אילת נופש תיירות
צילום: Istock

השקעה בדירה באילת - מחיר של 14 אלף שקל למ"ר ותשואה של 4%

פינוי שדה התעופה בתוך העיר, יוצר הזדמנות נדל"נית באילת - העיר לקראת תנופה של הקמת מלונות חדשים ובמקביל, ההשקעה בה הופכת למעניינת - מבט מהשטח
ארז כהן | (11)
נושאים בכתבה אילת

שדה התעופה הוותיק באילת נסגר. במקומו, במרחק של 19 קילומטר נפתח נמל התעופה החדיש רמון. שדה התעופה החדש גורם אמנם לנזק כתוצאה מהעתקת השדה מליבה של אילת והן בשל סגירת שדה דב בתל אביב, ששימש עבור אילתים רבים קשר תחבורתי עם מרכז וצפון הארץ. אבל, מבדיקה שערכנו, פינוי 800 הדונמים של שדה התעופה מהווים בטווח הבינוני והארוך הזדמנות מעניינת למי שרוצה להשקיע באילת, ובמיוחד לאחר שנים רבות שלא נבנה בה חדר מלון אחד לרפואה.

ההיסטוריה של אילת מלאה בתהפוכות. היא נכבשה ממש בסוף מלחמת העצמאות, ב-1949, וסיפור "דגל הדיו" שהונף היכן שהיתה משטרת אום א-רשרש, הפך ברבות השנים לאגדה מיתולוגית. ראשיתה דומה לזה של אוסטרליה, שאליה נשלחו שבשנותיה הראשונות אסירים משוחררים, כמו גם ביטניקים ואוהבי טבע, מדבר וים. גם שדה התעופה הקטן שהוקם בה ב-1950 לא הוציא את אילת מבדידותה המזהרת עד 1956 אחרי מבצע קדש ופיתחת נתיבי השייט לישראל בים האדום בואכה האוקיינוס ההודי.

אילת - היסטוריה

בשנים 1956-1967, החלה אילת להתפתח בהדרגה מיישוב קטן ומועצה מקומית לעיר והתיישבו בה בעיקר מועסקים שעבדו בנמל החדש שהוקם בה בראשית שנות ה-60, במפעלים שבסביבה ובתעשיית המלונאות שהחלה להתפתח בהדרגה.  בד בבד שופר כביש מצפה רמו (כיום כביש 40) ובהמשך, במחצית שנות ה-60, נחנך כביש הערבה, החלו טיסות אזרחיות סדירות לצפון הארץ, וכל אלה שיפרו מאוד את הנגישות של אילת.

גם לאחר מלחמת ששת הימים, בשנים 1967-1982, הפכה אילת לצומת דרכים חשובה בדרך לחצי האי סיני, אם כי עיקר התיירים, מישראל ומחו"ל, העדיפו את חופי סיני האקזוטיים.

השנים הטובות של אילת החלו לאחר הנסיגה מסיני ב-1982. הוקמו בה עשרות בתי מלון שמספרם עומד כיום על 48, עם כ-12,000 חדרים ובהמשך החלו גם טיסות צ'רטר שהביאו את מספר התיירים שמגיעים אליה לכשלושה מיליון בקירוב, מה שהפך אותה לבירת התיירות הבלתי מעורערת של מדינת ישראל.

השילוב של הים האדום הייחודי והנוף המדברי על רקע הרי אדום, קסמו לישראלים כמו גם לתיירים רבים. טיסות הצ'רטר הישירות מאירופה שהחלו בשני העשורים האחרונים, הכרזתה כאיזור סחר חופשי פטור ממע"מ ב-1985, אטרקציות דוגמת שמורת האלמוגים וריף הדולפינים, כמו גם פסטיבלים בינלאומיים דוגמת ג'אז בים האדום, טריאתלון, ברידג' וכן עשרות רבות של כנסים המתקיימים מידי שנה, סייעו רבות לכך.

