אילת נופש תיירות
צילום: Istock

השקעה בדירה באילת - מחיר של 14 אלף שקל למ"ר ותשואה של 4%

פינוי שדה התעופה בתוך העיר, יוצר הזדמנות נדל"נית באילת - העיר לקראת תנופה של הקמת מלונות חדשים ובמקביל, ההשקעה בה הופכת למעניינת - מבט מהשטח
ארז כהן | (11)
נושאים בכתבה אילת

שדה התעופה הוותיק באילת נסגר. במקומו, במרחק של 19 קילומטר נפתח נמל התעופה החדיש רמון. שדה התעופה החדש גורם אמנם לנזק כתוצאה מהעתקת השדה מליבה של אילת והן בשל סגירת שדה דב בתל אביב, ששימש עבור אילתים רבים קשר תחבורתי עם מרכז וצפון הארץ. אבל, מבדיקה שערכנו, פינוי 800 הדונמים של שדה התעופה מהווים בטווח הבינוני והארוך הזדמנות מעניינת למי שרוצה להשקיע באילת, ובמיוחד לאחר שנים רבות שלא נבנה בה חדר מלון אחד לרפואה.

ההיסטוריה של אילת מלאה בתהפוכות. היא נכבשה ממש בסוף מלחמת העצמאות, ב-1949, וסיפור "דגל הדיו" שהונף היכן שהיתה משטרת אום א-רשרש, הפך ברבות השנים לאגדה מיתולוגית. ראשיתה דומה לזה של אוסטרליה, שאליה נשלחו שבשנותיה הראשונות אסירים משוחררים, כמו גם ביטניקים ואוהבי טבע, מדבר וים. גם שדה התעופה הקטן שהוקם בה ב-1950 לא הוציא את אילת מבדידותה המזהרת עד 1956 אחרי מבצע קדש ופיתחת נתיבי השייט לישראל בים האדום בואכה האוקיינוס ההודי.

אילת - היסטוריה

בשנים 1956-1967, החלה אילת להתפתח בהדרגה מיישוב קטן ומועצה מקומית לעיר והתיישבו בה בעיקר מועסקים שעבדו בנמל החדש שהוקם בה בראשית שנות ה-60, במפעלים שבסביבה ובתעשיית המלונאות שהחלה להתפתח בהדרגה.  בד בבד שופר כביש מצפה רמו (כיום כביש 40) ובהמשך, במחצית שנות ה-60, נחנך כביש הערבה, החלו טיסות אזרחיות סדירות לצפון הארץ, וכל אלה שיפרו מאוד את הנגישות של אילת.

גם לאחר מלחמת ששת הימים, בשנים 1967-1982, הפכה אילת לצומת דרכים חשובה בדרך לחצי האי סיני, אם כי עיקר התיירים, מישראל ומחו"ל, העדיפו את חופי סיני האקזוטיים.

השנים הטובות של אילת החלו לאחר הנסיגה מסיני ב-1982. הוקמו בה עשרות בתי מלון שמספרם עומד כיום על 48, עם כ-12,000 חדרים ובהמשך החלו גם טיסות צ'רטר שהביאו את מספר התיירים שמגיעים אליה לכשלושה מיליון בקירוב, מה שהפך אותה לבירת התיירות הבלתי מעורערת של מדינת ישראל.

השילוב של הים האדום הייחודי והנוף המדברי על רקע הרי אדום, קסמו לישראלים כמו גם לתיירים רבים. טיסות הצ'רטר הישירות מאירופה שהחלו בשני העשורים האחרונים, הכרזתה כאיזור סחר חופשי פטור ממע"מ ב-1985, אטרקציות דוגמת שמורת האלמוגים וריף הדולפינים, כמו גם פסטיבלים בינלאומיים דוגמת ג'אז בים האדום, טריאתלון, ברידג' וכן עשרות רבות של כנסים המתקיימים מידי שנה, סייעו רבות לכך.

במהלך השנים הוקמו לא מעט שכונות גדולות חדשות, דוגמת השחמון, שכונות וילות דוגמת גנים ב' וכו' ומספר תושבי העיר עומד כיום על 55 אלף בקירוב ועם שטח מוניציפאלי  של כ-85 קמ"ר, פי 1.5 יותר מתל אביב ואחת הערים הגדולות בשטחן בישראל בכלל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שדה התעופה בתוך העיר - עקב אכילס נדל"ני 

באופן פרדוקסלי דווקא שדה התעופה הוותיק, שחצץ כל השנים בין מתחם המלונות שבמזרח העיר לבין העיר הוותיקה שבמערב, היווה את העקב אכילס הנדל"ני להתפתחות אורבנית תקינה של אילת. במעבר חד מאווירה תיירותית בינלאומית, היית חוצה את מתחם שדה התעופה ומגיע למרכז עירוני מיושן ומתפורר המזכיר הרבה יותר עיר פיתוח אופיינית בפריפריה מאשר עיר תיירות בינלאומית. גם השכונות החדישות, שהוקמו בעיקר בצפון-מערב העיר, החל משנות ה-90, לא הצליחו לטשטש את הפער התודעתי הזה.

עובדה זו התבטאה גם במחירי הדיור שעלו בממוצע הרבה פחות מאשר ברוב חלקי הארץ.

