וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הבנקים צנחו, הטכנולוגיה עלו

הפד' הודיע הערב על סיום תהליך צמצום המאזן בספטמבר הקרוב,וכי הוא לא צפוי לעלות ריבית השנה. הלחץ על הבנקים התחדש: בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס נפלו עד 3.4%. הפוקוס צפוי לעבור כעת לבנקים האירופאים שנמצאים בבעיה גדולה.
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר התנודתיות הגבוהה חזרה הערב לשוק. ברקע למסחר, הפד' פרסם הערב את החלטת הריבית לחודשים הקרובים. גולת הכותרת היא סיום תהליך צמצום המאזן כבר בספטמבר הקרוב (לכתבה המלאה).

לאחר הודעת הריבית הערב, הפוקוס צפוי לעבור כעת לבנקים האירופאים, שעשויים לסבול בצורה משמעותית בימים הקרובים מהתפתחויות בשוק.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%    

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) נסגרה בירידות שערים קלות של 0.2%, והמשיכה לרכז עניין ברקע למתרחש בשוקי האג"ח הקונצרנים. נזכיר כי החברה קיבלה בתקופה האחרונה רוח גבית מהירידה החדה במרווחי האשראי בעקבות הציפיות לתמריצים מצד הבנקים המרכזיים. החלטת הריבית הערב צפויה להיות קריטית לשוק זה, ועשויה להחזיר למרכז הבמה את החוב הגדול של החברה.

הפד' כאמור עמד במרכז הערב. הבנק הותיר כצפוי את הריבית ברמה של 2.25%-2.5%, כאשר הוא לא צופה העלאת ריבית נוספת במהלך השנה הקרובה, אך צופה העלאת ריבית נוספת במהלך 2020. בנוגע למאזן הבנק, תהליך הפסקת הצמצום צפוי להתחיל בהדרגה במאי הקרוב, כאשר הצמצום באג"ח הממשלתי ירד מרמה של עד 30 מיליארד דולר לרמה של 15 מיליארד דולר. בשוק האג"ח מגובה משכנתאות, הפד' צפוי להמשיך לצמצם בקצב של 20 מיליארד דולר עד ספטמבר. נציין כי באוקטובר הקרוב צפוי הבנק לשנות את התמהיל השקעות (לכתבה המלאה).

צפי הריבית המעודכן של הפד'

 

תשואות האג"חים של ארה"ב רושמות כעת ירידות חדות . התשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 2.38%, והתשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 2.52% בלבד. עקומת האג"ח ממשיכה להיות הפוכה בטווח של 1-7 שנים.

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בעליות של 1.4%, ונסחר קרוב לרמה הפסיכולוגית של 60 דולרים לחבית.

במרכז

ברקע להחלטת הריבית סקטור הבנקאות נפל הערב. תעודת הסל KRE, העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב, ירדה הערב 3.4% לאחר שאיבדה אמש 2.6%. הבנקים הגדולים בארה"ב הצטרפו למגמה הערב והשילו עד 3.4%.

מניות חברות הבנייה המושפעות גם מסוגיית המאזן של הפד', וגם מהאשראי הניתן מהבנקים הקטנים איבדו הערב 1%, לאחר שרשמו אמש ירידות של עד 1.5%. נזכיר כי תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור היא ITB.

ענקית המשלוחים האמריקנית פדקס (סימול:FDX) איבדה 3.5% לאחר שהחברה הודיעה בפעם השנייה ברציפות את התחזיות ל-2019 (לכתבה המלאה).

יצרניות הרכבים האמריקניות מגיבות לאזהרת הרווח שפרסמה היום ב.מ.וו (לכתבה המלאה). ג'נרל מוטורס (סימול:GM) נפלה 3.2%, פורד (סימול:F) השילה 2.1%,  פיאט קרייזלר (סימול:FCAU) ירדה ב-1.6%.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כל יום ירידות בארץ ובעולם (ל"ת)
    קוס אומו 20/03/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הפוך על הפוך 20/03/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על הנתונים תבינו לבד כמה השוק "חזק"...טוב שהם לפחות מאמינים לעצמם !!!
  • הימלר 20/03/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
    יש להם.. ציקלון מוכן בשבילך ולכל כנופיית הרוטשילדס
  • 7.
    משחק בכאילו 20/03/2019 20:10
    הגב לתגובה זו
    ...ומכריז איזה יופי השוק עולה !!!
  • 6.
    היויו 20/03/2019 19:56
    הגב לתגובה זו
    ורץ למחוא לעצמו כפיים...
  • 5.
    הזוי 20/03/2019 19:34
    הגב לתגובה זו
    אפל/אמזון/נטפליקס/גוגל
  • 4.
    פסגת הפחד 20/03/2019 19:33
    הגב לתגובה זו
    רועד מפחד שמא יאמר משהו לא במקום ואז השוק עם הביצים שלו יצנחו למטה...יגיד... "אנו עוקבים אחרי השווקים בתשומת לב ונהיה מוכנים לפעול בעת הצורך..." אידיוט, שמת לב שהתחמושת אזלה ?...
  • 3.
    הימלר 20/03/2019 19:13
    הגב לתגובה זו
    ברחו לי כמה אני רוצה את כולם לגז -שנל שנל ....
  • להימלר 20/03/2019 21:31
    הגב לתגובה זו
    קח אותם (טרמפ ופאוול -פיל מיט בולשיט)
  • 2.
    איפה טראמפ? 20/03/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    פסיכי על כל הראש
  • 1.
    האידיוט 20/03/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
    נראה תמיד מתלבט מתחבט ושקוע במחשבות, מציג את עצמו תמיד כפועל לטובת הכלכלה האמריקאית, לעולם לא אומר מלה משמעותית, בפועל...,מטרתו היחידה היא להימנע ממילה שאינה במקום, שהבורסה לא תקרוס במשמרת שלו, רועד מפחד מפני טרמפ ועושה דברו, מאפשר לו להריץ את השווקים ולא עולה על דעתו, שלפתחו אורבת מפולת נוראית.
  • הימלר 20/03/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
    שמונע מן המדינות את המשאבים לקיום עצמאי, מחריב את יסודות האוטונומיה וההגנה העצמית, הורס את האמון בהנהגה, מכתים את ההיסטוריה והעבר ומשפיל כל דבר שבגדולה..שמאלן מרקסיסט קטן ועלוב שכמוך
  • טראמפ הוא עלה נידף כלומניק..אין מה לרעוד או לחשוש ממנו. (ל"ת)
    להאידיוט 20/03/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
  • יקירי טעית בתשובתך. זה לא האפס הזה. (ל"ת)
    האידיוט 20/03/2019 16:59
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: