אילת נופש תיירות
צילום: Istock

השקעה בדירה באילת - מחיר של 14 אלף שקל למ"ר ותשואה של 4%

פינוי שדה התעופה בתוך העיר, יוצר הזדמנות נדל"נית באילת - העיר לקראת תנופה של הקמת מלונות חדשים ובמקביל, ההשקעה בה הופכת למעניינת - מבט מהשטח
ארז כהן | (11)
נושאים בכתבה אילת

שדה התעופה הוותיק באילת נסגר. במקומו, במרחק של 19 קילומטר נפתח נמל התעופה החדיש רמון. שדה התעופה החדש גורם אמנם לנזק כתוצאה מהעתקת השדה מליבה של אילת והן בשל סגירת שדה דב בתל אביב, ששימש עבור אילתים רבים קשר תחבורתי עם מרכז וצפון הארץ. אבל, מבדיקה שערכנו, פינוי 800 הדונמים של שדה התעופה מהווים בטווח הבינוני והארוך הזדמנות מעניינת למי שרוצה להשקיע באילת, ובמיוחד לאחר שנים רבות שלא נבנה בה חדר מלון אחד לרפואה.

ההיסטוריה של אילת מלאה בתהפוכות. היא נכבשה ממש בסוף מלחמת העצמאות, ב-1949, וסיפור "דגל הדיו" שהונף היכן שהיתה משטרת אום א-רשרש, הפך ברבות השנים לאגדה מיתולוגית. ראשיתה דומה לזה של אוסטרליה, שאליה נשלחו שבשנותיה הראשונות אסירים משוחררים, כמו גם ביטניקים ואוהבי טבע, מדבר וים. גם שדה התעופה הקטן שהוקם בה ב-1950 לא הוציא את אילת מבדידותה המזהרת עד 1956 אחרי מבצע קדש ופיתחת נתיבי השייט לישראל בים האדום בואכה האוקיינוס ההודי.

אילת - היסטוריה

בשנים 1956-1967, החלה אילת להתפתח בהדרגה מיישוב קטן ומועצה מקומית לעיר והתיישבו בה בעיקר מועסקים שעבדו בנמל החדש שהוקם בה בראשית שנות ה-60, במפעלים שבסביבה ובתעשיית המלונאות שהחלה להתפתח בהדרגה.  בד בבד שופר כביש מצפה רמו (כיום כביש 40) ובהמשך, במחצית שנות ה-60, נחנך כביש הערבה, החלו טיסות אזרחיות סדירות לצפון הארץ, וכל אלה שיפרו מאוד את הנגישות של אילת.

גם לאחר מלחמת ששת הימים, בשנים 1967-1982, הפכה אילת לצומת דרכים חשובה בדרך לחצי האי סיני, אם כי עיקר התיירים, מישראל ומחו"ל, העדיפו את חופי סיני האקזוטיים.

השנים הטובות של אילת החלו לאחר הנסיגה מסיני ב-1982. הוקמו בה עשרות בתי מלון שמספרם עומד כיום על 48, עם כ-12,000 חדרים ובהמשך החלו גם טיסות צ'רטר שהביאו את מספר התיירים שמגיעים אליה לכשלושה מיליון בקירוב, מה שהפך אותה לבירת התיירות הבלתי מעורערת של מדינת ישראל.

השילוב של הים האדום הייחודי והנוף המדברי על רקע הרי אדום, קסמו לישראלים כמו גם לתיירים רבים. טיסות הצ'רטר הישירות מאירופה שהחלו בשני העשורים האחרונים, הכרזתה כאיזור סחר חופשי פטור ממע"מ ב-1985, אטרקציות דוגמת שמורת האלמוגים וריף הדולפינים, כמו גם פסטיבלים בינלאומיים דוגמת ג'אז בים האדום, טריאתלון, ברידג' וכן עשרות רבות של כנסים המתקיימים מידי שנה, סייעו רבות לכך.

במהלך השנים הוקמו לא מעט שכונות גדולות חדשות, דוגמת השחמון, שכונות וילות דוגמת גנים ב' וכו' ומספר תושבי העיר עומד כיום על 55 אלף בקירוב ועם שטח מוניציפאלי  של כ-85 קמ"ר, פי 1.5 יותר מתל אביב ואחת הערים הגדולות בשטחן בישראל בכלל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שדה התעופה בתוך העיר - עקב אכילס נדל"ני 

באופן פרדוקסלי דווקא שדה התעופה הוותיק, שחצץ כל השנים בין מתחם המלונות שבמזרח העיר לבין העיר הוותיקה שבמערב, היווה את העקב אכילס הנדל"ני להתפתחות אורבנית תקינה של אילת. במעבר חד מאווירה תיירותית בינלאומית, היית חוצה את מתחם שדה התעופה ומגיע למרכז עירוני מיושן ומתפורר המזכיר הרבה יותר עיר פיתוח אופיינית בפריפריה מאשר עיר תיירות בינלאומית. גם השכונות החדישות, שהוקמו בעיקר בצפון-מערב העיר, החל משנות ה-90, לא הצליחו לטשטש את הפער התודעתי הזה.

