סגירה בטון צורם: הנאסד"ק ירד 1%, טסלה התרסקה 5.5%

ברקע לעליית התשואות בשוקי האג"ח, המסחר נסגר בירידות שערים חדות בהובלת מניות הטכנולוגיה. מניית טסלה התרסקה 5.5%, מניית טבע צנחה 2.7%
עמית טל | (4)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות, בהובלת מניות הטכנולוגיה הגדולות שסובלות מעליית הריביות בעולם. מדד הנאסד"ק, שמרכז את מניות הטכנולוגיה, איבד מערכו כ-0.9%. מניית טסלה התרסקה התרסקה בכ-5.5% (לכתבה המלאה). ברקע לירידות במדדי המניות, לחץ מכירות כבד נרשם בשוקי האג"ח בעולם, כאשר הריבית על אג"ח 10 שנים של ארצות הברית זינקה בכ-1.5% לרמה של 2.36. מדדי וול סטריט דאו ג'ונס 0.16% S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21%

מניות הטכנולוגיה נפגעות במיוחד מהעלייה התלולה בריביות בשבועות האחרונים. חשש המשקיעים מפני יציאה של הבנק המרכזי באירופה מתוכנית התמריצים, ופרוטוקל הפד' שפורסם אתמול שהראה כי הפד' מתכנן בקרוב לצמצם את מאזנו, גורמים לזינוק בריביות. זינוק זה גורם להסטת כספים נרחבת מסקטור הטכנולוגיה לסקטורים הנחשבים בטוחים יותר. נראה כי מגמה זו נמשכת גם היום. מניית אמזון (סימול:AMZN) ירדה 0.5%, מניית אפל (סימול:AAPL) איבדה מערכה כ-1%.

סקטור האנרגיה ממשיך לרכז את תשומת לב המשקיעים, בהמשך למסחר תנודתי במיוחד בימי מסחר האחרונים. התעודה העוקבת אחרי המדד סיימה בירידה של 1%, זאת לאחר מסחר סוער בימים האחרונים. הגורמים לתנודתיות הרבה הינם מחיר הנפט המתעתע, וכן קביעת בית המשפט אתמול בארצות הברית כי ההקלות שתיכנן ממשל טראמפ להעניק לחברות בסקטור בעניין איכות הסביבה לא ייכנסו לתוקף(לכתבה המלאה)

. בגזרת המאקרו

סקר ADP, המקדים לדו"ח התעסוקה מחר, איכזב והצביע על תוספת משרות  שנמוכה מהצפי בשוק. הצפי בשוק היה לתוספת של 185 אלף משרות חדשות, אך בפועל נוספו רק 155 אלף משרות.

מדד מנהלי הרכש במגזר הלא יצרני זינק בחודש האחרון לרמה של 57.4, לעומת צפי של 56.9. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 מראה כי צפי המנהלים בשוק הוא להתרחבות כלכלית. נתונים אלו באים ברקע לחשש בשוק כי המדיניות המצמצת של הפד' תגרור האטה חריפה בכלכלה האמריקנית. נראה כי לדו"ח התעסוקה מחר תהיה השפעה מכרעת על השוק.  

סחורות: לאחר יום מסחר אדום במיוחד אתמול, הנפט תיקן ועלה בכ-0.5%, ונסחר ברמה של 45.8 דולר לחבית.  היום פורסם הדוח השבועי של מלאי הנפט בארצות הברית, הדוח הראה על ירידה ניכרת במלאים, אך זינוק ביצור הדלקים.

דואליות: מניית מזור (סימול:MZOR) זינקה בכ-7%, ברקע להודעה החברה בדבר צפי ההזמנות לרבעון השני (לכתבה המלאה) מניית טבע (סימול:TEVA) צנחה בכ-2.7%, בהתאם למגמה השלילית בסקטור. מניות בכותרות

מניית חברת טסלה (סימול:TSLA), התרסקה בכ-5.5%, וממשיכה למשוך את תשומת לב המשקיעים, נזכיר כי, ביום המסחר האחרון התרסקה מניית החברה בכ-7%. סיבת ההתרסקות היא דיווח של החברה בדבר תוצאות מאכזבות ברבעון השני(לכתבה המלאה), וכן הורדת מחיר היעד של גודלמן זאקס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מי אמר נפט 30 דולר ולא קיבל ?????? (ל"ת)
    טועה ומטעה 07/07/2017 06:10
    הגב לתגובה זו
  • שלח 07/07/2017 08:52
    הגב לתגובה זו
    אנו לא מבין למה לא מפטרים את גורביץ על הטעויות שלו והמלצות.בזק אלרון נפט מתחת ל 30$
  • 1.
    יוסי 06/07/2017 20:13
    הגב לתגובה זו
    תסבירו לי מה קורה שם ?
  • יעקב 06/07/2017 22:31
    הגב לתגובה זו
    מה שקורה זה שאנשים נאחזים בטעם הטוב שנשאר אך לצערי אנו כרגע עומדים לסבול מההשלכות של ההתנהלות המוניטרית משנת 2008. זה לא יהיה זבנג וגמרנו אלא ישתרע על פני תקופה של התאקלמות איטית לירידות של סביב ה10-15 אחוז בשוק האמריקאי בזמן שישראל מנסה להנביח (כמו לנבוח אבל פאתטי יותר) על הגרף שפונה דרומה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: