בת חן גרינברג בת-חן גרינברג
צילום: יח"צ

"מנהלי השיווק מפחדים פחד מוות מהמילה 'כישלון'; זו צביעות וחוסר בגרות"

כשניסתה בת-חן גרינברג לגייס חסויות לכנס 'פיילקון', מנהלי שיווק שונים ניסו לשכנע אותה לשנות את השם ל"הצלחה". לאייס היא מספרת מה עברה
אלכסנדר כץ | (3)

כאשר בת-חן גרינברג החליטה להרים את כנס פיילקון תל-אביב, היא לא שיערה לעצמה איזה רעד ופחד זה יעורר אצל מנהלי השיווק בגופים המסחריים. "8 חודשים אני עובדת על הכנס, ואין אחד שלא אמר לי שזה רעיון מעולה, רק שיש את פחד המוות להיות מזוהה עם המילה כישלון".

אז על מה מדובר בעצם? ביום חמישי הבא תתקיים ועידת פיילקון בסינמטק בתל אביב, במסגרתה יעלו על הבימה יזמים ואנשי עסקים ידועים ויספרו על טעויות וכשלים שליוו אותם, ומהם הם למדו בדרך להצלחה. מדובר על כנס דומה לזה שקיים בכמה ערים ברחבי העולם, וגרינברג אף רכשה את הזיכיון לקיים כנס כזה בישראל - תחת אותו שם.

וזה השלב בו היא נתקלה בחומת הפחד. "חודשים על גבי חודשים שאנחנו עובדים על הכנס הזה, זה כנס בינ"ל, אבל אנשי השיווק שפנינו אליהם לגבי חסויות, לא מבינים למה צריך לעשות שימוש במילה 'פייל' (כישלון, א"כ) ולמה אי אפשר להשתמש במילה הצלחה?", מספרת לאייס גרינברג, לשעבר מנהלת השיווק הבינ"ל של נוגה תקשורת, שהקימה לפני כ-4 שנים את MC FORUM - מרכז הדרכה למנהלי שיווק B2B.

לדבריה, "בארץ ישנה תרבות ארגונית שאסור לדבר בקול רם על כישלון. הדבר הזה פשוט משליט בהם אימה. אם אתה נכנס לכנסי טד, אז יש המון הרצאות שמדברות בזכות הכישלונות וההצלחות, וזה הכי ברור שצריך ללמוד מטעויות כדי להצליח. זה נשאר שם ולא חלחל לתרבות הארגונית של החברות הישראליות. אנשים מפחדים פחד מוות להגיד 'טעינו', שהייתה טעות בזיהוי הלקוחות, בזיהוי הצרכים, טעינו בהשקה של המוצר. פשוט אומרים - הייתה הצלחה אבל קטנה יותר. זה הדהים אותי. זו צביעות וחוסר בגרות".

-זה פחד מהמילה, או פחד מהמנכ"ל?

בחדרי ישיבות אנשים פוחדים להגיד שאולי נעשתה טעות. כאשר יש פחד כזה, אותם מנהלי שיווק חוטאים לתפקידם כי הם לא מדווחים על מה באמת קורה בשטח, והמנכ"ל חי בכלל בלה לה לנד. כולם פוחדים להיתפס בעיני ההנהלה ככאלה שלא סיפקו את הסחורה. האגו הישראלי של המנכ"לים לא מאפשר לדרגים למטה לדבר בנינוחות לידם. ובסופו של דבר כולם מפסידים. הרבה כספים מושקעים באפיקים לא נכונים רק כי אף אחד לא יבוא ויגיד 'שמעו אולי פה הייתה טעות'".

כאשר חוששים מהמילה בעלת השורש פ.ח.ד, גם בתחום החסויות המצב לא היה להיט. "באתי במגע עם מאות אנשי שיווק, והם פחדו אפילו להעלות את הנושא של ועידת פיילקון בפני המנהלים שלהם. מסתבר שזה מעניין ברמת ההשתתפות, אבל לא ברמת החסות וזה הדהים אותי. זו צביעות וחוסר בגרות. אותם מנהלים חושבים שהקהל יחשוב שהם חברה כושלת אם הם יתנו חסות לוועידה. הם לא מבינים שזה בדיוק ההיפך הגמור. רק מותגים עם ביטחון אמיתי באים לדבר על טעויות וכשלונות. הם היו מקבלים פידבק חיובי עצום מהקהל על תמיכה בועידה, אבל פספסו את ההזדמנות השנה".

בכל מקרה, נחתמה חסות עם חברת התעופה האמריקאית יונייטד אירליינס, שתקבל עמדות בכניסה לכנס בסגנון צ'ק אין בשדות תעופה, וישווקו כרטיסי טיסה לבאים לכנס.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסף 15/01/2014 15:39
    הגב לתגובה זו
    עובדה !!! מרבית מנהלי הפרסום והשיווק בארץ מעולם לא טעו לכן, העולם בו הם חיים בינוני, חסר השראה ומשעמם
  • 2.
    גלעד 15/01/2014 15:23
    הגב לתגובה זו
    רואים את זה ביום יום בתחום שלנו - לא מנסים להעיז, הולכים באותה דרך תמיד, יבשושים
  • 1.
    מנהל שיווק 15/01/2014 15:18
    הגב לתגובה זו
    האמת, ממש צודקת. כל הכבוד שהעיזה לומר המלך הוא עירום. אבל יקח הרבה הרבה זמן עד שיקרה איזה שינוי. כולם במגננה עכשיו.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.