עובדה זו התבטאה גם במחירי הדיור שעלו בממוצע הרבה פחות מאשר ברוב חלקי הארץ.

כיום המחיר למ"ר לדירה באילת עומד בממוצע על כ-14000 שקלים למ"ר, כשליש מאשר בתל אביב, והרבה פחות גם לעומת ערי פריפריה דוגמת אשקלון או באר שבע. להערכתנו מדובר בהחלט בהזדמנות מעניינת למשקיעים, מה גם שהתשואה השנתית הינה כ-4 אחוזים, כמעט כפליים לעומת תל אביב, וכן העובדה שפינוי שדה התעופה, מהווה ב"הפוך על הפוך" הזדמנות בלתי רגילה למנף את אילת מחדש לא רק כבירת התיירות של ישראל, אלא גם כעיר מאוד אטרקטיבית למשקעים.

חשוב לציין כי במתחם שדה התעופה המתפנה ששטחו כ-800 דונם, עתידים להבנות בשנים הקרובות, לראשונה זה 30 שנה(!) אלפי חדרי מלון חדשים, אלפי יחידות דיור וכן רבבות רבות של מ"ר לתעסוקה, מסחר, פנאי ובידור. והחשוב מכל: בניית מתחם החדש יצור "ראש גשר" ישיר בין מתחם בתי המלון במזרח לבין העיר במערב, ויסיים סוף סוף את הנתק הבלתי נסבל.

להלן מבחר עסקות שבוצעו לאחרונה באילת:

ברחוב עין נטפים 35, נמכרה דירת 4 חדרים, 85 מ"ר, קומה 1 ב-1.27 מיליון שקלים. ברחוב ששת הימים 166 נמכרה דירת 2 חדרים, 39 מ"ר, קומה 3 ב-690 אלף שקלים. בשדרות הארגמן 186 נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר, קומה 1 ב-950 אלף שקלים. במשעול רוסן 2 נמכר בית צמוד קרקע 5 חדרים, 200 מ"ר ב-2.7 מיליון שקלים. ברחוב סרפד 8, נמכר בית צמוד קרקע, 5 חדרים, 119 מ"ר ב-2.73 מיליון שקלים. ברחוב זהרון 13 נמכרה דירת 4 חדרים, 93 מ"ר ב-1.65 מיליון שקלים(צמוד קרקע).

אין לנו ספק כי אילת לא אמרה את המילה האחרונה כהזדמנות בהחלט אטרקטיבית הן למשפרי דיור ובמיוחד למשקיעים. רמות המחירים בה נמוכות לאין שיעור לעומת ערי תיירות מקבילות סביב הים התיכון ובעולם בכלל. הסיבה העיקרית לכך,הנראות האנכרוניסטית של שכונות מרכז העיר הוותיקות, תבוא להערכתנו לידי סיום במהלך העשור הקרוב, כשפינוי שדה התעופה והמתחם החדיש שיוקם במקומו, יעניק בד בבד גם זריקת מרץ משמעותית ביותר להתחדשות עירונית במרכז העירוני הוותיק. מ-14 אלף שקלים למ"ר, יש לאן לשאוף למעלה.

*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל

מאמרים נוספים של ארז כהן:

>>>האם המחירים באשדוד אטרקטיביים?

>>>כמה עולה דירה בבת ים, והאם המחירים ימשיכו לעלות?

>>>למה דירה בגבעתיים יקרה יותר מדירה ברמת גן?

