TV

לאחר 3 שבועות: הבנקים ביוון ייפתחו - צפו מה פול קרוגמן חושב על זה

עדיין יימשכו הגבלות משיכת כספים, דיווח: יוון צפויה להחזיר 6.8 מיליארד אירו לנושיה
גיא בן סימון | (2)
נושאים בכתבה יוון

לאחר 3 שבועות שהיו סגורים על רקע החשש מקריסה, ולאחר שהבנק המכזי של אירופה הפסיק את התמיכה במערכת הבנקאית היוונית - היום צפויים הבנקים ביוון להיפתח מחדש על רקע הסכם החילוץ השלישי ליוון. עם הודעת הריבית בשבוע שעבר, נשיא הבנק המרכזי של אירופה מריו דראגי הגדיל את קרן החירום למערכת הבנקאות היוונית ב-900 מיליון אירו, מה שיאפשר לבנקים לחזור לפעילות מלאה היום - לאחר שהיו סגורים מה-26 ביוני. עם זאת, ההגבלות על ההון יימשכו. אם עד עכשיו ניתן היה למשוך 60 אירו ביום - כעת ניתן יהיה למשוך 420 אירו בשבוע. בנוסף, עדיין תיאסר הוצאת אירו מחוץ לגבולות יוון. בתוך כך, יוון צפויה להחזיר לנושיה היום תשלום של 6.8 מיליארד אירו. למרות הרגיעה המסתמנת - חתן פרס נובל לכלכלה, הפרופ' פול קרוגמן, אומר כי יציאה של יוון מגוש האירו עדיין נלקחת בחשבון - "הייתי שם על זה את כספי".     

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ארצי 20/07/2015 10:08
    הגב לתגובה זו
    היוונים ילמדו להיות יותר מעשיים ופחות פרזיטים הם יצטרכו זמן לא מועט ללמוד שחנויות פותחים בזמן שעבודה מתחילה בזמן ושצריך להשקיע בשביל לחיות יותר טוב מספיק עם הבטלנות והחיים הטובים על החשבון שהיום יותר חשוב ממה שיהיה מחר לא כך זה עובד צריך לדאוג לעתיד ולמחר אין בררה אחרת הברז נסגר מהאירופים ואם הם עצמם לא ידאגו לעצמם אז הם ירדו בעל כורחם ברמת החיים שלהם לא ניתן יותר לנצל אחרים קודם כל צריך לדאוג ולשפר מה יש אם באמצעות רדיפה אחרי מעלימי המס ומבריחי ההון ואם באמצעות הטלת מס וצמצום מנגנון ממשלתי וחסכון בהוצאות ממשלתיות בזבזניות כמו שעשו באולימפיאדה אצלם שהיום המתקנים מוזנחים ולא ראויים לשימוש חוזר שילמו אז הון תועפות לעשות רושם על העולם ועד היום משלמים על זה אז זה רק חלק מהדברים לא הכל נקווה לטוב יום טוב לכולם
  • מנשה 20/07/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
    כמו כחלון להבדיל אלף ואחד הבדלות אבל גם הוא התחיל עם מעלימי המס שמחזיקים דירות להשקעה ולא מדווחים כלל וכלל על מקור הכנסתם אז כאן זה בקטנה פה ושם מוצאים ומלשינים עליהם אבל שם זה מושרש בתודעה שחייבים וצריך לסדר את הרגולטור השלטוני ולהעלים ןלדווח שקר וזה שורש הבעיה אם יפעילו שם פיקוח פיננסי יותר אז פורסם ש20 אחוז ויותר יחזרו למערכת ולא יעלימו מס במזיד כי רק אכיפה וכופר רציני יעזרו בנגע השחיתות שפשע אצלם מדורי דורות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.