שלי יחימוביץ': "אין בארץ כלי תקשורת שמחבק אותי"

בפאנל בכנס העיתונות לאילת שעסק בירידת כוחם של העיתונאים מול הרשתות החברתיות אמרה המנחה רינה מצליח: "ביבי אשכרה שם סרטון של 3 דקות בפייסבוק ואנחנו משדרים את זה וקדימה הפועל"

משה בנימין |

כנס העיתונות ה-10 באילת שנפתח אתמול (יום א') מעלה הבוקר הילוך עם פאנלים רבים שמתנהלים במקביל לאורך היום. תחת הכותרת "מעל ראשי העיתונאים" מנחה העיתונאית רינה מצליח פאנל ששואל האם הציבור צריך שעיתונאים יתווכו עבורו את המציאות? כשהדגש הוא ערוצי התקשורת של הפוליטיקאים אל הציבור מעל לעיתונואים. בפאנל מתארחים ח"כ שלי יחימוביץ', צבי זרחיה מדה מרקר, גיא לרר מחדשות 10, יובל קרני מידיעות אחרונות, אליהו פלאי ראש המכון החרדי למחקרי מדיניות וד"ר קלודין קורל עורכת אל מוניטור ישראל.

בלב הדיון עלייתן המטאורית של הרשתות החברתיות שהחלו לנגוס במקומם של גופי התקשורת כמתווכים. יחימוביץ' שהפכה ל"מלכת הרשת החברתית" לדברי מצליח פתחה במפגן כח כשהצהירה כי "אני מסתכלת על נתוני החשיפה בפוסט שהעליתי על אילנה דיין – הריצ' עומד על יותר מ-600 אלף איש. כשרואים את האינסייטס בעמודים רואים שיש כאן שינוי מאוד דרמטי ונדידה של הכוח מכלי תקשורת אל הרשתות החברתיות וגם העיתונאים הכי מצליחים - אם הם לא יצליחו להדביק את הפער מול הרשתיות החברתיות הם יאבדו קוראים. אפשר לשאול אם זה רע ואפשר לדון בשיימינג וכולי אבל זו כבר עובדה".

מצליח ליחימוביץ': "האם בגלל זה את צריכה פחות אותי ואת עמית סגל לדוגמה"?

לדברי יחימוביץ' "אני פוליטיקאית שאין לה עיתון, אין כלי תקשורת שמחבק אותי באופן אישי ואף אחד לא מעצים אותי. אני לא בת טיפוחיו של שום עיתון ולכן לי באופן אישי הרשתות החברתיות הן חלק גדול מאוד מהיכולת שלי להביע את ההשקפות שלי. ולמרות השטחיות -  אני יודעת שכותרת טובה בעיתון תתפוס ומהר, אבל בפייסבוק אני יכולה לשטוח את משנתי בפוסט ארוך על 1000 מילים".

יובל קרני מידיעות אחרונות: "עיתונאי, בטח זה שמגיע מהפרינט, אם הוא רוצה להיות רלוונטי הוא חייב להיות ברשתות החברתיות ובמיוחד בטוויטר. היכולת שלי לדבר עם מושאי הסיקור שלי ועם מי שקורא אותי היא גבוהה מאוד שם". 

מצליח: האם זה נכון שכל הכותרות מגיעות מהרשת ולא עוברות אלינו או דרכנו?

קרני: "רוב הכותרות מגיעות לפייסבוק בגלל שהפוליטיקאים רוצים שמה שהם אומרים יפורסם בדיוק כמו שהם רוצים - הם רוצים לשלוט על הנוסח ועל הפרטים וזה נעשה 'ביג טיים' מעל הראש שלנו ולמשל ביבי - בשבוע שעבר חנכו את רכבת העמק, בדיוק אחרי תחקיר עובדה, הגיעו כולם כולל התקשורת ושמו אותה בצד, וביבי וכץ דיברו בשבחי הרכבת וכשהם עלו לרכבת לטיול קטן, עלה איתם רק בן אדם אחד מהתקשורת והוא איש הניו מדיה של ראש הממשלה שמקבל את שכרו מהציבור, והתקשורת המסורתית ממלכתית נשארת בחוץ". 

לעניין האלימות ברשת אומרת יחימוביץ' כי "הרשת היא מקום אלים אבל העולם הוא מקום אלים. השיח הוא קיצוני אבל לטעמי הוא נעשה פחות קיצוני - עידן הפוליטיקלי קורקט שכולם יוצאים נגדו, כן ממתן את האווירה. אני לא מייחסת את התגברות הרוע האנושי לרשת. הילד שכלאו אותו בשירותים וצחקו עליו, היה שם גם לפני הרשתות אבל עכשיו הוא יכול לתבוע את עלבונו".

