגג'ואו, שבהן רכבים נוסעים ללא נהג באזורים מוגדרים. XPeng משתמשת בשילוב של ליידארים, מכ"מים ומצלמות, ומתמקדת בחוויית משתמש מתקדמת, כולל תאים מרווחים ומסכים אינטראקטיביים לנוסעים. החברה גם מתרחבת לאירופה, עם תוכניות להפעיל שירותי רובוטקסי ב-2026, והשקעה של פולקסווגן ב-700 מיליון דולר מחזקת את מעמדה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חברת רכבים סינית נוספת בתחום היא ניו (NIO). ניו מתמקדת ברכבי פרימיום ומפעילה מערכת נהיגה אוטונומית בשם NOP+ (Navigate on Pilot Plus). החברה השיקה שבב אוטונומי משלה, Shenji NX9031, שצפוי להופיע בדגם ה-ET9 ב-2025, ומתחרה ביכולות של ארבעה שבבי Nvidia Drive Orin X. ניו מפעילה פיילוטים של רובוטקסי בסין, עם דגש על שירות לקוחות יוקרתי, כולל תחנות החלפת סוללות ומרכזי שירות. החברה מתכננת להתרחב לאירופה ולארצות הברית, תוך שיתוף פעולה עם ממשלות מקומיות לקידום רגולציה.


נוסף על שלוש חברות הרכב יש גם את באידו שהיא חברת טכנולוגיה. כחברת טכנולוגיה ולא יצרנית רכב, באידו מתמקדת במערכת Apollo, שמשמשת כפלטפורמה לנהיגה אוטונומית עבור יצרניות רכב. שירות הרובוטקסי שלה, Apollo Go, כבר פעיל בבייג'ינג, ווהאן וצ'ונגצ'ינג, עם עשרות אלפי נסיעות חודשיות. באידו משלבת ליידארים, מצלמות וחיישנים נוספים, ומפעילה חדרי בקרה לניהול מרחוק במקרי קצה. החברה נהנית מתמיכה ממשלתית חזקה, שמאפשרת לה להרחיב את השירות לערים נוספות בסין.


ההבדלים בין טסלה לסינים

טסלה מסתמכת על מצלמות בלבד, מה שמפחית עלויות אך מגביר את התלות בנתונים ובאלגוריתמים. הסיניות משלבות ליידארים ומכ"מים, שמספקים דיוק גבוה יותר בתנאים קשים כמו ערפל או תאורה חלשה, אך מגדילים את עלויות הייצור. יש גם הבדלים בעיצוב הרכב. טסלה משדרגת דגמים קיימים (כמו מודל 3 ו-Y) לרובוטקסי, בעוד BYD, XPeng ו-NIO בונות רכבים ייעודיים עם תאים מרווחים, ממשקי משתמש מתקדמים ותחנות עגינה חכמות, שמותאמות מראש לשירות שיתופי.

הבדל מרכזי הוא ברגולציה. בסין, הממשלה תומכת באופן פעיל בניסויים אוטונומיים, עם אזורים ייעודיים לרובוטקסי בערים גדולות. בארצות הברית, הרגולציה מחמירה יותר, וטסלה נתקלת במכשולים משפטיים ובדיקות בטיחות מצד הרשויות. צריך לזכור ששוק היעד של BYD והחברות הסיניות הוא סין עצמה ובהמשך שווקים מתפתחים, שבהם הביקוש לתחבורה שיתופית גבוה והרגולציה פחות מגבילה. טסלה מכוונת לשוק האמריקאי ולשווקים מערביים. 


אם טסלה תצליח להשיק רובוטקסי מתפקד ב-2025, היא עשויה לשנות את כללי המשחק בתחבורה השיתופית. צי של רכבים אוטונומיים, בבעלות החברה או הלקוחות, יכול להפחית עלויות לעומת אובר וליפט, שתלויות בנהגים אנושיים, וליצור זרם הכנסות חדש. עם זאת, הכרזות קודמות של מאסק על FSD לא תמיד התממשו בזמן, ואם האירוע באוגוסט יציג רק אב-טיפוס, המשקיעים עלולים לאבד אמון נוסף. 