כיום המחיר למ"ר לדירה באילת עומד בממוצע על כ-14000 שקלים למ"ר, כשליש מאשר בתל אביב, והרבה פחות גם לעומת ערי פריפריה דוגמת אשקלון או באר שבע. להערכתנו מדובר בהחלט בהזדמנות מעניינת למשקיעים, מה גם שהתשואה השנתית הינה כ-4 אחוזים, כמעט כפליים לעומת תל אביב, וכן העובדה שפינוי שדה התעופה, מהווה ב"הפוך על הפוך" הזדמנות בלתי רגילה למנף את אילת מחדש לא רק כבירת התיירות של ישראל, אלא גם כעיר מאוד אטרקטיבית למשקעים.

חשוב לציין כי במתחם שדה התעופה המתפנה ששטחו כ-800 דונם, עתידים להבנות בשנים הקרובות, לראשונה זה 30 שנה(!) אלפי חדרי מלון חדשים, אלפי יחידות דיור וכן רבבות רבות של מ"ר לתעסוקה, מסחר, פנאי ובידור. והחשוב מכל: בניית מתחם החדש יצור "ראש גשר" ישיר בין מתחם בתי המלון במזרח לבין העיר במערב, ויסיים סוף סוף את הנתק הבלתי נסבל.

להלן מבחר עסקות שבוצעו לאחרונה באילת:

ברחוב עין נטפים 35, נמכרה דירת 4 חדרים, 85 מ"ר, קומה 1 ב-1.27 מיליון שקלים. ברחוב ששת הימים 166 נמכרה דירת 2 חדרים, 39 מ"ר, קומה 3 ב-690 אלף שקלים. בשדרות הארגמן 186 נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר, קומה 1 ב-950 אלף שקלים. במשעול רוסן 2 נמכר בית צמוד קרקע 5 חדרים, 200 מ"ר ב-2.7 מיליון שקלים. ברחוב סרפד 8, נמכר בית צמוד קרקע, 5 חדרים, 119 מ"ר ב-2.73 מיליון שקלים. ברחוב זהרון 13 נמכרה דירת 4 חדרים, 93 מ"ר ב-1.65 מיליון שקלים(צמוד קרקע).

אין לנו ספק כי אילת לא אמרה את המילה האחרונה כהזדמנות בהחלט אטרקטיבית הן למשפרי דיור ובמיוחד למשקיעים. רמות המחירים בה נמוכות לאין שיעור לעומת ערי תיירות מקבילות סביב הים התיכון ובעולם בכלל. הסיבה העיקרית לכך,הנראות האנכרוניסטית של שכונות מרכז העיר הוותיקות, תבוא להערכתנו לידי סיום במהלך העשור הקרוב, כשפינוי שדה התעופה והמתחם החדיש שיוקם במקומו, יעניק בד בבד גם זריקת מרץ משמעותית ביותר להתחדשות עירונית במרכז העירוני הוותיק. מ-14 אלף שקלים למ"ר, יש לאן לשאוף למעלה.

*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל

מאמרים נוספים של ארז כהן:

>>>האם המחירים באשדוד אטרקטיביים?

>>>כמה עולה דירה בבת ים, והאם המחירים ימשיכו לעלות?

>>>למה דירה בגבעתיים יקרה יותר מדירה ברמת גן?

>>>השכונות הכי מעניינות בחיפה

>>>השקעה בטבריה - לא מה שחשבתם

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    בקרוב איומי רקטות מסיני (ל"ת)
    יוסף מאסראווי 13/01/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מישה 13/01/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    קריית חיים מערבית הפנינה של חיפה יש כבר שינוי האזור מה דעתכם .? דרך אגב העסקאות שם רבים והמחירים במגמת עלייה עיריית חיפה הציגה בפני התושבים במפגש שיתוף ציבורי את התוכנית המהפכנית של התחדשות השכונה הישנה. התוכנית כוללת הכפלת יחידות הדיור, בניית טיילת, שטחי מסחר, תעסוקה בילוי ותיירות. ההתחדשות העירונית כוללת מגדלים של עד 16 קומות..
  • קרן 15/01/2020 09:19
    הגב לתגובה זו
    מדהימות
  • 8.
    עד שיבנו זה יקח שניםםםםם (ל"ת)
    אבל 12/01/2020 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נשמע מחיר מופרך (ל"ת)
    שןלתתתתת1 12/01/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ישראבלוף נדלני 12/01/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
    ובמה הוא עובד הבסיס לעליות זה אוכלוסיה שיש לה פרנסה.כלצעוד כולם עובדי בתי מלון אין לעיר עתיד.
  • 5.
    שמישהו יקח את יצחק הלוי מפה (ל"ת)
    עזרי 12/01/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ.ש 12/01/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    מה ההזדמנות העיסקית בתשואה של ארבעה אחוזים?? באמת כולם מטומטמים ??
  • 3.
    חחח. אילת שייכת לעבר. פסה (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 12/01/2020 20:21
    הגב לתגובה זו
    לא קונים דירה במחיר בועה רק טיפש יעשה שם עסקה במחיר כזה כרגיל כתבה אינטרסנטית ממומנת
  • 1.
    כמה קל או קשה להשכיר דירה שם (ל"ת)
    משקיע נדל'ן 12/01/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yהדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Y

פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל

רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה רוטשטיין לוד

החברות רוטשטיין רוטשטיין -1.92%   וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.

פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133 דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.

הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה. כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.

המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק. 

במסגרת הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן יחל רק לאחר תקופת הפטור.