וול סטריט
צילום: iStock

סגירה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק הוסיף 0.9%, טוויטר עלתה 5.2%

אופטימיות בנוגע ליחסי ארה"ב-סין דחפו את המדדים למעלה, אך יש לציין שהעליות התמתנו לקראת סיום.  בנק אוף איבד עוד 0.2%, אמזון עלתה 1.2%, אפל הוסיפה 0.3%. דריכות לקראת החלטת הריבית מחר באירופה
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.9%, כאשר העליות התמתנו לקראת הסגירה. ברקע למסחר, אופטימיות בנוגע למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מעניקה רוח גבית לשווקים. בנוסף, דיווחים כי סין רוצה לשנות את תוכנית "סין 2025" מעודדים את המשקיעים.

מחר לפני המסחר צפוי להתרחש האירוע הגדול של השבוע, כאשר הבנק המרכזי באירופה יודיע על החלטת הריבית לחודשים הקרובים. המשקיעים ממתינים לראות האם הבנק יגיב לנתוני המאקרו החלשים שפורסמו לאחרונה מאירופה.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, פריגו (סימול:PRGO) עלתה 0.5%, טבע (סימול:TEVA) הוסיפה 2.6%, טאואר (סימול:TSEM) טיפסה 0.9%.

ברקע לתנודתיות הגבוהה בשווקים, נראה כי הנשיא טראמפ ממשיך לנסות להקפיץ את השווקים ע"י שחרור הודעות חיוביות בנוגע למלחמת הסחר עם סין. לאחר שצייץ אמש כי "מתקיימות שיחות מאוד פרודוקטיביות עם סין! צפו להכרזות חשובות", הבוקר טען הנשיא כי הוא לא יהסס מלהתערב במעצרה של מנג וואנזהו, סמנכ"לית חברת וואווי שנעצרה בתחילת השבוע בקנדה, אם צעד כזה יעזור להגיע להסכם סחר עם סין נציין כי מוקדם יותר שוחררה וואנזהו בעברות (לכתבה המלאה). הציוצים של הנשיא ביחד עם הדיווחים על הורדת מסתמנת של מכסים על ייבוא רכבים מעניקים כעת רוח גבית לשווקים.

בתוך כך, האירוע המשמעותי ביותר לשווקים בשבועיים הקרובים ממשיך להיות הירידה בכמות הכסף, והפעם הבנקים המרכזיים משחקים תפקיד שולי בלבד. משרד האוצר האמריקני, הצרכן הגדול ביותר של הדולר בשוק, צפוי להגדיל את קופת המזומנים שלו בכ-70-80 מיליארד דולר עד סוף החודש. המשמעות של צעד זה הוא גריעה של יותר מ-100 מיליארד דולר מהשווקים בשבוע הקרוב, החל ממחר (כאשר חלק יוחזר לשוק בהמשך החודש). מדובר בירידה חדה מאוד בכמות הדולר בשוק, דבר שעשוי להוביל לתנודות חדות.

קופת האוצר האמריקני והצפי לשבוע הקרוב

 

ברקע לצעדי הפד', טראמפ חזר לתקוף את מדיניות הבנק וטען לפנות בוקר כי "הפד' צריך להיות טיפש בשביל לעלות את הריבית בשבוע הבא".

נזכיר כי מחר צפוי להתרחש האירוע הגדול של השבוע, כאשר הבנק המרכזי באירופה (ECB) צפוי להודיע על החלטת הריבית. בפגישות האחרונות חזר הבנק וטען כי הוא יסיים את תוכנית הרכישות שהוא מבצע בשוקי האג"ח כבר בתחילת 2019, אך המשקיעים מחכים לראות כיצד הבנק יגיב לנתוני המאקרו שמצביעים על האטה בכלכלה. בנוסף, יהיה מעניין לראות את תגובתו לגירעון הענק שצפויה צרפת להציג בשנה הבאה (לכתבה המלאה).

ע"פ הדיווחים האחרונים, ממשלת איטליה הסכימה להתפשר בפני דרישות האיחוד האירופאי, והציגה תקציב מתוקן הכולל גירעון של 2% בלבד. האירו התחזק הערב ב-0.5% מול הדולר בתגובה לדיווחים.

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בירידות של 1% ונסחר ברמה של 51 דולרים לחבית. הזהב נסחר כעת בעליות קלות של 0.2% סביב מחיר של 1,250 דולרים לאונקיה.

במרכז

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איצ 100 סגן אלוף בן 55 .מקים בתי כנסת ברחבי הארץ (ל"ת)
    כולנו סגניי אלופים אהבתם 12/12/2018 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נו עוד פעם עליות.די .עד שהייתי יכול לעוף על עצמי (ל"ת)
    פרופסור אוויר קר 12/12/2018 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אפשר לראות שכל ירידה היא לצורך עליה. (ל"ת)
    זיקית גורביץ למעריציי 12/12/2018 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתנשא לגובה 198 של טמטום (ל"ת)
    איציק 100גורילה מפגרת 12/12/2018 16:46
    הגב לתגובה זו
  • שושנת יריחו מאחלת לך כל טוב .חחחח (ל"ת)
    מה שנכון נכון 12/12/2018 18:50
    הגב לתגובה זו
  • תודה. גם לך. (ל"ת)
    איציק 12/12/2018 19:29
  • יא ווארדי שימו לב 12/12/2018 17:39
    הגב לתגובה זו
    אם הוא היה נותן לי חצי מטר מתנה אז היינו שניינו באותו הגובה ינעל העולם אותו הגובה.
  • 2.
    איצ100 12/12/2018 16:25
    הגב לתגובה זו
    אבל להרגע..יש עוד זמן ומקום רב לשיא השפל שם נשהה מעל 7 שנים.
  • או סע או רוץ או שחה אבל אתה מטומטם ולוזר (ל"ת)
    לך מטומטם 12/12/2018 18:51
    הגב לתגובה זו
  • חשבתי למעלה שהתפכחת היום. (ל"ת)
    לשושנה 12/12/2018 19:34
  • DJIA מגלה חולשה "מדאיגה"..לא לדאוג..יגיע לשאול תחתיות. (ל"ת)
    פרופ' אבירם(איצ100) 12/12/2018 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניר 100 פסיכיאטר חוקר מוח אוגדונר אלוהים בעצמו. (ל"ת)
    נמאס מהעליות הבזויותוההזויות 12/12/2018 16:15
    הגב לתגובה זו
  • שושנת יריחו 12/12/2018 17:27
    הגב לתגובה זו
    ועוד משהו טעיתי שבטוח לא נמאס לו העליות ויש עוד עשרות אחוזים לחזור לשיא ואני קראתי שז'נרל אלקטריק צריכה לעלות פי 4 או יותר לאחר שירדה 80 אחוז איזה פדיחה ויצאתי דביל מצטער תוכלו למצוא אותי במלך האגח
  • ליצן מוקיון אמיתי .חחחח.איזה לוזר (ל"ת)
    איזה מתמטיקאי 12/12/2018 19:35
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: