ארז כהןארז כהן
ניתוח

כמה עולה דירה בבת ים, מהן תוכניות הבנייה בעיר, ומה התשואה שמקבלים על דירה להשקעה?

המחירים בבת ים עלו אבל הם עדיין נמוכים; איזה שכונות בעיר בתנופת פיתוח, מה הרכבת הקלה צפויה לעשות למחירים בעיר - בדיקה מהשטח
ארז כהן | (13)

איכשהו העיר בת ים עברה "מתחת לרדאר" במשך שנים רבות. נכון העיר התפתחה בשנים האחרונות ובמקביל נרשמו עליות מחירים נאות בדירות למגורים, ועדיין - הפוטנציאל גדול

מיקומה של העיר אידיאלי - לאורך רצועת חוף של כ-3.5 קילומטרים, במרכז הארץ, בלב גוש דן ובממשק מיידי לתל אביב-יפו.

בת ים מעניינת להשקעה

למרות נתוני פתיחה מצוינים אלה, מחירי הנדל"ן בבת ים עומדים כיום בממוצע על כ22-24  אלף שקלים למ"ר בלבד, פחות ממחצית ממרכז תל אביב ודי קרוב לרמות המחירים בשכונת התקווה ויתר שכונות דרום תל אביב. גם לאורך רצועת החוף ושכונת "פארק בת ים" החדישה, רמות המחירים עדיין מתונות ביותר ביחס לתל אביב, כ-30 אלף שקלים למ"ר בקירוב, פחות ממחצית ממחיר דירה דומה המשקיפה לעבר הים בעיר העברית הראשונה.

לכן, בת ים היא יעד מעניין עבור משקיעים לטווח הבינוני והארוך, מה גם שהתשואה על דירה גבוהה בכ-50 אחוזים לעומת תל אביב, כ-3-4 אחוזים, לעומת כ-2.5 אחוזים בלבד בעיר העברית הראשונה.

מניתוח שערכנו מתברר כי הסיבות העיקריות לפערי המחירים הינן היסטוריות, סוציולוגיות, תדמיתיות - לבת ים היתה תדמית שלילית, אך זה משתפר בהדרגה, ובהתאמה מחירי הדירות עולים. 

פערי המחירים גם קשורים למבנה האורבני הייחודי של העיר, שהתאפיינה במשך שנים רבות בצפיפות רבה ובבניה נמוכה ובזבזנית. עוד משנות היווסדה של בת ים, בימי המנדט הבריטי השתלשלות האירועים הפכו אותה, שלא בטובתה, ל"בת חורגת" לתל אביב, אי שם מעבר ליפו הערבית ובסמוך לכפר ג'בליה. ראשוני המתיישבים, אגודת "בית וגן" עלו על הקרקע, ב-1926.

בת ים - קצת היסטוריה

כבר בשנים הראשונות להקמת היישוב הקטן, הוא סבל מאינספור התנכלויות, הן במאורעות תרפ"ט, הן מאורעות 1936-9 והן במלחמת העצמאות. יפו הערבית דאז ניתקה אותו פיזית מלב גוש דן, ותושביו נאלצו להיטלטל בדרך לא דרך ובאוטובוסים משוריינים.

גם לאחר קום המדינה, משנות ה-50 ואילך, מותגה בת ים כ"עיר עולים" לא יוקרתית. בד בבד גם העובדה שעתודות השטח שלה היו מלכתחילה צנועות ביותר, כ-8000 דונם, אחת הערים הקטנות והצפופות בארץ, שהתאפיינה רובה ככולה הן בשיכוני עולים והן בבנייה נמוכה ובזבזנית, לא סייע. תדמית בעייתית זו השתנתה בהדרגה לטובה, ובמיוחד החל משנות ה-90 החלה בת ים לקלוט מספרים משמעותיים ביותר של עולים מארצות חבר העמים, המהווים כיום כ-35 אחוזים מתוך כ-130 אלף תושבי העיר, האחוז הגבוה ביותר בישראל של יוצאי חבר העמים. עובדה זו שיפרה בהדרגה את תדמית העיר, כולל אחוז גדל והולך של אקדמאים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כיום נמצאת בת ים בנקודת זינוק מצוינת. החל משנות ה-90  היא החלה להתבלט כ"עיר פסטיבלים", דוגמת הפסטיבל השנתי לתיאטרון רחוב וכן הביאנלה לאדריכלות ולנוף עירוני.