החברות הסיניות, לעומת זאת, נהנות מיתרון ביתי, תמיכה ממשלתית, גישה מהירה לנתונים ויכולת לייצר רכבים בעלויות נמוכות. BYD, במיוחד, בולטת עם שליטה אנכית על הייצור ורשת הפצה עולמית שמתרחבת במהירות. XPeng ו-NIO מציעות חדשנות טכנולוגית וחוויית משתמש מתקדמת, שמושכת לקוחות פרימיום. באידו, עם המיקוד שלה בפלטפורמה, יכולה לשתף פעולה עם יצרניות רכב ולספק תחרות רוחבית.

נראה שהסיכון המרכזי לחברות הסיניות הוא תלות בשוק המקומי ובתמיכה ממשלתית, שיכולה להשתנות. עבור טסלה, הסיכון הוא ביכולת לעמוד בלוחות זמנים ובדרישות רגולטוריות מחמירות מחוץ לסין. בנוסף, התחרות הגוברת על כישרונות בתחום הבינה המלאכותית והחשש מפני מלחמות סחר עלולים להשפיע על כל השחקניות.

מובילאיי - איפה היא בתחרות?

בישראל, מובילאיי היא המובילה בתחום הנהיגה האוטונומית, עם מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג) שכבר מוטמעות במיליוני רכבים ברחבי העולם. החברה מפעילה פיילוטים של רובוטקסי במינכן, תל אביב וירושלים, תוך שימוש בשילוב של מצלמות, ליידארים וחיישנים, ומפעילה חדרי בקרה לניהול מרחוק במקרי קצה. בניגוד לטסלה, ששואפת לחסל כל התערבות אנושית, מובילאיי מאמצת גישה הדרגתית, שמתאימה יותר לרגולציה המחמירה בישראל ובאירופה. עם זאת, רובוטקסי מסחרי בישראל עדיין רחוק, שכן הרגולציה מתירה ניסויים בלבד ולא שירות פעיל. 

מובילאיי סובלת בשנה האחרונה מירידה בהיקף הפעילות, ומהנמכת תחזיות, אך היא על פי מנהליה צפויה לקחת חלק גדול במהפכה של הרכבים האוטונומיים. נראה שהלקוחות הגדולים שלה הם החברות מאירופה, כשהפתרון של טסלה בינתיים יעודי לטסלה. אם טסלה תפתח אותו למתחרות, יכול להיות איום גדול על מובילאיי. הסינים גם משתמשים במערכות של מובילאיי, אך שם השוק מאתגר מכיוון שהרגולציה פחות קשיחה ויש לסינים חלופות, כל עוד הם לא מייצאים את הרכבים לאירופה ולמערב. 

 

שאלות ותשובות על רובוטקסי

מהו רובוטקסי?

רכב אוטונומי שמספק שירות מונית ללא נהג. הוא מוזמן דרך אפליקציה, אוסף נוסעים, נוסע במסלול קבוע או חופשי, וחוזר לעמדת טעינה בסיום.


האם רובוטקסי ללא הגה חוקי?

במדינות מעטות בלבד, כמו קליפורניה ואריזונה, מתאפשרים ניסויים כאלה עם מגבלות. בסין, הרגולציה מתקדמת יותר, ובאירופה ובישראל היא עדיין בהתהוות.


למה מובילאיי לא משיקה רובוטקסי מסחרי בישראל?

הרגולציה בישראל מתירה רק ניסויים, ומובילאיי ממתינה לאישורים מלאים ממשרד התחבורה לפני הפעלה מסחרית.


האם רובוטקסי בטוחים יותר?

מערכות אוטונומיות מראות פחות תאונות בסטטיסטיקה, הודות להיעדר עייפות או הסחת דעת. עם זאת, תנאים קשים כמו מזג אוויר גרוע או התנהגות בלתי צפויה של הולכי רגל עדיין מציבים אתגרים.


מה היתרון של BYD?

