פרסום בפייסבוק
צילום: pixabay

פייסבוק תאפשר למשתמשים לשלוט בחשיפה לפרסומות פוליטיות

הרשת החברתית הכריזה על מאפיינים חדשים לפיהם משתמשים יוכלו לקבוע כמה פרסומות פוליטיות הם ייראו, אך לא יוכלו להימנע מחשיפה אליהן לחלוטין 
אייס |

בחמישי האחרון הכריזה פייסבוק בבלוג פוסט כי תכניס לשימוש מאפיינים חדשים, אשר יאפשרו למשתמשים ברשת החברתית לשלוט באופן מוגבל על החשיפה לפרסומות פוליטיות.

אף שגוגל, יריבתה בשוק הפרסום הדיגיטלי, נקטה בנובמבר האחרון שורת צעדים על מנת להגביל את טרגוט המודעות, ובאוקטובר טוויטר החליטה שלא לאפשר לפרסומות פוליטיות להופיע ברשת החברתית, בפייסבוק המצב שונה. פייסבוק החליטה זה מכבר שלא להגביל פרסומות פוליטיות, גם כאלה המפיצות מידע שקרי המוכוון לקבוצות משתמשים ספציפיות. 

אחת הסיבות לכך היא שפייסבוק דוגלת בעיקרון לפיו אנשים צריכים לשמוע ממי שמבקשים להנהיג אותם. לאור המדיניות השונה בה פייסבוק נוקטת, עלתה דרישה ציבורית מהחברה לכל הפחות לבצע בדיקת עובדות על הפרסומות הפוליטיות המופיעות בה.

לאור זאת, הכריזה הרשת החברתית על מאפיינים חדשים אשר יתנו בידי המשתמשים שליטה מוגבלת על הפרסומות אליהן הם נחשפים. בתוך כך, המשתמשים יוכלו לקבוע את כמות החשיפה לפרסומות פוליטיות, אך לא יוכלו להחליט שלא להחשף אליהן כלל. נוסף על כך, יינתנו בידי משתמשים כלי חיפוש בספריית הפרסומות אשר ייאפשרו להם להגביל את תוצאות החיפוש של הפרסומות אותן הם מעוניינים לקבל. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.