יצאתם למילואים ולא הופקדו לכם כספים לפנסיה? רשות שוק ההון דואגת שיישמרו זכויותיכם
בעקבות המלחמה - רשות שוק ההון והביטוח מציעה הארכת הסדר ריסק זמני בחיסכון פנסיוני ל-12 חודשים במקום 5 חודשים. המצב הביטחוני הביא במקרים רבים להפחתת ההפקדות השוטפות של עובדים רבים, כך שהכיסויים הביטוחיים שלהם עלולים להיפגע. כפי שנחשף בביזפורטל, רשות שוק ההון והביטוח עדכנה כי במקרה הצורך, היא תפעל שלא תהיה פגיעה בכיסוי הביטוחי של החוסכים בשל המלחמה, וכעת נראה שהיא עושה צעד ראשון בכיוון. מדובר בהשלכות שונות - הפגיעה במלחמה עשויה להיות בשכר הקובע לצורך הכיסוי הביטוחי וגם בנוגע להארכת ביטוח הריסק למרות שאין הפקדות שוטפות.
רשות שוק ההון והביטוח פרסמה טיוטה לתיקון הוראת שעה בנושא כיסויים ביטוחיים בקופות גמל, לפיה יוארך הסדר הריסק הזמני בחיסכון פנסיוני ל-12 חודשים במקום 5 חודשים.
הרקע הוא המצב שנקלענו אליו בעקבות המלחמה. מדובר בגיוס מילואים מאוד רחב לצד הוצאה לחל"ת של רבבות עובדים ואפילו מאות אלפים, ומפונים מהצפון ומהדרום שעדיין לא חזרו לעבודה ולביתם. כל אלו מייצרים מצב של פער בהפקדות הסוציאליות, לרבות הביטוחים על הגמל והפנסיה.
במצב כזה, הגופים המנהלים עשויים לעצור את ההטבות הביטוחיות שנובעות מההמשכיות של ההפקדות. עד כה ניתן היה לשמור על הזכויות גם אם לא היו הפקדות במשך 5 חודשים, ורשות שוק ההון והביטוח מנסה להאריך את התקופה ל-12 חודשים.
- הנכות הופחתה - אבל, הנכה תקבל עדיין קצבה זהה מקרן הפנסיה; הנה הסיבה
- השכר שלכם ירד בתקופת המלחמה וההפקדות לפנסיה יורדות - איך זה פוגע בכם ומה אפשר לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן הזה יישמרו הכיסויים הביטוחיים במקרים שונים, לרבות ביטוחים בגין סיכוני מוות, נכות ועוד. הרשות מציינת כי הפסקת הרצף הביטוחי של אותם עובדים כתוצאה מהפסקת ההפקדות עלולה גם לפגוע ביכולתם של אותם עובדים לרכוש כיסויים ביטוחיים בעתיד, זאת במקרה שבו מצבם הרפואי של אותם עובדים ישתנה לרעה ביחס למועד הצטרפותם לאותם כיסויים ביטוחיים והם יידרשו לעבור חיתום. התיקון בא לשמור על העובדים מפני פגיעות אפשרויות אלו.
הרשות מציעה בתיקון כי חברה מנהלת כספים תמשיך לנכות כיסויים ביטוחיים למשך 12 חודשים מהחודש שבו הסתיימה תקופת ההפקדות, וזאת במקום חמישה חודשים כיום, אלא אם הורה העמית אחרת. באופן הזה העמיתים במילואים ובחל"ת ימשיכו להיות זכאים לכיסוי ביטוחי.

כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח
בית משפט השלום בקריות דחה תביעה נגד מנורה ביטוח וקבע: סוכנת הביטוח שלא בדקה את הפוליסה המחודשת היא האחראית לנזק של עשרות אלפי שקלים
מבוטח שרכבו נגנב גילה מאוחר מדי שההרחבה החשובה ביותר בפוליסה - "תוספת שווי רכב", נעלמה בחידוש. פסק דין של השופט צבי כוחן מעלה שאלות קשות על אחריות סוכני הביטוח ומדגיש: גם ב-120 חידושים בחודש, אין תירוץ לרשלנות מקצועית.
רן נוימן חשב שהכל בסדר. הוא ביקש מסוכנת הביטוח שלו, הילה שגיא מסוכנות "ימית י.פ", לחדש את פוליסת הביטוח המקיף לרכבו החדש בדיוק באותם התנאים של השנה הקודמת. היא אישרה בווטסאפ: "הפוליסה היא אותה פוליסה בדיוק". חמישה חודשים אחר כך, כשרכבו נגנב, התברר שההרחבה הקריטית - "תוספת שווי רכב" שמבטיחה החזר מלא של מחיר הרכישה, פשוט לא הייתה שם.
פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בקריות חושף כשל מערכתי מדאיג בענף הביטוח: סוכנים שלא בודקים את הפוליסות שהם מחדשים, מבוטחים שסומכים עליהם באופן עיוור, וחברות ביטוח שמתנערות מאחריות כשהדברים משתבשים.
"בערך 120 חידושים ואני לא בודקת"
העדות המרכזית בתיק הגיעה דווקא מהילה שגיא עצמה, נציגת הסוכנות שטיפלה בחידוש. בחקירה נגדית היא הודתה: "יש לי בערך 120 חידושים ואם אני יודעת שפוליסה שאני מחדשת עוברת בין אחד לאחד עם אותם סעיפים עם אותם כיסויים, אז אני לא בודקת כי אני יודעת שזה אותו דבר".
- איך הרכב החשמלי משנה את עולם ביטוח הרכב בישראל?
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשנשאלה ישירות האם ראתה את הפוליסה שהופקה, התשובה הייתה חד-משמעית: "לא".
ההודאה הזו הייתה קריטית. היא חשפה שהסוכנת לא רק שלא סימנה את ההרחבה הנדרשת בטופס החידוש למנורה, אלא גם לא טרחה לבדוק את הפוליסה החדשה כשהתקבלה. רק אחרי הגניבה, כשפנתה למנורה בבקשה נואשת להוסיף את ההרחבה רטרואקטיבית, היא כתבה במייל: "בטעות בחידוש לא שמנו את הכיסוי של חדש תמורת ישן".