שליטה מלאה על ייצור, תמיכה ממשלתית, ויכולת לבנות רכבים ייעודיים עם חיישנים מתקדמים, לעומת הגישה המינימליסטית של טסלה שמסתמכת על מצלמות בלבד.


האם אובר וליפט בסכנה?

הן בהחלט מאוימות, אם כי יש להם מקום ויש להם מנועי צמיחה. אם רובוטקסי של טסלה או BYD יהפוך לזול ויעיל, חברות שמסתמכות על נהגים אנושיים יתקשו להתחרות. אובר כבר משתפת פעולה עם Waymo כדי להיכנס לתחום.


מה התחזית לעתיד?

השנים הקרובות צפויות להביא ניסויים נוספים ופריסה באזורים מוגבלים, עם שירותי רובוטקסי שמשלבים נהגי גיבוי או בקרה מרחוק. נהיגה אוטונומית מלאה ברוב הערים עדיין רחוקה, אך סין מובילה ביישום מהיר.


מי מנצח במירוץ?

טסלה מחזיקה ביתרון של מותג גלובלי, בסיס לקוחות ענק וגישה חסכונית לטכנולוגיה, אך נתקלת במגבלות רגולטוריות ואתגרי ביצוע. BYD, XPeng, NIO ובאידו נהנות מקרבה לשוק הסיני, תמיכה ממשלתית ויכולת ליישם רובוטקסי במהירות, אך מתקשות להתרחב מחוץ לסין עקב מחסומי סחר ותחרות. מובילאיי מציעה גישה מאוזנת, אך תלויה ברגולציה מחמירה יותר. המירוץ צמוד, והמנצחת תהיה זו שתצליח לשלב טכנולוגיה אמינה, עלויות נמוכות ואישורים רגולטוריים – משימה שכרגע נראית קרובה יותר להישג של החברות הסיניות.



תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנחנו מדינת עולם שלשי על באמת ולכן לא יהיה לנו (ל"ת)
    אא 14/04/2025 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אילון 14/04/2025 21:06
    הגב לתגובה זו
    היתרון הגדול שיש לטסלה הוא שבדרך כלל אנשיםממשלות מפחדות ממוצרים בשליטה סינית מלאה.. וגם טכנולוגיה של רכבים אוטונומיים נשמעת כמו מוצר שסין תקבל ממנו המון מידע.. טסלה היא חברה אמריקאית אולי יתנו בה קצת יוצר אמון כדי להתמסר לשירות של מוניות אוטונומיות
  • 4.
    מישו2 14/04/2025 17:28
    הגב לתגובה זו
    מאחר וערך אדם שם נמוך ולכן לא יתרגשו מתאונות.המערב לאט לאט יקבל זאת ורק אז ישתווה לסינים בפריסה ובאיכות.
  • 3.
    אנונימי 14/04/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    מחשיד משהו. מי שמכיר את העובדות יודע כמה אתם רחוקים מהמציאות
  • 2.
    2 סינים עם כינור 14/04/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
    הסינים מעתיקים הכל ומשכללים הכל יש להם המון משאבים לכן הם האדונים האמיתיים של העולם ארהב היא אימפרה בדעיכה והכל בגלל תאוות בצע של המיליארדרים של המערב ימח שמם
  • 1.
    נועם 14/04/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    גם ארהב מערימה מכסים על תוצרת סין וגם האיחוד האירופי שם מכסים על רכבים סינים אז אף רכב סיני לא יהיה זול לשווקים האלו והסיכוי שהשווקים הללו יסכימו שרכב סיני עם רגולציה סינית יסתובב חופשי בכבישים הוא אפסי
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןצ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה צ'רי FX

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.

מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ-  14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.

ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.

ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הונגצ'י EHS7. צילום יואב פולסהונגצ'י EHS7. צילום יואב פולס

הונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?

ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.

אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי

פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש

ציון מסכם 3.7 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה הונגצ'י EHS7

בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.

הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – D-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance
הספק ומומנט            340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance
סוללה וטעינה            85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw
טווח ותקן                475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap
מחיר                230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance


     

 עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.