במהלך השנים הוקמו לא מעט שכונות גדולות חדשות, דוגמת השחמון, שכונות וילות דוגמת גנים ב' וכו' ומספר תושבי העיר עומד כיום על 55 אלף בקירוב ועם שטח מוניציפאלי  של כ-85 קמ"ר, פי 1.5 יותר מתל אביב ואחת הערים הגדולות בשטחן בישראל בכלל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שדה התעופה בתוך העיר - עקב אכילס נדל"ני 

באופן פרדוקסלי דווקא שדה התעופה הוותיק, שחצץ כל השנים בין מתחם המלונות שבמזרח העיר לבין העיר הוותיקה שבמערב, היווה את העקב אכילס הנדל"ני להתפתחות אורבנית תקינה של אילת. במעבר חד מאווירה תיירותית בינלאומית, היית חוצה את מתחם שדה התעופה ומגיע למרכז עירוני מיושן ומתפורר המזכיר הרבה יותר עיר פיתוח אופיינית בפריפריה מאשר עיר תיירות בינלאומית. גם השכונות החדישות, שהוקמו בעיקר בצפון-מערב העיר, החל משנות ה-90, לא הצליחו לטשטש את הפער התודעתי הזה.

עובדה זו התבטאה גם במחירי הדיור שעלו בממוצע הרבה פחות מאשר ברוב חלקי הארץ.

כיום המחיר למ"ר לדירה באילת עומד בממוצע על כ-14000 שקלים למ"ר, כשליש מאשר בתל אביב, והרבה פחות גם לעומת ערי פריפריה דוגמת אשקלון או באר שבע. להערכתנו מדובר בהחלט בהזדמנות מעניינת למשקיעים, מה גם שהתשואה השנתית הינה כ-4 אחוזים, כמעט כפליים לעומת תל אביב, וכן העובדה שפינוי שדה התעופה, מהווה ב"הפוך על הפוך" הזדמנות בלתי רגילה למנף את אילת מחדש לא רק כבירת התיירות של ישראל, אלא גם כעיר מאוד אטרקטיבית למשקעים.

חשוב לציין כי במתחם שדה התעופה המתפנה ששטחו כ-800 דונם, עתידים להבנות בשנים הקרובות, לראשונה זה 30 שנה(!) אלפי חדרי מלון חדשים, אלפי יחידות דיור וכן רבבות רבות של מ"ר לתעסוקה, מסחר, פנאי ובידור. והחשוב מכל: בניית מתחם החדש יצור "ראש גשר" ישיר בין מתחם בתי המלון במזרח לבין העיר במערב, ויסיים סוף סוף את הנתק הבלתי נסבל.

להלן מבחר עסקות שבוצעו לאחרונה באילת:

ברחוב עין נטפים 35, נמכרה דירת 4 חדרים, 85 מ"ר, קומה 1 ב-1.27 מיליון שקלים. ברחוב ששת הימים 166 נמכרה דירת 2 חדרים, 39 מ"ר, קומה 3 ב-690 אלף שקלים. בשדרות הארגמן 186 נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר, קומה 1 ב-950 אלף שקלים. במשעול רוסן 2 נמכר בית צמוד קרקע 5 חדרים, 200 מ"ר ב-2.7 מיליון שקלים. ברחוב סרפד 8, נמכר בית צמוד קרקע, 5 חדרים, 119 מ"ר ב-2.73 מיליון שקלים. ברחוב זהרון 13 נמכרה דירת 4 חדרים, 93 מ"ר ב-1.65 מיליון שקלים(צמוד קרקע).