עוד הוספה יחימוביץ' כי "עידן הטוקבקים האנונימיים מאחורינו - היום אנשים מקללים בגאווה ובשמותיהם. הכל חשוף וגלוי והועלם משתנה במדיומים של התקשורת אבל לא במידת האלימות שבו. האתגר הכי גדול של מנהיגות היום זה להבין שהיום נדרשת יותר אחריות מבעבר - יש דחף להיענות לציבור קולני בשביל טפיחה על השכם ולייקים אבל דווקא כובד האחריות על המנהיגים הוא גדול יותר". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

קרני: "לגבי ההסתה ברשת - הסגנון שלי הוא לא להביע דעות אישיות ולהיות גס אלא ענייני. בד"כ השיח הוא סביר כי אני משתדל לא להתלהם עד שמגיעים לפוסט שקשור בנתניהו ואז אתה מגלה להקת טוקבקיסטים מאורגנת - מצייצים - בשיח בטוויטר - ברגע שזה נתניהו זה לא משנה מי אתה ואם הביקורת שלך עניינית אתה מקבל התקפות מוגזמות. באותו רגע החלטתי שלא לקרוא יותר את המצייצים של נתניהו. גם כשכותבים על ימין ושמאל השיח נורמלי עד נתניהו".

לרר: "יש פוליטיקאים שרוצים לשלוט ברשת והם יודעים איזו מילה תלהיט את הציבור כדי לייצר סערה והם שמים גם כסף כדי לממן את ההפצה הזו מכספי הציבור שלנו. יש מי שקושר בין פעולות ויראליות לתוכן כמו שלי (יחימוביץ') עם תלוש השכר שלו ויש פוליטיקאים שפשוט לא מבינים איך זה עובד והם מגושמים ורושמים פוסטים ארוכים על השתתפות שלהם בפאנל וממחזרים את הנאום שלהם".

רינה: שלי מתי את בפייסבוק ומתי בטוויטר?

יחימוביץ': "זה נורא לא מחושב, אני עושה את הכל לבד ומכורה לזה, לשליטה על טקטסטים. יש חשיבה, יש את העבודה שלי כשליחת ציבור ויש היבטי חקיקה, ועדות וההיבט הציבורי. למה חוק הגבלת השכר הצליח לעלות למודעות למרות שהסיכוי שלי להעביר אותו הוא אפסי? - בגלל עמוד הפייסבוק שלי - שם קידמתי אותו ללא הרף...הפוליטיקאים שמצליחים בפייסבוק הם אלו שכותבים בעצמם, הציבור תופס אותך כאמין, כמי שכותב מדם ליבו גם אם אתה מעצבן. אצלי הפוסט זה תמיד ביי פרודוקט - אני תמיד אעלה משהו מתוך ועדה או דיון. אבל חד משמעית כשיש נושא גדול אני אתקוף בכל חזית אפשרית, גם בטלוויזיה - ככה מבקיעים גול". 

מצליח התייחסה לנתק שבין ראש הממשלה לתקשורת כשציינה כי "קשה לי עם סרטונים שראש הממשלה מצלם וכולנו משדרים את זה - זה מעל הראש שלנו וגם גלעד ארדן עשה את זה". לכך השיב לה לרר כי "את תעשי שירות אדיר לביבי אם לא תשדרי את הסרטים שלו - הוא יגיד לכולם "הם לא מראים לכם אותנו.."

מצליח: "הוא יודע שנשדר אותו בערוץ 2 - הוא יודע שזה לא יישאר בפייסבוק אז הוא אשכרה שם את זה בפייסבוק ואנחנו משדרים. מה תעשה מגישת פגוש את העיתונות שהם (הפוליטיקאים) לא באים אליה לשידור כי הם לא רוצים להתראיין? הם לא רוצים שהיא תחפור להם..אז הם מצלמים 3 דקות וקדימה הפועל".

בסוף הפאנל המחישה יחימוביץ' את הפשעת הפיייסבוק על פועלה כשהתייחסה לדרך שבה היא ממנפת את הצלחתה שם. לדבריה: "הנצחון הגדול שלי בפייסבוק היא היכולת שלי למנף את הפייסבוק לגיוס כספים, עם תרומות קטנות מאלפי אנשים וזה עדיף להיות חייב במנות קטנות לאלפי אנשים ולא לעשרה אנשים שתרמו לו כסף רב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.