בד בבד, בשל ערכי הקרקע הגבוהים יחסית, מתבצעת בה פעילות עניפה ביותר של תמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל, דוגמת זו שאושרה לאחרונה בשכונת רמת הנשיא. לאורך ציר בן גוריון הנהנה מנוף מרהיב כלפי הים ובהמשך דרומה השכונה החדישה "פארק הים", ה"נוה אביבים" של העיר, בה מוקמים והולכים עשרות רבי קומות, משולבים במתחמי תעסוקה, בילויים וכו'.

בקרוב יוקם מעל קניון ה"בת ימון" "מגדל אברהם" ובהמשך, קרוב לתחנת היציאה של הקו האדום שלה רכבת הקלה, יוקמו "מגדלי האמנים" שיהוו את התשובה הבת ימית ל"מגדלי עזריאלי". כמו כן מתוכננים ארבעה בתי מלון בוטיק, וכמובן, הקו האדום של הרכבת הקלה שיקצר ל-10 דקות נסיעה בלבד את זמן הנסיעה מבת ים ללב תל אביב.

האם תל אביב ובת ים יאוחדו לעיר אחת

החל מ-2009, מתגלגלת תכנית של משרד הפנים, איחוד בת ים עם תל אביב. הסיבה המקורית לכך הינה העובדה שעירית בת ים והתושבים אינם יכולים לשאת על גבם את נטל אחזקת העיר הצפופה ללא עתודות שטח כמעט ומעוניינים להתאחד עם תל אביב ה"עשירה".

איחוד זה נדחה כבר מספר פעמים מסיבות שונות, אולם עודנו עומד על הפרק וייתכן שיתבצע במהלך העשור הקרוב. כך או אחרת, עצם הדיבורים על איחוד, יצר להערכתנו  "פוש" תודעתי של בת ים, כעיר הגובלת בתל אביב-יפו ועשויה בשלב זה או אחר להיות חלק ממנה, מה שללא  ספק העניק בשנים האחרונות "פוש" לא מבוטל לביקושים בבת ים, שלא לדבר על מה יקרה אם וכאשר איחוד זה יתבצע בסופו של דבר.

עסקאות נדל"ן 

להלן מקבץ עסקות שבוצעו בבת ים לאחרונה: ברחוב השקמה 30, נמכרה דירת 3 חדרים, 72 מ"ר, קומה 5, ב-1.46 מיליון שקלים. בכ"ט בנובמבר 38 נמכרה דירת 3 חדרים, 66 מ"ר, קומה 4 ב-1.3 מיליון שקלים.

בשלום עליכם 22, דירת 4 חדרים, 92 מ"ר, קומה 3, נמכרה ב-1.6 מיליון שקלים. בשדרות יוספטל 45, 4 חדרים, 91 מ"ר, קומה 5, ב-1.49 מיליון שקלים. בחשמונאים 84, 2.5 חדרים, 42 מ"ר, קומת קרקע, ב-1.4 מיליון שקלים.

לאורך חוף הים: בבן גוריון 55, 4 חדרים, קומה 3, 110 מ"ר, ב-3.67 מיליון שקלים. בן גוריון 47, 3 חדרים, 90 מ"ר, קומה 4, ב-3.15 מיליון שקלים. במסריק 110, 4 חדרים, קומה 3, ב-2.4 מיליון שקלים. כמו כן הוצעו למכירה ב"פארק הים" הדירות הנ"ל (לא מחיר מכירה) ביוחנן הסנדלר 3, 3 חדרים, 80 מ"ר, קומה 39, ב-2.5 מיליון שקלים, ביוחנן הסנדלר 4, 4 חדרים, 113 מ"ר, קומה 36, ב-2.8 מיליון שקלים. 5 חדרים באותו מיקום, קומה 20, 126 מ"ר, הוצעו ב-3.08 מיליון שקלים.