אין לנו ספק כי אילת לא אמרה את המילה האחרונה כהזדמנות בהחלט אטרקטיבית הן למשפרי דיור ובמיוחד למשקיעים. רמות המחירים בה נמוכות לאין שיעור לעומת ערי תיירות מקבילות סביב הים התיכון ובעולם בכלל. הסיבה העיקרית לכך,הנראות האנכרוניסטית של שכונות מרכז העיר הוותיקות, תבוא להערכתנו לידי סיום במהלך העשור הקרוב, כשפינוי שדה התעופה והמתחם החדיש שיוקם במקומו, יעניק בד בבד גם זריקת מרץ משמעותית ביותר להתחדשות עירונית במרכז העירוני הוותיק. מ-14 אלף שקלים למ"ר, יש לאן לשאוף למעלה.

*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל

מאמרים נוספים של ארז כהן:

>>>האם המחירים באשדוד אטרקטיביים?

>>>כמה עולה דירה בבת ים, והאם המחירים ימשיכו לעלות?

>>>למה דירה בגבעתיים יקרה יותר מדירה ברמת גן?

>>>השכונות הכי מעניינות בחיפה

>>>השקעה בטבריה - לא מה שחשבתם

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    בקרוב איומי רקטות מסיני (ל"ת)
    יוסף מאסראווי 13/01/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מישה 13/01/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    קריית חיים מערבית הפנינה של חיפה יש כבר שינוי האזור מה דעתכם .? דרך אגב העסקאות שם רבים והמחירים במגמת עלייה עיריית חיפה הציגה בפני התושבים במפגש שיתוף ציבורי את התוכנית המהפכנית של התחדשות השכונה הישנה. התוכנית כוללת הכפלת יחידות הדיור, בניית טיילת, שטחי מסחר, תעסוקה בילוי ותיירות. ההתחדשות העירונית כוללת מגדלים של עד 16 קומות..
  • קרן 15/01/2020 09:19
    הגב לתגובה זו
    מדהימות
  • 8.
    עד שיבנו זה יקח שניםםםםם (ל"ת)
    אבל 12/01/2020 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נשמע מחיר מופרך (ל"ת)
    שןלתתתתת1 12/01/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ישראבלוף נדלני 12/01/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
    ובמה הוא עובד הבסיס לעליות זה אוכלוסיה שיש לה פרנסה.כלצעוד כולם עובדי בתי מלון אין לעיר עתיד.
  • 5.
    שמישהו יקח את יצחק הלוי מפה (ל"ת)
    עזרי 12/01/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ.ש 12/01/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    מה ההזדמנות העיסקית בתשואה של ארבעה אחוזים?? באמת כולם מטומטמים ??
  • 3.
    חחח. אילת שייכת לעבר. פסה (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 12/01/2020 20:21
    הגב לתגובה זו
    לא קונים דירה במחיר בועה רק טיפש יעשה שם עסקה במחיר כזה כרגיל כתבה אינטרסנטית ממומנת
  • 1.
    כמה קל או קשה להשכיר דירה שם (ל"ת)
    משקיע נדל'ן 12/01/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות
מחירי הדירות

כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות

עשרות עסקאות בערים מרכזיות - תל אביב, חיפה, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקווה ורמת גן; וגם - בכמה ירדו מחירי הדירות בשנה האחרונה?

צלי אהרון |


מחירי הדירות בירידה. לפי נתוני הלמ"ס מחירי הדירות ירדו בדיווח האחרון ב-0.3% בחודש (לתקופה של אוגוסט-ספטמבר) כשקצב הירידה הוא כ-5% בשנה. בשטח הירידה גדולה יותר. מדובר על ירידה של 7% ואפילו 10% בשנה וזה מאוד משמעותי בהינתן שקצב עליית מחירי הדירות הוא 2.5% בשנה. מדובר על ירידה ריאלית של 10%.