>>>השכונות הכי מעניינות בחיפה

>>>השקעה בטבריה - לא מה שחשבתם

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    בקרוב איומי רקטות מסיני (ל"ת)
    יוסף מאסראווי 13/01/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מישה 13/01/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    קריית חיים מערבית הפנינה של חיפה יש כבר שינוי האזור מה דעתכם .? דרך אגב העסקאות שם רבים והמחירים במגמת עלייה עיריית חיפה הציגה בפני התושבים במפגש שיתוף ציבורי את התוכנית המהפכנית של התחדשות השכונה הישנה. התוכנית כוללת הכפלת יחידות הדיור, בניית טיילת, שטחי מסחר, תעסוקה בילוי ותיירות. ההתחדשות העירונית כוללת מגדלים של עד 16 קומות..
  • קרן 15/01/2020 09:19
    הגב לתגובה זו
    מדהימות
  • 8.
    עד שיבנו זה יקח שניםםםםם (ל"ת)
    אבל 12/01/2020 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נשמע מחיר מופרך (ל"ת)
    שןלתתתתת1 12/01/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ישראבלוף נדלני 12/01/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
    ובמה הוא עובד הבסיס לעליות זה אוכלוסיה שיש לה פרנסה.כלצעוד כולם עובדי בתי מלון אין לעיר עתיד.
  • 5.
    שמישהו יקח את יצחק הלוי מפה (ל"ת)
    עזרי 12/01/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ.ש 12/01/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    מה ההזדמנות העיסקית בתשואה של ארבעה אחוזים?? באמת כולם מטומטמים ??
  • 3.
    חחח. אילת שייכת לעבר. פסה (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 12/01/2020 20:21
    הגב לתגובה זו
    לא קונים דירה במחיר בועה רק טיפש יעשה שם עסקה במחיר כזה כרגיל כתבה אינטרסנטית ממומנת
  • 1.
    כמה קל או קשה להשכיר דירה שם (ל"ת)
    משקיע נדל'ן 12/01/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

הדמיית הפרויקט בחולון. קרדיט: Alvaroהדמיית הפרויקט בחולון. קרדיט: Alvaro

הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב

במקום שישה בניינים ישנים בני ארבע קומות ובהם 96 דירות, ייבנו כ-10 מבני מגורים בני 10 קומות הכוללים כ-300 דירות; הפרויקט ממוקם בין רחובות עין יהב ויטבתה במסגרת תכנית ח/619

צלי אהרון |

הפרויקט מתפרש על ציר רחובות עין יהב ויוטבתה, אזור שמזוהה כיום עם מבני שיכונים בני עשרות שנים. על פי התכנון, הבינוי החדש צפוי לכלול חניון תת-קרקעי, מרחבים משותפים משודרגים, לובי דיירים מוסדר וחדרי אופניים, לצד תוספת של שירותים תומכים המותאמים לאורח החיים העירוני. הדגש התכנוני הוא על יצירת סביבת מגורים מסודרת ומאורגנת יותר, תוך שילוב אלמנטים של תכנון מודרני והנגשת שטחים משותפים לרווחת דיירי המתחם.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחולון אישרה במסגרת דיון רשות רישוי את תכנית הבינוי למתחם עין יהב, אחד המתחמים המרכזיים שמצויים בשלבי קידום בשכונת ג’סי כהן. התכנית מקודמת על-ידי קרסו נדל"ן וחברת לוינסקי עופר, ונכללת בתוך מסגרת תכנית ח/619 - תוכנית המתאר הכוללנית להתחדשות עירונית בעיר. האישור מהווה שלב משמעותי בדרך לקידום יתר ההליכים הנדרשים להוצאת היתר בנייה ולתחילת העבודות בשטח.

אחד המרכיבים המשמעותיים בחיזוק האטרקטיביות של הפרויקט הוא המיקום. המתחם נמצא במרחק הליכה מתחנת הרכבת בת ים-יוספטל, מה שמאפשר נגישות גבוהה לתל אביב ולמטרופולין גוש-דן כולו. בנוסף, קרבתו לפארק גן יהב, מוסדות ציבור מרכזיים וצירי תנועה משמעותיים הופכת את האזור למתאים במיוחד למשפחות, משפרי דיור וזוגות צעירים המחפשים פתרונות דיור בסביבת ביקוש מובהקת. הנגישות התחבורתית צפויה גם להפחית חלק מהעומסים התחבורתיים האופייניים לשכונות צפופות.

התכנון שאושר כולל הריסת שישה בנייני מגורים ישנים בני ארבע קומות, הכוללים כיום 96 דירות. במקומם יוקמו כעשרה בנייני מגורים בני עשר קומות, אשר יחד צפויים להציע כ־300 דירות חדשות. זהו שינוי די מהותי בצפיפות ובצורת הבנייה באזור, אשר מגביל כיום את פוטנציאל הפיתוח בשל בניינים וותיקים, תשתיות ישנות וצפיפות נמוכה. העלייה במספר הדירות תאפשר התחדשות של המרקם הבנוי, לצד התאמות תשתית ושירותים הנדרשים כתוצאה מהגידול באוכלוסייה.

כעת מדובר בשלב חשוב המאפשר מעבר לשלב התכנון המפורט לקראת היתר בנייה. בשלב זה יידרשו היזמים לשורה של התאמות תכנוניות ותיאומים מול רשויות וחברות תשתית, בהם נושאי ניקוז, ביוב, גז, חשמל וכיבוי אש. רק לאחר השלמת כל הדרישות והגשת סט תכניות מלא לרשות המקומית, ניתן יהיה לקדם מתן היתר ולהתקדם לפינוי הדיירים ולתחילת העבודות בשטח.