באזור התעשייה של בת-ים הולכים וקמים מגדלים חדשים, מה שהעלה מאד את ערך הדירות באזור שעד לא מכבר נחשב ללא אטרקטיבי בעליל. כך למשל דירת 4 חדרים , 105 מ"ר בקומה 35 נמכרה ב-2.58 מיליון שקלים, דירה דומה בקומה 38 נמכרה ב-2.61 מיליון שקלים, דירת 3 חדרים באזור, 86 מ"ר בקומה 22 נמכרה ב-1.9 מיליון שקלים. בקומות גבוהות יותר דירה דומה כבר חוצה את המיליון שקלים.

לסיכום: העובדה שבת ים משלבת בשנים האחרונות בנייה חדשה, ובמיוחד לאורך קן החוף ובפארק הים, עם התחדשות עירונית, גם תמ"א 38 וגם פינו בינוי, ובנוסף ייחנך בעוד כשנתיים הקו האדום של הרכבת הקלה שלאורכה יוקמו מגדלים נוספים עם שימושים מעורבים, מגורים, משרדים, מסחר וכן מלונות בוטיק, הופכת אותה לאטרקציה מאוד מעניינת הן למשקיעים והן לזוגות צעירים, משפרי דיור ומצמצמי דיור מבוגרים המבקשים איכות חיים גבוהה בקרבת הים.

צפויה גם התחזקות התיירות לעיר, ולא רק "התיירות הצרפתית" הקלאסית שאפיינה אותה במהלך העשורים האחרונים. להערכתי, השיפור ההדרגתי בתדמית העיר, ייתן במהלך השנים הקרובות את אותותיו גם על רמות הביקושים ועל מחירי הנדל"ן.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    משקיע 11/01/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
    צריך ללכת ברחוב ולראות את האנשים. מדובר באנשים עניים, עם לבוש מרופט. חלקם נראים הומלסים. יש הרבה קשישים ורוסים שנראה כאילו חיים עדיין ברוסיה. קשה למצוא חניה ואנשים חונים על המדרכות. מכאן שהדרך לשיפור עדיין ארוכה ארוכה...
  • 10.
    שמה 10/01/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
    להגיע מתחנת הרכבת בבת ים כיום לתחנת רכבת בתל אביב לוקח פחות
  • 9.
    הנזק לאוצר 10/01/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    התשואה בארץ אפסית והשוכרים בעייתים, בחול הנכס מנוהל על ידי חברת ניהול ומובטחת תשואה גבוהה יותר מאחוז וחצי שנים שמקבלים בארץ
  • 8.
    סמי אנגלו סכסון 09/01/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
    מאמר נכון וקולע. למעשה בת ים הופכת לדרום החדש של ת״א יפו. אנחנו פוגשים לא מעט קונים צעירים שחיים בשכירות בת״א ועושים את הרכישה הראשונה שלהם לבת ים גם אם הם משכירים בינתיים את הנכס..
  • 7.
    צביקה ברוט 09/01/2020 11:29
    הגב לתגובה זו
    העיר ענייה ומופרקת מוסדות החינוך במצב גרוע ביותר והשירות לתושב זוועתי - איחוד יציל את השכונה התל אביבית המקסימה הזו ויפטור אותה מאינטרסנטים בעירייה המיותרת הזו
  • בי"ס יד מרדכי 22/06/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    האם ידעת שמנהלת בית הספר היסודי "יד מרדכי" זכתה לפני כחודש בפרס על הצטיינות בניהולה ממשרד החינוך? של נעליך מעל רגליך.
  • 6.
    אדם 09/01/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    אחרי כתבת הפימפום של האינטרסנט , השתכנעתי שכדאי לעשות קצת מאמץ וללכת בכל הכח על בת ים.....
  • 5.
    אריק 09/01/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    רוב בתי ים סלאמס רמת יוסף ,עמידר, מרכז העיר קרית באבוב., אז מה אם תעבור רכבת שם. בגלל כמה מגדלים ליד הים
  • 4.
    ליכודניק 09/01/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
    לפני שאני קונה דירה אני בודק מה שיעור ההצבעה ל"ליכוד" בעיר. אם שעור זה עולה על 20% מן הבוחרים, אני מוותר על הקניה.
  • 3.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    אני 09/01/2020 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תתחילו להשקיע באזורים ישנים בעמידר (ל"ת)
    שרה 08/01/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הרכבת תהיה מוכנה עוד שנה וחצי (ל"ת)
    מטי 08/01/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • אריק 12/01/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    אולי ב2023-2024 במקרה הטוב
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.