הבאנו לכם את העסקאות בשבועות האחרונים בערים מרכזיות בארץ - תל אביב, חיפה, ירושלים, פתח תקווה, באר שבע ועוד ערים רבות כדי שתקבלו אינדיקציה למחייר הדירות אם אתם עומדים לרכוש דירה ולהבין "כמה אתם שווים" אם אתם בעלי דירה. הנה הנתונים שמתבססים ברובים על מאגרי רשות המסים:

תל אביב

פינוי בינוי דירות
צילום: איציק יצחקי
פינוי בינוי

קבוצת גבאי תקדם פרויקט רחב במתחם בלפור בבת ים

228 דירות ישנות ייהרסו ובמקומן ייבנו כ-660 דירות בשלושה מגדלים ומבנים נוספים; הפרויקט משתרע על כ-13.5 דונם סמוך לחוף הים והרכבת הקלה

צלי אהרון |

גבאי תקדם פרויקט רחב היקף במתחם בלפור בבת ים, לאחר שנבחרה על ידי הדיירים להיות היזמית בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול. מדובר במתחם ותיק הכולל כיום 228 דירות ישנות הבנויות על שטח של כ-13.5 דונם, במרחק קצר מחוף הים וממסלול הקו האדום של הרכבת הקלה. במסגרת התכנון המתגבש, ייהרסו המבנים הישנים ובמקומם יוקם פרויקט חדש שיכלול כ-660 דירות. מכפיל של קרוב ל-3 (כלומר על כל דירה שתיהרס ייבנו כ-3 דירות) לצד מבני ציבור ושטחי מסחר הפונים לרחובות המרכזיים במתחם. השותפה בפרויקט היא קבוצת MNG, העוסקת בהתחדשות עירונית.

המתחם משתרע על פני מספר רחובות באזור בלפור-יצחק שדה, שנחשב לאחד המוקדים המשמעותיים בגל ההתחדשות העירונית שעובר על בת ים בשנים האחרונות. החיבור בין מיקום סמוך לחוף, נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ועתודות בינוי ישנות יחסית, הופך את האזור לאחד המרכזיים מבחינת התחדשות עירונית בעיר. עבור העירייה, מדובר במהלך שממשיך מגמה ברורה של צפיפות מתונה לצד שדרוג התשתיות, ועבור הדיירים - הזדמנות לקבל דירה חדשה ששווה בפועל כמה מיליונים מאשר דירה ישנה שצריך לומר - ללא הפוטנציאל להתחדשות עירונית הייתה שווה הרבה פחות.

מגדלים ליד הים

התכנון יכלול שלושה מגדלים בגבהים של 25-30 קומות, ולצידם ארבעה מבנים מרקמיים בני 11 קומות. שילוב זה נועד לאפשר מצד אחד ניצול יעיל של הקרקע ומספר יחידות גבוה, ומצד שני שמירה על קנה מידה שכונתי ברחובות הפנימיים.

לצד הבנייה למגורים, התוכנית כוללת גם שטחי ציבור, כגון מבני מוסדות חינוך או שירותי קהילה - ושטחי מסחר בקומת הקרקע, בעיקר לאורך הצירים הראשיים. המטרה המסתמנת היא ככל הנראה לייצר מרחב עירוני פעיל לאורך שעות היום, לשפר את השירותים לתושבים הוותיקים והחדשים ולחזק את המדרכות והרחובות כמוקדי פעילות קהילתית. מדובר במרכיב חשוב במיוחד באזור כמו בלפור, שבו השילוב בין מגורים, מסחר וקרבה לחוף מושך אוכלוסייה מגוונת ויוצר עניין גבוה מצד יזמים.

הדיירים הוותיקים צפויים לקבל דירות חדשות הכוללות ממ"ד, מרפסת, חניה ושטחי שירות - החלפה מלאה לדירות הקיימות, שחלקן נבנו לפני עשרות שנים ובאופן שאינו תואם את הדרישות הנוכחיות. המהלך בבת ים מצטרף לשורה של פרויקטים שגבאי מקדמת בשנים האחרונות, כחלק מהרחבת פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית.היא פועלת כבר למעלה מארבעה עשורים בתחום המגורים, המסחר והמלונאות, והיא מעורבת כיום בתכנון ושיווק של יותר מ-22 אלף דירות בפרויקטים שונים ברחבי הארץ.