תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

וול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 2.1%, מניית בנק אוף אמריקה איבדה 3%

תנודות חדות הערב במדדים ברקע למחסור חמור בנזילות בשוק. טראמפ: הפד' אחראי על הירידות אמש, אך אני לא שוקל לפטר את פאואל. בורסות אירופה סגרו בשפל של 21 חודשים. אמזון איבדה עוד 2.1%, טבע ירדה 2.9%

עמית נעם טל | (21)

יום המסחר בוול סטריט נסגר שוב בירידות שערים חדות, כאשר הורגשה עצבנות רבה במהלך המסחר. הנזילות בשווקים, שכבר ירדה משמעותית בימים האחרונים, רושמת הערב שפל חדש. המשמעות היא ש"דלת הכניסה והיציאה מהשוק" הופכת לצרה במיוחד. בפועל, הדבר מוביל לתנודות חריגות יחסית במדדים. מדדי וול סטריט דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 2.9% והמשיכה לרכז עניין רב. נזכיר כי החברה עשויה להיות כעת פגיעה במיוחד לנוכח הקפיצה בריביות בתקופה האחרונה. טאואר (סימול:TSEM) הוסיפה הערב 1.5% לאחר שצנחה אמש בכ-5%. נזכיר כי מניית החברה סובלת בשבוע האחרון מתנודתיות ברקע ללחץ על סקטור המוליכים למחצה. שוק האג"ח ממשיך להיות במרכז הבמה. התשואות על אגרות החוב האמריקניות מתקנות הערב למטה בעקבות הירידות החדות בשוקי המניות, שהחזירו מעט משקיעים לשוק האג"ח. במקביל, משבר החוב באירופה ממשיך לצבור תאוצה כאשר התשואות על אגרות החוב של איטליה וספרד חזרו הערב לזנק. בתגובה לזינוק בתשואות החוב של המדינות החלשות, המדדים באירופה סגרו הערב בשפל של 21 חודשים: בורסות לונדון ופריז ירדו בכ-1.9%, והדאקס הגרמני ירד בכ-1.5%. בורסת מילאנו השלימה הערב ירידה של יותר מ-20% בחודשים האחרונים ונכנס לטריטוריה של "שוק דובי". על השינוי שביצע הבנק המרכזי במדיניותו בשבוע האחרון הירידות החדות בימים האחרונים  בשוקי המניות בארה"ב שנבעו בין היתר מהמדיניות של הבנקים המרכזיים, הובילה את נשיא ארה"ב לתקוף באופן חסר תקדים את החלטות הפד' האחרונות. טראמפ נשאל אמש, מה אתה חושב על המפולת בשוק אתמול? אתה מודאג מזה? והשיב: "לא, אני חושב שהבנק הפדרלי טועה. הם כל כך מצמצמים, אני חושב שהם השתגעו. אתה יכול לומר 'לוקחים מרווח ביטחון גדול', וזה מרווח גדול – אבל אני חושב שהבנק הפדרלי השתגע, אוקיי?". הערב המשיך הנשיא לטעון כי הגישה האגרסיבית של הבנק היא שגויה והיא זו שגרמה, אך הוסיף כי הוא לא צפוי לפטר את פאואל בשלב זה. מניות הטכנולוגיה ריכזו עניין גם הערב  לאחר הנפילה החדה אמש.  מניית אמזון (סימול:AMZN) איבדה הערב 2.2%  לאחר שנפלה אמש בכ-6.1%, אפל (סימול:AAPL) השילה 0.8% לאחר שאיבדה אמש 4.6%. פייסבוק  (סימול:FB) התחזקה בכ-1.4% לאחר שירדה 4.1%, טוויטר (סימול:TWTR) עלתה הערב 0.8% לאחר שנפלה אמש 8.4%, טסלה (סימול:TSLA) השילה הערב 1.8% לאחר שירדה אמש 2.4%, נטפליקס (סימול:NFLX) נפלה אמש 8.4% ומאבדת כעת 1.4%. בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 3.2% ונסחר ברמה של 70.7 דולרים לחבית. הזהב זינק בכ-2.7% לרמה של 1,226 דולרים לאונקיה.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הנה באות העליות.הגיע הזמן שתחזור למחילה.חחחח (ל"ת)
    העורב הלבן לאיצ 100 12/10/2018 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אל תשמח .מחר המגמה חוזרת לעליות .ולא סתם .חדות מאוד. (ל"ת)
    העורב הלבן ל100 12/10/2018 00:11
    הגב לתגובה זו
  • מפולת בפתח (ל"ת)
    ריקו סוארס 12/10/2018 08:42
    הגב לתגובה זו
  • חי בסרט,מחר מפולת. (ל"ת)
    ריקו סוארס 12/10/2018 04:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מחר תתפלץ .העליות יחזרו ובענק .הנסדק יטפס מעל 2.5 אחוז (ל"ת)
    העורב הלבן ל100 12/10/2018 00:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מגיב 11/10/2018 23:34
    הגב לתגובה זו
    עמית טל אתה תותח! היחיד שמסביר את הכל מזה זמן לא מבוטל ובצורה בהירה. עכשיו כל העולם מדבר על הנזילות בטלוויזיה ואתה כבר מדבר על כך מספר חודשים דו-ספרתי לפחות... יישר כוח! חריף
  • 7.
    עניין הנזילות- מאיפה אתם מביאים את זה ? (ל"ת)
    איציק 11/10/2018 22:05
    הגב לתגובה זו
  • אנשים לא מוכרים זה טוב (ל"ת)
    ישראל 11/10/2018 22:44
    הגב לתגובה זו
  • נראה יותר שאנשים לא קונים ולכן הירידות, לא? (ל"ת)
    קרן 12/10/2018 08:38
  • מהיכן שצריך להביא זאת ! (ל"ת)
    איציק 11/10/2018 22:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דונאלד הצילני ...מה הירידות האלו .איפה הירוק חחח (ל"ת)
    הגמד מבברלי הילס 11/10/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלק הפד אחראי 11/10/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
    הפד מדבר כלכלה
  • 4.
    סוחר סוחר 11/10/2018 20:22
    הגב לתגובה זו
    אם היום הזה יגמר בעליות אני כבר לא יתפלא...סאמק עם האמריקאים האלה
  • מזמן אני אומר שהאמריקאים קצת.... (ל"ת)
    שלמה 11/10/2018 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרופ' איציק 100 11/10/2018 18:30
    הגב לתגובה זו
    אנו בעיהו של המשבר הגדול ביותר מאז משבר הציבעונים הולנד 1637. בהצלחה.
  • תתפוצץ .חחחח (ל"ת)
    עליות בדרך 12/10/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
  • מנשק את עצמך מול המראה גם? (ל"ת)
    כמה לייקים חחח 11/10/2018 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הם כבר בירידות חחח אבל יעלו (ל"ת)
    עמית 11/10/2018 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד פעם ירוק.עושים לנו דווקא .הטראמפ הזה (ל"ת)
    פרופסור אבירם 100 11/10/2018 15:46
    הגב לתגובה זו
  • הוא לא אוהב בכיינים מהאקדמיה לחרטבונה (ל"ת)
    כן בכוונה 11/10/2018 19:29
    הגב לתגובה זו
  • חביבה היפה 11/10/2018 19:01
    הגב לתגובה זו
    כתוב בבירור ובשפה קלה ועברית צחה את רצונך.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: